Gå til innhold
Hundesonen.no

min siste pølse med v & h


comit

Recommended Posts

Hvor kjøpte du, og hva betalte du? Vurderer å begynne å gi v&h til min hund, i tillegg til tørrfor.

Jeg betalte 135 kr for 10 pølser V&H i dyrebutikken her i byen, de har egen pølse til valp som du kan bruke :|

Veldig kjekt å spe på med litt pølse over tørrföret.

Hvis du har problemer med å få tak i det, kan jeg alltids kjøpe med til deg når vi kommer på besøk ( så fort Sara er ferdig med løpetiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar
Si meg en ting - ulver i arktiske strøk som har *minimal* tilgang til "tørrfor, kli, middagsrester, whatever..", men baserer 99.9% av kostholdet sitt på kjøtt - hvordan i all verden har de klart seg?

Råfôring er heller ingen ny greie - jeg vil heller velge å se på denne ekstreme fokuseringen på alskens spesialfôr til alt fra brune små hunder med bølgete pels, til store flassende hvite hunder med flokete pels, som noe som har blitt veldig populært de siste 10 årene. For ikke snakke om alt som finnes av allergier mot mat! Er det mulig og ikke se at det kanskje kan være en sammenheng her?

1. V&H er heller ikke et rent produkt. Det er et blandingsprodukt OG det er tilsatt vitaminer og mineraler....... Ergo kan man ikke sammenligne det heller med hva ulven egentlig spiser. Ulven spiser *rene* produkter.

2. Jeg har personlig opplevd at min hund har sluttet å klø, samt blitt kvitt våteksem etter at jeg gikk bort fra V&H og begynte med tørrfôr igjen (Hill's). I den senere tid har jeg hørt flere som har blitt kvitt våteksem og kløe etter at hunden sluttet med V&H.... I utgangspunket har hunder som får våteksem, nedsatt imunforsvar. Det tyder da på at kroppen i tillegg ikke tåler innholdet i V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Da begynner det jo å bli veldig rart at alle fagfolk jeg har diskutert bekrefter at hunder faktisk trenger fiber. Og ulver også. Hallo? Tar alle de feil, mens dere to har rett?
Det er vel ingen som har hevdet at hunder ikke trenger fiber - men slik jeg har forstått det (og som gjerne er riv ruskende galt for hva jeg vet) brukes fiber som "tarmsmøring" slik det elegant ble formulert i en annen diskusjon på dette forumet samt at det øker fordøyeligheten av råprotein i fôret. Jeg vil tro, siden du nevner ulver, at disse får dekket sitt fiberbehov i f m at de spiser råmat og bein (?). Ellers fant jeg en artikkel om fôring her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. V&H er heller ikke et rent produkt. Det er et blandingsprodukt OG det er tilsatt vitaminer og mineraler....... Ergo kan man ikke sammenligne det heller med hva ulven egentlig spiser. Ulven spiser *rene* produkter.

2. Jeg har personlig opplevd at min hund har sluttet å klø, samt blitt kvitt våteksem etter at jeg gikk bort fra V&H og begynte med tørrfôr igjen (Hill's). I den senere tid har jeg hørt flere som har blitt kvitt våteksem og kløe etter at hunden sluttet med V&H.... I utgangspunket har hunder som får våteksem, nedsatt imunforsvar. Det tyder da på at kroppen i tillegg ikke tåler innholdet i V&H.

jeg har også hørt mange omvendte tilfeller, hunder som har slitt med allergi og eksem, som har blitt kvitt plagene ved bruk av V&H. Så den kan nok gå begge veier.. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer å ta med tørrfôrets karbohydrat-innhold i regnestykket. Man blir som kjent tjukk av for mye karbohydrater også, ikke bare av fett. Tørrfôrets stivelses- og sukkerinnhold må også regnes inn hvis man skal sammenligne energiinnholdet i V&H versus tørrfôr.

