Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe med løpetid med på trening/treff


Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus

Ja, nå har tispa mi fått løpetid, ikke noe galt i det også. Men nå har jeg begynt og bli med på trening på Lørdager og treff på Tirsdager. Av noen har jeg hørt at man IKKE skal ha med hunden på trening/treff når den har løpetid. pga. hannhundene og av noen har jeg hørt, at det er helt greit.

Har aldri tenkt over det, siden jeg har mest trent for meg selv.

Dumt spørsmål kanskje, dette er vel noe man burde visst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen plasser er ikke tisper med løpetid velkommen på treninger. Jeg mener dette er dumt og feil. Hannhundene bør jo lære seg å trene selv om det er løpske tisper i nærheten. Bedre at de blir vant til det på trening, enn at de blir helt "satt ut" hvis de stiller på konkurranse der det er en løpsk tispe i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert begynt å holde Fibi unna slike samlinger i løpetida. Egentlig mest av hensyn til henne. Det er alltid noen som slipper hannen sin borti rompa hennes og det blir rimelig stressende for henne uansett hvor i løpetiden hun er. Det er snakk om noen få uker i året, så noe stort offer er det ikke. Dessuten er hun håpløs å trene med når hun har løpetid og blir akutt døv og delvis lam i denne perioden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På treningene i klubben vår er alle velkomne. De fleste faste som faktisk gjør noe på treninger har tisper og innsatsviljen for klubben hadde nok vært ganske liten om man ble tvunget til å holde seg hjemme når det er løpetid.

Dessuten har hannene godt av å bli satt litt krav til når det er løpetid der.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med både ida og Svein Tore. Det kommer litt an på nivået på treninga synes jeg. Er det sånn kosetrening/sosialisering ville jeg sett det litt an, kanskje hadde det gått helt fint å møte opp med løpetispe, kanskje ville det blitt masse stress både for tispen selv og for de andre. Trening på mer seriøst nivå bør vel kunne foregå selv om noen av tispene har løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker at vi får trent med forstyrrelser, så løpetisper er velkommen hos oss. Vet det er mange som irriterer seg over det, men de har ikke problemer med sine hunder kun i nærheten av løpetisper, de sliter generelt med å ha kontroll på sine hannhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har kurs så er løpetisper alltid velkomne, jeg synes som de fleste andre her at det bare er bra om hundene lærer seg å konsentrere seg med løpetisper i nærheten. Nå sist hadde jeg to løpetisper på kurset, og det var kaos første gangen, og siden har det gått kjempebra, Selv om de fleste hundene på kurset er enten voksne hannhunder eller hannhunder midt i kjønnsmodning. :D

Blir det for ille for enkelte av hannhundene så får de gå litt utenfor og trene på kontakt eller noe annet basic som hunden kan godt, og så nærmer de seg heller mer og mer etterhvert som hunden "lander". Og det er også en del tispeeiere som ringer og sier at de må vente med å gå kurset til hunden er ferdig med løpetiden, noe som blir minst like feil som når hannhundeierne sier at de må få gå på et annet kurs fordi hunden deres ikke klarer å konsentrere seg med løpetisper i nærheten.

Det pleier helst å gå bra, men det er jo noen som bare har bestemt seg for at hunden deres ikke kan konsentrere seg i nærheten av tisper med løpetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder trening, syns jeg at løpetisper skal få være med. Både hannhunder, uansett nivå og alder, har godt av å lære seg å konsentrere seg rundt løpetisper. Jeg tror det er bedre for de desto tidligere de lærer seg å kontrollere seg. For tispens del er det også en fordel, siden hun tross alt kan konkurrere selv om hun har løpetid. Hvis man ikke får trent sammen med andre når hun har løpetid, kan det jo bli vanskelig å konkurrere når hun har det..

I den ene klubben jeg er med i, får ikke løpetisper oppholde på klubbens område, noe jeg synes er skikkelig teit. Hannhunder får jo ikke engang mulighet til å trene på at det har vært løpetisper på stedet tidligere engang! I den andre klubben jeg er med i, får løpetisper absolutt lov å trene, og man blir nesten oppfordret til å komme med løpetispen slik at hannhunde-eiere får muligheten til å trene på det. Som instruktøren min i spesialsøk sier; en hannhund som ikke takler løpetisper, kommer aldri til å bli en dugandes spesialsøkshund. Og en tispe som ikke kan å jobbe når hun har løpetid blir også udugelig. (EDIT 2: Faktisk tar vi "prøve" av løpetisper; vi presser en bomullsdott opp mot kjønnsorganet deres, sånn at lukten setter seg), og så bruker vi dette som forstyrrelse for andre hunder som skal trene spesialsøk. Tror dette er en av de beste måtene å få redusert interessen for løpetid på.. Var noen som brukte samme metode for å lære hunden å holde seg til blodlukten i blodspor, og ikke gå over på kryssende hare osv. Da skulle hunden markere blodlukt, men overse kaninlukt. Det funket veldig bra.)

