Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye raser?


Guest Belgerpia

Recommended Posts

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Det er en sånn som vi kan kjøpe oss, som nesten ikke koster penger altså, og har kjempefine gjeterhundegenskaper og er sniiiiiiillll! Trenger ikke så mye vaksine heller, og kommer aldri til å bite deg, for du er så glaaaad i den. (Nå er vi stygge, så veldig veldig stygge... uff!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ALLER vanligst er den såkalte boarder collien... det er en svært vanlig, svart og hvit rase av gjeterhundopprinnelse her til lands.

Ifølge min ordbok betyr det at denne collietypen, ut fra det første navnet, enten er:

1. pensjonær

2. kostelev

3. husdyr som ikke er verdt føden (brukt i landbruket)

4. entregast (ord brukt i marinen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass kjip, at de som tar kontakt og er interessert i valp, uten å klare å skrive eller si rasenavnet, de får finne valp et annet sted. Såpass interessert i rasen får man være, at man får med seg hva den heter. Og ja, jeg har hørt mye rart, uten å komme med eksempler.

Motsatt, så blir jeg skeptisk til oppdrettere/"oppdrettere" som enda ikke har lært seg rasenavnet sitt, uansett rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm altså, da hadde du ikke solgt en valp til samboeren min, for han er så uheldig å være dysletiker :rolleyes:

Man kan bruke både Copy - Paste, ordliste/rettskriving i feks Word, eller be noen lese over - selvom man er dyslektiker - spesielt i 'formelle' sammenhenger hvor førsteinntrykk skriftlig er viktig. Det gjør hvert fall de jeg kjenner til med dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det har litt med kjemi mellom kjøper og selger der.

Man kan velge å se bort ifra slike små feil eller man kan velge å se nettopp på dem.

(altså, da jeg lette etter hund og hadde kontakt pr mail så skrev jeg på hotmail, og har ikke retteprogram om jeg hadde skrevet feil )

Tror det er et lite poeng å skille mellom de som bare er uheldige å skriver feil og de som faktisk tror at det skrives slik eller uttales slik :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsså har vi Broader Collie. De gjeter i og for seg egentlig ikke. De bare sperrer for utgangen.

Så må vi ikke glemme Border Colli. De kan vi ha med to av når vi skal reise med fly.

Råttweileren må ikke varmebehandles, Bokseren er en firkantet papprase. Sjefervalpene havnet garantert øverst på rangstigen. Irsk Seter beiter på sommeren, og Golden Retdriver er flinke i golf.

Herregud, Belgerpia... Alle raser er avlet for sitt formål! Man skal ikke ha en så ovenpå og nedholdning til nye raser, Terrvuren var ny en gang den også! Plutselig sitter du der med din lille søte Dvergdags serru. Dvergdagene er gode å ha når influensaen herjer som verst skal jeg si deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm altså, da hadde du ikke solgt en valp til samboeren min, for han er så uheldig å være dysletiker :rolleyes:

[klippe]

Tror det er et lite poeng å skille mellom de som bare er uheldige å skriver feil og de som faktisk tror at det skrives slik eller uttales slik :whistle:

Har en person dysleksi, vil jo dette gjenspeile seg i hele mailen. Men om vedkommende kaller rasen alaskan mallemurt, dopmann, st. båtsmann, Paris Hilton-hund eller lignende (fingerte feil, men sikkert ikke urealistiske), mener jeg det vitner om at man ikke har blitt godt nok kjent med rasen man påstår å ønske seg. Og da får man forberede seg litt mer, før de henvender seg til meg igjen.

Det er forskjell på dårlig språk og dårlig engasjement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Og HOVAWART blir ofte Hoffavart, hoffawaffornoe, håwåwart, howavart, howawart... "kjært barn har mange navn", eller som en rasedommer skrev i sin bok " hovawart udtales med to bløde v-er., altså Hovawart. Bortsett fra de i Norge, der er det håffavart (i uttale)! som gjelder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en rase som bare spesielt interesserte klarer å uttale riktig... De fleste jeg treffer på som er litt interessert i hund vet at det begynner på "Nova", og så går det bare nedover derfra... :) Husker ikke alt det rare jeg har fått høre, men jeg har hørt både "Nova toller", "Nova Tolling Retriever" osv... Merkelig nok sliter de fleste med å huske at de kan gjøre det hele veldig enkelt ved bare å si "Toller", de må liksom ha med hele rasenavnet (selv om et fåtall husker det)... Eller som det sto i en test jeg tok for ikke så lenge siden; "Nova Scottia Dng Retriver" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det har litt med kjemi mellom kjøper og selger der.

