Gå til innhold
Hundesonen.no

Din rase på wikipedia


Mud

Recommended Posts

Har mye jeg skulle gjort i dag, ergo gjør jeg ikke en dritt og surfer i stedet. Søkte på rasen Groenendael på wikipedia og jeg må si jeg ikke kjente den igjen i deler av beskrivelsen *knis*

Blandt annet trenger den visst bare børstes et par ganger i året (seriøst?? :) ) er visst engstelig av seg og ikke minst: den er langstrakt :wub:

Litt usikker på hvor den er langstrakt, lange snuter har de jo, kan det være det som menes?

http://no.wikipedia.org/wiki/Groenendael

Edit: Oioioi, leste på Laekenoisen nå..Lyra har feil farge! Hun skal visst være askegrå/askeblond og så kommer hun her og er pangrød :) Ufortjent seier på Crufts og all tingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgiske fårehunder skal ikke ha hard behandling, men de trenger gjerne en tydelig leder.

Okay, bare for å spørre dumt - står det på noen rase noen gang at de trenger en utydelig leder? Eller ikke trenger en leder? hehe

Er ikke helt sikre på hvor langstrakte de skal være, syns å huske det står noe om kvadratisk i rasestandarden, men så misforsto kanskje jeg hva forfatteren mente med langstrakt også? Ikke visste jeg at de stammer fra skotske hjortehunder og mastiffer heller, burde de ikke vært litt høyere da? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, bare for å spørre dumt - står det på noen rase noen gang at de trenger en utydelig leder? Eller ikke trenger en leder? hehe

Er ikke helt sikre på hvor langstrakte de skal være, syns å huske det står noe om kvadratisk i rasestandarden, men så misforsto kanskje jeg hva forfatteren mente med langstrakt også? Ikke visste jeg at de stammer fra skotske hjortehunder og mastiffer heller, burde de ikke vært litt høyere da? :wub:

Stusset voldsomt på den jeg også *knis*

Lite som minner om hverken mastiff eller hjortehund på min lille sorte i hvertfall. Ikke har han rett, bred og kraftig rygg heller. *skotte bort på championatslufsa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skummet bare igjennom her, men det ser tålelig bra ut. Men så er det brukt mange referanser fra den amerikanske schnauzerklubben som igjen stort sett har det meste på stell.

En arti skrivefeil var det dog - at den finnes i rød og pepper fargekombinasjon. Skulle likt å se den dvergen jeg :wub:

Edit: dette var da den engelske wikipedia. På den norske står det stort sett bare en forenklet utgave av rasestandarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at terven trenger regelmessig pelsstell, men groenendaelen krever lite pelsstell. Trodde de hadde ganske lik pels, jeg :wub:

Ellers så ble jeg ikke fryktelig imponert over ortografien der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at terven trenger regelmessig pelsstell, men groenendaelen krever lite pelsstell. Trodde de hadde ganske lik pels, jeg :wub:

Ellers så ble jeg ikke fryktelig imponert over ortografien der heller.

Forskjell på sort og rød vet du vel..Alle fargepigmentene som gjør at Tervpelsen floker seg mye lettere. Derfor jeg har Groenendael*ironi*

Sjekket den engelske utgaven nå og der var ting mer riktig. Jeg er ikke enig i at Groenendaelen trenger å børstes grundig en gang i uka da, men mulig jeg bare har hatt flaks med mine. 2 timers trening og mosjon hver dag..vel Loke ville nok gjerne hatt det, men han overlever helt fint uten i perioder også. Det var også nytt for meg at rasen lett får seperasjonsangst? Tror aldri jeg har hørt om en belger med akkurat det problemet?

Laekenoisen sto det fint lite om. Bare at den er den eldste belgervarianten, den mest sjeldne og at den ikke er godkjent i USA. Så vidt jeg vet stemmer det hele.. Merkelig av amerikanere å ikke godkjenne Laekenoisen som faktisk er eldst forøvrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DSG står det egentlig ikke så mye nyttig syns jeg :) Men det som står der er vel ikke så feil.

