Gå til innhold
Hundesonen.no

Stangehallen og dommere


SFX

Recommended Posts

Jupp, all honnør til Yodel!

Og bare for å ha det sagt, det er Dobermannklubben jeg er irritert på, ikke noen andre. At jeg henvendte meg til Yodel i startinnlegget er kun fordi jeg vet at samboeren har vært plassjef for Dobermannklubben før, så jeg brukte de "kontaktene" jeg visste om. Mine senere sukk og stønn er kun et utløp for mine følelser overfor arrangørklubben - plassjef har tross alt null ansvar for dommerlistene.

Så en takk til Yodel som gidder!

Så får tiden vise om jeg drar eller ei. Kanskje jeg skal velge å være furten... Eller kanskje jeg da må sitte hjemme og tenke at "hva om jeg var der, hadde vi slått X og Y da?"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar
Den Denis-mannen, kan det være Denis Kuzelj eller noe slikt? Har stilt for en med lignende navn en gang.

Ja, tipper det er Denis Kuzelj - trivelig kar som dømmer MIN rase veldig bra ihvertfall (det er vel da jeg ikke bør fortelle at dronningen alltid har gjort det bra for ham, og ble vel 2. BIG til og med på Nesbyen et år for ham *flir*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han Kuzelj ser vi jo litt av og til - han er vel en av de med stående invitasjon til de fleste av disse nasjonale utstillingene nå for tiden...

Har også for meg at jeg "liker" han (les: har gjort det bra for han...), men må bare finne ut når man stilte for han sist (vil jo ikke gi inntrykk av at man forfølger fyren...).

Men - fortsatt rundt 3 uker (15/4) til fristen - så det KAN jo hende de greier å få ut listen til da i alle fall...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har samboern vært på og mast omtrent daglig den siste uka, og i går satt han og Janse og jobbet sammen med lista (selvom det som nevnt ikke er min samboers jobb -selvom han også i år skal være plassjef)

Uansett er lista nå komplett- sitter med den foran meg nå. Janse sa han hadde lagt den ut, men jeg kan ikke se den. <_<

Vi får ringe og mase litt til.

Ellers skal jeg se om jeg ikke klarer å fikse et eller annet med den lista jeg sitter med foran meg nå (med rette stavelser på dommere også :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er listen lagt ut, greier ikke å bestemme meg for hvem jeg skal melde på, dommerne er ukjente for meg og jeg finner ingenting om hvordan de har dømt rasen før, hmmmm... kanskje jeg ikke skal melde på noen, eller begge, eller en?? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der var den ja :blink:

Link:

http://www.dobermannklubben.net/ndk/dokume...Mstange2008.pdf

Hvem er det som har tenkt seg hit på tross dommerliste-kluss da?

Jeg kommer selvsagt (får jo sponset hotell & saker, da må man jo).

Stiller Dennis, samt Mille & Luna i valpeklasse (Lunas debut). Har ikke stilt for disse dommerne før, så det blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen på NKKs terminliste er den 15. april, så det blir nok vanskelig for dem å nekte folk å følge dèn antar jeg.

MEN det kan jo være en liten "mind game" med oss, da - slik at i alle fall NOEN av oss faktisk melder på innen den 10. (som det står i annonsen).

Og det synes jeg faktisk er heeeeelt greit - det må da være nærmest umulig å punche, produsere katalog, trykking, etc på bare 11 dagers frist.

Jeg vet virkelig ikke om jeg har noen lyst til å stille der i det hele tatt, jeg..

Ok - jeg HAR gjort det bra for den ene dommeren der (som nevnt tidligere) - og synes jo utstillinger sånn generelt er kjempemoro, da. Men synes egentlig at det er utrolig uinteressant å stille for dommere som kommer ifra land som knapt engang har rasen min...

Det er mulig de er billige og kan komme på kort varsel og sånn, men likevel er det selvsagt utrolig uoppfinnsomt å kun se østover når man skal lage en dommerliste i dag. Mange klubber gjør det - og Dober.klubben er kanskje en av "værstingene" i så måte.

Meeeeeen, når så dèt er sagt, så pleier det å være kjempefint på Stangeutstillingen, da! Og det skjer jo ikke noe annet på utst.fronten i April, flere venner og kjente som sikkert skal dit, relativt kort vei hjemmefra, osv..

Jeg kommer sikkert til å melde på en av småguttene mine (Moses el. Mac), men vet ikke helt hvilken av dem ennå..

Moses "trenger" evt. cert, men Mac er så mye mere "showdog" (dvs. gjør det mye bedre - selv om han synes utstillinger er kjempeskumle)..

Så joda, jeg kommer sikkert til å være der - en eller begge dager.

En STOR honnør til Yodel og hennes jobb for å holde oss oppdatert! Tusen takk!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det var ikke akkurat topplisten.... Har ikke så bra erfaring med disse øst-europeerne, selv om mine hunder har gjort det bra for dem. Det blir litt for mye tilfeldig for i flere av disse landene har de ikke gode eksemplarer, om rasene finnes i det hele tatt.

Og det er jo merkelig at dommerlista ikke er klar for lenge siden med så mange utenlandske dommmere, når NKK har sagt de innskerper på 4 måneders frist for søknad om å bruke dem????

Men da slipper jeg å kjøre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googling av dommernavn pluss rasenavn gir ingen relevante treff, så det virker jo som om de er relativt nyutdannet eller ubrukt på rasen. De kommer fra land hvor rasen ikke ser ut. Er det vits i å stille? Men så er det som SusanneL sier; det er gøy med utstilling, det skjer ikke noe annet da, man treffer igjen venner og kjente. Og man får i hvert fall ikke bra premiering ved å bli hjemme! Jaja, får tenke en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må jo gjøre vår plikt som utstillere og gi disse dommerne sjansen til å se vakre hunder! :)

For Symra og meg er det om ikke annet fin trening. Og som dere sier: Fin anledning til å treffe andre i rasemiljøet, se på hundene deres, sladre om de som ikke er der etc.

Nå tror jeg endelig at jeg kan/forstår bedømmingssystemet. (Det er jo ikke så forbanna intrikat da, men når man er litt treg i hodet ...). Men si meg en ting, gamle travere: Sitter dere og ser i programmet og følger med på nummer, eller vet dere hvor i bedømmingen man er på et gitt tidspunkt bare ved å se på det som foregår, på en måte? Liksom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste du sier :)

Det har som regel med at de fleste hundene som er inne vet jeg hvilken klasse tilhører :)

Såklart sjekker jeg av og til om jeg tenker "hmm, hvem er den stygge/fine hunden der"

Jeg skal alltid notere, men endre med å notere en klasse fordi jeg glemmer resten :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med HHC her - man kjenner jo ofte de fleste hundene (og eierne), så da er det enkelt å vite hvilken klasse de holder på med også. Men på større utstillinger (hvor det er mer enn 1-2 i hver klasse) følger jeg nok med litt mere. Da kjøper jeg til og med katalog...

Og det er for å holde en viss orden på hvor lang tid man har før man selv skal inn, om man har tid til å gå på do, ut å ta en røyk, gå pg prate med noen på andre siden av ringen, etc. Hvis det er f.eks. 5 unghundhanner og 7 i åpen klasse, så VET jeg at jeg rekker alt ovenfornevnte før jeg skal inn med championhannen min, liksom..

Men på småutstillinger med 10-15 påmeldte så blir man ved ringen hele tiden - og tar de andre tingene før/etter bedømmelsen.

Også hender det jo en og annen gang at det plutselig kommer en eller annen hund man ikke kjenner igjen, og DA er det kjekt å enten ha katalog selv - eller kjenne noen som har - så man får se hva det faktisk er for noe...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...