Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering, div.


Beyond

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

lenger og sterilisere tisper i Norge lenger, dette var jo vanskelig för.

Jeg har heller ikke hört at det er noe utstillingsforbud pá steriliserte tisper,bare hannene kan jo ikke stilles om de er kastrert.

Her nede blir stort sett alle hunder sterilisert/kastrert som ikke skal brukes i avl.

Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lenger og sterilisere tisper i Norge lenger, dette var jo vanskelig för.

Jeg har heller ikke hört at det er noe utstillingsforbud pá steriliserte tisper,bare hannene kan jo ikke stilles om de er kastrert.

Her nede blir stort sett alle hunder sterilisert/kastrert som ikke skal brukes i avl.

Merethe

ja det er lettere nå. Og det er ingen begrensing med tanke på utstilling av tispe. :) er det varmt hos deg...? (litt misunnelig) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er lettere nå. Og det er ingen begrensing med tanke på utstilling av tispe. :) er det varmt hos deg...? (litt misunnelig) :D

Ja, vi har 17 grader tidlig om morgenen, som stiger til 27-28 midt pá dagen. Det er passelig !

Misunner ikke dere oppe i snöen. Vi har ikke hatt vinterdekk pá bilen pá 7 ár :D Bare tenk sá deilig og reise pá utstilling tidlig om morgenen, uten tanke pá glatte veier, skraping av bilruter og máking av snö !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har 17 grader tidlig om morgenen, som stiger til 27-28 midt pá dagen. Det er passelig !

Misunner ikke dere oppe i snöen. Vi har ikke hatt vinterdekk pá bilen pá 7 ár :D Bare tenk sá deilig og reise pá utstilling tidlig om morgenen, uten tanke pá glatte veier, skraping av bilruter og máking av snö !

nå er du slem!!

heldigvis så har vi ikke fått snø enda...men det kommer nok... sånn omtrent når vi skal køyre langt og hente ny valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer det av at steriliserte tisper kan stilles, men ikke kastrerte hanner? :? Rart. Hvis hannen er kastrert av en medisinsk grunn, så er det vel ingen forskjell.. Er det mange menn som sitter i disse komiteene som lager regler? :) Litt urettferdig syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer det av at steriliserte tisper kan stilles, men ikke kastrerte hanner?  :? Rart. Hvis hannen er kastrert av en medisinsk grunn, så er det vel ingen forskjell.. Er det mange menn som sitter i disse komiteene som lager regler?  :) Litt urettferdig syns jeg.

Ler litt jeg nå... (ikke vondt ment) Grunnen er ganske enkel... når hannen blir kastrert så tar de som regel steinene... og hva skjer da når dommeren skal kjenne om hunden har begge to... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :) joda.. Men er jo bare å få en veterinærattest på at de var på plass/ kommet ned før kastrering, dersom det skal være med i bedømmelsen. Kan jo ikke sjekke livmoren heller :D Hvis ingen av dem kan brukes i avl uansett tenkte jeg, så burde de vel ha like muligheter i utstilling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe  :)  joda.. Men er jo bare å få en veterinærattest på at de var på plass/ kommet ned før kastrering, dersom det skal være med i bedømmelsen. Kan jo ikke sjekke livmoren heller   :D Hvis ingen av dem kan brukes i avl uansett  tenkte jeg, så burde de vel ha like muligheter i utstilling..

Jeg er helt enig med deg i det. Og synes selv at det er feil å stille en kastrert tispe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vits med å stille en sterilisert tispe?

Det er jo ikke alle som stiller fordi de vil ha valper pá tispen, noen reiser pá utstilling rett og slett fordi det er en hyggelig hobby.

Ná kan man jo si at det kan föles urettferdig at en sterilisert tispe kanskje tar certet fra en som ikke er det.

Men da er det kanskje noe med kvaliteten :)

Hilsen Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å sterilisere Tinka (hun har overbitt og vi har null planer om avl, så da kan vi likeså godt slippe løpetida og stresset med det på en måte), men selv om vi gjør det kan det godt hende at jeg finner på å melde henne på utstilling en gang. Men det vil i så fall bli bare for moro skyld og for å få en dommer til å si hva h*n syns om resten av hunden (altså sett bort ifra overbittet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle utstillere stiller for fremtidig avl! jeg gjør ikke det, men vil vite hva de forskjellige dommerne synns om hunden min(altså kritikken vi får) og hvordan han utvikler seg. derfor synns jeg kastrerte hanner, såvell som striliserte tisper kan få delta på utstillinger jeg! hunder med HD ogso for den saks skyld, for og få en "karakter" på resten av hunden...men det er min mening dah..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å sterilisere Tinka (hun har overbitt og vi har null planer om avl, så da kan vi likeså godt slippe løpetida og stresset med det på en måte), men selv om vi gjør det kan det godt hende at jeg finner på å melde henne på utstilling en gang. Men det vil i så fall bli bare for moro skyld og for å få en dommer til å si hva h*n syns om resten av hunden (altså sett bort ifra overbittet).

