Gå til innhold
Hundesonen.no

Tøff eller utrolig dum hund ?


Jane

Recommended Posts

Gikk morgentur med Klein,

hadde han i bånd og plutselig ser vi en gutt med 2 små hunder som kommer i møte med oss.

Han har den ene i bånd og den andre løs, plutselig så kommer den løse hunden løpende mot oss, bjeffende og helt vill i blikket.

Eieren prøver å rope ned inn, uten hell og begynner å løpe etter hunden sin og hyler : ER DET HANNHUND DU HAR ? Ja, svarer jeg..

Den lille pelsdotten som så ut som en mix av både chi, puddel, Yorkshire, Pomme og alt annet med pels og hår fløy rett på Klein, beit seg fast i benet hans og ristet i beinet som en annen krokodille.

Klein som er verdens snilleste hannhund stod bare sjokkert å så på den lille pelsdotten som rev og ristet i beinet hans, eieren kom og hoppet så lang han var på hunden sin og sleit han løs fra Klein.

Han var så redd at han nesten gråt, han unnskyldte seg med at "RAMBO" ikke var så glad i andre hannhunder og tok Rambo under armen og løp hjem.

Både jeg og Klein stod sjokkert igjen, og det første jeg tenkte var... var dette en tøff liten hund med et ekstremt ego og selvtillit eller bare en utrolig dum hund som leker med døden med å fly på hunder som er 10 ganger så store som han selv ?

Det morsomste var jo at den andre hunden han hadde i bånd, enda en pelsdott mix var så sinna at den MÅTTE han holde i bånd hele tiden, hjelpes meg... :lol:

Gikk hjem å tørket vekk blodet og renset såret med Pyrisept, Klein sitt første hundebitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg veldig lettet her.. jeg trodde et øyeblikk at du lurte på om din hund var dum her jeg :S Fryktelig lettet.

Jeg ville vel verken kalt pelsdotten dum eller tøff, men farlig.. revnende likegyldig om den var liten eller stor.. Men må jeg velge, så ville jeg kalt den dum ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he - såfremt det ikke ble noen skader på Klein, må dette jo vært unektelig ganske komisk, da...

Jeg tror virkelig ikke at hunder skjønner seg på størrelseforskjeller - så denne lille pelsdotten anså nok seg selv som minst dobbelt så stor som Klein.

Det er ikke sjelden å se/høre om småhunder som ubestridt leder i en flokk med langt større hunder, da dette har mest med psykisk styrke, sikkerhet, etc å gjøre. Mer enn fysisk størrelse i hvertfall...

Men stakkars lille "Rambo" her, da - han MÅ jo på et eller annet tidspunkt få et ublidt møte med en hund som faktisk sier ifra, da.. Og DA får vi vel lese om det i VG - "stakkars liten pelsdott-hund drept av stor slem hund"..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hender d ikke at slike små hunder tror de er fryktelige store?

stor i ord og liten på jord?

men de skal jo ikke drive å angripe og bite andre hunder...

du har jo tydeligvis en flott og trygg hund da!!

disse to små hundene burde nok vært på ett kurs eller ti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he - såfremt det ikke ble noen skader på Klein, må dette jo vært unektelig ganske komisk, da...

Jeg tror virkelig ikke at hunder skjønner seg på størrelseforskjeller - så denne lille pelsdotten anså nok seg selv som minst dobbelt så stor som Klein.

Det er ikke sjelden å se/høre om småhunder som ubestridt leder i en flokk med langt større hunder, da dette har mest med psykisk styrke, sikkerhet, etc å gjøre. Mer enn fysisk størrelse i hvertfall...

Men stakkars lille "Rambo" her, da - han MÅ jo på et eller annet tidspunkt få et ublidt møte med en hund som faktisk sier ifra, da.. Og DA får vi vel lese om det i VG - "stakkars liten pelsdott-hund drept av stor slem hund"..

Susanne

Joda, etter at sjokket la seg så er det så komisk som det går ann å bli, men jeg håper for all del denne eieren holder Rambo i bånd fremover fordi neste gang så kan det gå riktig så galt.

