RaW_DeNiM Skrevet 25. Januar 2008 Rapporter Share Skrevet 25. Januar 2008 Hvor gamle er hundene sånn ca når dem får besøk av den røde greia? og eventuellt hvor lenge varer den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Huldra Skrevet 25. Januar 2008 Rapporter Share Skrevet 25. Januar 2008 For det første er det ikke mensen, selv om det kommer blod ut. Det kalles løpetid, og kommer fra alt fra 6 mnds alder, til 18 mnds alder. Det vanligste er vel mellom 7mnd til litt over året. Men det er store variasjoner. Under løpetiden er tispen mottagelig for paring, og det er vel de færreste kvinner under mensen. I alle fall ikke spesielt fruktbare akkurat da.. Den varer i gjennomsnitt 3 uker. Er det blødning i mer enn fire uker sammenhengende, er det fare på ferde. Grovt sett kan man si at den miderste uken er uken/dagene når hunden "står", dvs legger halen til side og kan parres og bli drektig. Men det er ingen vits i å ta sjanser; hold hunden i bånd OG under oppsyn under løpetiden. Ikke noe alene ute i hagen med andre ord. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaW_DeNiM Skrevet 25. Januar 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25. Januar 2008 Takk for svar. Må vel gå til innkjøp av no greier til og dekke for "høna" hennes når hun er inne da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ELH Skrevet 25. Januar 2008 Rapporter Share Skrevet 25. Januar 2008 Takk for svar. Må vel gå til innkjøp av no greier til og dekke for "høna" hennes når hun er inne da. Hvis du lurer på når tispa di får sin første løpetid, så kan du høre med oppdretter når moren fikk første løpetid. Dette er til en viss grad arvelig. Mange hunder er flinke til å vaske seg, så det er ikke sikkert at du behøver å gå til innkjøp av tispetruser. Noen blodflekker kan du regne med, men det er stort sett overkommelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Akita Skrevet 25. Januar 2008 Rapporter Share Skrevet 25. Januar 2008 Har hørt at tispene ikkje skal bruker truse på sin første løpetid. De skal då lærest til å vaske seg sjøl.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaW_DeNiM Skrevet 25. Januar 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25. Januar 2008 Takker for råd og tips. er min første tispe så alt av info settes stor pris på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einstein&Charlie Skrevet 25. Januar 2008 Rapporter Share Skrevet 25. Januar 2008 I første løbetid bør du ikke have bukser på hende, så hun har mulighed for at rengøre sig selv, en god ide er at vise hunden hvis der er en dråbe blod på gulvet, så den kan rengøre det, og være opmærksom på at rengøre sig selv. sørg for at rose den, når den rengører sig selv og gulvet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirai Skrevet 26. Januar 2008 Rapporter Share Skrevet 26. Januar 2008 Har aldri brukt truse på Mona, og hun er en slask og en gris. Sist løpetid fikk vi blod oppover veggene og på døra *pjuk* MEN hun har begynt å vaske litt mer etter seg, heldigvis. Bare roser henne når hun gjør det, selv om jeg syns det er litt ekkelt. Så har blitt vant til å heller dra litt oftere over gulvet i de ukene det står på. Kunne jeg gjort det annerledes så hadde jeg vennet henne til truse FØR løpetiden, og brukt den ved andre løpetid (men ikke første, for å se om hun lærte seg å rydde selv). For nå nekter hun å ha på truse, bare røsker den av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ane&Kaiza Skrevet 26. Januar 2008 Rapporter Share Skrevet 26. Januar 2008 Min hund var ca. 6 måneder når hu fekk løpetid. Hu fekk det og når hu va 1 år. Har altså hatt løpetid to gangar i året. Hu e veldig flink å vaska seg, så me finne bare ett par dropar hu ikke har slikka kver gang. Det vare i ca. 2 veker + noen dagar hu bare blør litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