det er sikkert at dere får trekk for overbitt i vært fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle utstillere stiller for fremtidig avl! jeg gjør ikke det, men vil vite hva de forskjellige dommerne synns om hunden min(altså kritikken vi får) og hvordan han utvikler seg. derfor synns jeg kastrerte hanner, såvell som striliserte tisper kan få delta på utstillinger jeg! hunder med HD ogso for den saks skyld, for og få en "karakter" på resten av hunden...men det er min mening dah..

Jeg synes du er inne på noe her.. utstilling (og helsesjekk og mentalstatus også) er ikke bare nyttig for hva hundeeier har tenkt å bruke hunden til men også nyttig for oppdrettere. Er de inne på rett spor i avlen? Har tispa og hannhunden gitt avkom som er en forbedring av rasen? Er det noe poeng i å bruke de i avl igjen? osv. osv... Hvis jeg hadde vært oppdretter så hadde jeg satt stor pris på hvis valpekjøperene ville teste hundene sine ja.. :D

LBL

(hei forresten!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er inne på noe her.. utstilling (og helsesjekk og mentalstatus også) er ikke bare nyttig for hva hundeeier har tenkt å bruke hunden til men også nyttig for oppdrettere. Er de inne på rett spor i avlen? Har tispa og hannhunden gitt avkom som er en forbedring av rasen? Er det noe poeng i å bruke de i avl igjen? osv. osv... Hvis jeg hadde vært oppdretter så hadde jeg satt stor pris på hvis valpekjøperene ville teste hundene sine ja.. :D

LBL

(hei forresten!)

Veldig enig med deg.. men du må presentere deg, om du ikke har gjort det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er inne på noe her.. utstilling (og helsesjekk og mentalstatus også) er ikke bare nyttig for hva hundeeier har tenkt å bruke hunden til men også nyttig for oppdrettere. Er de inne på rett spor i avlen? Har tispa og hannhunden gitt avkom som er en forbedring av rasen? Er det noe poeng i å bruke de i avl igjen? osv. osv... Hvis jeg hadde vært oppdretter så hadde jeg satt stor pris på hvis valpekjøperene ville teste hundene sine ja.. :D

LBL

(hei forresten!)

hei!

Ler litt for meg selv her jeg sitter og leser.... Innlegget ditt er godt, ikkje noko i veien med det, men det er en setning som ikke passer helt inn, og det er: Er det noe poeng i å bruke de i avl igjen

da får jeg et spørsmål til deg, hvordan bruker man en kastrert hanne eller en sterilisert tispe i avl.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!  

Ler litt for meg selv her jeg sitter og leser.... Innlegget ditt er godt, ikkje noko i veien med det, men det er en setning som ikke passer helt inn, og det er: Er det noe poeng i å bruke de i avl igjen  

da får jeg et spørsmål til deg, hvordan bruker man en kastrert hanne eller en sterilisert tispe i avl....

:D Hvis du leser det på den måten så kan jeg være enig med deg at det ikke henger på greip nei.. Det jeg mente, som sikkert lett kunne misforståes, var om tispa og hannhunden, altså foreldrene til den som ble utstilt/testet skulle være aktuelle i avl igjen.. Det samme ville jo være aktuelt for evnt søsken av den kastrerte/steriliserte hunden. Man får jo en pekepinn på hvor bra hele kullet er.

LBL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Hvis du leser det på den måten så kan jeg være enig med deg at det ikke henger på greip nei.. Det jeg mente, som sikkert lett kunne misforståes, var om tispa og hannhunden, altså foreldrene til den som ble utstilt/testet skulle være aktuelle i avl igjen.. Det samme ville jo være aktuelt for evnt søsken av den kastrerte/steriliserte hunden. Man får jo en pekepinn på hvor bra hele kullet er.

LBL

jada jeg forsto hva du mente, var bare litt tøys fra meg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...