Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye danske utstillingsregler pr.01.01.2008


jaktlykke

Recommended Posts

Jeg fikk erfare disse nye reglene forrige helg i Odense, hehe, jeg sleit litt med hva de egentlig dreiv med, og ringsekretæren hadde nesten like lite peiling så dette var et skikkelig surr, dagen etter var alt bedre..

Heldigvis var det andre utstillere som hjalp meg, samt en dommer utenfor ringen stod og forklarte meg hva jeg skulle nå, hihihi... Også hjalp det veldig å stå og titte på de første hundene i ringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier... Trodde at NKKs endring (fjerne vinnerklassen) var en tilnærming av alle andre EU-lands utst.regler, jeg.. Og vips kommer danskene med ytterligere forandringer..

Men er det først konkurranse om cac (certet) i ringen, og så når det er utdelt kommer konk. om CACIB - eller gjøres dette "samtidig" (som i en beste hannhund/tispeklasse) ?

Og både de som får Excellent og Very Good konkurrerer liksom videre som normalt - men Excellent blir å regne som en CK?

Hmm.. Kan jo bli spennende å reiser over igjen snart, da.. Som jeg jo må da de også har bestemt at cert'ene ikke er hvilende...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier... Trodde at NKKs endring (fjerne vinnerklassen) var en tilnærming av alle andre EU-lands utst.regler, jeg.. Og vips kommer danskene med ytterligere forandringer..

Men er det først konkurranse om cac (certet) i ringen, og så når det er utdelt kommer konk. om CACIB - eller gjøres dette "samtidig" (som i en beste hannhund/tispeklasse) ?

Og både de som får Excellent og Very Good konkurrerer liksom videre som normalt - men Excellent blir å regne som en CK?

Hmm.. Kan jo bli spennende å reiser over igjen snart, da.. Som jeg jo må da de også har bestemt at cert'ene ikke er hvilende...

Susanne

De brukte samme system på EuroWinner i Helsinki, og da tok de CAC-utdeling først og så kalte de inn til ny runde med CACIB utdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva en jeg kjenner skriver om sin opplevelse fra Odense:

"...I en gruppe av 10 hunder fikk 2 rødsløyfe og kritikken utlevert sammen med sløyfa; takk for i dag. 8 ekvipasjer var igjen inne i ringen. Disse hadde alle fått excellent. De måtte da begynne å løpe rundt. Dommeren pekte ut den ene etter den andre til det var 4 igjen. Disse ble så vurdert og plassert med sløyfer.

Vinneren av denne gjengen, la oss si det var åpen tispeklasse måtte konkurrere mot vinneren av de andre klassene for å finne beste tispe.

Altså kan 4 tisper si at de ble plassert i åpen klasse. Resterende blir plassert i konkurransen om beste tispe. Og den heldigste tispa blir enten BIR eller BIM.

Vår konklusjon var meget enkel: Fikk du ikke med deg kritikken, ja da hang du fortsatt med. Det beste rådet til deg er: Hold deg parat helt til du har kritikken i handa. Ta det helt med ro".

Ja jeg får vel satse på at det ikke blir dytta en papirlapp i neven min med det første da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier... Trodde at NKKs endring (fjerne vinnerklassen) var en tilnærming av alle andre EU-lands utst.regler, jeg.. Og vips kommer danskene med ytterligere forandringer..

Men er det først konkurranse om cac (certet) i ringen, og så når det er utdelt kommer konk. om CACIB - eller gjøres dette "samtidig" (som i en beste hannhund/tispeklasse) ?

Og både de som får Excellent og Very Good konkurrerer liksom videre som normalt - men Excellent blir å regne som en CK?

Hmm.. Kan jo bli spennende å reiser over igjen snart, da.. Som jeg jo må da de også har bestemt at cert'ene ikke er hvilende...

Susanne

Først konkurreres det om cert, deretter cacib.

excellent er ck ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det først konkurranse om cac (certet) i ringen, og så når det er utdelt kommer konk. om CACIB - eller gjøres dette "samtidig" (som i en beste hannhund/tispeklasse) ?

Dette skriver ei i bloggen sin som også var i Odense:

"Nasjonal utstilling:

Vinneren i junior, unghund, åpen og veteran møtes for å konkurrere om certet. Certvinneren møter vinneren av champ.klassen for å konkurrere om beste hann eller tispe. Ingen øvrige plasseringer.

