Gå til innhold
Hundesonen.no

olje til vofsen!


Zoey

Recommended Posts

Min hund har tørre poter, så tenkte jeg skulle prøve å gi henne omega 3 olje (det er jo bra uansett liksom)

Men problemet er at hun er usansynlig kresen, og jeg vet ikke om hun vil spise hvis hun får det over maten. Og siden jeg har lite lyst til å bruke penger på en dyr olje jeg kanskje må kaste tenkte jeg å "teste" om hun vil spise det med en billigere olje (kjøpt på butikken foreksempel)

Men hva slags type kan jeg bruke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk forslå Dr. Baddakys.. Den har fungert veldig bra her. Den får du både i små og i store flasker. Dessuten har jeg fått en prøve på "tranpiller" i samme serien, men de tror jeg ikke de har lansert ennå. Det var en prøve, en slags prototype, tror jeg. Men som sagt har jeg vært veldig fornøyd med Baddakysoljen. :wub: Bikkjedyret likte det veldig godt. Nå bruker jeg disse pillene til henne, de er akkurat som tranpiller til mennesker. Jeg stapper pillene inn i små klumper med leverpostei, så går de ned uten at hun merker det. Så det er synd om disse pillene ikke finnes i ordentlige "opplag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer meg på dette spørsmålet jeg..

Finnes det feks en "matbutikk" olje man kan bruke til hund som har "like god verdi" som en dyrere "veterinær olje"??

Altså feks soyaolje, solsikkeolje, olivenolje eller annet?

Forøvrig er den eneste "dyre" olja jeg har hatt god erfaring med er Viacutan. Men den er jo også den dyreste som er å få tak i nesten da. 230 kr for en liten pumpeflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Oppdretteren min har brukt mennesketran til sine hunder lenge, med gode resultater. Jeg mener å ha hørt årsaker til at det ikke er bra for hunder, men hennes har aldri gitt tegn på at bruken av vanlig tran er skadelig for dem. Så om noen VET om slik olje er farlig for hunder, hadde jeg satt pris på innspill i denne tråden jeg også :wub:

Men dersom det ikke er farlig, ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal kunne benytte seg av mennesketran.

Forøvrig finnes det helt sikkert småaktører som selger fiskeolje beregnet på mennesker, som sikkert er tilsatt mindre av diverse holdbarhetsstoffer enn det f.eks. Möllers er. Verdt å undersøke, kanskje?

Så vidt jeg vet har ikke f.eks. soyaolje den samme effekten som fiskeolje på hud og pels. Vil gjerne vite mer om det som tillegg jeg også. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Olivenolje og det fungerte kjempe bra. Hun har nydelig pels, men nå har jeg godt over til Salmo Pet, lakseolje med omega 3, men olivenolje fra butikk fungerer helt supert. :wub: Valpen min spsier både lakseoljen og olivenoljen på maten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran inneholder også essensielle fettsyrer, men veterinærer bl.a. fra AlternatiVet anbefaler ikke tran til hund fordi tran også har et høyt innehold av A og D-vitamin. Hundefór er normalt tilsatt nødvendig mengde av disse vitaminene og hunden bør ikke få ytterligere tilskudd. Disse vitaminene er farlig for hund i store doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer meg på dette spørsmålet jeg..

Finnes det feks en "matbutikk" olje man kan bruke til hund som har "like god verdi" som en dyrere "veterinær olje"??

Altså feks soyaolje, solsikkeolje, olivenolje eller annet?

Vi brukte Rapsolje som vet sa var ok. Den inneholder ikke de samme stoffene som solsikke og andre,f.mye d-vitamin.

rapsolje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bruke en billig matvareolje, er rapsolje det beste alternativet. Den inneholder mye av flerumettete fettsyrer, og mest omega3 av denne typen olje (i forhold til solsikke, oliven osv). Man må gi noe mer av rapsolje enn av fiskeolje for å oppnå samme effekt, men så er det jo atskillig billigere da..

