Jump to content
Hundesonen.no

Å blandet forskjellige typer tørrfor

PsychoLynx

Recommended Posts

Posted

etter en tur i vikongeskipet og på hundelivsmessa i fjor så har jeg ca 10 kg med hundemat fordelt på 4 kg RC, 3 kg Eukbanuba og 3 kg Hills...

Vil det ha noe å si om jeg bare blander dette og gir til Bridie til det blir tomt? Hu går jo normalt på vom og hundemat, men syns det er litt dumt å måtte kaste så mye mat. Jeg vet nok at bikkja kommer til å klø litt mer på tørrfor, men det overlever hu nok. men er det andre ting å tenke på ved å blande forskjellige typer tørrfor sånn?

Bare satser på hu tåler det så jeg blir kvitt det jeg.. Og samtidig sparer litt på vom og hundematn. Gratis mat ER gratis mat liksom. :closedeyes:

Posted

Hei,

Mine får stadig vekk annen tørrfôrtype oppi maten sin (fôr som man får, vinner eller har kjøpt veldig billig). Men da er mine nrmalt sett fôret på tørrfôr, da.

Hvis du VET at din er så følsom at den kan reagere på andre fôrtyper enn det hun er vant til - så ville jeg absolutt ikke ha gjort det. Man vil jo ikke påføre dem plager hvis det ikke er nødvendig, da - selv om det er aldri så gratis..

Susanne

Posted

Hva med å bruke det som godbiter?

Det gjør jeg med det jeg får av fôr som ikke vanligvis er på menyen. Men så spiser de alt også da, de jeg trener...

Posted

Kan du ikke bare teste det da?

Klør hun mye så er det bare å bytte igjen.

Eller gi halvt om halvt.

Gratis mat er gratis mat ja!

Posted

Hu klødde bittelitt når hu kom til meg, jeg gikk over på vom og hundemat med engang, da sluttet hu å klø... I fjor sommer fikk hu tørrfor (RC) når vi var på ferie, da klødde hu også bittelitt.

Men, etter å ha tenkt litt på det der, så kom jeg også frem til at i de periodene så hadde hu også røytet noe! Så kom spørsmålet.. røyter hu PGA maten og klør av den grunn, eller klør hu pga røyting og uavhengig av maten?

Nå de siste 3 ukene har hu begynt så smått å røyte, og har samtidig begynt å klø litt.. Så jeg TROR vel heller det er røytinga som gjør det.

Uansett klør hu ikke i store mengder liksom. (jeg som er vandt med schæfer med allergi syns vel ikke at NOEN klør seg mye men.... )

Men vi får se. Nå har jeg blandet all maten i en diger dunk og begynner å fore med dette i morra. Hu har aldri reagert med diare på matskifte før, så antar det går bra nå også. Så gjenstår å se.

Men ja.. Gratis mat er gratis mat...

Og 10 kg med godbiter?? Det hadde vært mye, selv her i huset.. Men det kan ha noe å gjøre med at jeg har 5 kg minifrolic liggende etter en utenlandstur også da. :rolleyes:

Posted

Blander aldri tørrfor og vomoghundemat i et måltid jeg.. eller på en dag. evnt kun om jeg bruker tørrfor som godbiter.

Her går vi alltid rett over på vogh / tørrfor. Ikke noe miks noen dager. Har alltid hatt best erfaring med dette. Buffy fikk diare ved å blande rått og tørt. Bridie har hatt diare EN gang etter hu kom til oss, og da hadde hu fått Techni-Cal tørrfor... :ahappy: ET måltid..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...