Fett inneholder over dobbelt så mye energi per gram som karbohydrater, så selv om man regner de med vil V&H inneholde langt mer ennergi per 100g tørrstoff (for å være spesifik: 15,99 MJ/kg Eukanuba sensitive skin vs. V&H nr 33 24,83 MJ/kg)

Kilde: http://borghildstanker.blogspot.com/2007/0...fring-i_08.html

Dessuten er det vanskelig å sammenligne råvareinnholdet på tørrstoffbasis uten å vite hvor mye vann det er i tørrfôret. Hvis man går ut ifra at tørrfôret inneholder 10-15% vann, så må det trekkes fra på samme måte som man trekker fra vanninnholdet i V&H.

Jeg skrev da fett per ts = tørrstoff tørrfôr, gjorde jeg ikke?

Det er vel ingen som har hevdet at hunder ikke trenger fiber - men slik jeg har forstått det (og som gjerne er riv ruskende galt for hva jeg vet) brukes fiber som "tarmsmøring" slik det elegant ble formulert i en annen diskusjon på dette forumet samt at det øker fordøyeligheten av råprotein i fôret. Jeg vil tro, siden du nevner ulver, at disse får dekket sitt fiberbehov i f m at de spiser råmat og bein (?). Ellers fant jeg en artikkel om fôring her.

pst... fiber er et karbohydrat... ufordøyelig sådan men dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
pst... fiber er et karbohydrat... ufordøyelig sådan men dog...

Gjerne for meg... jeg refererte fra artikkelen jeg linket til - og den var til og med skrevet av en veterinær :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. V&H er heller ikke et rent produkt. Det er et blandingsprodukt OG det er tilsatt vitaminer og mineraler....... Ergo kan man ikke sammenligne det heller med hva ulven egentlig spiser. Ulven spiser *rene* produkter.

Jeg har da heller ikke sagt at V&H er et rent råfôringsprodukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt v&h i snart ett år, og merker liten, eller ingen forskjell på mine hunder, bor i en liten leilighet og er ennå ikke blitt vant med lukta,eller det jeg synes er stank og søl, Har leilighet med åpent kjøkken løsning og lukta av vom gidder jeg ikke ha i min leilighet.

Valget er egentlig enkelt for meg, tørrfor er mye mere renselig og enkelt å håndtere, sist men ikke minst. det er millioner av hunder som har all verdens championater som bruker tørrfor, og de som påstår at alle hunder på tørrfor misshandles må vel befinne seg på en annen planet.

Og dette v&h har jo blitt svært så "politisk korrekt", forer man ikke med V&h og klikker trener er man så "far out" og forer ihjel bikkja, og banker bikkj til lydighet

:icon_redface::)

Virker som det ligger litt aggresjon bak valget! Stank og lukt... Det er hva du gjør det til selv, prøv å vaske huset engang i blandt, det hjelper mye :)

- - -

Royal Canin sitt voksenfôr, Adult 26, inneholder 36,5% stivelse

Sier seg selv at 36.5% stivelse ikke er ideel foring for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. V&H er heller ikke et rent produkt. Det er et blandingsprodukt OG det er tilsatt vitaminer og mineraler....... Ergo kan man ikke sammenligne det heller med hva ulven egentlig spiser. Ulven spiser *rene* produkter.

2. Jeg har personlig opplevd at min hund har sluttet å klø, samt blitt kvitt våteksem etter at jeg gikk bort fra V&H og begynte med tørrfôr igjen (Hill's). I den senere tid har jeg hørt flere som har blitt kvitt våteksem og kløe etter at hunden sluttet med V&H.... I utgangspunket har hunder som får våteksem, nedsatt imunforsvar. Det tyder da på at kroppen i tillegg ikke tåler innholdet i V&H.

Som Helle, har jeg hørt det motsatte flere ganger. Hunder som sliter med allergier mm som blir mye bedre av V&H.

Har selv en hund i hus som har en leverfeil, der jeg valgte å gå over på V&H i stede for å tyne han mer på Hills l/d som han ikke tålte. Og blodprøvene bekreftet at dette var et riktig valg, og at leververdiene har stabilisert seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Helle, har jeg hørt det motsatte flere ganger. Hunder som sliter med allergier mm som blir mye bedre av V&H.

Har selv en hund i hus som har en leverfeil, der jeg valgte å gå over på V&H i stede for å tyne han mer på Hills l/d som han ikke tålte. Og blodprøvene bekreftet at dette var et riktig valg, og at leververdiene har stabilisert seg.

