Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er det å ha hund i Oslo-området?


ELH

Recommended Posts

I løpet av kort tid flytter jeg og belgeren min til Oslo. Jeg har fått meg jobb på Majorstua. Jeg er ikke særlig kjent i Oslo og har såvidt begynt å jakte på et lite krypinn. Hvor lett er det å finne seg leilighet i Oslo-området med hund? Jeg har ikke tenkt å bosette meg midt i byen, for jeg trenger kort avstand til turmuligheter (dvs ikke kun asfalt og små parker). Det er ikke ønskelig at reisen til og fra jobb er på mer enn 30-40 minutter en veg, basert på offentlig transport. Jeg vet at jeg kan havne rimelig på landet/utenfor Oslo med den reisetiden.

Det jeg lurer på er følgende:

Hvor i Oslo området er det greit å bo med hund og likevel ha relativt kort avstand til turområder, samtidig som offentlig transport er innen rekkevidde?

Hvor lett er det å leie med hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker litt i denne tråden jeg og, siden jeg er på jakt etter "drømmeplassen" bo selv. "Kort" vei til byen, og skogen/turområder i såpass nærhet at jeg ikke trenger å bruke kollektivtraffik.

Foreløpig bor jeg på bergkrystallen og det er egentlig helt genialt, med ett untak. Jeg bruker en time til jobb, det er litt lenge... Men sånn turmessig sett så er det kort vei til skullerud, har lysløype her, gåavstand til østensjøvannet (hvor jeg enda ikke har vært) og litt sånn der.

Majorstua er jo enkel å komme seg til siden alle t-baner (eller nesten alle?) stopper der. Så da er det bare å se seg rundt etter etter ytterkantene av t-banelinjene så er du garantert turområder omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å leie så er det egentlig bare å sende utleier mail å høre. Noen godtar det andre ikke. I perioder er det mange som godtar og andre perioder ikke så mange... Jeg føler at det er mange skogs steder (turområder ) man kan gå i oslo.

Jeg bruker skogen i østensjøbydel mye og skogen i bjerkebydel (tror den ligger i bjerke bydel) Det er å en skog nede i gamle byen tror jeg på enden opp mot ekeberg.

det er masse området.. Det er jo bare å søke på litt kart der du ser på leilighet.. Kommer jo helt ann på hva dere tenker å betale i husleie da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kanskje litt OT, men svarer likevel da jeg selv jobber på Majorstua.

Jeg har tidligere bodd i Nittedal. Reist kollektivt med tog og tbane ( tog til oslo s og tbanen til majorstua, alle banene går forbi majorstua ). Brukte ca 1 time til jobb ( noe en del gjør som bor enda nærmere Oslo også - ref tidligere innlegg her ).

Masse flotte turmuligheter utenfor døra og billigere leie priser. Men om du ikke har bil, er det håpløst å reise kollektivt utenom jobb tiden ( eks hundetreninger, lørdags shopping etc )

Nå har jeg flyttet til Jessheim. Bruker fortsatt ca 1 time til jobb, og mange flotte turmuligheter rundt meg. Samt alt man trenger av shopping muligheter, ute steder etc ( mer sentralt enn Nittedal med andre ord )

Du vil sikkert bo nærmere Oslo, men bare som et lite OT.

Bodde som liten på Stovner. Tbanen til byen og marka i nærheten likevel.

Kan kanskje være noe ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,

I området Nordberg/Korsvoll/Sognsvann er det buss eller bane til Majorstuen (10 min ca), det er et rolig og "pent" strøk hvor mange har hybeler og folk liker sporty mennesker. Da bor du med Maridalen og Nordmarka rett utenfor døra. Jeg har vokst opp der og jeg lover, det ER deilig å bo i Oslo og å kunne spenne på seg skiene utafor døra og gå etter nesa i timesvis...

