Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor god innkalling har du på hunden din?

Symra&Pippin

Hvor god innkalling har du på hunden din?  

129 stemmer

1. 1. 100%?

• 100%?
      15
    • 80%?
      60
    • 60%?
      25
    • 40%?
      12
    • 20%?
      14
    • 0%?
      3

Recommended Posts

Innkalling har fungert bra her, helt til de siste mnd. Nå hører han når det passer ham :rolleyes: Sikkert litt med alderen å gjøre også (han er 1,5 år)

Men vi bør absolutt begynne å trene på innkalling igjen, kan overhode ikke stole på ham lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Hva har innkalling med FA å gjøre? Var det momenten med halvfigurene eller noe annet? Forklar, forklar! ;)

Oj så den ikke før nå. Det har ingenting med selve testen å gjøre, men de ba meg om å kalle inn hunden etter flere momenter, feks. noen hunder ville ikke komme tilbake etter at de har løpt etter filla som forsvant inn i røret, de var opptatt av å snuse omkring lenge etterpå, og etter en stund måtte vi inkalle for å få gått videre. Vi hadde hunden løs det meste av tiden, og det var lett å kalle henne inn når det trengtes, noe vi fikk kommentar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan er utrolig flink på innkallingen!

Tilnærmet 100% vil jeg si..

Om vi møter andre hunder, mennesker, katter, fugler osv er ikke så nøye, han vet jo hvor det er kult å være!

Men, han er muligens litt vel interessert i å holde seg nære meg, i lek med andre hunder stikker han nemlig ikke langt unna med mindre han leker med Melba (ei søt blandingstispe han har lekt litt med..)

Er han sammen Melba blokkerer han helt, ellers kommer han alltid på innkalling :wub:

Men jeg sørger naturligvis for å ikke utfordre innkallingen alt for mye, han er tross alt ikke mer enn nesten 6 mnd.

Er jeg usikker på om han faktisk kommer til å komme gidder jeg ikke å prøve engang..

Det som funker selv i lek med Melba, og andre situasjoner der jeg er usikker er om jeg beveger meg baklengs og sleper føttene i bakken så jeg lager en del lyd.. Da kommer han løpende uansett situasjon, men jeg bruker ingen kommando før han da er godt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 80%, vil jeg tro? :wub:

Finner hun noe som er mer interessant kan det ta litt tid, men hun kommer alltid!

Sånn er det med Aron også. Han kunne aldri funnet på å stikka av. Han er alltid bare et par meter unna meg. Han kommer alltid når jeg roper, kan bare ta litt lenger tid hvis det er hunder og andre lukter som skal undersøkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund til. Han kan absolutt ingenting, men han har forstått at det kan lønne seg å vente der stien deler seg og at plystring betyr," kom litt nærmere" og hvis han kommer helt bort, vanker det gjerne en godbit om han har blitt plystra på, eller ikke. Systematisk trening på innkalling har vi ikke begynt med enda, men han er jo i nærheten uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98%. Løper en av hans favoritttisper så har jeg ikke en sjanse. Han er heller ikke så glad i andre hannhunder men der kan jeg kalle ham inn så lenge han er nærmere meg enn den andre hunden. For enkelthets skyld foretrekker jeg å ha ham i bånd for da kan både jeg og hund kose oss på tur uten at jeg må følge med på alt som skjer i 360 graders vinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...