Og bare for å komme med min erfaring, så kjenner jeg en hund som fikk kløe av V&H, og som ble kvitt den da hun sluttet, og heller begynte på Labb... Ellers har jeg jo lest flere steder om hunder som har fått det bedre på V&H.

Strengt tatt tror jeg hunder tåler litt forskjellig; akkurat som vi mennesker. Noen blir piggere av å spise mer protein og mindre karbohydrater, andre er det motsatt med.

Det jeg tror jeg noe av det viktigste når det gjelder fôring av hund (og som jeg da har lært på HiNT), er variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner det jo å bli veldig rart at alle fagfolk jeg har diskutert bekrefter at hunder faktisk trenger fiber. Og ulver også. Hallo? Tar alle de feil, mens dere to har rett?

Har du spurt dem HVORFOR hunder/ulver trenger fiber? Og hvor ulvene får fiber fra?

kan dere påståelige forklare hvorfor da en hund som fikk små posjoner pølser fra vom og hundemat daglig hadde masse fett rundt organene som ikke syntes på innsiden? Eller hvorfor nyresvikt pga for mye protein kan oppstå? Dette er to eksempler. Jeg vil gjerne ha svar, for med deres påstander skulle jo ikke dette være mulig.

Vi trenger jo egentlig ikke fore bikkja med hundemat, hvis de er SÅ like ulver, men som Susanne sier: la dem spise søppel og avfall. Nå trenger jeg noen svar, for dette blir for dumt.

Når du kaller noen for "påståelige", så bør du kanskje også innbefatte deg selv... Det er ikke så mye du selv forklarer, heller, av alt du poster. Det blir bare en masse påstander og anklagelser, uten noen som helst form for drøfting. <_<

Du sier at "en hund som fikk små posjoner pølser fra vom og hundemat daglig hadde masse fett rundt organene". Ble denne hunden fôret på kun V&H? Hvordan ville en annen hund (av samme rase og størrelse, og med like mye fysisk aktivitet) sett ut om den fikk like mye energi i seg fra tørrfôr?

Hunder, ulver, og alle andre pattedyr som får FOR MYE fett i forhold til hva de trenger daglig, lagrer dette rundt organene, hvor det naturlig finnes en del ister (råtalg) og fett. Hvis de får i seg for mye fett over lengre tid, legger de også på seg på synlige deler av kroppen. Har du noensinne sett innsiden av et nyslaktet dyr? Det er masse fett der, også på dyr som ikke er synlig overvektige. Du får det til å høres ut som om fett er grunnleggende farlig, men prøv å gi en hund FOR LITE fett, og se hvordan det går.

En sledehundfyr hadde en hund som var dødelig syk og egentlig skulle avlives, men han ville gjerne vite hvor lenge den kunne overleve uten mat i det hele tatt. Så han sultet den ihjel. Den var bare skinn og bein da han åpnet den opp for å sjekke hvordan den så ut inni, men den hadde faktisk ennå fett rundt de indre organene. (Dette var forresten en NORSK fyr, og det var han selv som fortalte meg dette.)

Du spør hvordan nyresvikt pga for mye protein kan oppstå. Tja, det vet ikke jeg, for jeg kjenner ikke til noen tilfeller hvor hunder har fått nyresvikt av for mye protein. Derimot vet jeg at arvelige nyrelidelser, som f.eks. renal dysplasi, kan ligge latent inntil en hund er 5-6 år eller eldre, før symptomene oppstår. Og de oppstår da uavhengig av hundens diett, for hunden var faktisk født med lidelsen. Det er over 30 raser hvor arvelig nyresykdom er kjent, hvorav 22 har forekomst av renal dysplasi.

Forskning gjort av DVM, MMedSc Kenneth C. Bovee ("Mythology of Protein Restriction for Dogs with Reduced Renal Function") og DVM, Ph.D. Delmar R. Finco ("Effects of Dietary Protein Intake on Renal Functions") har vist at lavproteindietter IKKE forlenger livet til hunder med nyrelidelser.