Kanskje litt dyrere enn østkanten men trenger ikke være det. Heller litt mindre hybel i en villa, og ikke egen leil. i blokk for eks. Du må nok uansett jobbe litt ekstra for å få hybel med hund, men med en vakker (og lydig) belger er det bare å prøve. Ha turklær på visning!! Gå på visning, la menneskene bli kjent med deg, før du forteller at du har hund (ha den i bilen, liksom...)fortell og ta den ut hvis de virker positive :) Hva slags jobb har du fått?

Skal spørre foreldrene mine om de skal leie ut igjen snart, jeg. Kan godt hende de ikke vil ha hund, men går jo an å spørre, de har hatt setter selv. Pappa hadde sikkert digget å ha en "låne"turkamerat en gang i blant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Oslo :)

Alle t-banene går jo til Majorstua så jeg hadde vel satset på å bo i nærheten av den. Men som Ida sier det er fluks av muligheter overalt, hvis du bare ikke bosetter deg i den indre bykjernen.

Jeg bor selv vest i Oslo og har masser av muligheter rundt her. Mærradalen, Sørkedalen, langs Lysakerelven for å nevne noen. Og har du bil er det jo null stress :)

Edit: Når banen gikk (de bygger om nå, trooor de er ferdige til sommeren) så brukte jeg 9 min til Majorstua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så vil jeg si tusen takk til alle som har postet innlegg i denne tråden! I går tittet jeg inne på finn.no og har nå betydelig bedre kjennskap til geografien i Oslo.

Heia,

I området Nordberg/Korsvoll/Sognsvann er det buss eller bane til Majorstuen (10 min ca), det er et rolig og "pent" strøk hvor mange har hybeler og folk liker sporty mennesker. Da bor du med Maridalen og Nordmarka rett utenfor døra. Jeg har vokst opp der og jeg lover, det ER deilig å bo i Oslo og å kunne spenne på seg skiene utafor døra og gå etter nesa i timesvis...

Kanskje litt dyrere enn østkanten men trenger ikke være det. Heller litt mindre hybel i en villa, og ikke egen leil. i blokk for eks. Du må nok uansett jobbe litt ekstra for å få hybel med hund, men med en vakker (og lydig) belger er det bare å prøve. Ha turklær på visning! Gå på visning, la menneskene bli kjent med deg, før du forteller at du har hund (ha den i bilen, liksom...)fortell og ta den ut hvis de virker positive :) Hva slags jobb har du fått?

Skal spørre foreldrene mine om de skal leie ut igjen snart, jeg. Kan godt hende de ikke vil ha hund, men går jo an å spørre, de har hatt setter selv. Pappa hadde sikkert digget å ha en "låne"turkamerat en gang i blant...

Spør gjerne foreldrene dine! Hunden er 4 år gammel, åpen, ukomplisert og trygg belgerfrøken. Jeg er 26 år og røyker kun på fest og andre festlige anledninger som feks sporkurs. Jeg er stort sett snill og grei.

Jeg har vært i Maridalen noen ganger. Da jeg studerte på Ås reiste jeg til Maridalen for å delta på runderingstreninger med belgerklubben i Oslo. Jeg er på utkikk etter en sokkelleilighet, eller en halvdel av en tomannsbolig, ikke leilighet i blokk. Jeg er ikke avhengig av å ha noe uteområde, for hunden står aldri ute i bånd (hun vil helst være der jeg er), men kort avstand til turområder er et sterkt ønske.

Jeg har fått jobb hos Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE). Foreløbig kun et 1 år, med mulighet for fast ansettelse etter hvert. Det kommer til å bli trist å flytte fra samboeren min og all den fine og spennende naturen, med alle de 4 store rovdyrene i nærheten (ulv kun som streifdyr). Det jeg gleder meg til er en spennende jobb og tilgang til hundemiljø og kurs!