Jeg har hørt litt både og ang tran. Noen anbefaler det og sier A og D vitaminene ikke har noe å si, andre hyler og skriker for samme grunn. Jeg har ikke prøvd det, men det er jo mange hunder som får tran daglig, og jeg har enda til gode å høre om en hund hvor dette har vært dødsårsaken......

Forskjellige fiskeoljer (inkl selolje), er det som inneholder mest av omega3 i lengre kjeder. Disse kan være nokså dyre i forhold til rapsolje. EPA, DHA osv er såkalte lange kjeder av omega. Det strides om EPA, DHA osv virkelig ER essensielle, dvs at hunden er nødt å få de tilført via kosten. Forskning tyder nemlig på at de ikke er det, dvs at hunden syntetiserer (lager) de selv, så fremt de får tilført nok av de kortere kjedene av omega3. Disse korte kjedene finnes i rapsolje, og det er derfor man må gi mer av raps enn fiskeolje. Mange merker større effekt av fiskeolje enn av rapsolje, muligens fordi de ikke har gitt nok rapsolje, eller at hunden deres ikke er i stand til å lage de lange kjedene selv i stor nok grad. Det er også litt mer komplekst enn som så, siden fett brukes til mange andre ting før man ser effekt av olje i pelsen og potene. Ergo er det viktig at fôret hunden får er optimalt fra før av, sånn at oljen, uansett type, ikke trenger å kompensere for noen mangler i fôret, men kan gå direkte til å pleie pels og poter.

Rapsolje og tran er jo veldig enkelt å skaffe (siden det finnes på dagligvarebutikken), mens fiskeolje/selolje må man ofte på faghandel for å finne, og den kan jo være et stykke unna. Hva du velger å prøve er jo litt opp til deg egentlig.. Men uansett skader det jo ikke å prøve en flaske rapsolje først, se hvordan det fungerer, og heller gå over til fiskeolje hvis du ikke syns effekten er stor nok.

Angående fôr med omega i seg; disse fôrene inneholder aldri store nok mengder for å gi en fullverdig effekt, og uansett fôr er man anbefalt å tilsette omega selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åkei;) da skal jeg prøve rapsolje! Har tenkt å kjøpe fiskeolje, men tenkte å teste om hun i det hele tatt spiser oljen, så kresen som hun er.. hehe..

Hun får V&H, og litt tørrfor for å holde magen i gang, så tror grunnforingen er bra nok.. hun er fin i pelsen ellers, men har alltid hatt litt tørre poter..'

Det som er litt mystisk er at hun fikk RC en periode ved siden av V&H, og da var potene litt bedre, til tross for at hun ikke tålte RC (fant det ut etter hvert..) Er ikke dette veldig merkelig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at hunden din tok opp mye av fettet og oljene i RC bedre enn hun gjør fra andre tørrfor f.eks. Jeg har merket stor forskjell på pelsen på min hund da hun fikk RC. Nå har hun fått Eukanuba(?) en stund men pelsen er enda fin, men jeg syns den er litt "eklere" å ta i enn den var når hun gikk på RC og V&H. Etter Eukanuba-sekken er borte blir det enten Norwegian Polar eller RC igjen, vi får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
åkei;) da skal jeg prøve rapsolje! Har tenkt å kjøpe fiskeolje, men tenkte å teste om hun i det hele tatt spiser oljen, så kresen som hun er.. hehe..

Hun får V&H, og litt tørrfor for å holde magen i gang, så tror grunnforingen er bra nok.. hun er fin i pelsen ellers, men har alltid hatt litt tørre poter..'

Det som er litt mystisk er at hun fikk RC en periode ved siden av V&H, og da var potene litt bedre, til tross for at hun ikke tålte RC (fant det ut etter hvert..) Er ikke dette veldig merkelig..?

Men smaken på rapsolje og fiskeolje er jo ganske forskjellig da, så om hun spiser det ene er det ikke sikkert hun spiser det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

må bare si at jeg lurer jammen på hvordan vi mennesker og dyr klarte oss før i tiden når vi ikke hadde alt dette som skal tilsettes. har noen noe side å vise til hvor det faktisk står svart på hvitt at olje skal tilsettes foret til hunder ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare si at jeg lurer jammen på hvordan vi mennesker og dyr klarte oss før i tiden når vi ikke hadde alt dette som skal tilsettes. har noen noe side å vise til hvor det faktisk står svart på hvitt at olje skal tilsettes foret til hunder ???

