Gå til innhold
Hundesonen.no

hva burde jeg bruke bikkja til?


lise og bajas

Recommended Posts

han er fire mnd og ca 21 kg allerede....!

så det skal bli morro å se hvor stor han blir.

lydighet er morro det også :)

Kunne godt lyde som om han bliver på størrelse med min(han er ypperlig i lydighed, men jeg har aldrig haft lyst til at konkurrere med ham), efter alder og vægt, men man ved aldrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å trene redning med hunden din så er du sikkert hjertelig velkommen til å ta kontakt med ditt nærmeste redningshund"lag" - men du skal vite at det er myyyye jobb for både hund og hundefører for å bli en godkjent redningshund. Det tar ofte opptil 3 år, og hundefører må igjennom mange kurs (selv uten hund) samt ha mye teori. Det er ikke "bare" å løpe rundt i skogen der på en måte :) Men jeg har inntrykk av at de fleste treningsgruppene er veldig åpne for å ta inn ekvipasjer som bare vil trene for "moro skyld" uten å ha noe spesielt mål om godkjenning. Det er på en måte viktig for rekrutteringen til redningshundene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å trene redning med hunden din så er du sikkert hjertelig velkommen til å ta kontakt med ditt nærmeste redningshund"lag" - men du skal vite at det er myyyye jobb for både hund og hundefører for å bli en godkjent redningshund. Det tar ofte opptil 3 år, og hundefører må igjennom mange kurs (selv uten hund) samt ha mye teori. Det er ikke "bare" å løpe rundt i skogen der på en måte :) Men jeg har inntrykk av at de fleste treningsgruppene er veldig åpne for å ta inn ekvipasjer som bare vil trene for "moro skyld" uten å ha noe spesielt mål om godkjenning. Det er på en måte viktig for rekrutteringen til redningshundene..

det hadde jo vært en herlig hobby for hund og eier.

kan jo starte for morro skyld. finner vi ut at hunden egner seg og jeg trives med det så...

fin tanke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde jo vært en herlig hobby for hund og eier.

kan jo starte for morro skyld. finner vi ut at hunden egner seg og jeg trives med det så...

fin tanke

Når det gjelder redningshund er det sånn at man må være klar over at dersom et lag har treninger for eksempel to eller tre ganger i uken, forventes det at man kommer alle gangene og er der fra begynnelse til slutt. Det er gjerne en fire/fem timer hver lørdag eller søndag. Hvis jeg var deg ville jeg startet med bruks, for å se om det er noe du og hunden trives med, og så heller "omskolere" til redningshund dersom dere vil fortsette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet er vel uansett ett must med en så stor hund så det er vel et greit sted å starte i alle fall- så kan man utvide repertoiret når man har kontrollen :)

det har du virkelig rett i ...vi startet fra dag en med hverdagslydighet og er konsekvent.

vanskelig med hund på 50 kg og null kontroll :)

Når det gjelder redningshund er det sånn at man må være klar over at dersom et lag har treninger for eksempel to eller tre ganger i uken, forventes det at man kommer alle gangene og er der fra begynnelse til slutt. Det er gjerne en fire/fem timer hver lørdag eller søndag. Hvis jeg var deg ville jeg startet med bruks, for å se om det er noe du og hunden trives med, og så heller "omskolere" til redningshund dersom dere vil fortsette. :)

fint råd!

takker

vi har vært på valpekurs.

når egner det seg å starte dressurkurs/lydighet?

tassen er 4 mnd, greit å starte nå? eller kanskje for lenge siden`?

*slo sammen trippelpost. Mod. Buhund-jenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har vært på valpekurs.

når egner det seg å starte dressurkurs/lydighet?

tassen er 4 mnd, greit å starte nå? eller kanskje for lenge siden`?

Fortsett å trene på det dere jobbet med på valpekurset i noen måneder til du. Jo bedre grunnlag jo letter blir det senere. Når han blir 7-8 mndr kan dere melde dere på et grunnkurs evt apellmerkekurs. Men jo bedre du lærer inn basiskommandoene nå, jo bedre får du ting til å fungere siden. Og jobb masse med kontakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare start med en gang, du, så fremst du trener 100% positivt. Hvis du klikkertrener kan du begynne med valpen fra dag en :wub:

Du kan i grunn trene det meste med den :) Alt etter hva du selv har lyst til.

Synes det var et godt råd å starte med bruks for å se om skogsarbeid er noe for deg før du begynner med redning. Men samtidig bruker de ulike dioene å være rimelig åpne for nybegynnere som har et ønske om å trene redning. De forlanger jo ikke at man skal være helt hundre prosent sikker på at man vil trene redning, de har forståelse for at de fleste må trene det litt for å finne ut av det. Men det ønskes at man møter opp på alle treningene og bidrar til fellesskapet. Man trener jo ikke bare sin egen hund, men vel så mye de andres. Både ved å være figuran og sporlegger.

Ellers har du jo freestyle og rallylydighet. Eller kanskje ipo.