Er det noen som har noen hundeskoler/ instruktører dere vil anbefale? Jeg klikkertrener, men det er ikke et krav at hundeskolen/instruktøren nødvendigvis holder på med dette. Jeg bruker ikke positiv straff. Er på utkikk etter agilitykurs og lydighetskurs fra bronsemerkekurs og oppover. Jeg har undersøkt kurstilbudet til Canis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen hundeskoler/ instruktører dere vil anbefale? Jeg klikkertrener, men det er ikke et krav at hundeskolen/instruktøren nødvendigvis holder på med dette. Jeg bruker ikke positiv straff. Er på utkikk etter agilitykurs og lydighetskurs fra bronsemerkekurs og oppover. Jeg har undersøkt kurstilbudet til Canis.

Velkommen til Oslo. Det er mange hundeskoler i Oslo, men jeg har ikke trent ved noen av dem selv. Kan heller tipse om hundeklubbene. Oslo og Omegn Dressurklubb (OODK) holder til i Maridalen og har faste lydighetstreninger og agilitytreninger. I tillegg arrangerer de lydighetskurs (så fort snøen forsvinner på Brekke) og nybegynnerkurs i agility. Stovner hundeklubb gjør også det. Kanskje noe å vurdere det også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til byen :wub:

Oslo byr på det meste, bare du blir litt kjent. Maridalen og marka er jo suverent, fordi det ikke går beitedyr der, og bare man går utenom "motorveien" til enkelte utfartssteder så får man gå mye i fred - hele året.

Når det gjelder kurs, så har du jo en fin mulighet til å prøve deg på klikkertrening enten det er hos Canis Oslo, eller hos Klickerklok.se, som holder til i Vestby. OODK er jo kjekt sommerhalvåret, når de trener helt "nederst" i Maridalen, og det er også kurstilbud hos Din Beste Venn (treninger på Fornebu, ved gamleflyplassen, og på Rosenholm østover) som har vært bra på det jeg har prøvd. Og så har du jo naturligvis belgerklubben, antar jeg?

Jeg tror Nordberg-området er et av de "bedre" stedene i byen å bo når det gjelder nærhet til mye, også natur. Det er deilig å slippe så lang reisetid til jobb, selv om det kanskje er billigere jo lenger unna du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det å finne seg leilighet med lov til å ha hund... for tre måneder lette jeg, sambo og bikkja etter ny leilighet. Gikk på nesten 30 visninger, men fikk fortsatt ikke napp. Vi satte ut annonse på finn.no om at vi søkte leilighet hvor vi kunne ha hund, og jammen fikk vi ikke en hel haug vi kunne velge mellom! Så har du mulighet til det, råder jeg deg absolutt til å prøve det. Nå så vi riktignok etter noe veldig sentralt, så mulig det er enklere litt i utkanten :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og Pappa har fått en hybelboer som ikke ser ut til å flytte på seg no særlig... (datageek som jobber i nydalen og sitte med datan hjemme og det er det...) så der er det ikke ledig. Men skal nevne for dem at du er på jakt om det er noen venner som sakl leie ut. Du "høres" jo ryddig ut, da :) markajente med "natur"jobb og bikkje liksom. Lykke til og stå på - og igjen, finner du noe i bydel Sogn/fortrinnsvis nord i bydelen, er det nydelig. Det burde ikke være umulig. Da kan du jo stengt tatt også sykle eller gå til jobb, hvis du bare liker oppoverbakker på hjemveien, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det å finne seg leilighet med lov til å ha hund... for tre måneder lette jeg, sambo og bikkja etter ny leilighet. Gikk på nesten 30 visninger, men fikk fortsatt ikke napp. Vi satte ut annonse på finn.no om at vi søkte leilighet hvor vi kunne ha hund, og jammen fikk vi ikke en hel haug vi kunne velge mellom! Så har du mulighet til det, råder jeg deg absolutt til å prøve det. Nå så vi riktignok etter noe veldig sentralt, så mulig det er enklere litt i utkanten :rolleyes:

Det var det jeg også gjorde når jeg skulle leie leilighet for noooen år siden. Ble så lei av å få neineineinei så satte inn en annonse med tlf nr mitt. Nå hadde jeg to hunder da, Tequila og en schäfer. Det ble bestandig et problem når de spurte om rase og jeg sa schäfer :)

Men fikk meg den fineste leiligheten hos de søteste menneskene etter å ha satt inn annonse selv ;) Men fikk også en sms av en dust som lurte på hvordan jeg så ut og hva slags hunder jeg hadde da.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sett inn en annonse selv- det er det enkleste. Enten på finn, eller i avis som dekker hovedstaden. Så slipper du å bli avvist gang på gang pga at utleier ikke vil leie ut til person med hund.

jeg gjorde det samme da jeg flyttet (fra ås faktisk:) ) til oslo- og fikk en hel del henvendelser. Jeg ville bo i nærheten av gode turområder, og samtidig ha god kollektivforbindelse til sentrum og jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke peiling på Oslo, så det kan jeg ikke svare deg på, men vil som flere anbefale deg å sette inn annonse selv i stedefor å ringe masse rundt.

Min erfaring, fra Tromsø, er at vi ikke fikk noe napp når vi ringte rundt selv. Selv om jeg har en "søt" hund så var han for stor. Når vi satte inn annonse selv, med tur og treningsbilder av hunden så var det mange som ringte til oss, og vi fikk en utrolig flott leilighet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg også gjorde når jeg skulle leie leilighet for noooen år siden. Ble så lei av å få neineineinei så satte inn en annonse med tlf nr mitt. Nå hadde jeg to hunder da, Tequila og en schäfer. Det ble bestandig et problem når de spurte om rase og jeg sa schäfer :)

Men fikk meg den fineste leiligheten hos de søteste menneskene etter å ha satt inn annonse selv :) Men fikk også en sms av en dust som lurte på hvordan jeg så ut og hva slags hunder jeg hadde da.... :rolleyes:

Samme her, med en gang de hørte det var doberman så var det plutselig ikke aktuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og Pappa har fått en hybelboer som ikke ser ut til å flytte på seg no særlig... (datageek som jobber i nydalen og sitte med datan hjemme og det er det...) så der er det ikke ledig. Men skal nevne for dem at du er på jakt om det er noen venner som sakl leie ut. Du "høres" jo ryddig ut, da :P markajente med "natur"jobb og bikkje liksom. Lykke til og stå på - og igjen, finner du noe i bydel Sogn/fortrinnsvis nord i bydelen, er det nydelig. Det burde ikke være umulig. Da kan du jo stengt tatt også sykle eller gå til jobb, hvis du bare liker oppoverbakker på hjemveien, da :hmm:

Du får det til å høres ut som jeg er den friskusen, noe som ikke stemmer. :P Men ja, jeg trives utendørs, samtidig som sofaen foran tv-en heller ikke er å forakte. Bare si i fra hvis du hører at noen skal leie ut.

Det er flere som foreslår å sette inn annonse selv. Jeg skal gjøre det. Må bare få til at både jeg og bikkja ser søt ut på samme bilde. I tillegg må jeg vel poengtere at hun ikke er schäferblanding.... Jeg har notert de bydelene som har blitt nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å høres ut som jeg er den friskusen, noe som ikke stemmer. :hmm: Men ja, jeg trives utendørs, samtidig som sofaen foran tv-en heller ikke er å forakte. Bare si i fra hvis du hører at noen skal leie ut.

Det var du som snakket om å forlate naturen og Rovdyra, da, Miss :rolleyes::P skal si ifra hvis jeg hører om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har lagt ut annonse og har foreløbig fått et svar.