Utrolig at de ikke tenker størrelse "In the heat of the moment" , greit at mange småhunder er hissige og bjeffete, men at de flyr på en STOR Boxerhann hadde jeg nesten ikke trodd at de turte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, slike hunder burde bare avlives. Hunden har jo vist at den er direkte farlig og hadde Klein vært en liten chi så kunne denne tassen påført dødelige skader. Men selv for eiere med store hunder er det jo ikke morsomt å måtte stelle sår.

Trist at slike folk som denne gutten skal ha hund. Det er nok ikke tilfeldig at han har endt opp med to kamikazehunder nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke tror han er på størrelsen med en chi og Jonas (jrt) er Oslos største hund. Basta.

Tror ikke hunder helt forstår det med størrelser...

Små hunder som oppfører seg slik har jeg lite til overs for, hvisomatte dersomatte den store hunden faktisk tar igjen kan utfallet bli fatalt og det er ingen tvil om hvem som blir den store stygge "ulven". Heldigvis oppfører ikke Jonas seg sånn, han gidder ikke bråke, han er nemlig "størst" uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at hunden var hverken tøff eller dum. Jeg tror den var usikker og av den oppfatning at angrep er beste forsvar. Nei, hunder er ikke så opptatt av størrelse og små hunder kan stå høyere i hierarkiet enn store. Men en hund som flyr rett på og setter tenna i en annen hund, er ikke en selvsikker og dominant hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at hunden var hverken tøff eller dum. Jeg tror den var usikker og av den oppfatning at angrep er beste forsvar. Nei, hunder er ikke så opptatt av størrelse og små hunder kan stå høyere i hierarkiet enn store. Men en hund som flyr rett på og setter tenna i en annen hund, er ikke en selvsikker og dominant hund.

Jeg hadde forstått at den lille kanskje syns angrep er det beste forsvar, DERSOM vi hadde kommet plutselig over den eller at den ble overasket og ble liksom overrumplet ( heter det overrumplet ?) Men denne hunden så oss først fra en 50 meters hold, og det gikk noen sekunder før den reagerte og kom løpende!

Syns det er rart det ikke gikk opp et lys for hunden at denne hunden er for stor for meg å angripe under den løpingen hans bort til oss ? Tok vel noen sekunder før den var såpass nærme at den kunne glefse til på beinet til Klein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hunder er klar over hvor store de er nei.

Vi møtte den minste Chien jeg noen gang har sett her om dagen og den prøvde å bestige Bessie :lol:

Det så rimelig komisk ut og Bessie visste ikke helt hvordan hun skulle takle dette lille vesenet som fløy

rundt bena hennes.

Fint at det gikk så bra med Klein. Små hunder kan gjøre store skader de også.

Virker som han er en trygg hund ihvertfall.

Synes jeg ser episoden foran meg og klarer ikke å la være å le.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at det gikk så bra med Klein. Små hunder kan gjøre store skader de også.

Virker som han er en trygg hund ihvertfall.

Synes jeg ser episoden foran meg og klarer ikke å la være å le.

Du kan selv tenke deg, Klein blir så overrumplet at han setter seg ned mens den lille pelsdotten henger i de høyre forbeinet hans, den lille rister og nesten prøver å dødsrulle ( slik som krokodiller gjør ). Både jeg og Klein er så sjokkert at vi bare står der å ser ned på den lille pelsdotten med den fine blå strikken i panneluggen. Tror ikke jeg skjønte hva som foregikk før eieren hadde tatt Rambo under armen og gått, Klein kaster seg så ned i lekestilling med rumpa i været, mens blodet renner og lager et spor i snøen etter oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, slike hunder burde bare avlives. Hunden har jo vist at den er direkte farlig og hadde Klein vært en liten chi så kunne denne tassen påført dødelige skader. Men selv for eiere med store hunder er det jo ikke morsomt å måtte stelle sår.

Hvorfor skulle en sånn hund avlives ? Siden den gikk helt rabiat og beit den andre hunden UTEN at det tydeligvis ble særlig skade, så er den vel neppe spesielt farlig ? Eller ? Det ER noe med at STØRRELSEN har noe å si...

Fint at det gikk så bra med Klein. Små hunder kan gjøre store skader de også.

Ehhhh... nei - små hunder GJØR ikke særlig stor skade, samme hvor illsinte de er. Som sagt: STØRRELSEN har alltid noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, denne lille pelsdotten gjorde ikke noe stor skade på min Boxer, men hva om den møter en annen mindre hund ?