Det beste tipset jeg har er å trene noe du selv synes er knallmorsomt :D

EDIT: ser du bor i Trondheim. Har trent redning der og kan love deg at det er et trivelig miljø der. Så bare ta kontakt med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var mye positive tilbakemeldinger her ja...supert!

får lyst til å gå igang med en gang. (smiler)

men hva er rallylydighet? lydighet i hurtigverson? :wub:

Tenkte på det, at det måtte være noe for dere. Du har jo en hund som kan bli litt stor og tung, så de aller høyeste toppene i LP er vel ikke innen siktet.. Men i rally har ikke det så mye å si, bare dere koser dere og har det gøy. Skal begynne med det selv etterhvert, syns det virker som en toppers sport! Agility kan bli litt for tungt innbiller jeg meg, men det er vanskelig å si uten å se bikkja voksen og "live". Spørs hvor mye den leonbergeren slår ut.. Ellers er spor en finfin aktivitet å drive med. Feltsøk kan også være noe å snuse på kanskje? Eller hva med freestyle? Der kan du jo tilpasse mye etter hunden. Spesialsøk kan alle hunder drive med, om ikke annet, så for aktiviseringes del. Kløv og trekking bør den klare, når den er utvokst i alle fall. Det er i grunnen utrolig mye man kan gjøre med en hund, spesielt når den har litt størrelse, men ikke alt for mye. Den bør ha beinbygning som holder, og muskelmasse som holder skjelettet igjen, men det kan jo absolutt trenes godt opp. :) Sånn i første omgang ville jeg nok konsentrert meg om å få skikkelig knallgod kontakt med hunden, og så jobbe derifra. Prøvd litt forskjellig, sett hva du trives med og hva hunden ser ut til å like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke brukt noen av mine hunder til noe annet en turvenn og familiehund.

vært arti å hatt en hobby sammen med hunde. nå har jeg jo fått mange fine ideer...

jeg burde vell finne noen fine klubber i trondheim som driver kursing i disse forskjellige emnene og se om jeg finner noe som passer oss.

han vokser jo voldsomt for tiden så vi tar det bare pent med trim osv...bare gåturer i skogen og i nærområdet.

trener litt søk og lignende hodebry også. morro for både hund og matmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med trondheim politi tjenestehund da?

gå inn på hjemmesiden deres og se litt mer http://www.tpthk.org/ :D

du kan jo gå inn på http://www.nidarosbhk.no/index.php?url=www.nidarosbhk.no , vis du ikke ikke er interisert i noe særiøst, men no å drive med :wub: En hoppy til hunden?:)

*Dobbelpost slått sammen av mod Tijon. Husk å bruke redigeringsfunksjonen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er "overinteressert", så hadde jeg satset for eksempel på å prøve meg på spor med hunden din. Nidaros har gode folk og er aktive, så du finner nok et kurs og faste treninger, skulle jeg tippe.

Spor er artig, det er også noe du kan drive med på egenhånd eller sammen med familien senere - dersom du ikke får større ambisjoner. Det lærer hunden konsentrasjon, samtidig som det også er en "naturlig" greie som hunder flest synes er veldig spennende.

Søk etter gjenstander - såkalt feltsøk - er jo også en god aktivisering, også utenom konkurranser, der det er en del av programmet.

Vil du konkurrere, kan du jo tenke på blodspor - da er det mer jaktmiljøet. Men da går du "bare" sporet, uten medfølgende lydighet som i vanlige bruksspor. Det er jo uansett spor etter menneske, med litt andre rammer, når det gjelder selve konkurransedelen.

Rallylydighet er artig, og har lavere terskel for å starte i konkurranse :wub:

Det kreves jo uansett kontakt og samarbeid og lydighet, og du kan ta det videre derfra kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har hvertfall funnet ut at bajas er en kløpper med nesen. han elsker å følge alle slags spor ute på tur,det være seg mennesker,hunder,katter eller vilt...kjempe morro å henge etter når han er på sporet :wub:

jeg har lyst å finne noe som min hund og jeg kan bli tent på...

vi trenger begge en hobby..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i Trondheim har du ganske så mange gode hundeskoler og hundeklubber å velge i mellom! Heldiggris :) Nidaros er nevnt. Kanskje melde deg på et sporkurs eller runderingskurs. Ellers har du jo Trondheim hundeskole, men jeg vil jo, så klart (siden jeg bare er liiiitt innhabil og har tatt instruktørutdannelsen der) anbefale Canis hundeskole :wub: Dyktige folk og mange bra kurs. Alt fra valpekurs opp til mer konkurranserettede kurs. Sukk, fikk akutt savn av Trondheim her...

Så flott at du vil ha en hobby sammen med hunden din! Jeg kan love deg at hvis du finner noe du virkelig liker, så blir du totalt hektet og får enormt mye glede ut av det. Hundeholdet blir bare enda bedre og enda mer givende *stjerner og hjerter i øynene*.

Rallylydighet er jeg ikke så inne på, men søk etter det på nett. Tror de skal ha et forbund. Men det er altså ikke lydighet i ekstra stort fart, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...så for meg min store bajas svinge seg i lydighet i lynets hastighet her jeg nå.

kanskje jeg bare kan besøke canis oppe på mediahuset på rosten å høre der?

som distribusjonsjåfør har jeg levert deres varer i noen år. hmmm...kanskje prosenter å spare på slikt? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med trondheim politi tjenestehund da?

gå inn på hjemmesiden deres og se litt mer http://www.tpthk.org/ :wub:

:) Er du sikker på at dette er noe en helt vanlig familie-blandingshund (eller hvem som helst andre for den saks skyld) kan være med på? Det så mer ut som om det var en klubb for Politiets tjenestehunder, derav navnet på klubben liksom.. :DLink

Til ts: Jeg ville ha sett litt utover Trondheim bys grenser, og mot Selbu. Selvsagt er jeg noe inhabil, men du skal lete lenge etter bedre miljø i en hundeklubb! Mitt inntrykk av Nidaros kan ikke sammenlignes med STBK. De har også dyktige instruktører i Selbu, mange kurs, og billige kurs. Skulle jeg valgt kun en klubb å være med i, hadde det blitt den (og jeg bor lengre unna Selbu enn hva du gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...