Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Er det bare meg som irriterer meg over at det er blitt en del mer fjortiss språk her i det siste?

Må innrømme at innlegg med en god del skrive feil (ikke av typen for-fort-på-tastaturet men elementære skrive feil, og typen "seff skal jeg d" og lignende er litt slisomt å lese. Syntes også en del brukere går litt igjen. I og med at det ikke er lov med brede dialekter ovs syntes jeg kanskje at dette går på noe av det samme.

Bare meg som har merket dette?

Skrevet
Er det bare meg som irriterer meg over at det er blitt en del mer fjortiss språk her i det siste?

Må innrømme at innlegg med en god del skrive feil (kkke av typen for-fort-på-tastaturet men elementære skrive feil, og typen "seff skal jeg d" og lignende er litt slisomt å lese. Syntes også en del brukere går litt igjen. I og med at det ikke er lov med brede dialekter ovs syntes jeg kanskje at dette går på noe av det samme.

Du tenker kanskje på orddelingsfeil osv... ;)

Skrevet

*Ler* Tenkte på det samme.

Joda, jeg har lagt merke til at det er en del skrivefeil her, men jeg har vel bare innsett at det norske språk er i forfall. ;) Med mindre det er snakk om SMS-språk eller dialekt, så tror jeg at de fleste feilene er gjort ubevisst av den som skriver.

Skrevet

Må innrømme at innlegg med en god del skrive feil (kkke av typen for-fort-på-tastaturet men elementære skrive feil, og typen "seff skal jeg d" og lignende er litt slisomt å lese. Syntes også en del brukere går litt igjen. I og med at det ikke er lov med brede dialekter ovs syntes jeg kanskje at dette går på noe av det samme.

Og for-fort-på-tastaturet-feil... ;)

Og andre generelle feil... ;)

Skrevet

Det var det med glasshuset, ja :rolleyes:

Jeg irriterer meg faktisk mye mer over utydelig og mudrete språk... Noen ganger er det kjempevanskelig å forstå hva som menes, og det er for meg verre enn både trykkleifer, "skrive feil" og "fjortis språk". Nå er vel det siste å regne for en dialekt, og kan slettes/redigeres av moderatorene, hvor mye som blir tatt tak i vet jeg egentlig ikke.

Men en oppfordring til å tenke mens man skriver er vel greit? Og så får vi i toleransens navn droppe "inntakskrav med språktest" - det er hund vi er interessert i, ikke egentlig evner og kunnskaper i norsk ;)

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan jeg er selv, og kanskje jeg egentlig ikke bør uttale meg om det. Men litt for mye "fjortiss" her på forumet i det siste. Skrivefeil og orddelingsfeil kan jeg skjønne er vanskelig i blandt (jeg sliter nok sikkert litt der selv). Men mye går på skrivemåte. Og ikke alle legger merke til det selv.

Skrevet

Jeg hater slik tøysete fjortis-språk selv, men på dette forumet ER det mange fjortiser, og da blir det ofte slik.

Skrevet

haha, ok, det innlegget ble det mange feil som jeg vet om i ;)

Og i-en til ikke ligger faktisk rett ovenfor K altså ;)

Men jeg tenkte mer på eksemplene Marita skrev altså. En trykkleif forstår som regel de fleste, og de skjønner allikevel meningen i setningen.

Skrevet

jeg fikk på pukkelen en dag her fordi jeg skrev tr-heim istedet for trondheim...

og d istedet for det...

det var visst ikke lov å forkorte ord, ikke skrive dialekt eller bruke banneord...

er vi tilbake på skolebenken?? :)

Skrevet
jeg fikk på pukkelen en dag her fordi jeg skrev tr-heim istedet for trondheim...

og d istedet for det...

det var visst ikke lov å forkorte ord, ikke skrive dialekt eller bruke banneord...

Mn du e eni i at d e mr slitsomt å lese elr?

Skrevet
I tillegg til det som er nevnt, synes jeg det er slitsomt å lese når det mangler store bokstaver og punktum. Hvor er begynnelsen og slutten på setningen liksom?

der er jeg dårlig ja ...huff...

skjerpings...... :)

Skrevet

Jeg syns unødvendig mange punktum etter hverandre er litt plagsomt og, jeg. Greit at det er en "vane" å skrive en setning og "..." etter, men å ha "..........." etter hver setning synes jeg er en smule irriterende.

Skrevet
Jeg syns unødvendig mange punktum etter hverandre er litt plagsomt og, jeg. Greit at det er en "vane" å skrive en setning og "..." etter, men å ha "..........." etter hver setning synes jeg er en smule irriterende.

hmm..

syns du d du da ja....?

:)

Skal slutte med det jeg. :)

Skrevet

og d istedet for det...

Tilbake? Når noen skriver slik, så tviler jeg på om vedkommende i det hele tatt HAR vært på skolebenken. Hehe.

Skrevet
Det var ikke mynta på deg, tro det eller ei. :P Har da sett andre her som har mer overdreven bruk av de punktumene enn deg. :)

okei. Men jeg vet jeg bruker disse punkumene alt for mye jeg også.

Stygg uvane fra sms skriving. Liksom for å uttrykke noe spesielt.

(se hvor mange punktum og store bokstaver da gitt) :)

Skrevet

Jeg skriver (som oftest) som om jeg skulle vært på skolen, hehe. Jeg er 15 år, men greier å skrive ordentlig liksom. :wub: (Eller lizzzom......................!? kanche?!..

Skrevet

sms språk er plagsomt men det med orddeling er noe jeg ikke gidder legge med oppi. Det er mangen som har dysleksi og dette må dere også huske på. Er ikke alltid så lett for alle og se hvordan ord skal settes sammen. Det med dobble konsonanter eller ikke er ikke alltid helt lett det heller.

er en av de selv, og syns det er for gale at akkurat sånne feil skal bli et problem, men sms språk er jeg helt enig med=)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...