Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye danske utstillingsregler pr.01.01.2008


jaktlykke

Recommended Posts

Først bedømmes champion, deretter aldersklassene. Vinnere av aldersklassene med CK møtes for å konkurrere om certet.

Deretter bedømmes tispene på samme måte.

Deretter skal det kåres BIR og BIM, og da kalles det inn fire hunder. De to certvinnerne og de to vinnerne av championklasse. Hvis en tispe er best av disse fire, og blir BIR, så må dommer velge mellom de to hannhundene for å finne BIM (naturlig nok).

CACIB går til BIR og BIM.

Skal det deles ut reservecacib, kalles nummer to i den klassen som beste tispe og beste hannhund kommer fra, for å konkurrere med den andre som står igjen (si at championtispa blir BIR. Da kalles nummer to i championklasse inn for å konkurrere mot certtispa om CACIB).

Det er urettferdig at championvinner har fribillett til BIR-konkurransen.

Og det er urettferdig at nummer to i champion (om jeg følger eksempelet mitt over) automatisk kalles inn til å konkurrere om reserce-CACIB, når de øvrige klassevinnerne og nummer to i klassen til certvinneren alle kan være bedre enn nummer to i champion. Men dette er slik jeg har blitt forklart systemet av de som var i Odense, var ikke der selv, så et lite forbehold. Men det var grande reaksjoner på de privilegiene champion nå har fått. Siden reserve-CACIB kan bli til CACIB, hvis vinneren er internasjonal/for ung/for gammel, spiller det faktisk en hel del rolle hvem som får komme inn og konkurrere om det.

Ironisk at de nordiske landene på tur endrer utstillingsreglene for å tilnærme seg FCI, også er forskjellene tilsynelatende større enn noen gang...

Denne oppklarte bittelitt, men jeg er fremdeles kanonforvirret :wub: Tror jeg skal holde meg unna både Danmark og WW til jeg har skjønt dette jeg *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oppklarte bittelitt, men jeg er fremdeles kanonforvirret :) Tror jeg skal holde meg unna både Danmark og WW til jeg har skjønt dette jeg *flir*

Jeg ble faktisk ennå mer forvirret jeg (går det an da?).

Mon tro om de hadde en kartoffel i halsen når de endret dette?

*gå hjem, finne kartoffel, svelge, sette fast, ut på nett, lese mer...AHA, da ble alt bare så klinkende..grumsete?*

Heldige meg, som har så "stygge" hunder at det ikke er noen vits å stille i Danmark :D:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble faktisk ennå mer forvirret jeg (går det an da?).

Mon tro om de hadde en kartoffel i halsen når de endret dette?

*gå hjem, finne kartoffel, svelge, sette fast, ut på nett, lese mer...AHA, da ble alt bare så klinkende..grumsete?*

Heldige meg, som har så "stygge" hunder at det ikke er noen vits å stille i Danmark :):D

Ehm... Nå leste jeg over en gang til, og skjønte var plutselig tilbake på "hæ?!". Jeg har en "stygg" hund og en veldig ung hund, så heldigvis har jeg ingen hastverk med å komme meg til kartoffelland :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... Nå leste jeg over en gang til, og skjønte var plutselig tilbake på "hæ?!". Jeg har en "stygg" hund og en veldig ung hund, så heldigvis har jeg ingen hastverk med å komme meg til kartoffelland :)

*Flir*... og jeg har en hund som allerede ER dansk champion, så hun får jo bare nyte fortrinnene disse champisene er gitt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhhhh... noen med klarsyn her :wub:. Og da er jo forvirringen komplett.. hahaha. For ja, jeg er helt enig - om det faktisk er sånn, så er det veldig urettferdig og en helt merkelig endring i reglene. De reglene vi har fått her i Norge nå, synes jeg forsåvidt er veldig ok og rettferdige, men dette i Danmark høres rart ut ja. Nå vet jeg at de i Danmark også før - for mange år siden hadde 4 hunder inne til bedømmelse i BIR og BIM, så det er kanskje det de har falt litt tilbake til ?

Ja, før kåret de BIR 1, BIR 2, BIR 3 og BIR 4. Det blir på en måte som om BHK og BTK ble slått sammen. Man kunne ha fire tisper i BIR'ene, fire hanner, eller litt av hvert. Men jeg mener at man da tok inn alle fire plasserte i hver klasse, ikke bare noen heldig utvalgte...

