Gå til innhold
Hundesonen.no

min siste pølse med v & h


comit

Recommended Posts

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar
Et spørsmål til... Hvor lang tid tar det for dere å tine i kjøleskap? Her synes jeg det tar fryktelig lang tid, men det er mulig at kjøleskapet mitt er for kaldt.

Mitt tiner omtent ikke i kjøleskap, men vi har veldig kaldt kjøleskap da. Det kan stå der i fire dager, og er fremdeles frosset i midten.

Jeg tar det ut på benken om morningen, 10tiden eller 11tiden, og så får hun det i 3-5 tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til... Hvor lang tid tar det for dere å tine i kjøleskap? Her synes jeg det tar fryktelig lang tid, men det er mulig at kjøleskapet mitt er for kaldt.

Jeg tar ur på kvelden og kvelden dagen etter så er den tint, setter den alltid nederst i kjøleskapet (kjøleskapet mitt står på nest høyest, så det er ganske kaldt der inne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer man UTELUKKENDE på vom og hundemat er det bare nr 25 som anbefales som fullfor. Det er fordi den inneholder flest næringskilder. De av dere som forer på de andre pølsene bør sikre at helst 1/3 av maten er noe annet (tørrfor, kli, middagsrester, whatever..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer man UTELUKKENDE på vom og hundemat er det bare nr 25 som anbefales som fullfor. Det er fordi den inneholder flest næringskilder. De av dere som forer på de andre pølsene bør sikre at helst 1/3 av maten er noe annet (tørrfor, kli, middagsrester, whatever..)

er du sikker på dette? Hvorfor skriver de at de andre er fullfor da, om de ikke er det?

Jeg har hørt at flest anbefaler nr33.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er hvertfall det vi lærte på ernæringskurset deres. De andre er fullfor i den forstand at det kan være et måltid alene, eller fores med over en periode. Men utelukkende foring på nr 33 tror jeg ikke anbefales, med mindre det er det eneste hunden tolererer pga sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er hvertfall det vi lærte på ernæringskurset deres. De andre er fullfor i den forstand at det kan være et måltid alene, eller fores med over en periode. Men utelukkende foring på nr 33 tror jeg ikke anbefales, med mindre det er det eneste hunden tolererer pga sykdom.

okei :lol:

nr 33 er eneste hun liker.. nr 25 er samme som 33 bare med fisk oppi er det ikke??

Hun får uansett annet rått snacks i tillegg da, så hun får nok i seg det hun skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer man UTELUKKENDE på vom og hundemat er det bare nr 25 som anbefales som fullfor. Det er fordi den inneholder flest næringskilder. De av dere som forer på de andre pølsene bør sikre at helst 1/3 av maten er noe annet (tørrfor, kli, middagsrester, whatever..)

Det stemmer ikke. *Alle* variantene av V&H er fullfôr. Jeg fôrer bevisst *ikke* med nr 25 fordi den inneholder opdprettsfisk som inneholder ganske store mengder dioksiner (mener jeg å huske det het). Mattilsynet advarte for en tid tilbake oss forbrukere og ikke spise oppdrettsfisk mer en to ganger i uken nettopp pga dette.

Syns det høres rart ut at produsenten skal ha sagt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke. *Alle* variantene av V&H er fullfôr. Jeg fôrer bevisst *ikke* med nr 25 fordi den inneholder opdprettsfisk som inneholder ganske store mengder dioksiner (mener jeg å huske det het). Mattilsynet advarte for en tid tilbake oss forbrukere og ikke spise oppdrettsfisk mer en to ganger i uken nettopp pga dette.

Syns det høres rart ut at produsenten skal ha sagt dette.

En liten korrigering: det er *kun* nr. 25 og nr. 33 som betegnes som fullfor fra produsenten - kylling er kun ment som supplement og/eller som for for en periode.

Ren vom er *ikke* fullfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt v&h i snart ett år, og merker liten, eller ingen forskjell på mine hunder, bor i en liten leilighet og er ennå ikke blitt vant med lukta,eller det jeg synes er stank og søl, Har leilighet med åpent kjøkken løsning og lukta av vom gidder jeg ikke ha i min leilighet.

Valget er egentlig enkelt for meg, tørrfor er mye mere renselig og enkelt å håndtere, sist men ikke minst. det er millioner av hunder som har all verdens championater som bruker tørrfor, og de som påstår at alle hunder på tørrfor misshandles må vel befinne seg på en annen planet.