12345 Skrevet 1. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 1. Februar 2008 Det er alt utifra. Den kan få det når den er 4 mnd til nesten 1 år tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Monab88 Skrevet 2. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 2. Februar 2008 Det er alt utifra. Den kan få det når den er 4 mnd til nesten 1 år tror jeg. Bella fikk sin første løpetid da hun var 13 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helle Skrevet 2. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 2. Februar 2008 Milli var 6 mnd. Jeg bruker for det meste tispetruse på henne inne av den grunn at hun går oppi sofaer, stoler og senger. Hun har egetnlig relativt lite, og er flink å vaske seg, men i og med at hun ikke har noe problemer med å ha på seg trusen syns jeg det er greiest av hygieniske årsaker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaW_DeNiM Skrevet 2. Februar 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2. Februar 2008 vel mammen til Maia fikk den første rundt året. Men men. jeg får ta det som det kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baby Skrevet 4. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 4. Februar 2008 Tequila var 12 mnd når første kom. Nå er hun 21 mnd og jeg går å venter på når den andre skal komme. Mye rensligere enn hun var tror jeg faktisk ikke er mulig omtrent.. Jeg tørket EN liten dråpe blod etter henne forrige gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TollerRetriver Skrevet 28. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 28. Februar 2008 Mi fikk vel første løpetid da hun var rundt 1 år.. For det første er det ikke mensen, selv om det kommer blod ut. Det kalles løpetid, og kommer fra alt fra 6 mnds alder, til 18 mnds alder. Det vanligste er vel mellom 7mnd til litt over året. Men det er store variasjoner. Under løpetiden er tispen mottagelig for paring, og det er vel de færreste kvinner under mensen. I alle fall ikke spesielt fruktbare akkurat da.. Den varer i gjennomsnitt 3 uker. Er det blødning i mer enn fire uker sammenhengende, er det fare på ferde. Grovt sett kan man si at den miderste uken er uken/dagene når hunden "står", dvs legger halen til side og kan parres og bli drektig. Men det er ingen vits i å ta sjanser; hold hunden i bånd OG under oppsyn under løpetiden. Ikke noe alene ute i hagen med andre ord. Noen jeg kjenner hadde gledet seg lenge til å få hund. Når valpene ble født fant eieren ut at det var blandingshunder. Tispa hadde hatt vært på besøk hos nabohunden. (de bestemte seg for å kjøpe hunden selv om den var blandingshund, men andre som skulle ha valper fra samme kullet sa nei takk..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaW_DeNiM Skrevet 2. Mars 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2. Mars 2008 Nå er jeg litt forvirra her:p Nå har Maia blødd litt fra "høna" i ca 1 uke. Er det dette som er løpetid greiene eller? men det som forvirrer meg er at hun blir 5mnd 7mars:S . Er ikke det litt tidlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papillon Skrevet 2. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 2. Mars 2008 Min fikk den tidlig, når hun var 6 mnd bare... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Huldra Skrevet 3. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 3. Mars 2008 Nå er jeg litt forvirra her:p Nå har Maia blødd litt fra "høna" i ca 1 uke. Er det dette som er løpetid greiene eller? men det som forvirrer meg er at hun blir 5mnd 7mars:S . Er ikke det litt tidlig? Hun har nok fått løpetid, ja. Fem mnd er kanskje litt tidlig, men som jeg skrev, så varierer dette veldig fra individ til individ, og mellom raser. Bare følg med henne så hun ikke får parret seg. Ergo; ikke slipp henne løs, ha full oversikt over hvor hun er hele tiden. Aldri alene i hagen, osv (hannhunder kan hoppe over gjerdet, selv om hun kanskje ikke kan det). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lilleulv Skrevet 3. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 3. Mars 2008 Jeg brukte bukse fra første løpetid på tispa mi, og hun slafser seg noe helt sinnsykt hele j*** løpetia. *lepje, lepje* 24/7. har jeg bukse på henne, så spiser hun seg bare igjennom den sånn at hun kommer til. allikevel er det flekker på at av senger, tepper, steder hun ligger... spent på golden-mor. hun er 6 mnd nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wanderlust Skrevet 3. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 3. Mars 2008 Her kom løpetiden for første gang i dag, litt over 11 mnd gammel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar