Gå til innhold
Hundesonen.no

Stangehallen og dommere


SFX

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Sorry- har vært fraværende noen dager. (Ikke så langt unna datan, da, men har holdt sofan god og varm med rundt 40 i feber de siste dagene)

Det virker som om du har fått svar, men vi skal ringe Janse å spørre nå. Just in case.

Er interessert i å vite dommerlisten selv, jeg, selvom jeg mest sannsynlig kommer til å stille uansett. (Vel, med noen få unntak) da vi skal bo og jobbe der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg noterer meg at helgen har kommet og gått, uten noen dommerliste.

Kjenner jeg blir litt sur, synes arrangører kunne hatt såpass "service" for potensielle utstillere. Det er så man får lyst til å bli hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh, dette er bare for dårlig.

Samboern ringte Janse for noen dager siden, og da sa han at dommerlisten straks var klar og ville legges ut i løpet av de nærmeste dagene. Han hadde den nesten klar, men det var visst noe kluss med en dommer så han var på jakt etter en ny han ennå ikke hadde fått tilbakemelding fra (eller noe slikt).

Påmeldingsfristen går jo ikke ut før 15. April ser jeg, så jeg overlever, men om man er usikker på hvem av to utstillinger man skal melde på skjlnner jeg frustrasjonen.

Jeg vet iallefall at de jobber på spreng med dommerlisten, og at det ikke bare er tiltaksløshet som ligger bak den sene offentliggjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Dobermannklubben burde ta en vurdering på om de egentlig har kapasitet til å ha tre utstillinger i året...

En ting er at man vil vite hvilken dommer man melder på for, men siden det er dobbeltutstilling vet jeg om flere som reiser et stykke og trenger overnatting - men man gidder jo ikke å booke overnatting før man vet dommer, og innen dommerlista legges ut kan jo campingplasser og dess like være fulle.

Jeg synes dette er uhøflig mot oss utstillere. De fleste arrangører har da dommerne klare året før! En jeg kjenner var i kontakt med klubben for en ukes tid siden, og da manglet de tre dommere! Greit at de jobber på spreng, men det skulle de ha gjort i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Dobermannklubben burde ta en vurdering på om de egentlig har kapasitet til å ha tre utstillinger i året...

En ting er at man vil vite hvilken dommer man melder på for, men siden det er dobbeltutstilling vet jeg om flere som reiser et stykke og trenger overnatting - men man gidder jo ikke å booke overnatting før man vet dommer, og innen dommerlista legges ut kan jo campingplasser og dess like være fulle.

Jeg synes dette er uhøflig mot oss utstillere. De fleste arrangører har da dommerne klare året før! En jeg kjenner var i kontakt med klubben for en ukes tid siden, og da manglet de tre dommere! Greit at de jobber på spreng, men det skulle de ha gjort i fjor.

Og dette er vel ikke første gangen det er rot hos dobermanklubben heller. Vår raseklubb nektet jo i mange år å ha med rasen på NDKs utstillinger fordi det alltid var rot med resultatservicen derfra, og det ser virkelig ikke ut til at klubben evner å arrangere så mange utstillinger årlig. Kanskje det hadde vært en idè å redusere antall utstillinger ? Vi har vel mer enn nok å velge i av utstillinger selv om de skulle legge inn årene på en av dem de arrangerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh, dette er bare for dårlig.

Samboern ringte Janse for noen dager siden, og da sa han at dommerlisten straks var klar og ville legges ut i løpet av de nærmeste dagene. Han hadde den nesten klar, men det var visst noe kluss med en dommer så han var på jakt etter en ny han ennå ikke hadde fått tilbakemelding fra (eller noe slikt).

Påmeldingsfristen går jo ikke ut før 15. April ser jeg, så jeg overlever, men om man er usikker på hvem av to utstillinger man skal melde på skjlnner jeg frustrasjonen.

Jeg vet iallefall at de jobber på spreng med dommerlisten, og at det ikke bare er tiltaksløshet som ligger bak den sene offentliggjørelsen.

Dette er jo "hakk i plata"... var jo akkurat samme rot for utstillingen i fjor. Jeg var veldig interessert i hvilke dommere som skulle dømme, da jeg hadde en hund som kunne få championat på 2-årsdagen.... Masse krøll med lovnader om info, og da vi kom til utstillingen hadde de akkurat funnet ut at dommeren ikke var autorisert..

Blir nok LENGE til jeg kommer til å vurdere en dobermanklub-utstilling! De burde absolutt vurdere om de har kapasitet til alle disse arrangementene!

Andre arrangører har jo dommerlisten klar minst et halvår i forveien.... Hvorfor er det så vanskelig for akkurat denne klubben å få til dette????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ok- De er eksepsjonellt treige med dommerlisten, men synes ikke man skal totalslakte dem alikevel. De er faktisk meget dyktige på å arrangere utstillinger, og jeg synes iallefall det er hyggelig og ordentlig på deres arrangementer.