Border colliene kommer kun i svart/hvit, brun/hvit eller svart/hvit med brune innslag. Ellers så står det vel ikke så mye merkelig der :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bearded collie står det at den ikke røyter. Hvor i all verden har forfatteren fått det fra?! Vedkommende er herved invitert til å ta en kikk i senga mi og under sofaen.

Det sto så lite om bearded collie at det er rart de klarte å få det så feil :wub:

Fin rase da åpenbart. Snill mot alle, er ikke aggresiv og røyter ikke *knis* Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, synes det stemmer tålelig bra. Men savner litt mer tydeliggjørelse av Basenjiens sjarmerende vesen, skuespillertalent og sære attitude.

Dessuten er jeg lite fornøyd med bildene. Basenji valpen er alldeles ikke en Basenji valp (I beste fall en Basenji blanding av et eller annet slag). Og hunden som skal være "tricolor" vil jeg heller klassifisere som feilfargen "trindle". I tilegg har de glemt å oppdatere den 6 år gamle oppdateringen av godkjente farger. Nå er også Brindle med i denne kategorien.

Se selv her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Basenji

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beardisen kommer godt utav Wikipedia - ikke mange ting å sette fingeren på, og ikke noe helt "wæææ" i hvertfall.

Ang. denne røytingen (som de angivelig ikke gjør) så menes det at de slipper hår hele tiden (på samme måte som oss) - dvs. de har ikke noen faste røytetider vår og høst hvor nærmest all pelsen skiftes ut i løpet av noen uker/måneder.

Det samme gjelder også andre såkalt røytefrie hunder. (Selv om noen later til å tro at det hårstrået midt på hodet den er født med sitter der hele livet, liksom..).

Dog merker nok de fleste av oss i dag, som har hundene boende innendørs, at de nok slipper litt MER pels enn vanlig helt i begynnelsen på vinteren. Dette har nok sammenheng med at vi skrur opp varmen innendørs, og forskjellen i temperaturen mellom ute og inne blir større.. (Har jeg hørt)

Men leksikon, gamle hundebøker og sånt er likevel alltid morsomt å lese...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At whippeten er SVÆRT rolig, reservert overfor fremmede, liker ikke ståk og støy er fremmed for meg. Og jeg kjenner en god del eksemplarer nå. På en annen side..få hunder LIKER vel ståk og støy, men whippeten er ikke spesielt var på lyd. Det var nok mest på de eldre whippetlinjene. Vi har fått en tryggere og mer utadvendt rase i nyere tid.. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rasen kan gjerne gå uten bånd, men det anbefales bruk av bånd i sosialiseringsfasen."

Ehmm.. Finnes det egne raser som ikke kan gå uten bånd ?

Ellers så stemte det meste ganske bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rasen kan gjerne gå uten bånd, men det anbefales bruk av bånd i sosialiseringsfasen."

Ehmm.. Finnes det egne raser som ikke kan gå uten bånd ?

Vel, det finnes raser som er "mindre egnet" til å gå uten bånd, polarhunder f.eks, har som regel så høy jaktlyst og er så selvstendige at de sjeldent blir veldig gode på innkalling :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det finnes raser som er "mindre egnet" til å gå uten bånd, polarhunder f.eks, har som regel så høy jaktlyst og er så selvstendige at de sjeldent blir veldig gode på innkalling :)

Joda, men likevel... :wub:

Menmen, nå er ikke jeg akkurat en ekspert innen dette emnet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Finnes ingen beskrivelse av Hovawart på den norske, men inne på den engelske der er det :wub:

Kan jo si at mye var riktig, men i forhold til alle rasebøkene jeg har lest er det feil at det er Berner Sennen i hovawarten (finner dette kun på wikipedia.org). "and an African Hunting Dog", når jeg søker på dette kommer det kun opp hyener :) mens det i rasebøkene står "afrikansk mynde".

For ikke å glemme denne: " The females are generally lighter in build and often love agility". Finnes det raser hvor kun det ene kjønnet liker en spesiell aktivitet :) Bildene var ikke de værste, men "smt"-farget hund mangler, derimot er det bilder av to sorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den norske siden stod det veldig lite, og det om farger var litt feil. Ellers var det helt greit, men lite utdypende på alle områder.

