Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe søkes til død blandingshann for parring...!


jaktlykke

Recommended Posts

Herreminhatt - går det virkelig an?? Fant en snodig annonse på nettet:

Her er det en død blandingshann (labrador, border collie, rottweiler) hvor de har frosset ned sæden og søker tispe til inseminasjon. Det er veterinærhøyskolen som skal gjøre dette, så det vil da si at de støtter saken?? Mulig det er noe galt med meg, men jeg synes dette ikke henger på greip :)

EDIT: fjernet link til annonsen siden det ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Virker mer som om det er de tidligere eierne av hunden som står bak. Hva veterinærhøyskolen gjør, kommer vel an på pengene, eller hur? De kan vel ikke nekte noen å få tappet sæd, og heller ikke insemnert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så den jeg også. Ganske spesielt! :rolleyes: Hadde vært artig å vite om de faktisk ble kontaktet av interesserte tispeeiere. Det må jo være nok LEVENDE blandingshunder tilgjengelig mener jeg...

Sørgende eiere som vil ha avkom etter sin hanne?

Veterinærhøyskolen har ikke grunnlag for å avgjøre om dette er "etisk" eller ikke. Folk kan parre hundene sine med den de vil - døde hunder inkludert :)

Minner forøvrig om at en i følge forumreglene ikke skal henvise til spesifikke annonser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg kjenner de som skall gjøre dette. det er gode vennner av min mann. Litt om historiene dems det var mannnen hennes sin hund. Han elsket den VELDIG! Og de måtte desverre avlive den. de frøs ned sæd lenge lenge før dette. Hun damen stammer fra en veldig veldig rik familie.

Jeg tror at den som setter tispen sin til disposisjon kommer til å bli betalt veldig godt! Og de gjør dette faktisk av kjærlighet uansett hvor bisarr det høres ut. Jeg persoblig er heller ikke for dette men jeg kan også forstå dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner de som skall gjøre dette. det er gode vennner av min mann. Litt om historiene dems det var mannnen hennes sin hund. Han elsket den VELDIG! Og de måtte desverre avlive den. de frøs ned sæd lenge lenge før dette. Hun damen stammer fra en veldig veldig rik familie.

Jeg tror at den som setter tispen sin til disposisjon kommer til å bli betalt veldig godt! Og de gjør dette faktisk av kjærlighet uansett hvor bisarr det høres ut. Jeg persoblig er heller ikke for dette men jeg kan også forstå dem.

Så at man har mye penger gjør at slikt er greit, men en som har lite penger ville det ikke vært like greit?

Personvern mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste annonse jeg også, men ren eller blandigs hund, vis hunden var så finn å hadde det perfekte lynnet som det er skrevet, skulle det da ikke vært noe i veien.. Vis det er noen som melder seg da ;) Siden disse meneskene til den døde hunden, er så rike, kunne dem jo bare kjøpt seg en renraset hund. Men de er jo et tegn på at de virkelig elsket den hunden, og at den sikkert var veldig fin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hele poenget med det er at de ønsker å ofre ufattelig mye penger (det koster masse penger å ha den frosne sæden også) fordi de faktisk elsket Mana. Og jeg må jo personlig underskrive at makan til snill hun skall man lete LENGE etter jeg kjente han og ja jeg er ikke enig i fremmgansg måten i det hele tatt men jeg vet at de gjør det av kjærlighet og ikke fordi de ikke har råd til renraset eller ikke ønsker å bruke så mye penger tvert i mot! Mana var som sagt en fantastisk hund og han var en veldig sunn hund på alle måter og hd røntgent og absolutt alt var riktig med han! Han døde rett og slett av alderdom og ikke sykdom.

Og som skrevet over jeg personlig hadde aldri gjort det der. Jeg hadde heller aldri gjort dette med mindre en av hannene mine var en fantastisk verdensvinner og multi champion som avlet vldig fine valper. men jeg kan forstå dem og jeg vet hvor mye mannen i huset elsket denne hunden som var alt for han og det er derfor kona nå prøver å hjelpe han til å få en liten del av sin hund tilbake. Så det er ikke noe snusk eller svindleri men bare en desperat person som elsket hunden sin og sørger og øsnker å få han tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man elsket den avdøde hunden så høyt at man er villig til å legge å legge masse penger, tid og arbeid i å få en valp etter den for å "få igjen en del av den" må vel strengt tatt være den beste grunnen til å IKKE gjennomføre det. Man har ingen garantier med valper. Hverken renrasede eller blandingshunder. Valpene etter hanhunden trenger ikke ligne hanhunden spesielt mye hverken utseendemessig eller mentalt, det kommer helt an på hva som ligger bak både hos mora og faren og hva som blir fremhevet i den genetiske mix'en. Ved to blandingshunder så kan man like godt trekke lodd. Man aner ikke hva man forsterker som ligger bakover eller hvordan kombinasjonen vil slå ut. Hva skjer da om eierne ikke får "igjen" drømmehunden sin og blir skuffa?