Denne oppklarte bittelitt, men jeg er fremdeles kanonforvirret :) Tror jeg skal holde meg unna både Danmark og WW til jeg har skjønt dette jeg *flir*

Hehe, og dansker og finner er shitforvirret når de kommer til Norge, og tror de er ferdig i ringen fordi de "bare" får rødt i første runde, og skuffet over at de ikke fikk CK - da. Har vært med på å gjete utlendinger, og sørge for at de ikke forlater åstedet før de har fått med seg det de skal.

I Danmark er det jo for så vidt greit: Får du CK ved den individuelle bedømmelsen, skal du garantert videre. Får du rødt, skal du kanskje videre. Blir du nummer tre eller dårligere i klassen, er du ferdig. Vinner du, skal du garantert videre. Blir du nummer to, skal du kanskje videre.

Hmm... Var kanskje ikke så greit likevel...

Men vi har jo i Norge kommet rimelig kjapt inn i det nye systemet vårt, så det går seg nok fort til i Danmark også. Og det er ringsekretærs oppgave å veilede utstiller.

*Flir*... og jeg har en hund som allerede ER dansk champion, så hun får jo bare nyte fortrinnene disse champisene er gitt :D

<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, før kåret de BIR 1, BIR 2, BIR 3 og BIR 4. Det blir på en måte som om BHK og BTK ble slått sammen. Man kunne ha fire tisper i BIR'ene, fire hanner, eller litt av hvert. Men jeg mener at man da tok inn alle fire plasserte i hver klasse, ikke bare noen heldig utvalgte...

Ja, det stemmer nok det :wub:. Jeg husker jeg var lettere forvirret når jeg leste utstillingsresultater fra Danmark før i tida... Det passet liksom ikke inn med det JEG hadde lært meg.

<_<

*Glise bredt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir*... og jeg har en hund som allerede ER dansk champion, så hun får jo bare nyte fortrinnene disse champisene er gitt :)

Åiåiåiåi, nå leste jeg HELE regelverket på de danske sidene og DE HAR TILBAKEVIRKENDE KRAFT!!

Det betyr, Siri, at ditt danske championat ikke gjelder lenger, du må nok ned i de andre klassene igjen og jobbe for det på samme viset som oss andre :D:wub::D

*som om hun gikk på den liksom logik.png *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åiåiåiåi, nå leste jeg HELE regelverket på de danske sidene og DE HAR TILBAKEVIRKENDE KRAFT!

Det betyr, Siri, at ditt danske championat ikke gjelder lenger, du må nok ned i de andre klassene igjen og jobbe for det på samme viset som oss andre :):D:wub:

*som om hun gikk på den liksom logik.png *

:shocked: *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos tilbakevirkende kraft:

Er det slik at cert som var hvilende i fjor, ikke lenger er det i år?

Det logiske er jo at et cert som er vunnet under ett bestemt sett utstillingsregler, beholder sin funksjon selv om reglene endres... Men gjør de det slikt? Sverige endret jo på dette, og da måtte de som tok cert som ettåring tilbake i voksen alder for å ta nytt cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Emma - det BURDE ha vært slik, men det er neppe det likevel.

Jeg har lest meg til at jeg må tilbake med min hann når han har blitt 2 år - selv om han fikk cert som 1,5 år der i fjor..

Men men - det er jo alltid så hyggelig å stille i Danmark, så enhver god unnskyldning kan brukes!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som bare tar inn vinnerne av de aktuelle klassene med cert utdeling. Syntes det norske systemet er stress, greit vi har 1-4 i btk/bhk, men blir du nr 4 i AK så får du ikke noe plassering (ok, du kan, men det tilhører jo sjeldenhetene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det var i helsinki under EuW så ble man ikke automatisk "hivd" ut om man "bare" fikk rødt, det kom ann på om dommerne hadde gitt 4 hunder Excellent... altså dersom det kun ble delt ut 2 excellent så kom man videre inn med rødt.. siden dommeren skal plassere 1-4

Min tispe ble nr 2 i championkl men siden hun ikke var FIN uch så deltok vi i konkurransen om certet sammen med vinner av åpen og unghundklassen.

