Gå til innhold
Hundesonen.no

Passerings trening...?

alisha

Recommended Posts

Noen som blir med på å trene passeringstrening? Dette er veldig nyttig å trene, man får igjen for det, jeg har tenkt å begynne å trene på det, så lurte på om flere vil bli med..? Det innebærer at man skal gå forbi andre, passere folk/hunder uten å begynne å dra i båndet osv..:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Jepp, det vil jeg gjerne...... har en hannhund som kunne trenger det! Han lager MYE lyd når han får det for seg, og jeg skulle så gjerne blitt kvitt det. Nå kvir jeg meg rett og slett litt for å gå tur på tider av døgnet der jeg treffer andre.... så ja, det hadde vært helt supert å trene! Ikke bare litt, men mye for vår del hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger defintivt også å trene på dette før det blir et stort problem.. Merker hun har begynt å bli vanskelig ved passeringer. Drar veldig i båndet, nekter å gå før hun får hilse osv.. ikke alltid så koselig.. :lol:

Hun trenger å lære seg at man ikke MÅ hilse på alle andre hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt være med, med Charlie, han har ingen problemer med at passere men altid godt for ham at komme ud at blive trænet lidt uden Einstein, men kommer lidt an på hvor det kommer til at være for mig, da jeg er afhængig af offentlige transportmidler fra Centrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ca 500 meter fra Langeskogen, så der er vi ofte...:lol: Nå når jeg har funnet denne siden er det jo mulig jeg dukker opp på et av treffene der hvis vi tørr. har sett bilder, og det ser så kjekt ut att;)

Ellers er vi mobile vi og. Hiver oss i bilen vi hvis nødvendig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ca 500 meter fra Langeskogen, så der er vi ofte...:P Nå når jeg har funnet denne siden er det jo mulig jeg dukker opp på et av treffene der hvis vi tørr. har sett bilder, og det ser så kjekt ut att;)

Ellers er vi mobile vi og. Hiver oss i bilen vi hvis nødvendig:)

Alle er velkomne :whistle:

Så vi mødes jo nok på et træf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osterøy er et stykke.... Jeg kjører ikke dit for å si d sånn. :whistle:

Men det er jo fint i kanadaskogen/langeskogen. Men det går også ann å møtes på parkeringsplasser, fotballbaner osv. Det har vært utstillingstreninger i Loddefjord f.eks, på øverste bildekk der. Også her på Sotra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballbane og parkeringsplass er ikke så bra vis man skal trene passeringstrening da, men utstillingstrening passer det bedre med det;P

For vis vi skal trene passeringstrening er det lurt å være et sted uten folk, det som er verst er å møte enkelt personer med hund...

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det noe av passeringstreningen da? Merker at vi trenger det, ja..

Vi holder til i sentrum da.. trener passering litt for meg selv på langturene men det er ikke alltid møtende hundeeiere er så veldig samarbeidsvillige :blink: Min er utagerer ikke men DRAR veldig mot den andre hunden, nekter å gå forbi osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare at finde en dato, hvor de der kan/lyst til at komme, siger til om de kan, og så finder vi et egnet tidspunkt og sted.

Det bedste for de fleste er jo nok en weekend, og skal helst ikke være det tidspunkt hvor flest hundeejere/folk er ude.

Så her er nogle forslag til datoer: lørdag d. 23 februar eller søndag d. 24 februar eller lørdag d. 1 marts eller søndag d. 2 marts.

Dette er bare forslag, så vi evt. kan finde en dato hvor flest mulig kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti minutter sørover med buss fra sentrum, Fjøsanger om det sier deg noe.

Det sa meg ikke så mye hehe, er ikke kjent i bergen :whistle:

Blir det noe av passeringstreningen da? Merker at vi trenger det, ja..

Vi holder til i sentrum da.. trener passering litt for meg selv på langturene men det er ikke alltid møtende hundeeiere er så veldig samarbeidsvillige :D Min er utagerer ikke men DRAR veldig mot den andre hunden, nekter å gå forbi osv..

Ja vi kan avtale å trene passeringstrening, men vi må finne ut hvor vi kan trene, beste er der det er lite folk, for da konsentrerer hunden den hunden som kommer i mot og da drar den mye, det er veldig god trening å treffe på en og en, for når det er mange så blir hunden litt forvirret og drar ikke så mye pga er mange i alle kanter vis du skjønte..?:D

Det er jo bare at finde en dato, hvor de der kan/lyst til at komme, siger til om de kan, og så finder vi et egnet tidspunkt og sted.

Det bedste for de fleste er jo nok en weekend, og skal helst ikke være det tidspunkt hvor flest hundeejere/folk er ude.

Så her er nogle forslag til datoer: lørdag d. 23 februar eller søndag d. 24 februar eller lørdag d. 1 marts eller søndag d. 2 marts.

Dette er bare forslag, så vi evt. kan finde en dato hvor flest mulig kan.

Problemet om lørdager og søndager er at det går nesten ingen busser fra oss og har problemer med å komme oss hjem... og burde fått til noe litt ofte, vis det blir for skjeldent er det ikke så mye trening:P

Tribbelpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så god på helger... jobber mye helg. Plus at det er jo en røys mennesker ute å går... spes søndager her i Langeskogen.. da er det rene 17mai paraden. Hva med en onsdag ettermiddag/kveld, eller flere? Bare kaster ut et forslag her nå:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så god på helger... jobber mye helg. Plus at det er jo en røys mennesker ute å går... spes søndager her i Langeskogen.. da er det rene 17mai paraden. Hva med en onsdag ettermiddag/kveld, eller flere? Bare kaster ut et forslag her nå:whistle:

Jeg kan også i hverdager, ikke noget problem for mig, tenkte mere på folk der jobber.

Hvis det skal være en kveld, så skal det jo helst være et sted der er lys.

Forslag til steder er jo velkomne så vi kan finde ud af hvad der er bedst!

Her hvor jeg bor i Centrum er der 2 store ubrugte parkeringspladser der er "lukket for biler, den ene er der lys på, og ligger lidt mere afsides en den anden så der ikke er så mange mennesker der passerer der om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også på hverdager så lenge det er etter skoletid, jeg studerer. Bor i sentrum.. hvilke parkeringsplasser snakker du om? Jeg bor på nygårdshøyden.. på kveldene hender det at vi er i nedre delen av nygårdsparken og leker med hunden (den delen hvor ikke narkisene går, hehe) og her er det noe lys.. og generelt ganske lite folk, i alle fall på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også på hverdager så lenge det er etter skoletid, jeg studerer. Bor i sentrum.. hvilke parkeringsplasser snakker du om? Jeg bor på nygårdshøyden.. på kveldene hender det at vi er i nedre delen av nygårdsparken og leker med hunden (den delen hvor ikke narkisene går, hehe) og her er det noe lys.. og generelt ganske lite folk, i alle fall på denne tiden av året.

De jeg snakker om er, den plads/parkeringsplads med lys er ved hurtigruteterminalen, der hvor danskebåden lagde til kaj før, der plejede biler at vente på at køre ombord.

Den anden er den hvor Jonsvoll kvartalet lå før, men der er ikke belysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...