Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener dere om hund som angriper


netteliten

Recommended Posts

På turen i dag, Swimzy og jeg med hver vår hund så så vi en hund som var løs.

Jeg visste at den hunden ikke er god, så vi snudde.

Men hunden så oss, kom etter. Enda ingen truet den eller så på den eller pratet til den!

Den kjenner Peico best siden vi går forbi gjerdet den står å gneldrer ved, hele dagen!

Men Odin kjenner den ikke, og angrep!

Odin er frisk hund, sterk psyke og oppførte seg eksemplarisk tross situasjonen!

Men hunden gav seg ikke!

Heldigvis kom en forbipasserende å tross sin hundeskrekk fikk skilt hundene!

Vi tok en omvei hjem, og roet ned dyrene!

Jeg og Swimzy ringte på døra der hunden bor, fant porten oppe..... Og eier er blid, skal betale dyrlegeregnnger etc.

Men det gikk bra! Vi slapp med skrekken! Hunden var løs ved et uhell, den er grei!

Jeg synes han ikke tar sin hund allvorlig!

At han er "vant" med at hunden biter, at det stort sett går bra, det vet ikke personen og hunden som blir angrepet.

Hva om et eldre menneske gikk der med hunden sin? Eller et barn med hunden sin?

dette er jo tross alt et boligfelt og ikke minst skolevei!

Hva synes dere om slike opplevelser?

Den psykiske biten er jeg redd for, har en hund i sårbar alder.

Synes det var kjempe skummelt å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Med mindre det er grove feil i oppdragelsen av hunden e.l som kan rettes opp av en dyktig person, syntes jeg ikke farlige hunder burde få leve desverre... Finnes nok av gode snille individer som trenger et hjem!

Men i utgangspunktet er det ofte mennesket sin feil at det har blitt slik <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er grove feil i oppdragelsen av hunden e.l som kan rettes opp av en dyktig person, syntes jeg ikke farlige hunder burde få leve desverre... Finnes nok av gode snille individer som trenger et hjem!

Men i utgangspunktet er det ofte mennesket sin feil at det har blitt slik <_<

Hva definerer du som en "farlig" hund da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser mest over at denne hunden var ute i hagen uten tilsyn og dermed hadde anledning til å stikke av. I og med at eieren var inne da dere kom, var han heller ikke ute på leit etter rømlingen og det syns jeg er alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er grove feil i oppdragelsen av hunden e.l som kan rettes opp av en dyktig person, syntes jeg ikke farlige hunder burde få leve desverre... Finnes nok av gode snille individer som trenger et hjem!

Men i utgangspunktet er det ofte mennesket sin feil at det har blitt slik <_<

Ganske enig her.

Hadde vært grusomt for et "barn" å møtt på denne hunden med sin hund. De få gangene mamma tar Aron på tur er hun skikkelig redd for at hun skal møte på en aggresiv hund. (Har jo en papillon selv, og den tåler ikke alt i verden liksom) Mamma er ikke så vandt med dyr heller da.

Jeg møtte en løs hund som "gikk til angrip" på Aron, når han var liten valp. Måtte "sparke" hunden bort og bære Aron bort fra hunden. Hater aggrisive hunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer på hva jeg definerer som farlig...

En hund som kan skremme andre mennesker/barn slik at de kanskje løper ukontrollert ut i veien,faller og slår seg..

Hunder som biter direkte og påfører skade på mennesker som resulterer i legebesøk.

Hunder som tydelig viser aggressivitet og vilje til å angripe mennesker/skade mennesker.

En hund man som oppegående menneske VET kommer til å skade noen før eller senere.

Er mye mer sikkert,men det kom jeg på her å nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg definerer som en farlig hund er egentlig et fryktelig vanskelig spørsmål! Men kan det sies så enkelt som 'hunder som av en eller annen grunn ikke har et 'normalt' sosialt språk?' Som angriper tilsynelatende uten grunn? Som ikke avslutter aggressivitet når annen hund e.l underkaster seg?

Grunnene kan jo være mange.. Sykdom, redsel, traume osv...

men hvor lett er det å gjøre noe med, når skaden først har skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, det er mulig jeg er skikkelig dum, men jeg skjønner ikke sammenhengen mellom overskriften og det her jeg:

Men hunden så oss, kom etter. Enda ingen truet den eller så på den eller pratet til den!