Gjelder dette i danmark også nå?

At ch skal gå over de andre bør jo egentlig være rettferdig da, selv om en ikke ch er myye bedre enn ch' så bør det jo være noen fordeler med å fått den tittelen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som bare tar inn vinnerne av de aktuelle klassene med cert utdeling. Syntes det norske systemet er stress, greit vi har 1-4 i btk/bhk, men blir du nr 4 i AK så får du ikke noe plassering (ok, du kan, men det tilhører jo sjeldenhetene)

Jeg liker det norske systemet. Det er ikke perfekt, men det er bedre enn det danske. Jeg synes det er greit å ta inn alle med CK til BHK/BTK. Dermed får man vite hvordan hunden ligger an i forhold til resten av konkurrentene - hvor på CK-skalaen ligger man? Det er i min rase prestisje i å få en BHK-/BTK-plassering på store utstillinger, "bare" CK er ikke det samme. Og hvis du blir nummer fire i din klasse med CK, og deretter 4 BHK/BTK - ja, så sier det en del om hvor bra hunden din er sammenlignet med de andre som var der.

For øvrig er jo ikke det danske systemet rettferdig, det er jo en del av problemet - hadde de tatt inn alle klassevinnere for å kåre en og to, hadde det vært mer rettferdig enn det de gjør nå. Forutsatt at nummer to i klassen som vinneren er fra, også ble med for å konkurrere om nummer to.

Slik det var i helsinki under EuW så ble man ikke automatisk "hivd" ut om man "bare" fikk rødt, det kom ann på om dommerne hadde gitt 4 hunder Excellent... altså dersom det kun ble delt ut 2 excellent så kom man videre inn med rødt.. siden dommeren skal plassere 1-4

Det er klart - det er jo derfor jeg skrivet at med en rød er du kanskje videre. Fire skal plasseres, så lenge det er nok hunder med CK og rødt.

Min tispe ble nr 2 i championkl men siden hun ikke var FIN uch så deltok vi i konkurransen om certet sammen med vinner av åpen og unghundklassen.

Gjelder dette i danmark også nå?

Nei. Skal du ha cert, må du stille i aldersklasse. Det samme gjelder i Sverige. Det er kun Finland og Norge man kan få stille i championklasse uten å ha det landets championat (av de nordiske landene, vel og merke).

At ch skal gå over de andre bør jo egentlig være rettferdig da, selv om en ikke ch er myye bedre enn ch' så bør det jo være noen fordeler med å fått den tittelen da...

Hvorfor det?

Er ikke målet framgang i avlen? Bør ikke sønnen slå faren, datteren slå mora? Eller hva om det i åpen klasse er en drøss med utlendinger som jakter på danskecert, og har meterlange tittelrekker - skal likevel vinneren av championklasse bli antatt å være bedre? Ved å sette championvinneren i en slik særstilling, er det å gå flere meter tilbake i forhold til den kvalitetsbedømmelsen vi nå har i Norge av champions. Det er ikke alltid at en champion er verdig tittelen sin - enten fordi den har endret seg, fordi den aldri ble det den så ut til som ung da den ble champion, fordi dommerne som ga cert gjorde en feil, fordi hunden da hadde dårligere konkurranse, eller simpelthen det faktum at dommere er mennesker med subjektive meninger - og det er det de tar med seg inn i ringen når de skal dømme. Hvis dommer egentlig mener at vinner av unghund og vinner av åpen er dagens beste og andre beste - hvorfor skal den championen være der og ødelegge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, jammen Emma......

Dette skriver ei i bloggen sin som også var i Odense:

"Nasjonal utstilling:

Vinneren i junior, unghund, åpen og veteran møtes for å konkurrere om certet. Certvinneren møter vinneren av champ.klassen for å konkurrere om beste hann eller tispe. Ingen øvrige plasseringer.

Og så skriver du:

Fire skal plasseres, så lenge det er nok hunder med CK og rødt.

Nå skjønner jeg iaf ingenting. Er det 4 plasseringer eller er det ikke?

(og vær så snill ikke be meg engang FORSØKE forstå den skjematiske fremstillingen, iaf ikke før etter BØ :D )

At ch skal gå over de andre bør jo egentlig være rettferdig da, selv om en ikke ch er myye bedre enn ch' så bør det jo være noen fordeler med å fått den tittelen da...