En annen ting jeg tenkte på er at denne familien har mange små barn ( under 10 år ) og barnebarn som er enda mindre, har det ingen sammenheng med at små illsinte dotter også kan vise en slik dominanse og trussel for barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at slike folk som denne gutten skal ha hund. Det er nok ikke tilfeldig at han har endt opp med to kamikazehunder nei.

Slik jeg forsto det så var det et barn som gikk tur med hundene.. Altså barn til eiere eller en "hundelufter".. Jeg forsto det ikke sånn at dette var eieren? Tok jeg helt feil?

Hvorfor skulle en sånn hund avlives ? Siden den gikk helt rabiat og beit den andre hunden UTEN at det tydeligvis ble særlig skade, så er den vel neppe spesielt farlig ? Eller ? Det ER noe med at STØRRELSEN har noe å si...

Ehhhh... nei - små hunder GJØR ikke særlig stor skade, samme hvor illsinte de er. Som sagt: STØRRELSEN har alltid noe å si...

Sorry, men her jeg er helt uenig med deg Siri. En hund som reagerer uakseptabelt som det her er snakk om, avlives uansett størrelse i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk dere personligheita til den lille hunden på en hund som er dobbelt eller meir så stor! Den hadde blitt avliva med en einaste gong...dei kan være like farlig samme kor store dei er.

Mange små hunder kjem unna med "dårleg" oppførsel nettopp fordi dei er små, og då kan det ende slik som dette. Men slik du framstiller eigaren så virker det som om det var en svært svært ubehagelig situasjon for han.

Små gneldrebikkjer har ikkje eg noke til overs for, sjøl om alle eg kjenner/har møtt er tøffe på avstand og stikk halen mellom beina når det kjem til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle en sånn hund avlives ? Siden den gikk helt rabiat og beit den andre hunden UTEN at det tydeligvis ble særlig skade, så er den vel neppe spesielt farlig ? Eller ? Det ER noe med at STØRRELSEN har noe å si...

Ehhhh... nei - små hunder GJØR ikke særlig stor skade, samme hvor illsinte de er. Som sagt: STØRRELSEN har alltid noe å si...

Hvis den lille hunden hadde flydd i HODET til Klein skal jeg love deg at det hadde gjort STOR skade jo! Spesielt hvis den hadde gått på øynene.

Høres ut som en veldig usikker hund dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle en sånn hund avlives ? Siden den gikk helt rabiat og beit den andre hunden UTEN at det tydeligvis ble særlig skade, så er den vel neppe spesielt farlig ? Eller ? Det ER noe med at STØRRELSEN har noe å si...

Ehhhh... nei - små hunder GJØR ikke særlig stor skade, samme hvor illsinte de er. Som sagt: STØRRELSEN har alltid noe å si...

kanskje ikke særlig stor fysisk skade ovenfor store hunder muligens, men hva skjer hvis den store hunden får skadet den lille når den prøver å få den unna? Hvem får svi? Og hva når den møter en på sin egen størrelse eller mindre? Det blir flere og flere småhunder rundt omkring, er det ikke så farlig med de da?

Jeg mener heller ikke at hunden bør avlives, men den bør være under KONTROLL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange små hunder kjem unna med "dårleg" oppførsel nettopp fordi dei er små, og då kan det ende slik som dette. Men slik du framstiller eigaren så virker det som om det var en svært svært ubehagelig situasjon for han.

Dette var en av familienes sønner ( rundt en 20 år tenker jeg ) som luftet hundene, og han var jo LIVREDD!

Det han var redd for var jo at hunden min ikke skulle være så snill, han kjenner vel sin egen hunds oppførsel så han var visste vel allerede når han så meg komme at det kommer til å smelle. Men kjente ikke min eller hvordan han kom til å reagere, dette var utenfor huset dems og moren i huset kom også løpende ut når han begynte å skrike og hyle å ropte på bikkja.

Om dette var en engangstilfelle at Rambo gikk løs vet jeg ikke, men tydligvis var noe galt så lenge han sa den andre han hadde i bånd var haket verre og derfor kunne ikke den gå løs :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en av familienes sønner ( rundt en 20 år tenker jeg ) som luftet hundene, og han var jo LIVREDD!