Den kjenner Peico best siden vi går forbi gjerdet den står å gneldrer ved, hele dagen!

Men Odin kjenner den ikke, og angrep!

Odin er frisk hund, sterk psyke og oppførte seg eksemplarisk tross situasjonen!

Men hunden gav seg ikke!

Heldigvis kom en forbipasserende å tross sin hundeskrekk fikk skilt hundene!

Var det den løse hunden som angrep, eller var det Odin? Var Odin den løse hunden, kanskje?

Og farlig hund? Hallo? Gikk han ikke bare etter dere? Gjør det en hund farlig? Eller kan den bare ha vært nysgjerrig?

En hund er ikke farlig fordi den "tilfeldigvis" ikke liker en annen hund (isåfall har ALLE her på forumet farlige hunder, det tør jeg vedde på, faktisk), eller havner i slosskamp nå og da (det betyr bare at den har en eier som ikke følger med helt).

Man kan selvsagt vifte med pekefingeren over eieren som har hunden sin løs i hagen uten tilsyn, men det er faktisk ikke noe uvanlig - det er vel bare vi hundegeekene som syns det er en grusom dødssynd å begå? At han ikke leiter etter bikkja si heller behøver jo ikke å bety noe annet enn at han ikke har fått med seg at den er borte - den var jo i hagen uten tilsyn, liksom - og bikkjer dør nødvendigvis ikke av å ta seg en tur på egenhånd selv om vi - hundegeekene - syns sånt er helt uhørt..

Og bare for å ha svart på spørsmålet: "Hva mener dere om hund som angriper?" så liker jeg ikke hunder som angriper.. Men lista for å kalle noe et "angrep" er kanskje litt forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk på en skolevei, vi så hunden ca 50 meter på avstand, vi snudde, hunden kom bakfra, angrep Odin bakfra, Jeg tror å den angrep Odin den ikke kjente, Peico får kjeft av hunden hver dag, og Peico svarer ikke! Eieren til denne hunden fortalte meg at han var imponert over det, at hunden hans angriper alle hunder, og dreper katter også i band, og ikke må komme løs, ikke må klappes på, ikke ta hunden bort til gjerdet.

Odin underkastet seg, beit ikke tilbake. Jeg sto jo å så på, mens jeg strevde med å holde Peico.

Da mannen som skilte dem endelig kom, noe som føles som en evighet, rart eier ikke hørte oss, og ikke reagerte, selv om det er 50 meter...

Og at en nabo leverte hunden til eier.

Ingen reddet oss, av de som burde, men den mannen som er redd hund, han gjorde det!

Begge hundene roet seg med en gang den ustabile hunden løp hjem, vi jaget den alle sammen!

Det jeg reagerer på er at eier glemte porten, ikke enset hunden ble borte, og ikke har hundegård til hunden i stedet for å risikere at den rømmer, hopper over gjerde nå med snøen etc.

Heller har den i hagen når eier er ute, siden han er så tydelig klar over hva hunden er god for!

Gikk den hunden som ikke var helt god bak dere da Odin gikk til angrep?

Høres ut som at hunden din ikke er helt god den heller hvis den angriper hunder som går i nærheten av den.

Det var ikke Odin eller Peico som angrep, det var den fremmede hunden som kom etter oss da vi snudde, som hoppet på Odin bakfra.

Peico ville da forsvare Odin (evt blir med på kampen, han er en terrier) Men så fort hunden var løs roet Peico seg også, og er like god venn med Odin som før! Den fremmede hunden så på Peico, ingen ting skjedde,så gikk den rett på Odin!

Det hele skjedde så fort! Jeg VISTE den ville angripe, antok han tok oss først, siden vi var nærmest, men den gikk forbi oss og på Odin! Vi snudde jo fordi vi viste den angriper ALT! Ikke bare en hund den ikke liker!

#slo sammen dobbelpost. Mod.buhund-jenta#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva slags hund dreier det seg om?

Hvor gammel er den

Hvor gammel er Odin (eller er Odin den gale hunden)

Den kan umulig være så skrekkelig agressiv og farlig siden dere tydeligvis var i stand til å få brakt den hjem osv.

At eieren var blid er jo ett pluss, men eieren kunne sikkert trengt litt info om at det kan være lurt å holde hunden innenfor gjerdet. Kanskje hunden også bør få omgås andre hunder slik at den får ut litt steam osv.