Hvorfor det?

Er ikke målet framgang i avlen? Bør ikke sønnen slå faren, datteren slå mora? Eller hva om det i åpen klasse er en drøss med utlendinger som jakter på danskecert, og har meterlange tittelrekker - skal likevel vinneren av championklasse bli antatt å være bedre? Ved å sette championvinneren i en slik særstilling, er det å gå flere meter tilbake i forhold til den kvalitetsbedømmelsen vi nå har i Norge av champions. Det er ikke alltid at en champion er verdig tittelen sin - enten fordi den har endret seg, fordi den aldri ble det den så ut til som ung da den ble champion, fordi dommerne som ga cert gjorde en feil, fordi hunden da hadde dårligere konkurranse, eller simpelthen det faktum at dommere er mennesker med subjektive meninger - og det er det de tar med seg inn i ringen når de skal dømme. Hvis dommer egentlig mener at vinner av unghund og vinner av åpen er dagens beste og andre beste - hvorfor skal den championen være der og ødelegge?

Men derrrrrr, Emma, satte du ord på det jeg (tror ;) ) jeg har tenkt.

(men igjen, det er fryktelig dumt å grunne over sånt når man egentlig skal jobbe, får liksom ikke helt kontinuiteten over hverken innlegg eller jobb da.... -_- )

Nei kjære pelser der hjemme, fortsett med å holde dere "stygge" så vi slipper reise til DK. "Kvoten" skal vi da alltids få tak i på annen måte ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne hvorfor man mener at champ. har noen fortrinn, jeg?

MEN nå har jeg kanskje misforstått hele greia, da... (ha ha)

Vinneren av cert'et har jo allerede slått junior, unghund, åpen og/eller veteranhunden. Og når Beste hann (Cacib) skal bedømmes tar de inn championen og cert'vinneren - de to eneste som er "uslått" til da.

Hvis cert'hunden vinner, tar de inn den som ble nr. 2 i cert-konkurransen - slik at nr 1 og 2 beste hannhund kan faktisk bli to fra åpen klasse... Eller?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne hvorfor man mener at champ. har noen fortrinn, jeg?

MEN nå har jeg kanskje misforstått hele greia, da... (ha ha)

Fordi vinner av champ-klasse automatisk kvalifiserer til å konk om BH/BT.

Hvis jeg har forstått rett da...

Vinneren av cert'et har jo allerede slått junior, unghund, åpen og/eller veteranhunden. Og når Beste hann (Cacib) skal bedømmes tar de inn championen og cert'vinneren - de to eneste som er "uslått" til da.

Hvis cert'hunden vinner, tar de inn den som ble nr. 2 i cert-konkurransen - slik at nr 1 og 2 beste hannhund kan faktisk bli to fra åpen klasse... Eller?

Susanne

Men hva er det som gjør at vinner av champ-klassen ER bedre enn vinnerne fra de andre klassene? Det er masser av nye, unge fremadstormende hunder som ER bedre enn champ. Champ er jo egentlig ikke "utslått", den "bare" vant klassen sin og derved aut kval til å konk om BH/BT/Cacib.

Og jeg har forstått det slik at de ikke plass mer enn 1 BH/BT, men at dette med 2 egentlig ikke er 2 BH/BT, men de som konk om res-cacib.

Eller.... logik.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, jammen Emma......

Nå skjønner jeg iaf ingenting. Er det 4 plasseringer eller er det ikke?

(og vær så snill ikke be meg engang FORSØKE forstå den skjematiske fremstillingen, iaf ikke før etter BØ :D )

Klippet litt i innlegget ditt...

Det skal helst plasseres fire hunder i hver aldersklasse, samt champion. Hvis fire hunder eller flere har fått CK, så plasseres disse - 1 til 4. Hvis for eksempel tre hunder får CK, tar de inn øvrige i klassen med førstepremie, for å finne nummer 4. Hvis to får CK og en får rødt, plasseres kun tre i den klassen.