Og dette v&h har jo blitt svært så "politisk korrekt", forer man ikke med V&h og klikker trener er man så "far out" og forer ihjel bikkja, og banker bikkj til lydighet

Sist jeg sjekket har ikke championater noe som helst med helse å gjøre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det virker rart, men det er jo ikke verre enn at man ringer selv om jeg ikke er en god nok kilde. Veterinæren de rådfører seg med bekrefter at det er for mye fett og ensidige næringskilder i dette til at det er et fullfor i den forstand at hunden aldri trenger noe annet. (Såsant den er i NORMAL aktivitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 10 pølser i dag, her er Kylling og nr 33 favoritten ( og de som lukter minst )

Den med fisk lukter død og guffe, den nr 25 lukter heller ikke røde roser så de ble det bare 1 pølse av hver av, den med Vom rynker bikkjene på nesa av så den kjøpte jeg ikke.

MEn de fleste forer kun med pølsene, ikke ha det over tørrföret eller ? Jeg velger den siste varianten, förer jeg kun med pølsene blir aldri hundene mette føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korrigering: det er *kun* nr. 25 og nr. 33 som betegnes som fullfor fra produsenten - kylling er kun ment som supplement og/eller som for for en periode.

Ren vom er *ikke* fullfor.

Hverken vommen eller kyllingpølsene til V&H består kun av vom eller kylling. De er vitaminisert og kan gis som fullfôr. Ren vom deriomot er ikke fullfôr. Det er nok alikevel ikke å anbefale og kun fôre på f.eks da det kommer fra en næringskilde i motsetning til nr 33 som består av kylling, slaktavfall og storfevom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 10 pølser i dag, her er Kylling og nr 33 favoritten ( og de som lukter minst )

Den med fisk lukter død og guffe, den nr 25 lukter heller ikke røde roser så de ble det bare 1 pølse av hver av, den med Vom rynker bikkjene på nesa av så den kjøpte jeg ikke.

MEn de fleste forer kun med pølsene, ikke ha det over tørrföret eller ? Jeg velger den siste varianten, förer jeg kun med pølsene blir aldri hundene mette føler jeg.

Her er tørrfôr kutta helt ut. Det går hovedsakelig i V&H og grønnsaker, men også annet kjøtt. Hørt fler sier at de ikke blir mette av V&H, men det har ikke jeg merka noe til. Eneste er at de er nøye med å få hver smitt og smule fra matkoppen, men aldri noe mas fordi de er sultne faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For på hva dere vil, jeg bare forteller hva vi har lært på V&H kurset.. Det verste som kan skje er at hunder som fores KUN på Vom og Hundemat og lever et vanlig hundeliv kan få

A) Store fettlagre i indre organer (uten symptomer) eller

B) Nyresvikt, da de ikke kan skille ut alt proteinet.

Begge tilfeller har jeg sett via jobben min og det er ikke pent. For gjerne med dette, men bland inn andre næringskilder også. Da er dere sikre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For på hva dere vil, jeg bare forteller hva vi har lært på V&H kurset.. Det verste som kan skje er at hunder som fores KUN på Vom og Hundemat og lever et vanlig hundeliv kan få

A) Store fettlagre i indre organer (uten symptomer) eller

B) Nyresvikt, da de ikke kan skille ut alt proteinet.

Begge tilfeller har jeg sett via jobben min og det er ikke pent. For gjerne med dette, men bland inn andre næringskilder også. Da er dere sikre..

...og det har produsenten selv sagt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å gjenta meg selv: Produsenten bekrefter at dette er et tilleggsfor, med mindre hunden er i ekstrem aktivitet (eks hundekjøring). Skal du på død og liv kun gi dette, anbefales nr 25. Vedkommende er ikke overrasket over eksemplene jeg nevnte over, nei. Men det er vel ikke poeng å diskutere det mer- for gjerne på det, ring produsenten, hva som helst...Forteller bare om hva som KAN bli en KONSEKVENS av ren foring på V&H til en normal hund. Greit nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser innholdsfortegnelsen til diverse tørrfôr, så ser man at det sannelig ikke er store variasjonen i type kjøttråvarer der heller! Mange av dem inneholder kun én type kjøtt, og det er attpåtil i form av prosessert (kokt, oppmalt, og tørket) kjøttmel. I innholdsfortegnelsen kalles dette "lam", "kylling", osv.