Internasjonal utstilling:

Som forrige, men i tillegg er det et r-cacib som skal deles ut. Som et eksempel: Tre hunder konkurrerer om cacib (unghund, åpen, champ). Cacibet går til champhunden. Da skal toeren i champklassen inn og konkurrere om r-cacib. Hadde cacibet gått til åpenklassehunden så skal toern fra åpen klasse inn og konkurrere om r-cacib. Altså vet man ikke om man skal inn i ringen eller ei før cacibet er delt ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriver ei i bloggen sin som også var i Odense:

"Nasjonal utstilling:

Vinneren i junior, unghund, åpen og veteran møtes for å konkurrere om certet. Certvinneren møter vinneren av champ.klassen for å konkurrere om beste hann eller tispe. Ingen øvrige plasseringer.

Internasjonal utstilling:

Som forrige, men i tillegg er det et r-cacib som skal deles ut. Som et eksempel: Tre hunder konkurrerer om cacib (unghund, åpen, champ). Cacibet går til champhunden. Da skal toeren i champklassen inn og konkurrere om r-cacib. Hadde cacibet gått til åpenklassehunden så skal toern fra åpen klasse inn og konkurrere om r-cacib. Altså vet man ikke om man skal inn i ringen eller ei før cacibet er delt ut".

Syntes egentlig det er ganske teit jeg, om vinnere i hver klasse skal konk om cert/cacib. Nr 2 i en klasse kan da være en knallende god repr for sin rase. Ja faktisk bedre enn vinner i en annen klasse. Så får den ikke være med om certet fordi den var så "uheldig" at det var flere knallende gode i dennes klasse, mens den andre klassen var sånn "såder", men innenfor standarden.

Og hva er det som sier at champ-vinner er den eneste utenom cert-vinnner som er bra nok for beste hanne/tispe? Masser av champs idag som blir slått av nye, gode hunder. Men siden den er champ-vinner så kval det automatisk til konk om BH/BT?

Merkelig..

Hypotetisk eks:

Her står man med en super unghund, men fordi en av de andre er litt suprere så får man ikke konk videre for den plassen skal en middelmådig champ ha for den var litt mindre middelmådig enn de andre champs i klassen!

Er ikke med på at alle champs er bedre enn 2 og nedover i de andre klassene selvom de er champs.

Greit at championatet henger litt høyere enn det har gjort tidligere (i enkelte raser iaf), men dette ble litt vel mye kanskje?

(håper jeg skjønte dette rett nå da så jeg ikke fyrer opp helt ut i tåka, hehe)

Dette nærmer seg jo amerikanske tilstander dette jo :wub:

Der møtes vinnere av hver klasse for å konkurrere om Winners Dog/Bitch og nr 2 fra den klassen WD/WB kommer fra skal inn igjen og konk med de andre klasse-vinnerne om res.WD/WB (ikke cert altså, det tror jeg ikke de har. Bare sånne "rare" major points og det er visst avhengig av hvor mange i rasen som stiller, om man får 3 point eller 5 point). Og så konk WD og WB om BOW (Best of Winners), tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes egentlig det er ganske teit jeg, om vinnere i hver klasse skal konk om cert/cacib. Nr 2 i en klasse kan da være en knallende god repr for sin rase. Ja faktisk bedre enn vinner i en annen klasse. Så får den ikke være med om certet fordi den var så "uheldig" at det var flere knallende gode i dennes klasse, mens den andre klassen var sånn "såder", men innenfor standarden.

Nå er det vel så enkelt som at når denne "nr 2" allerede er slått i sin klasse, så vil den ikke få certet uansett - for det går til den som har blitt nummer en om de andre den konkurerer mot er dårligere enn denne. Og er DENNE dårligere enn de andre vinnere fra andre klasser, så vil jo uansett ikke nr 2 få cert... logisk nok. Sånn er det jo i dag også det, her i Norge. Er du allerede slått i din klasse, så er løpet om certet kjørt (om ikke vinneren gjør seg helt ut i beste tispe/hannhundklasse da - det har jo hendt, men er uhyre sjeldent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel så enkelt som at når denne "nr 2" allerede er slått i sin klasse, så vil den ikke få certet uansett - for det går til den som har blitt nummer en om de andre den konkurerer mot er dårligere enn denne. Og er DENNE dårligere enn de andre vinnere fra andre klasser, så vil jo uansett ikke nr 2 få cert... logisk nok. Sånn er det jo i dag også det, her i Norge. Er du allerede slått i din klasse, så er løpet om certet kjørt (om ikke vinneren gjør seg helt ut i beste tispe/hannhundklasse da - det har jo hendt, men er uhyre sjeldent).