MEN:

Så kalles inn klassevinner fra junior, mellom, bruks og åpen, og den beste her får certet. Med mindre det er egne regler, krav til premiering og cert utdelt i bruksklasse, men jeg snakker her generelt. Her er det altså ikke fire plasseringer, ei heller i konkurransen om CACIB. Det er ingen vinnerklasse eller BHK/BTK, som vi har vært vant til i Norge inntil i fjor. Danmark har også fjernet hele BHK/BTK, og det synes jeg er synd.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor man mener at champ. har noen fortrinn, jeg?

MEN nå har jeg kanskje misforstått hele greia, da... (ha ha)

Vinneren av cert'et har jo allerede slått junior, unghund, åpen og/eller veteranhunden. Og når Beste hann (Cacib) skal bedømmes tar de inn championen og cert'vinneren - de to eneste som er "uslått" til da.

Hvis cert'hunden vinner, tar de inn den som ble nr. 2 i cert-konkurransen - slik at nr 1 og 2 beste hannhund kan faktisk bli to fra åpen klasse... Eller?

Susanne

Jeg har lest reglene en gang til, jeg. Og funnet ut at mine venner som stilte i helga har vært ute for et annet system enn reglene beskriver... Dermed har mine svar vært farget av det, beklager at jeg har vært bombastisk.

Cert deles ut når hannhundene er ferdig bedømt. Klassevinnere med CK fra junior, mellom, åpen og bruks kalles inn.

CACIB deles ut når hannhundene er ferdig bedømt. Klassevinnere med CK fra champion, mellom, åpen og bruks kalles inn for å konkurrere om CACIB. Før reserve-CACIB deles ut, skal nummer to i klassen til CACIB-vinneren kalles inn.

BIR på internasjonale utstillinger: Inntil seks hunder kalles inn. CACIB-vinner, juniorvinner med CK og veteranvinner med CK - fra begge kjønn. Beste hannhund og beste tispe plukkes ut.

BIR på nasjonale utstillinger: Inntil seks hunder kalles inn. Certvinner, championvinner med CK og veteranvinner med CK - fra begge kjønn. Beste hannhund og beste tispe plukkes ut.

Det er ingen beste hannhund- eller tispeklasse, etter klasseplasseringer er det ingen rangeringer, bare kåring av den beste.

Dermed blir det mer logisk. Hvis systemet følges. Min venninne stilte på to utstillinger i helga, og opplevde ikke det som står her. Hun vant åpen klasse, ble nummer to i certkonkurransen, men var aldri inkludert i noen reserve-CACIB-konkurranse. Den andre dagen ble hun beste hannhund, men det fulgte ikke dette systemet. Det virket som om vinner av champion måtte få CACIB eller reserve-CACIB, og det er jo urettferdig.

Det er jo synd at de iverksetter utstilling uten at ringsekretærene kan systemet godt nok - i verste fall har min venninne (og andre) gått glipp av premieringer. Men, det virker som om systemet ikke var så horribelt likevel, når man leser reglene to ganger og ser bort fra helgens praksis...

For øvrig har jeg sagt grovt feil i et annet innlegg:

Man kan stille i championklasse i DK om man er nasjonal champion i et annet land - men man konkurrerer ikke om certet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHA Emma, nå tror jeg faktisk det ble litt klarere :rolleyes: Og mere logisk :rolleyes:

Tusen takk for at du gidder putte det inn med teskje :D

Hehe, alt blir enklere når jeg kutter ut vranglæren, og forteller slik det faktisk er... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, alt blir enklere når jeg kutter ut vranglæren, og forteller slik det faktisk er... :oops:

Hehehehe... jeg tror jammen meg jeg også skjønte litt mer nå - og egentlig er det vel akkurat sånn de har det i øvrige europeiske land også :ahappy:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe... jeg tror jammen meg jeg også skjønte litt mer nå - og egentlig er det vel akkurat sånn de har det i øvrige europeiske land også :drool:.

Jeg synes personlig jeg møter et nytt system for hvert land jeg er i, men jeg har ikke vært i sååå mange land, da. Men i hvert fall syv-åtte forskjellige de siste årene, som jeg kan klare å huske hva som skjedde.

Anyway, de får det sikkert snart på beina i Danmark, slik at det som skjer i ringen er det samme som står i regelverket. Jeg har ikke tenkt meg dit før Nordisk, så de skal da få et knapt år av meg på seg! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...