Her er iallefall noen dommere på lørdag:

Gruppe 1 dømmes av Denis Kizeje (Slovenia)

Gruppe 3 dømmes av Tzaneva (Bulgaria)

Gruppe 5 : Borisova (Bulgaria)

Har informasjon om enkelte andre raser også. Spør eller send PM om dere lurer. Skal få mer informasjon i morgen.

Er iallefall noe. Vet ikke hva slags raser alle her inne har. Kan ikke love at jeg har skrevet alle navnene korrekt, da vi fikk de pr. tlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ok- De er eksepsjonellt treige med dommerlisten, men synes ikke man skal totalslakte dem alikevel. De er faktisk meget dyktige på å arrangere utstillinger, og jeg synes iallefall det er hyggelig og ordentlig på deres arrangementer.

Det har du rett i, de er dyktige på å arrangere utstilling. De har også blitt enda bedre de siste årene (også på service/kundebehandling), etter litt utskifte i rekkene sine. Og jeg tror det er det de vinner på, utstillingene er så gjennomførte og etablerte, at folk kommer uansett. Men for oss som er opptatt av dommere, og ikke stiller for hva som helst, så er det grusomt frustrerende og irriterende. Det er noe med å kunne ha litt forutsigbarhet i sitt eget liv, vite om man skal hit eller dit...

Hadde dette vært første gangen, skulle man gitt de all verdens slakk. Men dette skjer hver gang, og da burde de snart gjøre noe med rutinene sine. De må da bli stresset selv av å mangle en håndfull dommere en måneds tid før påmeldingsfristen går ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel neppe samme dommer begge dagene, har du peiling på hvem som dømmer gruppe 1 på søndag Yodel?

Denis Kizeje lar seg ikke google. Noen som vet noe om han? (Eeeeeelsker han beardiser som er litt uferdig i kroppen f.eks? :icon_confused: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet foreløpig; ikke ta drepen på meg om det blir endringer, da. Er jo ikke offisiellt ennå (sukk). Håper det kommer snart og straks og veldig fort.

Lørdag:

Gr 1: Denis

Gruppe 2: Er så splitta på dommere at dere må spørre her eller skrive PM :icon_confused:

Gruppe 3 : Tzaneva - Cairn Terrier som dømmes av Macevich om jeg ikke tar feil.

Gruppe 5: Borisova

Gruppe 6: Blodhund, Dalmatiner, Basset Griffon (grand & Petit), Hannoveransk Viltsporhund, Rhodesian Ridgeback: Juliano.

Gruppe 9: For det meste delt mellom Tzaneva og Juliano. Spør for detaljer.

Gruppe 10: ?

Søndag:

Gr 1: Borizova

Gr 2: Delt mellom flere

Gr 3:Vella (eller noe slikt)

Gruppe 5: Makevich

Gruppe 6: Skal iallefall noen dømmes av Juliano (Italia)

Gruppe 8: Delt

Gruppe 9: Delt

Gruppe 10: Spansk Galgo- O'Connor. Øvrige: Vella (?)

Er meget usikker på stavemåten til disse dommerne, men. Mange av de har ikke dømt i Norge før såvidt meg bekjent, og det er jo i og for seg spennende. (Selv synes jeg at jeg merker mindre tendenser til trynebedømmelse da, iallefall)

Samboer'n tok imot navnene muntlig, og skrev de ned. I tillegg har han utydelig håndkrift, så... ja...

Har iallefall prøvd så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe 2: Er så splitta på dommere at dere må spørre her eller skrive PM :icon_confused:

Sendte deg PM sist onsdag eller når det var, men har ikke fått noe svar.

Vet du hvem som dømmer berner sennen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte deg PM sist onsdag eller når det var, men har ikke fått noe svar.

Vet du hvem som dømmer berner sennen?

Jeg ville vente til jeg visste mer, også glemte jeg deg - sorry. Har svart en del andre her. Lørdag vet jeg ikke, mens utifra det jeg kan tyde er det Schulze (Latvia) som dømmer bl.a. Berner Sennenhund, Bordoux Dogge, Broholmer, Bullmastiff, Cane Corso, Dans-Svensk Gårdshund og Dobermann på Søndag. Boxer dømmes av Juliano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en dommer som heter Elena Borisova fra Hviterussland. Kanskje det er henne. Ser ut som hun har dømt diverse utstillinger i østeuropa tidligere. (Kanskje hun er en sånn som teller tenner?).

Ellers synes jeg vi skal gi en virtuell liten blomst til Yodel, det er tross alt ikke hennes jobb å være mellomledd her! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for blomst :icon_confused:

Frustrert jeg også, og er bare hyggelig å kunne hjelpe.

Et kjapt lite søk viste meg ingen andre "Borisova" dommere enn Elena.

På mine papirer står det at hun er fra Bulgaria, men kan fint være en liten missforståelse. Hvis man ser kjapt på papiret og snakker i tlf kan jo (Bel) Belarus= Hviterussland lett missforstås med (Bul) Bulgaria`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er Yodel, all honnør til deg for at du har tatt deg tid til dette :icon_confused:

Jeg har ingen hund å stille her, rasen min er jo ikke med. Jeg hadde dog blitt fryktelig irritert over somlingen med dommerlister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...