Jump to content
Hundesonen.no

olje til vofsen!

Zoey

Recommended Posts

Min hund har tørre poter, så tenkte jeg skulle prøve å gi henne omega 3 olje (det er jo bra uansett liksom)

Men problemet er at hun er usansynlig kresen, og jeg vet ikke om hun vil spise hvis hun får det over maten. Og siden jeg har lite lyst til å bruke penger på en dyr olje jeg kanskje må kaste tenkte jeg å "teste" om hun vil spise det med en billigere olje (kjøpt på butikken foreksempel)

Men hva slags type kan jeg bruke??

Jeg vil faktisk forslå Dr. Baddakys.. Den har fungert veldig bra her. Den får du både i små og i store flasker. Dessuten har jeg fått en prøve på "tranpiller" i samme serien, men de tror jeg ikke de har lansert ennå. Det var en prøve, en slags prototype, tror jeg. Men som sagt har jeg vært veldig fornøyd med Baddakysoljen. :wub: Bikkjedyret likte det veldig godt. Nå bruker jeg disse pillene til henne, de er akkurat som tranpiller til mennesker. Jeg stapper pillene inn i små klumper med leverpostei, så går de ned uten at hun merker det. Så det er synd om disse pillene ikke finnes i ordentlige "opplag".

Føyer meg på dette spørsmålet jeg..

Finnes det feks en "matbutikk" olje man kan bruke til hund som har "like god verdi" som en dyrere "veterinær olje"??

Altså feks soyaolje, solsikkeolje, olivenolje eller annet?

Forøvrig er den eneste "dyre" olja jeg har hatt god erfaring med er Viacutan. Men den er jo også den dyreste som er å få tak i nesten da. 230 kr for en liten pumpeflaske.

Altså.. Oppdretteren min har brukt mennesketran til sine hunder lenge, med gode resultater. Jeg mener å ha hørt årsaker til at det ikke er bra for hunder, men hennes har aldri gitt tegn på at bruken av vanlig tran er skadelig for dem. Så om noen VET om slik olje er farlig for hunder, hadde jeg satt pris på innspill i denne tråden jeg også :wub:

Men dersom det ikke er farlig, ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal kunne benytte seg av mennesketran.

Forøvrig finnes det helt sikkert småaktører som selger fiskeolje beregnet på mennesker, som sikkert er tilsatt mindre av diverse holdbarhetsstoffer enn det f.eks. Möllers er. Verdt å undersøke, kanskje?

Så vidt jeg vet har ikke f.eks. soyaolje den samme effekten som fiskeolje på hud og pels. Vil gjerne vite mer om det som tillegg jeg også. Noen som vet?

Jeg har brukt Olivenolje og det fungerte kjempe bra. Hun har nydelig pels, men nå har jeg godt over til Salmo Pet, lakseolje med omega 3, men olivenolje fra butikk fungerer helt supert. :wub: Valpen min spsier både lakseoljen og olivenoljen på maten sin.

Tran inneholder også essensielle fettsyrer, men veterinærer bl.a. fra AlternatiVet anbefaler ikke tran til hund fordi tran også har et høyt innehold av A og D-vitamin. Hundefór er normalt tilsatt nødvendig mengde av disse vitaminene og hunden bør ikke få ytterligere tilskudd. Disse vitaminene er farlig for hund i store doser.

Føyer meg på dette spørsmålet jeg..

Finnes det feks en "matbutikk" olje man kan bruke til hund som har "like god verdi" som en dyrere "veterinær olje"??

Altså feks soyaolje, solsikkeolje, olivenolje eller annet?

Vi brukte Rapsolje som vet sa var ok. Den inneholder ikke de samme stoffene som solsikke og andre,f.mye d-vitamin.

rapsolje

Skal man bruke en billig matvareolje, er rapsolje det beste alternativet. Den inneholder mye av flerumettete fettsyrer, og mest omega3 av denne typen olje (i forhold til solsikke, oliven osv). Man må gi noe mer av rapsolje enn av fiskeolje for å oppnå samme effekt, men så er det jo atskillig billigere da..

Jeg har hørt litt både og ang tran. Noen anbefaler det og sier A og D vitaminene ikke har noe å si, andre hyler og skriker for samme grunn. Jeg har ikke prøvd det, men det er jo mange hunder som får tran daglig, og jeg har enda til gode å høre om en hund hvor dette har vært dødsårsaken......