Det han var redd for var jo at hunden min ikke skulle være så snill, han kjenner vel sin egen hunds oppførsel så han var visste vel allerede når han så meg komme at det kommer til å smelle. Men kjente ikke min eller hvordan han kom til å reagere, dette var utenfor huset dems og moren i huset kom også løpende ut når han begynte å skrike og hyle å ropte på bikkja.

Om dette var en engangstilfelle at Rambo gikk løs vet jeg ikke, men tydligvis var noe galt så lenge han sa den andre han hadde i bånd var haket verre og derfor kunne ikke den gå løs :ahappy:

Dette er reneste solskinnhistorien på et vellykket hundehold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hender d ikke at slike små hunder tror de er fryktelige store?

stor i ord og liten på jord?

men de skal jo ikke drive å angripe og bite andre hunder...

du har jo tydeligvis en flott og trygg hund da!

disse to små hundene burde nok vært på ett kurs eller ti...

Ja, det er nok mye sant i det du sier her, min papillon er akuratt sånn "stor i ord og liten på jord" :) men han er ikke sånn som den lille pelsdotten som dere snakker om her :ahappy: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hannhund-aggressive (små)hunder tenker over hvilken størrelse hannene de møter på sin vei har. Tror igrunnen ingen hunder tenker så veldig mye på størrelsen på hverandre. Jeg har jo en liten hund, og jeg er 100% sikker på at hun ikke har snøring på hvor lita hun egentlig er. :rolleyes:

Dessuten har vi også truffet på flere store hunder som har vært usikker og noen har til og med vært direkte redd min lille hund.. Hadde hunder forstått seg på størrelser så ville neppe en stor usikker hund reagert på en liten, for da ville de jo visst at det ikke hadde vært noe "fare på ferde" .. Men størrelse tror jeg er "ett fett" i hundeverdenen ja. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skulle kontaktet en veterinær og latt denne sett på såret til Klein. Derretter ville jeg tatt med regningen til eierne av Rambo. Ville du ikke gjort det dersom en stor hund hadde gjort det samme?

Hvis en stor hund angriper en liten hund på den måten, så ville hunden ha blitt krevd avlivet og stemplet som livsfarlig. Ja, en stor hund gjør selvsagt mer skade enn en liten hund, men et hundeangrep mot en annen hund er likevel alvorlig i seg selv?

Selv ville jeg faktisk ha krevd den lille krabaten (krapylet?) avlivet. Hadde eier nektet, og spesielt med argumenter som; jammen den er så liten i forhold til den store farlige hunden osv, så ville jeg politianmeldt eieren.

Kan si såpass at hadde den lille hunden angrepet hunden min, så ville min hund lagt den lille i bakken. På lik linje som en hundemor gjør med valpene sine. Kort og konsekvent! Men med hunder på hennes størrelse, så kan ho finne på å angripe tilbake. Skikkelig bitch med andre ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med små hunder er at de er ikke små psykisk. De tror at de er minst like stor som alle andre og dermed tenker de ikke så langt at de passer seg for større hunder. At de er "dum" stemmer nok ikke, det er bare det at de er veldig stor psykisk med en liten fysisk kropp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er "dum" stemmer nok ikke, det er bare det at de er veldig stor psykisk med en liten fysisk kropp...

Er ikke nettopp det definisjonen på dumhet da? Å tro man er noe man ikke er og handle utfra det. Har hatt miniatyrhund selv sammen med tre store hunder, den tror den er like stor (om ikke større) den, og må behandles og passes på deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, kjære vene, da...

Å kreve avliving fordi at "hvis den hadde vært større, så...." ??

Eller "fordi den er hannundagressiv så er den autmatisk farlig mot folk/barn..?"

Ærlig talt, dere - en rift, et hull etter en "bulk" er da noe man både får og kan tåle hvis man har hund?

Store og stygge sår må man selvsagt gå til vet'en for, men å løpe dit for ethvert lite brudd på huden? Går man til lege med barnet for et skrubbsår, liksom?

NEI - lille "Rambo" her er ikke nødvendigvis farlig for små barn - bare fordi han er hannhundagressiv. Og NEI - etvhert lite hull i huden krever verken vet.behandling eller krav om avliving den andre hunden.

Hva slags verden skulle vi levd i hvis dette var realitetene?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...