Gå til innhold
Hundesonen.no

Hamster fra dyrebutikk eller fra oppdretter?


Chino

Recommended Posts

Jeg har i det siste begynt å få lyst på dverghamster igjen. Hadde flere da jeg var litt yngre... Og så lurer jeg på hva dere anbefaler; å kjøpe hamsteren fra dyrebutikken eller fra privatpersoner som driver litt hamsteroppdrett?

Har alltid kjøpt fra dyrebutikk tidligere, men i det siste har jeg lurt på om sjansen er større for at de blir tamme og sosiale hvis man kjøper fra folk som har dem hjemme hos seg fra de blir født? Siden de da sannsynligvis vil få mye mer kos fra mennesker enn de får i dyrebutikken.

Håper folk her har litt tanker om dette=) Og gjerne egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ett personvalg, men det sikreste er å kjøpe hos seriøse hamsteroppdrettere.

Hvis du kjøper hos dyrebutikken så har du ingen garanti for at foreldrene ikke bærer sykdommer.

Dyrebutikk hamsterne er ikke tamme, men veldig nyskjerrige på livet utfor buret. Så å temme en hamster vil være det perfekte måten å lage ett sterkt bånd på :D

Hamsteroppdrettere som er særiøse velger friske, tamme og snille foreldre. Hvis du skal kjøpe hos de, er det lurt å sjekke foreldrene om mulige sykdom symptomer og om de er tamme osv..

Men hamsterungene er vaneligvis tamme fra oppdretteren, så det tykke båndet er vel kanskje ikke like sansynelig å få til.

Lykke til da, håper dette gav noen svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..!

Men siden jeg da kanskje heller mest mot kjøp fra oppdretter; vet dere om noen som driver seriøst oppdrett av dverghamstere i Oslo-Hønefoss strekningen..? Eller som har forslag til nettsteder jeg kan kikke etter annonser om hamsterkull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Det er mange oppdrettere av dverghamsetere, noen seriøse, og noen ikke så veldig seriøse. Jeg vet ikke om noen nå, men kan godt hende jeg finner ut av noen som har det i nærmeste fremtid. Men du kan jo se på både, finn, zett og dyrenett, og ta kontakt med de som virker aktuelle. Ved og snakke med dem, så finner du jo ut hvor mye de kan 'faget' og om de i det hele tatt er seriøse folk. Du kan jo også høre om, andre som har kjøpt fra samme oppdretter er fornøyd, om det er noen som vil uttale seg om det. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå ble jeg skikkelig paff her. Har aldri tenkt over at det finnes skikkelig hamster oppdrett. Har selv drevet med oppdrett av hoppekaniner og bla. avlet opp flott championer. Men at jeg aldri har tenkt at det fantes "seriøst" oppdrett på marsvin. *fyfy* Har alltid bare sett på dyrebutikker liksom. Skjerpings. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Nå ble jeg skikkelig paff her. Har aldri tenkt over at det finnes skikkelig hamster oppdrett. Har selv drevet med oppdrett av hoppekaniner og bla. avlet opp flott championer. Men at jeg aldri har tenkt at det fantes "seriøst" oppdrett på marsvin. *fyfy* Har alltid bare sett på dyrebutikker liksom. Skjerpings. :closedeyes:

Hehe :ahappy: Det er nok mange som tenker slikt ja. Da mange ikke tenker på konsekvenensene av og ha to hamstere av forskjellige kjønn i samme bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær eneste gang jeg er i en dyrebutikk og ser på kaninene, hamstrene osv..

Har jeg så lyst til å kjøpe alle! Synes så synd på dem når (særlig kaninene og hamstrene) ligger i et glassbur og pesser <_<

Men hos en oppdretter har de det jo kjempe bra;)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Vær eneste gang jeg er i en dyrebutikk og ser på kaninene, hamstrene osv..

Har jeg så lyst til å kjøpe alle! Synes så synd på dem når (særlig kaninene og hamstrene) ligger i et glassbur og pesser <_<

Men hos en oppdretter har de det jo kjempe bra;)!

Ja, uff. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er noe som griper inn i slike situasjoner. Jeg har sett hvordan mange folk i dyrebutikker oppfører seg. De snakker høylytt i munn på hverandre. Spessielt de med småbarn, de løper rundt og hyler. Men stressede småbarnsmødre eller fedre roper rundt etter dem. Uff.... Men jeg sier ikke alle, men mange steder er det slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei :lol:

Jeg synes du burde kjøpe fra oppdretter, men

da må du også kjøpe fra litt seriøse da :D

Jeg fikk en hamster av noen som hadde gutt og jente

i samme bur også fikk de et kull. Jeg syntes synn på den

ene hamsterbabyen som hadde et stort sår på magen,

siden de andre gnagde på ham. Han småbet, hadde dårlig pels

og var veldig sky og redd. :ahappy:

Så jeg hadde surfet litt og lett etter noen seriøse oppdrettere :)

Eller så kan det være like greit og kjøpe fra en bra dyrebutikk.

Ikke så mye mas, men da vill jeg kjøpt en unge, siden de voksne

kan ha bodd der veldig lenge... Og da er det vanskeligere og gjøre den tam ;)

Dette er min mening da :P

--------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...