Ad definisjonen av en farlig hund:

Hvor teit er det å si at en farlig hund er en hund som løper mot å skremmer folk slik at de snubler ut i veien og faller og kanskje blir påkjørt da? Dummeste jeg har hørt - hva om vedkommede som snubler og detter ut i veien er livredd hunder og hunden som kommer mot er en liten valp? Er valpen en farlig hund da eller?

Nå hoppet vel omtalte hund i en annen hund og ikke folka også forøvrig - og man er vel ikke nødvendigvis en farlig hund fordi man ikke liker en annen hund?

Og hvordan oppførte den angrepne hunden seg?

Vi vet jo alt at dere snudde fordi dere så hunden, altså så var dere allerede anspente....... osv.

Jeg synes ikke den høres farlig ut i det hele tatt jeg...... Ikke ble det skader heller..... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en tispe, godt voksen.

Eier slapp henne ikke ut, den er innegjerdet.

Men han hadde glemt porte, og hunden stakk!.

EIER har sagt hunden er farlig, og hunden flyr på alle hunder, og på en sykkeltur klarte den å drepe en katt!

Jeg vet ikke hva rasen heter, men hun er veldig sjelden.

Det gikk bra denne gangen. I følge eier går det som regel bra, men jeg vet om et tilfelle det ikke gikk bra.

Odin ble angrepet, Peico så på, jeg holdt Peico, eier holdt Odin.

Jeg kunne ikke skille dem fordi Peico ville forsvare Odin. Da hadde det blitt 3 hunder som sloss.

Eier til Odin klarte ikke skille dem da Odin er veldig stor. HUn holdt Odin og fikk litt panikk. Hun har aldri opplevd at hunden blir angrepet før.

Det var ingen folk der, og hunden beit seg fast i Odin.

Den som kom forbi tålte ikke å se hva han så, så han klarte å skille dem, og da klarte alle tre å skremme hunden hjem.

Da vi så hunden hadde ikke hundene sett den, vi snudde stille og rolig, og vi var på lang avstand, så hunden burde ikke enset oss, da det går folk der hele tiden. Når den er i hagen hopper den på gjerdet og er stor i kjeften på alle hunder.

kommer det noen inn i hagen deres dreper hun det, sier eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Eier til Odin klarte ikke skille dem da Odin er veldig stor. HUn holdt Odin og fikk litt panikk. Hun har aldri opplevd at hunden blir angrepet før."

Kanskje jeg tråkker på tærne til noen her.... Men hva slags rase er Odin? Og hvis han er så stor at eier ikke har kontroll, så burde kanskje ikke eier hatt en slik hund? Forhåpentligvis har eier av Odin lært hvordan hun skal takle slike situasjoner i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Eier til Odin klarte ikke skille dem da Odin er veldig stor. HUn holdt Odin og fikk litt panikk. Hun har aldri opplevd at hunden blir angrepet før."

Kanskje jeg tråkker på tærne til noen her.... Men hva slags rase er Odin? Og hvis han er så stor at eier ikke har kontroll, så burde kanskje ikke eier hatt en slik hund? Forhåpentligvis har eier av Odin lært hvordan hun skal takle slike situasjoner i fremtiden...

Uansett hvor gode hunde egenskaper man har så er det ikke bare, bare å skille 2 hunder i en krangel. Spess når det er din egen hund. Men har du vært i den situasjonen selv?

Min Hund ble angrepet en gang var helt i sjokk jeg.. var helt forferdelig å se på.. Man føler seg hjelpes løs.. Nå var jo den hunden som angrep min ganske stor da..

Eier til odin virket da som å ha kontroll på hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg ikke der, og så ikke hva som skjedde, men... stusser jo litt. Hunden angrep og bet seg fast? Og odin skal til vet? Hvor ble han bitt og hva slags skade? Hvordan en person med hundeskrekk klarer å skille to slåssende hunder forstår ikke jeg, jeg har IKKE hundeskrekk, og regner meg selv for over gjennomsnittlig tøff, men å skille to hunder som slåss fra hverandre hadde jeg ikke prøvd (ikke alene ihvertfall). Snakker vi store raser eller?

Sikker på at ikke den andre hunden bare ville leke? det går jo nokså hardt for seg noen ganger? Ser ikke helt festlig ut med menneskeøyne alltid...

Lurer også litt på hvor gammel netteliten og vennen er (kanskje helt uten grunn at jeg stusser her, ikke ta det ille opp!)