Det er forøvrig ennå ikke gjort noen som helst forskning på hvorvidt rå animalsk protein har annen virkning enn kokt og tørket animalsk og vegetabilsk protein. Man har heller ikke forsket på hvorvidt kombinasjon av protein og vanskelig fordøyelige polysakkarider (f.eks. stivelse, som det finnes mye av i tørrfôr) kan ha en annen effekt enn å gi protein *uten* stivelse. Det hadde vært interessant å vite om hunder med fordøyelsesrelaterte lidelser ville blitt bedre om man fjernet ingredienser som er vanskelig å fordøye...

Nå overlater jeg stafettpinnen til deg: Gi oss eksempler på hunder som beviselig har utviklet nyrelidelser PÅ GRUNN AV proteiner (altså hunder som beviselig har vært arvelig fri for nyrelidelser og matvareallergi-/intoleranse, og som har blitt fôret med unormalt proteinrik diett, og som har fått nyresvikt pga proteinene. Jeg er oppriktig interessert i hva du kan oppdrive av tilfeller hvor det kan bevises at proteiner i seg selv har forårsaket nyrelidelser.

Jeg overlater også til deg å gi eksempler på at hunder med fett rundt indre organer har dødd eller lidd av det, og ikke minst er jeg interessert i å vite om du kan dokumentere at en fettrik diett er mer "skadelig" enn en diett som består av samme energimengde fra både karbohydrater og fett.

Ordet er ditt! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett inneholder over dobbelt så mye energi per gram som karbohydrater, så selv om man regner de med vil V&H inneholde langt mer ennergi per 100g tørrstoff (for å være spesifik: 15,99 MJ/kg Eukanuba sensitive skin vs. V&H nr 33 24,83 MJ/kg)

Kilde: http://borghildstanker.blogspot.com/2007/0...fring-i_08.html

Jeg kjenner ikke til Eukanuba Sensitive Skin eller andre tørrfôr, men tørrfôr generelt har både karbohydrater og fett som energikilder. V&H har kun fett som energikilde. For å sammenligne dem, må man finne ut hvor mange kalorier hvert av fôrene inneholder. Det er ikke gramverdien av råvarene som er interessante, men mengden opptakbar energi.

Jeg skrev da fett per ts = tørrstoff tørrfôr, gjorde jeg ikke?

Du skrev det, ja, men hvis du tar utgangspunkt i næringsinnholdet i tørrfôrets innholdsfortegnelse, så må du kompensere for fôrets vanninnhold - med mindre energiverdien i innholdsfortegnelsen er basert på fôrets tørrstoffverdier. Det er langt ifra alle innholdsfortegnelser som gjør det, og det er sjelden at fôrets vanninnhold oppgis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Eukanuba Sensitive Skin eller andre tørrfôr, men tørrfôr generelt har både karbohydrater og fett som energikilder. V&H har kun fett som energikilde. For å sammenligne dem, må man finne ut hvor mange kalorier hvert av fôrene inneholder. Det er ikke gramverdien av råvarene som er interessante, men mengden opptakbar energi.

:icon_redface:

???? Jeg har jo oppgitt totalenergi per kg tørrstoff av V&H og et eukanumatørrfor...

"for å være spesifik: 15,99 MJ/kg Eukanuba sensitive skin vs. V&H nr 33, 24,83 MJ/kg"

Du skrev det, ja, men hvis du tar utgangspunkt i næringsinnholdet i tørrfôrets innholdsfortegnelse, så må du kompensere for fôrets vanninnhold - med mindre energiverdien i innholdsfortegnelsen er basert på fôrets tørrstoffverdier. Det er langt ifra alle innholdsfortegnelser som gjør det, og det er sjelden at fôrets vanninnhold oppgis.

:):)

Det er jo derfor jeg skriver av TØRRSTOFF... Fordi vannet ER kompensert for...

Når man fordamper alt vannet i en fôrprøve sitter man igjen med tørrstoff - forkortet ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_redface:

???? Jeg har jo oppgitt totalenergi per kg tørrstoff av V&H og et eukanumatørrfor...

"for å være spesifik: 15,99 MJ/kg Eukanuba sensitive skin vs. V&H nr 33, 24,83 MJ/kg"

Eukanuba Sensitive Skin http://us.eukanuba.com/

Calories: 397 kcal/cup

Caloric Distribution: Protein 23%, Fat 34% (et annet sted står det minimum 13%, så det spriker visst litt...) Carbohydrate 43%.