Forskjellige fiskeoljer (inkl selolje), er det som inneholder mest av omega3 i lengre kjeder. Disse kan være nokså dyre i forhold til rapsolje. EPA, DHA osv er såkalte lange kjeder av omega. Det strides om EPA, DHA osv virkelig ER essensielle, dvs at hunden er nødt å få de tilført via kosten. Forskning tyder nemlig på at de ikke er det, dvs at hunden syntetiserer (lager) de selv, så fremt de får tilført nok av de kortere kjedene av omega3. Disse korte kjedene finnes i rapsolje, og det er derfor man må gi mer av raps enn fiskeolje. Mange merker større effekt av fiskeolje enn av rapsolje, muligens fordi de ikke har gitt nok rapsolje, eller at hunden deres ikke er i stand til å lage de lange kjedene selv i stor nok grad. Det er også litt mer komplekst enn som så, siden fett brukes til mange andre ting før man ser effekt av olje i pelsen og potene. Ergo er det viktig at fôret hunden får er optimalt fra før av, sånn at oljen, uansett type, ikke trenger å kompensere for noen mangler i fôret, men kan gå direkte til å pleie pels og poter.

Rapsolje og tran er jo veldig enkelt å skaffe (siden det finnes på dagligvarebutikken), mens fiskeolje/selolje må man ofte på faghandel for å finne, og den kan jo være et stykke unna. Hva du velger å prøve er jo litt opp til deg egentlig.. Men uansett skader det jo ikke å prøve en flaske rapsolje først, se hvordan det fungerer, og heller gå over til fiskeolje hvis du ikke syns effekten er stor nok.

Angående fôr med omega i seg; disse fôrene inneholder aldri store nok mengder for å gi en fullverdig effekt, og uansett fôr er man anbefalt å tilsette omega selv.

åkei;) da skal jeg prøve rapsolje! Har tenkt å kjøpe fiskeolje, men tenkte å teste om hun i det hele tatt spiser oljen, så kresen som hun er.. hehe..

Hun får V&H, og litt tørrfor for å holde magen i gang, så tror grunnforingen er bra nok.. hun er fin i pelsen ellers, men har alltid hatt litt tørre poter..'

Det som er litt mystisk er at hun fikk RC en periode ved siden av V&H, og da var potene litt bedre, til tross for at hun ikke tålte RC (fant det ut etter hvert..) Er ikke dette veldig merkelig..?

Kan være at hunden din tok opp mye av fettet og oljene i RC bedre enn hun gjør fra andre tørrfor f.eks. Jeg har merket stor forskjell på pelsen på min hund da hun fikk RC. Nå har hun fått Eukanuba(?) en stund men pelsen er enda fin, men jeg syns den er litt "eklere" å ta i enn den var når hun gikk på RC og V&H. Etter Eukanuba-sekken er borte blir det enten Norwegian Polar eller RC igjen, vi får se..

Guest Snusmumrikk
åkei;) da skal jeg prøve rapsolje! Har tenkt å kjøpe fiskeolje, men tenkte å teste om hun i det hele tatt spiser oljen, så kresen som hun er.. hehe..

Hun får V&H, og litt tørrfor for å holde magen i gang, så tror grunnforingen er bra nok.. hun er fin i pelsen ellers, men har alltid hatt litt tørre poter..'

Det som er litt mystisk er at hun fikk RC en periode ved siden av V&H, og da var potene litt bedre, til tross for at hun ikke tålte RC (fant det ut etter hvert..) Er ikke dette veldig merkelig..?

Men smaken på rapsolje og fiskeolje er jo ganske forskjellig da, så om hun spiser det ene er det ikke sikkert hun spiser det andre.

• 3 weeks later...

må bare si at jeg lurer jammen på hvordan vi mennesker og dyr klarte oss før i tiden når vi ikke hadde alt dette som skal tilsettes. har noen noe side å vise til hvor det faktisk står svart på hvitt at olje skal tilsettes foret til hunder ???

må bare si at jeg lurer jammen på hvordan vi mennesker og dyr klarte oss før i tiden når vi ikke hadde alt dette som skal tilsettes. har noen noe side å vise til hvor det faktisk står svart på hvitt at olje skal tilsettes foret til hunder ???

Tror ikke det er noe man MÅ... men gir litt ekstra omega 3 f eks til hunder som kankje har litt dårlig imunforsvar. Hunden min overlever uten olje.. Men hun liker å få det litt på maten og kanskje kan gi henne litt ekstra puff med hjelp... Og der er vel helt opp til meg om jeg vil bruke pengene mine på dette eller ikke..

Vel, hundene klarte seg uten oljer, og mennesker klarte seg uten hudkrem. Men nå som vi har det og vet at det fører mye godt med seg, hvorfor ikke bruke det?

:wub:

Jeg bruker tørrfor men gir hunden også omega3 fordi jeg har tro på den betennelsesdempende virkningen. Som regel får han en trankapsel pakket inn i røkt skinke. Et par ganger i uka så pisker jeg sammen et par egg, heller oppi olivenolje eller rapsolje, og river i stykke et par skiver med skinke. Det går ned på høykant selv på en kresen und.

I fjor vinter så hadde milli tørre poter pga snøen (hun var bare valp, og hadde ikke fått herdet potene enda). Jeg smurte dem bare med spenol hver kveld i 2-3 dager, og så var de helt fine igjen, myke og gode, og sprekkene var borte. Millis tørre poter var jo pga snø, og ikke feil for..