Hørte/leste en gang om at hvis kursleder/eier av løpetispe ikke sa fra om at det var løpetispe på kurset, så jobbet eiere av hanner mer for å få kontakt og samarbeid, enn om de visste at det var en "unnskyldning" til at hunden deres var ukonsentrert. Er ikke sikker på om dette stemmer for alle..

Er det snakk om treff hvor hunder vanligvis slippes for å leke, er saken en helt annen. Løpetisper slipper man liksom ikke, spesielt ikke sammen med andre hunder, og da er hele vitsen med å komme borte, og derfor kan man liksågodt holde seg hjemme eller gå sin egen tur, kanskje med andre tisper i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er jo fullt lovlig å stille i konkurranse med løptispe så jeg kan ikke se annet enn at det må være en fordel for hanhundeiere at det er løpetisper også på trening.

Hos oss trener vi selv om noen har løpetid.

Når det gjelder trening, syns jeg at løpetisper skal få være med. Både hannhunder, uansett nivå og alder, har godt av å lære seg å konsentrere seg rundt løpetisper. Jeg tror det er bedre for de desto tidligere de lærer seg å kontrollere seg. For tispens del er det også en fordel, siden hun tross alt kan konkurrere selv om hun har løpetid. Hvis man ikke får trent sammen med andre når hun har løpetid, kan det jo bli vanskelig å konkurrere når hun har det..

Hørte/leste en gang om at hvis kursleder/eier av løpetispe ikke sa fra om at det var løpetispe på kurset, så jobbet eiere av hanner mer for å få kontakt og samarbeid, enn om de visste at det var en "unnskyldning" til at hunden deres var ukonsentrert. Er ikke sikker på om dette stemmer for alle..

For å ta det siste først; Hvis jeg har tisper med løpetid på kurs, så pleier jeg ikke å informere eiere av hannhunder om det og jeg oppfordrer tispeeieren til å ikke si noe, så fremt tispa fungerer i trening. Grunnen til dette er at mange hannhund eiere gir opp treningen nesten før de har prøvd hvis de vet at det er løpetid på gang, vet de det ikke, så jobber de hardere for å opprettholde hundens konsentrasjon og ting fungerer i de aller fleste tilfellene..

Dette med konkurranse og løpetid hvor har dere fått det fra at det er greit? Det er kun på utstilling at dette er greit. På Lydighetskonkurranser er ikke tisper i løp velkommne, i bruks kan de, hvis arrangøren godtar det, starte til slutt, samme med mentaltester. Agility vet jeg ikke, men går utifra at det er samme regler der som i lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener jo vi bare for vår egen fornøyelses skyld og tispa mi er ubrukelig til annet av helt andre grunner enn løpetid... :D

Når det gjelder deltagelse i AG konkurranser fikk løpstispene beskjed om å holde seg i bilen til alle andre ekvipasjer var ferdige, for så å gå sist på siste slike arrangement jeg var på. Om dette er vanlig eller ikke, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På agilitytreninger tar jeg Aysha med uansett om hun har løpetid. Da har vi bare et teppe som hun sitter på slik at ikke lukta setter seg der. Alle hannhundeierne synes dette er greit fordi det ofte er løpetisper på agility konkuranser, og da er hundene forberedt. På treff drar jeg aldri på med Aysha under løpetid.

På agilitykonkuranser er det helt greit å ha med løpetisper bare du starter sist på et eget teppe. Du bør jo heller ikke stå midt i på stedet der hvor alle hundene går forbi, for en del hanner blir litt "tussete." På fredag var vi på konk. og vi satt bakerst i hallen mens vi ventet på vår tur slik at ingen skulle bli forstyrret, men jeg ble allikevel skjelt heftig ut mens jeg sto der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først; Hvis jeg har tisper med løpetid på kurs, så pleier jeg ikke å informere eiere av hannhunder om det og jeg oppfordrer tispeeieren til å ikke si noe, så fremt tispa fungerer i trening. Grunnen til dette er at mange hannhund eiere gir opp treningen nesten før de har prøvd hvis de vet at det er løpetid på gang, vet de det ikke, så jobber de hardere for å opprettholde hundens konsentrasjon og ting fungerer i de aller fleste tilfellene..