At hunden går løs/stikker av, og også at den står og gneldrer i en hage er ikke no særlig bra, og eier bør nok uansett ta det her alvorlig(ere).

Så var det det med aggressive hunder, da...At hund dreper katt (og kanin, og andre smådyr) er bare sånn det er - enkelte raser er notoriske jegere, og det må man bare ta konsekvensene av (Eieren må). Men det betyr ikke at hunden ellers er aggresiv, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin er vel en golden retriever, som kanskje er litt stor og sterk/uoppdragen/vilter (?) for sin eier, ifølge tidligere innlegg. Men en ting er at man bør takle egen hund i en slåsskampsituasjon, som faktisk ER en del av det et hundeliv kan omfatte. Jeg hadde kanskje reagert litt, dersom eier lot hunden møte andre - uten å klare å håndtere en påfølgende situasjon.

Men her det jo en eier som etter beste evne prøver å unngå det - og snur og går den andre veien. Noe mer er det ikke lett å gjøre, og det er heller ikke moro å bo i et nabolag hvor man vet det er en hund og en eier som er "ute av kontroll".

Det jeg lurer på, er om det ble skader - om hunden faktisk bet hull? For hvis det er tilfelle, så hadde jeg nok tatt en alvorsprat med eier og sagt at "skjer det om igjen, så må vi dessverre melde det, så kanskje du bør begynne å passe bedre på?". Noen eiere gidder bare ikke, og når de har hunder som oppfører seg på en måte som gjør at andre hunder og eiere begynner å bli redd dem... ja, da er det ikke så mye å gjøre ellers. Enten prøve å få dem til å innse alvoret, eller unngå å bli utsatt for hunden deres.

For hunden gjør kanskje ikke noe unormalt (det vet vi andre her inne ikke noe om foreløpig), men den burde ikke fått anledning til å gjøre NOE.

Kanskje er det en usikker tispe som, fordi den er en understimulert hagehund oppsøker andre artsfrender, men ikke takler det. At den ikke reagerer på din hund, Netteliten, er jo positivt - men at den går på en hannhund? En ting er hvis den "kjefter", noen dårlig sosialiserte/miljøtrente hunder kan overreagere. Noe annet hvis den går på og biter hull og "slåss" - og faktisk ikke går unna, men må jages vekk. Det er noen raser som har aggresjon over kjønnene; husker et par eiere av noe som ikke akkurat er min "yndlingsrase" som kort og greit fortalte at deres hund gikk på andre hunder uansett kjønn og alder "på alvor", men de holdt dem naturligvis i bånd og var ansvarlige eiere.

En hund kan stikke av en gang og det kan være et hendelig uhell. Men en eier som lar det skje gang på gang, og som ikke engang bekymrer seg - eller ser mulige sidevirkninger - over at hunden vil ta alt som kommer inn i dens egen hage... det høres ikke veldig betryggende ut. Ja, noen hunder vokter ekstremt og aggressivt - og svært mange raser kan bli ekle gneldrebikkjer dersom hagen er deres eneste tilholdssted og de bruker kjedsomheten til å vokte og herje. Jeg har også vært borti ellers greie hunder som kverker enhver pus som kommer inn i deres hage eller som de måtte få sjansen til å "møte" ute, uten at det har vært noe galt med disse hundene i andre sammenhenger.

Men her er det jo ting som tyder på at det er eier som "gjør" hunden til noe ubehagelig - om ikke akkurat farlig (hadde den vært "ordentlig" farlig, hadde kanskje retrieveren vært halvdød eller heldød nå). En hund som er en møkkabikkje hos en eier, kan bli en greit fungerende og ålreit hund hos en annen - så det er jo eier det dreier seg om gjerne.

Et tips kan kanskje være å samle dere, flere eiere som har vært utsatt for ham og hunden - og prøve å gjøre noe ut fra det? Politiet kan pålegge ham å sikre hunden bedre, for eksempel. At han er så villig til å betale, kan jo tyde på at han ikke ønsker å komme i noe offentlig søkelys... ?

PS. Jean Donaldson skriver i boken "Fight", om aggresjon mellom hunder, at det i sin "normale form" er en normal del av en hunds liv/atferd - men at hundeeiere flest er blitt veldig redd for "alt" som har litt lyd og følelse, derfor gjelder det å skille mellom "normale" mindre oppgjør og det som er farlige slåsskamper/angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt råforbanna hvis en løs hund kom og angrep mine i bånd.