MÅ det alltid være kosttilskudd som må gies om hunden har tørre poter? Går det ikke an å smøre potene istedet?

• 2 weeks later...

Jeg har fått anbefalt en olje til meg selv, som jeg vurderer å prøve på hunden. Den heter Udo's Choice. På siden ser jeg at de også har en som er laget til dyr. http://www.udoerasmus.com/products/pet_essentials_en.htm

Selv tenkte jeg å kjøpe den til mennesker og prøve med det først. http://www.power-nutrition.no/Fettsyrer/Udos_Choice.html

Noen som har erfaring med dette, enten på seg selv eller dyr?

Min hund har tørre poter, så tenkte jeg skulle prøve å gi henne omega 3 olje (det er jo bra uansett liksom)

Men problemet er at hun er usansynlig kresen, og jeg vet ikke om hun vil spise hvis hun får det over maten. Og siden jeg har lite lyst til å bruke penger på en dyr olje jeg kanskje må kaste tenkte jeg å "teste" om hun vil spise det med en billigere olje (kjøpt på butikken foreksempel)

Men hva slags type kan jeg bruke??

Har hatt samme problemet på Hampus på vinteren.

Store, vonde sprekker i potene.

Begynte for noen uker siden med Imperial Omega3 fiskeolje, samtidig som jeg behandlet potene med potevoks i 3 dager bare for å ta det akutte.

Nå ser jeg stooooor forskjell.

Potene er langt mykere, og sprekkene er snart historie.

At fiskeolje skal ha mange andre gode egenskaper tar jeg som en bonus.

Nå får mine denne oljen i kveldsmaten sin hver dag.

De liker smaken også, selv om jeg ikke akkurat synes det lukter så veldig godt. :brr:

• 2 weeks later...
Jeg har fått anbefalt en olje til meg selv, som jeg vurderer å prøve på hunden. Den heter Udo's Choice. På siden ser jeg at de også har en som er laget til dyr. http://www.udoerasmus.com/products/pet_essentials_en.htm

Selv tenkte jeg å kjøpe den til mennesker og prøve med det først. http://www.power-nutrition.no/Fettsyrer/Udos_Choice.html

Noen som har erfaring med dette, enten på seg selv eller dyr?

Har brukt den selv i mange år, og er kjempefornøyd. Dette er nok den beste oljen å få tak i, men hvor får man tak i samme til hund?

Takknemlig for svar :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
    • Uten å ha fått svar på spørsmålene fra Simira, som er høyst relevante, så lurer jeg på om hun kanskje synes det er kjedelig å bare gå? Hva slags aktiv rase er det? Vorsteher og border collie har svært ulike interesser og behov. Om det er vorsteher type aktiv rase har jeg ingen tips, men om det er den andre typen, så synes jeg selv det KAN hjelpe å gi hunden oppgaver mens vi går, som øvelser fra ulike former for (kreativ) lydighet.  Tilskudd av magnesium og omega 3 fettsyrer, samt større mengder fullspektret lys inn i øynene hjelper også mot stress på mer generelt grunnlag. Merker godt forskjell på valpen min, som sank veldig i stress kort tid etter påbegynt lysterapi og mer tid utendørs sammen med disse tilskuddene. Så økte han veldig i stress igjen da jeg begynte sløve og glemme gi ham omega 3 og magnesium. Da mener jeg ikke stressnivå døgnet gjennom, men peaks når han blir stresset. Tilskuddene tar brodden av det. ..på min. 
    • Det høres ut som du har et godt grunnlag, men det er vanskelig å si uten å se hunden. Noen typer, raser og individer er også bare lettgiret. Alder er også relevant. Hvor gammel er hunden? Er hun fulgt opp hos veterinær, og er frisk? Alle signalene på stress kan også være signaler på smerte og ubehag. Og så er spørsmålet hvordan hun får løpt fra seg og hodearbeid. Kanskje hodearbeidet er for mye, for vanskelig, eller for lite? Løper hun i hundegård, løpetur med deg? Hvordan ser dagsrutinen deres ut?
    • Jeg lurer på om det er noen her inne som har tips å gi til å roe ned en veldig giret og stresset hund på tur. Hunden min er en veldig aktiv rase, så vi lar henne alltid få løpt fra seg og brukt hodet litt før vi går tur. Likevel har jeg lagt merke til flere tegn på stress; hun rister seg og piper MYE, gjesper, kaver frem og tilbake, drar mye i båndet og biter i båndet når vi stopper. Jeg ønsker så gjerne å lære henne å gå fint i bånd og få bedre kontakt med henne, men det er utfordrende når hun er så stresset. Så langt har jeg prøvd å ta pauser i løpet av turen, gjøre godbit-søk og belønne henne hver gang hun tar kontakt, men det skjer sjeldent. Har noen av dere erfaring med dette, eller tips som kan hjelpe? Jeg setter stor pris på alle innspill! Takk på forhånd!
    • Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...