Hehe, ble litt "feil" det her, ser det ja.

Gikk litt fort (skulle egentlig jobbe, ikke skrive innlegg...). Tror jeg må tygge litt mer på hva jeg egentlig mener her :wub:

Øh, der ja. Seff har du HELT rett. Så lenge det ikke plasseres 1-4, men kun BH/BT, er det jo helt ok at klasse-vinnere konk om certet. Tror jeg egentlig tenkte at det var teit om kun klasse-vinnere skulle plasseres (fy flate, det fosser om baugen min her...ro-ro-ro).

Men at champ.klasse-vinner aut går til konk om BH/BT er jeg vel ikke helt med på, det står jeg ved (helt til noen opplyser meg om min merkelige tenkegang der også :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ble litt "feil" det her, ser det ja.

Gikk litt fort (skulle egentlig jobbe, ikke skrive innlegg...). Tror jeg må tygge litt mer på hva jeg egentlig mener her :wub:

Øh, der ja. Seff har du HELT rett. Så lenge det ikke plasseres 1-4, men kun BH/BT, er det jo helt ok at klasse-vinnere konk om certet. Tror jeg egentlig tenkte at det var teit om kun klasse-vinnere skulle plasseres (fy flate, det fosser om baugen min her...ro-ro-ro).

Men at champ.klasse-vinner aut går til konk om BH/BT er jeg vel ikke helt med på, det står jeg ved (helt til noen opplyser meg om min merkelige tenkegang der også :) )

*Flir*.... Men alle vinnerne av sine respektive klasser går vel til BTK/BHK - og da må jo også championene få lov til å komme dit på linje med de andre - de bare går ikke innom en cert-utdeling først (fordi de ikke kan få cert liksom) ? Eller... nå er det JEG som blir litt forvirret her...

Men det som forvirret meg mest var vel egentlig dette med res.CACIB og konkurransen der. Der tror jeg ikke engang jeg skal FORSØKE å forstå systemet.. hehehhee... så du er ikke helt alene om å være LITT forvirret *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir*.... Men alle vinnerne av sine respektive klasser går vel til BTK/BHK - og da må jo også championene få lov til å komme dit på linje med de andre - de bare går ikke innom en cert-utdeling først (fordi de ikke kan få cert liksom) ? Eller... nå er det JEG som blir litt forvirret her...

Nå er vi to forvirrete sjeler her..

Sto det ikke da at KUN cert-vinner konk om BH/BT med vinner av champ-klasse og ingen øvrige plasseringer?

Tror jeg holder meg i Norge/Sverige en stund til jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi to forvirrete sjeler her..

Sto det ikke da at KUN cert-vinner konk om BH/BT med vinner av champ-klasse og ingen øvrige plasseringer?

Tror jeg holder meg i Norge/Sverige en stund til jeg..

Ja, det var det jeg også begynte å tenke på - og DA blir det liksom straks litt "lettere" å være champion og få en plassering liksom... Æhhhh... tror ikke jeg skal bry hjernen min med dette jeg heller.

Da vi var i Estland i fjor, gikk ikke juniorer om cert engang - de hadde eget juniorcert - og DET synes jeg forøvrig er en kjekk greie - juniorer ER liksom ikke ferdig ennå, og man burde kanskje ikke dele ut vanlige cert til dem... men DET var en liten avsporing da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var i Estland i fjor, gikk ikke juniorer om cert engang - de hadde eget juniorcert - og DET synes jeg forøvrig er en kjekk greie - juniorer ER liksom ikke ferdig ennå, og man burde kanskje ikke dele ut vanlige cert til dem... men DET var en liten avsporing da :)

Men en veldig klok avsporing, iaf i mitt hode, har tenkt det samme selv minst en mill ganger :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en veldig klok avsporing, iaf i mitt hode, har tenkt det samme selv minst en mill ganger :wub:

Hehehehe - to kloke hoder her altså *flir*. Det er vel forresten flere av disse øst-europeiske landene som har dette systemet - ser det er en haug med hunder av min rase som er såkalte juniorchampions iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at champ.klasse-vinner aut går til konk om BH/BT er jeg vel ikke helt med på, det står jeg ved (helt til noen opplyser meg om min merkelige tenkegang der også :wub: )

*Flir*.... Men alle vinnerne av sine respektive klasser går vel til BTK/BHK - og da må jo også championene få lov til å komme dit på linje med de andre - de bare går ikke innom en cert-utdeling først (fordi de ikke kan få cert liksom) ? Eller... nå er det JEG som blir litt forvirret her...