En del av billigfôrene inneholder en salig blanding av rimelige kjøttråvarer med variabelt sammensettingsforhold. I innholdsfortegnelsen kalles dette kun "kjøttmel" eller "kjøttbenmel".

V&H nr 33 består av vom, slakteavskjær og kylling (33% av hver). V&H nr 25 består av det samme pluss oppdrettsfisk (25% av hver). Begge er tilsatt vitaminer/mineraler for å fungere som fullfôr.

V&H Vom og V&H Kylling er også fullt vitaminiserte fôr, men de består kun av én råvare hver.

V&H har også valpefôr og sprint-fôr. Valpefôret har samme råvarer som V&H nr 25, pluss egg. Sprint-fôret har jeg ikke forsøkt ennå, så jeg vet ikke hva det er sammensatt av. Jeg tipper dog at det inneholder mer fett.

Alle råvarene i V&H er produsert ved slakterier i Norge, og de er rå og sendes direkte til V&H, hvor de kvernes opp og blandes. Dermed vet man som forbruker at fôrene inneholder det som står i innholdsfortegnelsen, og at råvarene kommer fra slakterier som slakter og skjærer ned norskproduserte dyr til menneskekonsum. Cirka 50% av slaktedyrene går vekk som "slakteavskjær" fordi folk ikke er interessert i det som mat til seg selv. Det er dette som blir råvarer for V&H.

Cirka 95% av alt tørrfôr som selges her i landet, produseres i utlandet. Ofte kommer råvarene fra ett land, og sendes så til neste land for å bli brukt i tørrfôrproduksjonen, for så å sendes som ferdig tørrfôr til forbrukere over hele verden. I USA og en del andre land er det tillatt å bruke selvdøde dyr, syke og døende dyr, og tilogmed avlivede kjæledyr i produksjonen av kjøttmel og kjøttbeinmel som skal brukes i tørrfôr.

V&H inneholder kun råvarer fra dyr som er levende idet de ankommer slakteriet. Og her i Norge er det ikke lov å bruke veksthormoner eller antibiotika - dvs sistnevnte kan brukes på syke dyr, men syke dyr sendes ikke til slakt før de er friske igjen.

Jeg har vunnet tørrfôr på utstillinger og hundearrangementer, men jeg gir det vekk. Noen håndfuller kan hundene få for moro skyld (jeg strør dem utover og lar hundene søke etter dem), men jeg kommer ALDRI til å fôre hundene mine på tørrfôr. Fytti grisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og det har produsenten selv sagt??

er det vanskelig å skjønne hva som blir sakt eller??? :|:x Hun gjentar informasjon hun har mottat fra dem, om du er usikker eller ikke tror det stemmer får du ta å ringe produsentene selv..

Når det er sakt så tror jeg at 33 er fullverdig det også, er det jeg har blitt fortalt av alle i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å gjenta meg selv: Produsenten bekrefter at dette er et tilleggsfor, med mindre hunden er i ekstrem aktivitet (eks hundekjøring). Skal du på død og liv kun gi dette, anbefales nr 25. Vedkommende er ikke overrasket over eksemplene jeg nevnte over, nei. Men det er vel ikke poeng å diskutere det mer- for gjerne på det, ring produsenten, hva som helst...Forteller bare om hva som KAN bli en KONSEKVENS av ren foring på V&H til en normal hund. Greit nå??

Beklager, men dette må jeg ha inn med teskje - så i følge produsenten bør egentlig INGEN av fôrene brukes som eneste næringskilde over lengre perioder for hunder i normal aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Etter råd fra min leverandør av V&H som er aktiv hundekjører bruker jeg nr 25 blandet med en neve tørrfor slik at mengden av fiber i opptaket økes. Om det har noe for seg aner jeg ikke men tilsynelatende har det ikke skadet :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...med mindre det er en hund med spesielle behov, så nei. Den bør ikke ha BARE det. Men den kan gjerne få det som 2/3 av kosten.

Nå sitter jeg også med en brosjyre derfra foran meg, hvor det står (sitat) "som fullfor anbefales kun valpefor eller nr 25 på grunn av flest forskjellige næringskilder" Sjekk hjemmesiden evt. www.vomoghundemat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...