Tror ikke det er noe man MÅ... men gir litt ekstra omega 3 f eks til hunder som kankje har litt dårlig imunforsvar. Hunden min overlever uten olje.. Men hun liker å få det litt på maten og kanskje kan gi henne litt ekstra puff med hjelp... Og der er vel helt opp til meg om jeg vil bruke pengene mine på dette eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare si at jeg lurer jammen på hvordan vi mennesker og dyr klarte oss før i tiden når vi ikke hadde alt dette som skal tilsettes. har noen noe side å vise til hvor det faktisk står svart på hvitt at olje skal tilsettes foret til hunder ???

Vel, hundene klarte seg uten oljer, og mennesker klarte seg uten hudkrem. Men nå som vi har det og vet at det fører mye godt med seg, hvorfor ikke bruke det?

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tørrfor men gir hunden også omega3 fordi jeg har tro på den betennelsesdempende virkningen. Som regel får han en trankapsel pakket inn i røkt skinke. Et par ganger i uka så pisker jeg sammen et par egg, heller oppi olivenolje eller rapsolje, og river i stykke et par skiver med skinke. Det går ned på høykant selv på en kresen und.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor vinter så hadde milli tørre poter pga snøen (hun var bare valp, og hadde ikke fått herdet potene enda). Jeg smurte dem bare med spenol hver kveld i 2-3 dager, og så var de helt fine igjen, myke og gode, og sprekkene var borte. Millis tørre poter var jo pga snø, og ikke feil for..

MÅ det alltid være kosttilskudd som må gies om hunden har tørre poter? Går det ikke an å smøre potene istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har fått anbefalt en olje til meg selv, som jeg vurderer å prøve på hunden. Den heter Udo's Choice. På siden ser jeg at de også har en som er laget til dyr. http://www.udoerasmus.com/products/pet_essentials_en.htm

Selv tenkte jeg å kjøpe den til mennesker og prøve med det først. http://www.power-nutrition.no/Fettsyrer/Udos_Choice.html

Noen som har erfaring med dette, enten på seg selv eller dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har tørre poter, så tenkte jeg skulle prøve å gi henne omega 3 olje (det er jo bra uansett liksom)

Men problemet er at hun er usansynlig kresen, og jeg vet ikke om hun vil spise hvis hun får det over maten. Og siden jeg har lite lyst til å bruke penger på en dyr olje jeg kanskje må kaste tenkte jeg å "teste" om hun vil spise det med en billigere olje (kjøpt på butikken foreksempel)

Men hva slags type kan jeg bruke??

Har hatt samme problemet på Hampus på vinteren.

Store, vonde sprekker i potene.

Begynte for noen uker siden med Imperial Omega3 fiskeolje, samtidig som jeg behandlet potene med potevoks i 3 dager bare for å ta det akutte.

Nå ser jeg stooooor forskjell.

Potene er langt mykere, og sprekkene er snart historie.

At fiskeolje skal ha mange andre gode egenskaper tar jeg som en bonus.

Nå får mine denne oljen i kveldsmaten sin hver dag.

De liker smaken også, selv om jeg ikke akkurat synes det lukter så veldig godt. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg har fått anbefalt en olje til meg selv, som jeg vurderer å prøve på hunden. Den heter Udo's Choice. På siden ser jeg at de også har en som er laget til dyr. http://www.udoerasmus.com/products/pet_essentials_en.htm

Selv tenkte jeg å kjøpe den til mennesker og prøve med det først. http://www.power-nutrition.no/Fettsyrer/Udos_Choice.html

Noen som har erfaring med dette, enten på seg selv eller dyr?

Har brukt den selv i mange år, og er kjempefornøyd. Dette er nok den beste oljen å få tak i, men hvor får man tak i samme til hund?

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...