Og for å ikke snakke om at man ikke setter til verden kun en valp, man skaper et helt kull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man elsket den avdøde hunden så høyt at man er villig til å legge å legge masse penger, tid og arbeid i å få en valp etter den for å "få igjen en del av den" må vel strengt tatt være den beste grunnen til å IKKE gjennomføre det. Man har ingen garantier med valper. Hverken renrasede eller blandingshunder. Valpene etter hanhunden trenger ikke ligne hanhunden spesielt mye hverken utseendemessig eller mentalt, det kommer helt an på hva som ligger bak både hos mora og faren og hva som blir fremhevet i den genetiske mix'en. Ved to blandingshunder så kan man like godt trekke lodd. Man aner ikke hva man forsterker som ligger bakover eller hvordan kombinasjonen vil slå ut. Hva skjer da om eierne ikke får "igjen" drømmehunden sin og blir skuffa?

Og for å ikke snakke om at man ikke setter til verden kun en valp, man skaper et helt kull...

Jo igjen jeg er helt enig med dere. og etter å ha lest annonsen en gang til så er det veldig klønete skrevet for hun å være som ellers er veldig veltalende. Men men jeg håper jo egentlig at de ikke for det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt merkelig ut, jeg nekter å tro at NVHs sædbank lagrer dråper etter blandingshunder!

For noen år siden ville jeg fryse ned sæd etter min gamle labradorgutt, men fikk ikke lov. Han skulle ha vist seg som en god avlshund før jeg fikk tillatelse. Så dette tror jeg ikke på, rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt merkelig ut, jeg nekter å tro at NVHs sædbank lagrer dråper etter blandingshunder!

For noen år siden ville jeg fryse ned sæd etter min gamle labradorgutt, men fikk ikke lov. Han skulle ha vist seg som en god avlshund før jeg fikk tillatelse. Så dette tror jeg ikke på, rett og slett!

penger vettu, som noen sa litt lengere opp "penger er makt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt merkelig ut, jeg nekter å tro at NVHs sædbank lagrer dråper etter blandingshunder!

For noen år siden ville jeg fryse ned sæd etter min gamle labradorgutt, men fikk ikke lov. Han skulle ha vist seg som en god avlshund før jeg fikk tillatelse. Så dette tror jeg ikke på, rett og slett!

Jo da dette stemmer det. Hun fortalte det til meg for ett halvt år siden ca at de har lagret den sæden der i noen år nå faktisk. Som sagt betaler de enorme summer. Ja uetisk men det er penger og da er jo desverre "alt" lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ser ikke helt problemet i det. Om de ønsker å betale store penger for dette, så er det jo ingen som blir skadet? At de har råd til å betale for å bevare det hos NVH, er det jo bare de som "taper" på det. Det blir jo født blandingshunder hele tiden, er jo ikke noe galt i å "planlegge" dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette var litt merksnodig. :D Så annonsen nå og tenkte jeg skulle inn her og spørre hva folk mente om det, men da var jo det alt gjort. :)

For å sette ting i forhold til blandingshunder litt i perspektiv så syntes jeg dette er langt bedre enn de som med vilje avler kull på kull med blandingshunder. Dette dreier seg jo om mennesker som har vært heldige å kunne avle frem et kull med valper fra en hund som var alpha og omega for dem.

Jeg forstår dem, men jeg klarer ikke å dytte fra meg at dette er bissart. Mest av alt syntes jeg imidlertid det er hyggelig for dem om alt ordner seg! :) Har ingen tispe som kan hjelpe dem, men ønsker dem lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at dette var litt søtt eg.

Bare tenk dere hvor høyt han elsket denne hunden. i en an diskusjon her inne diskurtese det hvor langt folk ville gått for hunden sin.

Det blir jo å dra det ennå lengre enn å betale vet. utgifter på 250 tusen.

nei det er ikkje sikkert han vil få noe av utsende eller mentalt, men det er fremdelse en bit av gammlehunden. Og tror det er det som er det tellende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker veldig merkelig at noen ville bruke så mye penger på en hund som muligens ikke er lik deres forrige hund i både utseende og gemytt. Men det er jo ikke min sak å dømme det.

Jeg håper bare at noen har forklart dette til eierne av den avdøde hunden, hvis ikke vil de jo antakeligvis bare ende opp skuffet over at de ikke fikk sin gamle hund tilbake. Nå vet jo ikke jeg hvor mye de vet om dette, men det virker som de har veldig store forhåpninger til det hele.

Maria: Det sto i tråden at hunden ble avlivet pga alderdom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker veldig merkelig at noen ville bruke så mye penger på en hund som muligens ikke er lik deres forrige hund i både utseende og gemytt. Men det er jo ikke min sak å dømme det.

Jeg håper bare at noen har forklart dette til eierne av den avdøde hunden, hvis ikke vil de jo antakeligvis bare ende opp skuffet over at de ikke fikk sin gamle hund tilbake. Nå vet jo ikke jeg hvor mye de vet om dette, men det virker som de har veldig store forhåpninger til det hele.

Maria: Det sto i tråden at hunden ble avlivet pga alderdom..

De vet helt sikkert at de ikke vil få samme hund tilbake..

Hvis jeg kunne velge ville jeg gjerne hatt en valp etter min egen hund.. fordi hun har så bra gemytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...