Den engelske var bedre, men det manglet litt om farger der og. I tillegg til at noen av bildene var fæle :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv redigert masse på "portugisisk vannhund" på wikipedia. Men det er lenge siden.

De som er misfornøyde med rasebeskrivelsene som er der, hvorfor ikke endre på dem selv? :wub: Må jaggu se igjennom der igjen tror jeg. Det ser ganske greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye jeg skulle gjort i dag, ergo gjør jeg ikke en dritt og surfer i stedet. Søkte på rasen Groenendael på wikipedia og jeg må si jeg ikke kjente den igjen i deler av beskrivelsen *knis*

Blandt annet trenger den visst bare børstes et par ganger i året (seriøst?? :wub: ) er visst engstelig av seg og ikke minst: den er langstrakt :)

Litt usikker på hvor den er langstrakt, lange snuter har de jo, kan det være det som menes?

http://no.wikipedia.org/wiki/Groenendael

Edit: Oioioi, leste på Laekenoisen nå..Lyra har feil farge! Hun skal visst være askegrå/askeblond og så kommer hun her og er pangrød :) Ufortjent seier på Crufts og all tingen..

Dere kan jo alle gå inn og redigere informasjonen som ligger der, samt legge til det som også burde stå der.

Jeg har selv redigert masse på "portugisisk vannhund" på wikipedia. Men det er lenge siden.

De som er misfornøyde med rasebeskrivelsene som er der, hvorfor ikke endre på dem selv? :)

Ja, Wikipedia er jo nærmest skrevet av folket, for folket :)

Kanskje jeg skulle skrive om "blandingshund", med utgangspunkt i Sofus sin blanding *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Annet

Pelsen trenger stell minst 2 ganger i uken, men bør ikke såpevaskes oftere enn absolutt nødvendig (av hensyn til de vannavstøtende egenskapene)."

2 ganger i uken, personen som har skrevet dette må ha latt være å klippe hunden hele dens liv for å få nok pels til det vel? :wub:

MINST 2 ganger i uken.. Fysj, jeg må være en dårlig flateier som gjør det gjennomsnittlig en gang i mnd (utenom utstillingene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Annet

Pelsen trenger stell minst 2 ganger i uken, men bør ikke såpevaskes oftere enn absolutt nødvendig (av hensyn til de vannavstøtende egenskapene)."

2 ganger i uken, personen som har skrevet dette må ha latt være å klippe hunden hele dens liv for å få nok pels til det vel? :wub:

MINST 2 ganger i uken.. Fysj, jeg må være en dårlig flateier som gjør det gjennomsnittlig en gang i mnd (utenom utstillingene.)

Og for å være ekstremt pirkete:

"Man tror at både newfoundlandshund, irsk setter og pointer har spilt en viktig rolle i utformingen av denne rasen, uten at dette kan bekreftes med sikkerhet. Trolig er også labrador retriever krysset inn en gang i tiden. Man regner også med at St. Johns hund har gitt et viktig bidrag i starten."

St.Johns-hunden som er nevnt her er faktisk en lettere utgave av newfoundlandshunden, og det var denne som etter all sansynlighet ble krysset inn for å skape dagens flat coated. Det fantes nemlig to størrelser av "newfoundlandshunder" på den tiden - den minste ble kalt St.Johns-hund og den største ble også da kalt newfoundlandshund. Sistnevnte dannet grunnlaget for dagens newfoundlender. Altså ble ikke både newoundlandshund og St.Johns-hund krysset inn, - det ble kun brukt St.Johns-hund.

Og for å være enda mer pirkete - irsk setter er, om den i det hele tatt er krysset inn, ubetydelig i forhold til gordon setter og all-black setter som nå er utdødd. Disse to spilte en stor rolle.

:rolleyes:

Nei, nå må jeg gi meg..

...Men jeg har liksom ikke annet å ta meg til heller akkurat nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...