Hvordan er det å bo i Nydalen med hund? Det er ganske langt opp i Nydalen, ikke langt fra ring 3? Jeg har fått beskjed om at områdene ved Akerselva kan være guffen. Gjelder dette også den øvre delen av elva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut annonse og har foreløbig fått et svar.

Hvordan er det å bo i Nydalen med hund? Det er ganske langt opp i Nydalen, ikke langt fra ring 3? Jeg har fått beskjed om at områdene ved Akerselva kan være guffen. Gjelder dette også den øvre delen av elva?

Det er fint å tur langs de øvre delene av Akerselva. Bl.a er det en fin rusletur fra Nydalen og opp til Maridalsvannet. Området Nydalen/Bjølsen/Sagene og ned mot Grünerløkka er også fint å gå i. Det er veldig mange hunder i det området - på godt og vondt. De aller fleste er greie og generelt er det et ok hundemiljø der :)

EDIT: Narkomane o.l holder stort sett til nærmere sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppover der er det fint, som Havana er inne på. Aller lengst ned, kan det jo være narkomane med mer, uten at det noengang har plaget oss - ingen uheldige episoder der.

Det har vært noen litt "røffere eiere" med "tøffere bikkjer" i andre mer sentrumsnære deler av elven - det er da Oslo øst, og der er det ikke så mye vestkantsettermote :)

Men problemet da har vel egentlig mest å gjøre med at det rett og slett være litt uoversiktlig og trangt og krøkkete å holde seg unna dem - man kommer litt for nært på etter min smak, med de hundene jeg har nå.

Og så er du jo nær smørøyet da - Maridalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydalen er fint det! Hvis du fortsatt er interessert i andre steder kan jeg også anbefale Lambertseter. Ønsker du fine turmuligheter (østmarka og nærområdet generelt) og bra med kommunikasjonmuligheter til byen, er Lambert et fint alternativ. Vi trives i allefall som plommen i egget.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Havanna og Akela.

Kan dere utdype hva dere mener med "tøffe hunder/eiere" og mye hunder på godt og vondt. Belgeren min er av det snille slaget, med godt kroppspråk, som viker unna hunder som viser et truende kroppspråk, noe som ikke nødvendigvis blir respektert. Vi har hatt 3 uheldige episoder det siste halvåret som for min del har ført til forstuet finger, og for hundens del har ført til 5 sting og skepsis til fremmede hunder (trekker seg unna). Jeg er derfor litt opptatt av "tøffe hunder" for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydalen er kjempefint. Jeg bor ikke veldig langt unna(Grefsen/Kjelsås) og har en far som bor(omtrent) i Nydalen. Det er veldig fine turmuligheter i området, og jeg møter veldig sjeldent på utrivelige mennesker/hunder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker kanskje litt sånn "la dem ordne opp selv"-eiere, som da gjerne hadde større og barskere hunder enn jeg :)

Det er noen år siden, og idag hender det at vi streifer gjennom. Men jeg treffer da eiere fra gamle dager fremdeles, som går mye der med sine fredelige og hyggelige hunder som jeg neppe tror de ville utsatt for noe særlig - så kanskje var "skrekken" min litt forbigående og rett og slett ikke oppdatert? Det var da minsten var ung og jeg var veldig nøye med hva slags opplevelser han fikk.

Men det kan rett og slett være litt for trangt i noen partier til at jeg er helt happy, det er ikke så lett å skrå unna når det bare er en gangvei og ikke så mye plass ellers. Nå er jeg en pirk, det får nå være. Og jeg liker å bestemme hvem mine hunder får hilse på og se an folk litt, eller vite at "der og der er miljøet slik", sånn jeg vet det er i noen andre mer faste parker vi er innom.

Går man tur og er på "gjennomfart", blir det kanskje uansett noe annet. Det er fint å gå fra Nydalen og opp til Maridalen og deromkring, eller ta bussen opp til Brekke kanskje hvis du ikke vil gå helt fra start, og gå innover. Å gå nedover kan også være en avveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...