Jeg hadde sikkert skjelt og bannet og hisset meg opp kraftig.

At hunden er aggressiv mot andre hunder (uansett kjønn?) er jo leit, og medfører at eier har et ekstra stort ansvar.

Hvis det var en engangsforeteelse og eier beklaget sterkt ville jeg likevel ha tenkt at shit happens, alle kan gjøre feil, og når det ikke engang er noen skader fysisk, så var det bare en lei, ubehagelig opplevelse. Hvis det gjentar seg, så hadde jeg nok kjent adrenalinet pumpe. Om hunden tar katter og bjeffer ved gjerdet er litt på siden av saken i min mening, vokting og kattejaging er vel mange hunder som gjør.

Kanskje dette er en sinnsyk, mannevond, bikkjevond, kattevond galning av en hund, ikke opp til meg å vurdere, som en isolert hendelse er det som skjedde leit og ubehagelig - men slikt som kan skje når man har hund og er ikke verdens ende. Men sint hadde jeg vært ja. Veldig sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bestandig ekkelt når løse hunder kommer innpå når man lufter sine egne. Jeg kan definere en "farlig" hund, ut fra min mening:

Naboen til mormor hadde en rotwailertispe. En omplasseringshund. Han har også en valp av denne tispa, samt en blanding mellom labrador/groendal/rotwailer, som var far til denne valpen. Familieidyll her... Denne tispa har flere ganger hoppet over gjerdet og angrepet hunder som har gått forbi på veien. En gang hoppet den inn i bilen til noen som var på besøk hos mormor, og skambeit engelsksettertispa som lå inni der, sånn at den måtte sys i alle himmelretninger. Den har skambitt hunder som kom forbi på veien, fast i en springer. Altså hunder som ikke har sett hennes vei engang. Over gjerdet og rett i dem.

Jeg har gått tur forbi her med en settervalp og min voksne norrbottenspets tispe. Begge mine var i bånd. Jeg hadde barnevogna fremfor meg, og så kommer dette udyret, hopper i valpen, som ikke skjønte noen ting, men som lå flatt med blottet buk på veien å hylte, den voksne tispa mi gikk i rotwaileren, og dette skjedde VELDIG fort. Jeg prøvde å skille dem, men hadde ikke sjangs å få rotwaileren unna. Eieren til rotwaileren kom, og TURTE IKKE Å TA HUNDEN SIN ;) Eksen min kom løpende i alt levenet, greide å få rotwaileren på rygg, og jeg trodde jaggu at han skulle kvele henne før han fikk henne såpass ned i temperamentet at eier turte å ta henne. Den rotwaileren har skadet 4 hunder som jeg vet om, stygt. Den løp etter barn og eieren var ikke trygg på henne. Ko-ko eier, javel. Den er jeg med på. Men han har helt kontroll på sine andre hunder, og disse er faktisk kjempegreie. Så for meg, så er den tispa han hadde, det klare bilde på "en farlig hund". En agressiv idiotbikkje, ja la gå at det SIKKERT er mennesker som har gjort den slik, men den er likevel FARLIG. Og bør ikke engang stå i bånd. I innelåst gård med bikkja, hvis den er så gæren. Og aller helst: få den avlivet. Denne ble begjært avlivet, og det var det eneste riktige etter min mening. Nå vet jeg at mange blir provosert, for snille rottiser trenger kanskje bare litt terapi, osv osv osv. Men når eier ikke makter å gi den tarapi, så få livet av den før den skader barn. Å skade hunder er ille nok i seg selv. Og neida, ingen ting imot rotwailer. Har møtt mange kjempesøte av dette slaget også. Men den som er beskrevet her, var IKKE en av de "søte".

