Gå til innhold
Hundesonen.no

Kromfohrländer


Papillon

Recommended Posts

Jeg tenkte en del på denne rasen før jeg ble helt sikker på hvilken rase jeg ville ha. Derfor leste jeg mye om den også.

Den blir litt etter litt mer populær i Norge. Da jeg drev å tenkte på denne rasen var det bare tre her til lands, men tipper det er flere nå. Jeg var så heldig å treffe Reina på valpeshow (Flå samfunnshus 07) som er en søt liten Kromforländer tispe. Eieren snakket om å kanskje starte oppdrett på rasen. Han bor i Trondheim og blir da første oppdretter av rasen i Norge, så vidt jeg vet.

Tror rasen vises i gruppe 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hørt om rasen før faktisk, men på valpeshow-PM jeg fikk i dag så jeg at det faktisk er en som skal stilles der. Nesten litt skummelt at jeg fikk det PMet og leste denne tråden samme dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin!

Det er jeg som eier hunden som er avbildet i ditt innlegg. Bildet er det offisielle BIR-bildet som ble tatt på Norsk Vinnerutstilling på Hamar i høst.

Dette er den samme hunden som Sara ble introdusert for i fjor vinter. Dreamwishes Diana "Reina".

I en alder av knappe 1 1/2 år har hun oppnådd 6 Cert, 1 Cacib og NV07-tittel.

Vi har planlagt parring ved neste løpetid. Dette blir antakelig en gang i september - november. Det var 10 måneder mellom løpetidene denne gangen. Og så må vi selvsagt finne den riktige hannhunden.

Anette: Det er trolig Alba, den glatthårete valpen, som stiller på valpeutstillingen.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin!

Det er jeg som eier hunden som er avbildet i ditt innlegg. Bildet er det offisielle BIR-bildet som ble tatt på Norsk Vinnerutstilling på Hamar i høst.

Dette er den samme hunden som Sara ble introdusert for i fjor vinter. Dreamwishes Diana "Reina".

I en alder av knappe 1 1/2 år har hun oppnådd 6 Cert, 1 Cacib og NV07-tittel.

Vi har planlagt parring ved neste løpetid. Dette blir antakelig en gang i september - november. Det var 10 måneder mellom løpetidene denne gangen. Og så må vi selvsagt finne den riktige hannhunden.

Anette: Det er trolig Alba, den glatthårete valpen, som stiller på valpeutstillingen.

Kjetil

Hei Kjetil!

Så flott hund du har!! :P

Kan du anbefale meg noen sider hvor jeg kan lese mer om rasen? Evt har du egen hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Møtte selv Reina på orkangerutsstillinga i 2006, og jeg falt helt pladask! Har siden lest litt om rasen, og nå står den på lista som jeg har satt opp mulige neste rase på.

Kjetil- Reina er utrolig nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate:

http://www.kromfohrlander.se/

http://www.123hjemmeside.dk/kromis/2221661

http://www.pelmondo.de/database/index_land.htm

http://www.kromfohrlaender-welpen.de/

http://www.igrk-kromfohrlaender.de/

http://www.kromfohrlaender.de/

Kristin: Reina har vært en herlig hund. Hun er nok mindre reservert enn gjennomsnittet, men fremdeles veldig mye en Kromis. Hvis du leser historien finner du at dens bakgrunn er 50% foxterrier. Følg noen av kennellinkene ovenfor så vil du se veldig mange varianter av Kromisen, spesielt når det gjelder pelsen. det er også mange eiere av den litt langhårete varianten som ikke napper sine hunder. På bildet øverst er Reina nappet slik jeg ønsker at hun skal være. Hun er naturlig ganske lang i pelsen. Andre er naturlig korthåret og krever mindre pelsstell.

Hjemmeside kommer etterhvert :P

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du store tid, hva var oddsen for at eieren til denne meget sjeldne hunden skulle dukke opp her!? Jeg har også hilst på Reina og vært spent på om det kom noe kull etter hvert. Jeg har hørt at det er noen fler av rasen i Norge nå enn de første tre eksemplarene?

Dette er en rase jeg har stor sans for, kommer til å følge med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva!? Er det Reina som er på bildet her? Jeg kjente henne ikke igjen. Hun har blitt stor og vakker da! Gleder meg til å følge rasen videre. Håper du (Kjetil) finner en fin make til henne og at det kommer et fint kull om ikke alt for lenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, så spennende at du fant veien inn her, Kjetil :P Og så moro at du også har en Terrier!

Jeg synes det virket som en veldig spennende rase, i tillegg var den jo pen... Blir spennende å se den som er på valpeshow til helgen ;)

Og som andre har sagt, hundeverdenen er ikke stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...