Man kan velge å se bort ifra slike små feil eller man kan velge å se nettopp på dem.

(altså, da jeg lette etter hund og hadde kontakt pr mail så skrev jeg på hotmail, og har ikke retteprogram om jeg hadde skrevet feil )

Tror det er et lite poeng å skille mellom de som bare er uheldige å skriver feil og de som faktisk tror at det skrives slik eller uttales slik :)

Jeg har også skrevet mail til oppdrettere på hotmail, men det går jo an å skrive det først på word så lime det inn der etterpå :)

Jeg klarte foreseten ¨å skrive Chihuaha to ganger til en oppdreter av Chihuahua :P Selv om jeg leste gjennom flere ganger. Og ja, jeg vet hvordan det skrives :P Klarte også å skrive mail til en "oppdretter" av chihuahua, da skrev jeg også feil gitt... Og det fikk jeg høre etterpå ja :)

Har en person dysleksi, vil jo dette gjenspeile seg i hele mailen. Men om vedkommende kaller rasen alaskan mallemurt, dopmann, st. båtsmann, Paris Hilton-hund eller lignende (fingerte feil, men sikkert ikke urealistiske), mener jeg det vitner om at man ikke har blitt godt nok kjent med rasen man påstår å ønske seg. Og da får man forberede seg litt mer, før de henvender seg til meg igjen.

Det er forskjell på dårlig språk og dårlig engasjement.

Snakket med en som hadde oppdrett av mini-lassi hund jeg :rolleyes: Jada, hun vet nok hva rasen heter, men hun skrev det på hjemmesiden sin og på mailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en Brother Collie

Hva er Irsk Gjeterhund

Jeg må bare spørre....... *fnis*

En Brother Collie er en Border Collie på utstilling, i følge visse schæferfolk (som tydeligvis synes det er en svææært sjelden rase å se i den ringen). "Først er det Shetland Sheepdog, så er det.. Brother Collie? Og så er det oss". Ellers støtter jeg Lockheeds forslag om afro-versjonen av Border Collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg har jo en rase som bare spesielt interesserte klarer å uttale riktig... De fleste jeg treffer på som er litt interessert i hund vet at det begynner på "Nova", og så går det bare nedover derfra... :) Husker ikke alt det rare jeg har fått høre, men jeg har hørt både "Nova toller", "Nova Tolling Retriever" osv... Merkelig nok sliter de fleste med å huske at de kan gjøre det hele veldig enkelt ved bare å si "Toller", de må liksom ha med hele rasenavnet (selv om et fåtall husker det)... Eller som det sto i en test jeg tok for ikke så lenge siden; "Nova Scottia Dng Retriver" :)

He he he he - akkurat med tolleren så er det jo litt morsomt da - for uttalen er det svært få som får dreisen på uansett liksom.

De fleste sier jo "Nåva Skåttja Døkk Tolling Retriever" - men Scotia uttales ikke Skåttja - men Skouscha (eller mer i den duren) (som motion på engelsk - det er ikke måtjon liksom *humre*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel - det heter da ikke border collie, det MÅ jo være Brother Collie som er riktig! Hva er en Border Collie liksom, en Collie med borderlinediagnose da eller! :rolleyes: Så klart atte den er i familien med Mother osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he he - akkurat med tolleren så er det jo litt morsomt da - for uttalen er det svært få som får dreisen på uansett liksom.

De fleste sier jo "Nåva Skåttja Døkk Tolling Retriever" - men Scotia uttales ikke Skåttja - men Skouscha (eller mer i den duren) (som motion på engelsk - det er ikke måtjon liksom *humre*)

Nå ble jeg skikkelig fornøyd her. Ser visst ut til at jeg uttaler det riktig gitt! :)

Nei, man hører mye rart når det gjelder hunderaser, men det er godt å få seg en latter i blant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en som hadde oppdrett av mini-lassi hund jeg :rolleyes: Jada, hun vet nok hva rasen heter, men hun skrev det på hjemmesiden sin og på mailer.

Når noen på død og liv må bemerke at rasen er en mini-lassi, en Båtsmann, en Disneyhund, en what ever, så blir jeg litt provosert, og synes det er unødvendig salgstriks. Vi skal vel ikke prakke hunder på folk? Folk får vite sjøl hva slags rase de ønsker, uten å bli pådyttet positive assosiasjoner av Lassie og Rex og gud-vet-hva. Jeg sitter heller igjen med valper litt lengre, enn å overbevise folk om at dette er rasen for dem, og den kan kanskje muligens minne om noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...