Men det som forvirret meg mest var vel egentlig dette med res.CACIB og konkurransen der. Der tror jeg ikke engang jeg skal FORSØKE å forstå systemet.. hehehhee... så du er ikke helt alene om å være LITT forvirret *ler*.

Først bedømmes champion, deretter aldersklassene. Vinnere av aldersklassene med CK møtes for å konkurrere om certet.

Deretter bedømmes tispene på samme måte.

Deretter skal det kåres BIR og BIM, og da kalles det inn fire hunder. De to certvinnerne og de to vinnerne av championklasse. Hvis en tispe er best av disse fire, og blir BIR, så må dommer velge mellom de to hannhundene for å finne BIM (naturlig nok).

CACIB går til BIR og BIM.

Skal det deles ut reservecacib, kalles nummer to i den klassen som beste tispe og beste hannhund kommer fra, for å konkurrere med den andre som står igjen (si at championtispa blir BIR. Da kalles nummer to i championklasse inn for å konkurrere mot certtispa om CACIB).

Det er urettferdig at championvinner har fribillett til BIR-konkurransen.

Og det er urettferdig at nummer to i champion (om jeg følger eksempelet mitt over) automatisk kalles inn til å konkurrere om reserce-CACIB, når de øvrige klassevinnerne og nummer to i klassen til certvinneren alle kan være bedre enn nummer to i champion. Men dette er slik jeg har blitt forklart systemet av de som var i Odense, var ikke der selv, så et lite forbehold. Men det var grande reaksjoner på de privilegiene champion nå har fått. Siden reserve-CACIB kan bli til CACIB, hvis vinneren er internasjonal/for ung/for gammel, spiller det faktisk en hel del rolle hvem som får komme inn og konkurrere om det.

Ironisk at de nordiske landene på tur endrer utstillingsreglene for å tilnærme seg FCI, også er forskjellene tilsynelatende større enn noen gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bedømmes champion, deretter aldersklassene. Vinnere av aldersklassene med CK møtes for å konkurrere om certet.

Deretter bedømmes tispene på samme måte.

Deretter skal det kåres BIR og BIM, og da kalles det inn fire hunder. De to certvinnerne og de to vinnerne av championklasse. Hvis en tispe er best av disse fire, og blir BIR, så må dommer velge mellom de to hannhundene for å finne BIM (naturlig nok).

CACIB går til BIR og BIM.

Skal det deles ut reservecacib, kalles nummer to i den klassen som beste tispe og beste hannhund kommer fra, for å konkurrere med den andre som står igjen (si at championtispa blir BIR. Da kalles nummer to i championklasse inn for å konkurrere mot certtispa om CACIB).

Det er urettferdig at championvinner har fribillett til BIR-konkurransen.

Og det er urettferdig at nummer to i champion (om jeg følger eksempelet mitt over) automatisk kalles inn til å konkurrere om reserce-CACIB, når de øvrige klassevinnerne og nummer to i klassen til certvinneren alle kan være bedre enn nummer to i champion. Men dette er slik jeg har blitt forklart systemet av de som var i Odense, var ikke der selv, så et lite forbehold. Men det var grande reaksjoner på de privilegiene champion nå har fått. Siden reserve-CACIB kan bli til CACIB, hvis vinneren er internasjonal/for ung/for gammel, spiller det faktisk en hel del rolle hvem som får komme inn og konkurrere om det.

Ironisk at de nordiske landene på tur endrer utstillingsreglene for å tilnærme seg FCI, også er forskjellene tilsynelatende større enn noen gang...

Ahhhhhh... noen med klarsyn her :wub:. Og da er jo forvirringen komplett.. hahaha. For ja, jeg er helt enig - om det faktisk er sånn, så er det veldig urettferdig og en helt merkelig endring i reglene. De reglene vi har fått her i Norge nå, synes jeg forsåvidt er veldig ok og rettferdige, men dette i Danmark høres rart ut ja. Nå vet jeg at de i Danmark også før - for mange år siden hadde 4 hunder inne til bedømmelse i BIR og BIM, så det er kanskje det de har falt litt tilbake til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...