Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruke en hund som "tester"


siljestokka

Recommended Posts

Haha... :blink: . Vi hadde besøk av ei vennine til mor mi i dag. Hun fortalte om den gangen hun møtte en oppdretter av rasen Lhasa Apso. Hun skulle nemlig få valp derfra. Men uansett. Hun kom inn og de snakket i lag. Alt gikk bra osv. Så spurte oppdretter om det var greit at hun slipte inn bestemora til valpen som hun skulle kjøpe. Selvfølgelig så va jo det greit. Dermed så slipte hun inn hunden. Hunden hopte rett opp i fanget til venninden av min mor.

Så sa oppdretter: Jaha. Du er i alle fall godtatt.

Oppdreteren forklarte at det var slik hun testet om valpekjøpere var godtatt. Fordi den hunden godtok nemlig ikke alle slags folk.

:D Synes bare det var en så rar historie at jeg måte meddele den ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi var på besøk for å se på Emma første gangen slapp "oppdretteren" alle hundene sine ut i stua på èn gang og lot oss "hanskes" med dem. Senere fikk vi vite at det var noe hun gjorde med alle som kom for å se på valp for å se hvordan folk taklet glade, ivrige og veldig menneskekjære hunder :blink:

Siste valpebesøket jeg var på så fikk jeg såklart hilse på alle de voksne hundene til oppdretter. Jeg tror alle oppdrettere ser ekstra godt etter hvordan de potensielle valpekjøperne som kommer på besøk behandler hundene deres. Ikke for å beskytte hundene, men for å se om de er genuint glade i hunder og om de har en viss normal oppførsel i forhold til hunder på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Det er jo i grunnen en veldig grei ordning da. (Når jeg tenker over det). Hunder merker jo om det er noe galt veldig kjapt. Så får jo oppdretter se hvordan eventuelt kjøper er. Tror de fleste oppdrettere lar folk få hilse på kullet. Men synes denne metoden var litt anderledes på en måte kanskje.

EDIT:

Oppdreteren slapp inn bestemora først alene for å sjekke ut "forholdene". Deretter fikk hun lov å møte alle valpene og de andre hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke så dumt ut. Men det fikk meg til å tenke litt på da gubben og jeg dro for å hente Pipsebaby. Vi var veeeeeldig nye og fomlete som hundeeiere, kanskje ville vi strøket på en slik test. Men jeg tror faktisk at nye hundeeiere kan bli rimelig gode hundeeiere ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke så dumt ut. Men det fikk meg til å tenke litt på da gubben og jeg dro for å hente Pipsebaby. Vi var veeeeeldig nye og fomlete som hundeeiere, kanskje ville vi strøket på en slik test. Men jeg tror faktisk at nye hundeeiere kan bli rimelig gode hundeeiere ....

Testen er opplagt litt sånn halvveis, en av årsakene er at hvordan man bør oppføre seg er noe som kan trenes. Å utelukke førstegangskjøpere bare fordi dem ikke er naturtalenter med hunder blir feil for meg. Jeg har også sett nok av folk som kan få tilliten til en hund/valp kjemperaskt, men som står for treningsmetoder som er ekstremt mye hardere enn hva jeg synes er akseptabelt. Det er ikke slik at en hund kan si "oisann, han der synes det er ok med 10 timer i ett bittelite bur hver dag".

Jeg synes samtalen med kjøper er langt mer interessant enn å se hvordan de behandler dyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes samtalen med kjøper er langt mer interessant enn å se hvordan de behandler dyra.

Er i grunnen enig. Jeg tror en kombinasjon vil være det beste. Og i med at folk er nye, så må man gi dem en sjangs til å endre syn. Derfor er nok det beste at opdretter er litt lur å la kjøper snakke først. Og deretter forklare hva oppdretter selv synes kanskje. Selv en oppdretter har ikke alle svar på hva som er perfekt hundehold, men personen burde jo ha et vist grunnlag...

Min mening da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - ja, med en rase som lhasa kanskje det fungerer...

Men med en rase som min hadde enhver idiot vært høyt elsket og forgudet bare de kommer inn av døren. Tja, de behøver faktisk ikke engang komme hit - her ELSKES envher fyllik som ligger og spyr på senteret også, liksom..

Men det er klart at folks omgang med de voksne hundene ekskluderer endel valpespekulanter, ja.. Folk som blir sånn halv-irriterte for at hunden (evt mor til valpene) hopper opp, er "for glad" og sånn kan like gjerne kjøpe en valp et helt annet sted, for min del.

Likevel en god idè - hvis man har en hund man stoler på...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slipper også våre "uoppdragne" hunder løs på folk som vurderer rasene våre. (Ikke alle på samme tid, da..)

Også her er det stor stemning når noen kommer på besøk, og hundene hadde sikkert blitt med hvem som helst hjem...

Men det er greit å se hvordan de takler en vill akita eller en vill shiba. Man kan liksom se litt av førsteinntrykket til folk.

Hvis noen som skal ha akita utbryter; Oi, så stor den var, så begynner jeg å lure litt, for ingen av våre er store akitaer, heller litt små. Og hva forventer man, liksom. Det står jo i alle bøker at rasen er 61/67 cm, så da kan man vel ikke forvente en "liten" hund?

Og shibaene er jo som små tornadoer, og vips, så er de i fanget på folk og har tunga langt inn i øre og nese.... Da ser man fort personens reaksjonsmønster, selv om de ikke er hundevante. Hvis man da bare brutalt kaster hunden ned på golvet, har man liksom lagt listen...

Og veldig viktig for meg er hvordan barna reagerer på hundene og valpene. Paret som kom hit med et barn som var hysterisk redd for selv bittesmå shibavalper på golvet, mens h*n satt i pappas fang, fikk vel beskjed om å vente med å kjøpe seg hund...

Mens andre barn som aldri har hatt hund legger seg ned og leker med valpene og ler når små valpetenner får tak, dem liker vi! Og noen barn er naturlig gode med hunder. De bare sier nei med en sånn autoritet at hundene hører etter, selv om mine hunder ikke er vant til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... :blink: . Vi hadde besøk av ei vennine til mor mi i dag. Hun fortalte om den gangen hun møtte en oppdretter av rasen Lhasa Apso. Hun skulle nemlig få valp derfra. Men uansett. Hun kom inn og de snakket i lag. Alt gikk bra osv. Så spurte oppdretter om det var greit at hun slipte inn bestemora til valpen som hun skulle kjøpe. Selvfølgelig så va jo det greit. Dermed så slipte hun inn hunden. Hunden hopte rett opp i fanget til venninden av min mor.

Så sa oppdretter: Jaha. Du er i alle fall godtatt.

Oppdreteren forklarte at det var slik hun testet om valpekjøpere var godtatt. Fordi den hunden godtok nemlig ikke alle slags folk.

:D Synes bare det var en så rar historie at jeg måte meddele den ;) .

Morsom historie Silje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...