Jeg må bare enda en gang reflektere over at vi som hundeeiere har et ENORMT ansvar å ivareta når vi har disse dyrene. Vi skal ikke bare sørge for at de holder seg unna bufe. Vi skal sørge for at de holder seg unna redde barn og alle andre som ikke vil ha dem løpende etter seg også. Hadde jeg fått løshunder etter meg, så hadde jeg blitt forbanna. Uhell kan skje, selvfølgelig, men hvis man var bittelittegranne mere bevisst på at det kan oppstå situasjoner som til syvende og sist går ut over ens egen hund, så kanskje det hadde vært mindre slike konflikter? Jeg hadde aldri turt å hatt min hund løs uten tilsyn, fordi at jeg er livredd for at hun skal gå på veien å bli påkjørt. Og møter jeg løse hunder på tur, så er det helt greit, så lenge de ikke løper etter meg/hunden min å viser agressjon. De fleste hunder er snille og greie, men det finnes en del eiere som overvurderer dressuren de har på bikkja si, og jaggu har det ikke vært bikker i ræva på hesten min også. En av dem ble sparka i hodet, (det gikk heldigvis bra), men jeg tror at denne eieren tenkte seg om to ganger før han slapp hunden sin løs igjen. Det er en grunn til at hunder ikke skal springe løs som katter, og at det finnes en hundelov ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en hund som eier advarer mot.

dette er en hund som uheldigvis kom løs, men eier bare beklaget lett.

Dette er en hund som dreper katta på springer på sykkel, eier havner i grøfta, litt mer jaktinstinkt enn normalt?

Inni hagen kan jeg forstå det.

Dette er en hund som eier forteller han ikke kan gå tur med fordi den har for sterkt instinkt.

Jeg tolker det til for mye hund for eier, og slett ingen byhund!

Skal hunden stå å gneldre i hagen så sett den på baksiden og ikke der småbarna må gå for å komme til og fra skolen.

Den har løpeline bak i hagen, men ingen som ser den i bruk, den har å en liten hundegård, ikke brukt i vinter etter snøen å bedømme. Den har å stor veranda, men den skal stå med porten å skremmer ungene på sykkelstien vis a vis gjerdet.

Det er eier som har sagt den er farlig, det var jo derfor vi snudde da vi så den.

Eier som snakket om vetterinær, ikke vi!

Vi sto 100 m fra den da vi snudde, jeg var opp å sjekket i dag, det hele gikk så fort og jeg glemmer hvor langt det er mellom byggene.

Odin gjorde ingen utfall, verken før eller i situasjonen, han sloss heller ikke tilbake, var stødig hele tiden.

Det var ingen store skrammer, bare masse pels som fløy av! Og det var ingen tvil, hunden var ute for å sloss, slett ikke noe lek! Og ingen naboer var i tvil heller som så på fra vinduene, da de hørte levenet.

Og den skambeit ikke, ikke denne gang, kanskje fordi Odin ikke sloss tilbake? Jeg vet ikke.

Aldri opplevd noe lignende. Peico kjenner tispa lukta til, da vi går forbi ofte. Men Odin er ny for henne, så er nok derfor hun gikk på han. Eller så er hun feig å anså Peico sterkere enn henne?

Hunden som fløy på var på elghund størrelse, Odin er på berner sennen tispe størrelse. Men er en Golden retriever.

Vi hadde hundene i band, de gikk pent begge to!

Odin har forresten, Akela kommer seg utrolig mye i det siste, går fint på tur, grei på inkalling og ikke noen problemhund, men en sta kosegutt som vet hva han vil!

Jeg er imponert over Odin Og Peico i denne situasjonen, Peico bråkte og ville forsvare Odin.

Men da tispen ble skremt bort så var han rolig igjen, Odin også gikk som om ingen ting etterpå.

Så ingen skade skjedd!

Å rive fra hverandre to hunder som sloss er ikke lett, det krever mot. Denne mannen som egentlig er redd hunder hadde mot. Han var skjelven etterpå, svettet, tror han var litt forundret over sin egen handling!

Det var han som sa han egentlig er redd hunder, men klarte ikke se tispa holde på sånn!

Alt skjer fryktelig fort, vi vet bare hunden er farlig, men ikke hvor farlig, man blir redd for å bli bitt selv og det er kaotisk! Men verken Odin eller Peico bad om å bli flydd på., to gutter som hadde rompa til da tispa kom etter oss.

Og vi var som sagt 100 meter fra der hunden bor, og hun var hjemme da vi stille og rolig snudde tilbake fra der vi kom fra!

Men siden det ikke skjedde noe fysisk farlig er det neppe en politisak!

Men det var nå!

Hva om en unge går der med hunden sin? Er mange barn der med og uten hunder.

Hva om en eldre person dårlig til beins og dårlig helse er der med en liten hund?

Jeg personlig ville ikke holdt en slik hund, en hund jeg ikke kan gå tur med eller slippe av syne.