Moisture, not more than 10.00%

V&H nr 33 (kylling, innmat, storfevom), pr 100 gram:

Vann, cirka 60%

Fett, cirka 22%

Proteiner, cirka 13%

Jeg finner ingen info om energiverdien av tørrstoff for noen av fôrene. Kan du sende meg linkene?

:):)

Det er jo derfor jeg skriver av TØRRSTOFF... Fordi vannet ER kompensert for...

Når man fordamper alt vannet i en fôrprøve sitter man igjen med tørrstoff - forkortet ts.

Det vet jeg faktisk. Jeg finner bare ingen info om disse fôrenes energiinnhold hvor det er kompensert for vanninnholdet. Dermed får jeg heller ikke etterprøvd informasjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Helle, har jeg hørt det motsatte flere ganger. Hunder som sliter med allergier mm som blir mye bedre av V&H.

Har selv en hund i hus som har en leverfeil, der jeg valgte å gå over på V&H i stede for å tyne han mer på Hills l/d som han ikke tålte. Og blodprøvene bekreftet at dette var et riktig valg, og at leververdiene har stabilisert seg.

Samme her. Aro ble kvitt kløe da vi gikk over på storfevomvarianten til vom og hundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minns fortsatt da jeg fikk rein vom rett fra slakter, hvor vomma enda var varm. DET var en herlig lukt, det. :ahappy: Everyone should try it.

Åh, jeg vet, jeg vet! Snakker om parfyme! Men det er rart hvordan man villig utsetter seg for sånt, så lenge hundene elsker det. Jeg håper på å få bestilt etpar sekker med urenset vom fra slakteriet "mitt" ganske snart.

En annen lukt driver og brer seg i mitt lille hus på landet idet dette tastes. Det er en kombinasjon av tørkende strimler av lunger, og kokende biter av ku-jur. Det lukter faktisk ganske godt, omtrent som en litt søtlig kjøttsuppe. Hundene mine er så kresne at de ikke spiser lunger med mindre de er tørket, og jur spiser de kun kokt eller frossent.

På badet mitt er det en helt annen lukt som regjerer nå, og den lukta ser jeg fram til å få ut derfra: en høne ligger i et kaninbur på badegulvet, med vingene beskyttende bredt over to knapt ukegamle kyllinger og tre uklekkede egg. Lukta av avføring fra rugende høns er helt horribel, og de skiter noe helt infernalsk. Jeg foretrekker faktisk lukta av uvasket vom i forhold til rugehøne-bæsj! Men nå er kyllingene forbi det mest kritiske stadiet (en tredje kylling døde dessverre), så i morgen skal de flytte ut i hønsehuset. De skal dog fremdeles få bo i trygghet i kaninburet i minst én uke til, slik at kyllingene ikke kommer bort fra moren sin.

Hønene, eller nærmere bestemt: hanene, blir hundemat. Jeg blir nok nødt til å slakte etpar unghaner nå i helga, før de begynner å sloss med de eldre sjefshanene, så da blir det fest for hundene. Unghaner er genial mat for hunder: mye kjøtt, lite fett - og ingen karbohydrater... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket har ikke championater noe som helst med helse å gjøre :rolleyes:

hvor sjekket du det da ?? betyr det at underenærte og syke hunder vinner utstillinger ? Hva med brukschampionater, trenger ikke hundens helse være god der heller, da gir jeg meg ende over.

:ahappy::D

Virker som det ligger litt aggresjon bak valget! Stank og lukt... Det er hva du gjør det til selv, prøv å vaske huset engang i blandt, det hjelper mye :D

Hallooooooo :D det sa ikke selgeren noen ting om at kjøkkenet må vaskes ! slike ting bør det vel opplyses om når man skal bytte for. ;)

Og det ligger kanskje bitte litt aggresjon bak siden posen med 5 kg hadde sprukket og blodvannet rannt bak og under kjøleskap og komfyr, og det siste oppdaget jeg nemelig etter en 3 dagers tur !

Ok da min feil, men en vom pause må ihvertfall jeg ha :P

- - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...