Dette med konkurranse og løpetid hvor har dere fått det fra at det er greit? Det er kun på utstilling at dette er greit. På Lydighetskonkurranser er ikke tisper i løp velkommne, i bruks kan de, hvis arrangøren godtar det, starte til slutt, samme med mentaltester. Agility vet jeg ikke, men går utifra at det er samme regler der som i lydighet.

Vi konkurrerer i agility, og der er det lov å stille selv om man har løpetispe, så derfor er det aktuelt for meg å trene da. Tispen skal starte til slutt i sin klasse. (Ligger tråd om det under agility.) I tillegg så trener jo jeg spesialsøk, og der får alle hunder være med. Målet (det ultimate) må jo være å ha en godkjent hund. Hvis hunden ikke fungerer under løpetid/med løpetispelukt, så er den ubrukelig. Men sånn konkurransemessig, så tenkte jeg mest på ag, siden det er det jeg trener og konkurrerer i, og derfor er det viktig for meg.

En annen ting er at ag og lp konkurranser kan jo avholdes på samme sted. Da er det kjipt for lp-hunden som aldri har fått trent på løpetisper (hvis han har gått i min klubb), og møte på en ag-tispe som har løpetid og starter i ringen ved siden av.. Eller hvis noen kommer og ser på konkurranser med sin løpetispe (noe jeg skjønner vil være litt kjipt gjort kanskje, men det er uansett en reell situasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns folk med løpetisper bør oppfordres til å komme på trening, jeg. Hadde fler hannhunder fått trent på det fra de var små så hadde kanskje færre av dem frika ut når de er 14 mnd og skal endelig trene med ei..?

Treff er jo en annen sak, de fleste trener jo ikke så mye da, og vil kanskje ha hunden sin løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Syns folk med løpetisper bør oppfordres til å komme på trening, jeg. Hadde fler hannhunder fått trent på det fra de var små så hadde kanskje færre av dem frika ut når de er 14 mnd og skal endelig trene med ei..?

Treff er jo en annen sak, de fleste trener jo ikke så mye da, og vil kanskje ha hunden sin løs.

Ja, jeg blir ikke med på treffe på Tirsdag, men snakket med instruktøren på gruppa jeg trener med, og blir helt klart med på treninga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok at tisper med løpetid er med på kurs og treninger, men jeg synes også at det går an å vise litt hensyn... Det er ikke særlig moro å betale flerfoldige tusen for å gå ett femukers kurs med en pubertal hannhund, og få 3 av ukene "ødelagt" fordi det er en tispeeier som absolutt skal parkere bilen på motsatt side av der h*n vil trene, og lar bikkja markere hvor som helst på kursplassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Jeg synes det er helt ok at tisper med løpetid er med på kurs og treninger, men jeg synes også at det går an å vise litt hensyn... Det er ikke særlig moro å betale flerfoldige tusen for å gå ett femukers kurs med en pubertal hannhund, og få 3 av ukene "ødelagt" fordi det er en tispeeier som absolutt skal parkere bilen på motsatt side av der h*n vil trene, og lar bikkja markere hvor som helst på kursplassen...

Skjønner godt hva du mener, men i mange tilfeller om man trener med hundeklubber i hvertfall, så er det mange kurs/grupper der de kun krever at du er medlem. Så da kan man jo ikke si at man egentlig taper så mye på det eller? Men er helt enig, de som eventuelt eier tispa som har løpetid, i dette tilfellet meg, burde også ta hensyn til at hun ikke går og markerer seg overalt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har selv hannhund, og akter å trene masse på steder der det har vært/er løpetisper! Dette pga at vi skal begynne å konkurrere i lydighet snart, og han må være forberedt på å trene selv om det dufter deeeeeilig i nærheten, hehe :P

Men på et vanlig hundetreff der man gjerne slipper hundene sine, hadde jeg ville holdt løpetispa hjemme.. Det hadde ikke vært koselig for noen av partene om det hele tiden kom hannhunder som skulle fri til tispa heller.

(Har tispe også, så jeg viser hensyn til andre hannhundeiere når jeg går tur også;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...