Eiers ord er at den sloss mange ganger, somregel går det bra. Altså, en somregel, hva med den ene alle de få gangene det gikk galt?

Jeg tror ikke den hunden har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikke ble noen skader, så er det heller ikke snakk om at denne hunden slåss for å skade - vil jeg si. Hadde den vært "gal" og villet slåss, så hadde det nok definitivt blitt skader - stygge skader. Hunder "vet" veldig godt hva de gjør, og det er ikke noe "hendelig uhell" om det blir bittskader - eller ei.

Derimot kan det kanskje heller være tilfelle at dette er en understimulert stakkar som aldri har fått noe sosial opplæring eller får møte andre hunder, som er i konflikt med seg sjøl - nysgjerrig på artsfrender, men også redd dem, hvis de er fremmede, som denne retrieveren. Og som har en bedriten eier, som ikke burde hatt denne hunden - klarer du ikke å ha kontroll på en hund størrelse elghund, ja, da bør du kanskje ikke ha hund i det hele tatt. Men det er vel bare en dårlig unnskyldning, kanskje.

En hund som er hundeaggressiv eller har problemet med språket sitt i forhold til hunder, er det langt fra noen automatikk i skal være noen udetonert bombe i forhold til for eksempel barn eller mennesker - slik mange fremdeles later til å tro. At en hund dreper en katt behøver heller ikke bety at den er aggressiv mot hunder eller mennesker heller. Ja, ting KAN klaffe - men det ene "beviser" ikke det andre.

Det som selvsagt er det uheldige, er at hunder som er understimulerte og som aldri får oppleve noe, blir gående og gire seg opp bak et gjerde - og blir det mye verre, enn hunder som tas ut på tur og får oppleve noe i tillegg. Blir ALL energien brukt på utfall mot hunder og folk bak gjerdet, så kan det nok bli ekle mønstre i det - og at hunden tar med seg atferden ut i hverdagen.

Så nei, jeg synes ikke det høres ut som noen grusomt "farlig" hund - men en ****** ubehagelig eller skremmende hund å møte, hvis man ikke er litt dreven med hunder som barker i sammen. Blir det ikke skade, så ER den i mine øyne ikke "farlig" i den forstand som en hund som går på for å skade og drepe og som forårsaker større skader nær sagt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som er hundeaggressiv eller har problemet med språket sitt i forhold til hunder, er det langt fra noen automatikk i skal være noen udetonert bombe i forhold til for eksempel barn eller mennesker - slik mange fremdeles later til å tro. At en hund dreper en katt behøver heller ikke bety at den er aggressiv mot hunder eller mennesker heller. Ja, ting KAN klaffe - men det ene "beviser" ikke det andre.

Jeg er ikke så redd den skal angripe mennesker, tror ikke den gjør det, men vet ikke.

Men hvis barnet har med en hund, og skal takle at hunden angriper hunden sin/valpen sin! Så tenker jeg på psyken til dette barnet, eller det eldre mennesket.

Det er mye slike folk her!

Selv om det går bra, så er det kjempe tøft å være vitne til!

Og når eier vet hvordan hunden sin er, så er det unødvendig at den kommer løs, for det er ikke første ganga fikk jeg vite i dag!

Ja, hunden burde nok bodd hos andre eiere.

Det er en brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at dette var en svært ubehagelig opplevelse, selvom det nok var mer lyd enn farlig i dette tilfellet. Jeg er nå av den oppfatning at barn aldri skal gå alene med hunder, nettopp fordi det kan oppstå situasjoner de ikke mestrer, uansett hvor snill hund de har. Nå var jo dere fler og eieren til Odin burde kanskje taklet dette litt anderledes enn hun gjorde, men det var jo flott at dere fikk hjelp.

Hadde vi hatt en slik nabo, ville jeg nok tatt meg en tur på besøk for å forklare at min hund sannsynligvis ville bidratt til å gjøre et slikt angrep svært dyrt, og at jeg jobber konstant med å unngå dårlige erfaringer med andre hunder. Derfor har jeg liten toleranse for andres sjødesløshet. Han kunne prøvd å flire meg opp i trynet. Det er da for ******* ikke naboens hund jeg er bekymret for, men min egen! Jeg er svært lite interessert i å måtte rydde opp i andres drittbikkjeangrep for å unngå at min egen hund blir skadet eller tar igjen. Skjønner godt at dere fikk dere en støkk, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...