Gå til innhold
Hundesonen.no

Kraftig eller spinkel


Recommended Posts

Greit jeg er i bra form altså, men det der syns jeg var å ta i. Tror nok jeg må skaffe en spesialsydd veske :lol: Med ekstra polstra håndtak og bærestropper.

Trillebag er tingen. :P Eller en slik "stroller". Så urteit nok med de små hundene i (og en parson i...) og det kommer til å se ufattelig komisk ut med Mona oppi. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror begge mine er store men innenfor normalen. Symra er litt valpete smålubben uten å være FOR tjukk. Beardiser har en tendens til å slanke seg når de er unghunder, så de kan gjerne ha litt valpeflesk, har jeg blitt fortalt. Jeg har ikke drevet og målt og veid så mye, tar det på øyemål og sammenligner med artsfrender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, 2ne! Det var da ingen som henviste til din Gubbelille og mente du ga han for lite mat! Men nå er det ikke alle som er klar over at det kan være rimelig stor forskjell på næringsinnholdet i forskjellige fôr, og derfor skrev jeg (siden jeg antar det var min kommentar som sattedeg igang), at mer mat hjalp. Jeg rettet det til mer næring, siden det ikke er like selvsagt for alle hva jeg mente med det.. Jeg er også fryktelig klar over at det ikke alltid er like lett å få en hund til å spise, men til og med du hadde jo unnskyldninger for hvorfor Gubbelille ikke var større enn han var; manglende fryseplass og også at V&H og NP ikke hadde kommet på markedet enda. Men nå er disse fôrene her, og det er faktisk plass til 20 kg V&H i EN skuff på et kombiskap (i pølser vel og merke)... Og da får man heller planlegge sine egne matinnkjøp litt bedre.

Ærlig talt, Huldra? Det var ikke det jeg skreiv heller, det jeg sa var at det er ikke alltid så enkelt som å "fôre" mer, og det var ikke bare du som kom med det forslaget, så nei - det var ikke BARE din kommentar som "satte meg igang".

Det jeg PRØVDE å si, var at sånne kommentarer kan faktisk svi veldig, om man har en hund som er undervektig, når du har prøvd trehundreogsnørrogførti forskjellige måter å få den opp i vekt på - selv om det kommer fra folk som har NULL peiling på hva slags fôr denne hunden går på, eller har prøvd før. For visste DU hva vicoria_e hadde prøvd fra før?

Det var ingen "unnskyldning" at jeg ikke hadde fryser og at ikke NP og V&H fantes den gangen - unnskyldninga er FORTSATT at bikkja spiste når han gadd, og han gadd som regel ikke, og hvis du leser den andre edit'en min, så står det der og at han ble lei selv "kjøttmat" etter en viss periode.. Nei, han hadde ikke sulta seg ihjel, men så spiste han ikke veldig mye mer enn akkurat hva han "trengte" heller - han brydde seg jo fint lite om at JEG syns han var for tynn, liksom.

Det var heller ikke meningen å diskutere hva min nå døde hund spiste og ikke spiste, poenget var - fortsatt - at det er ikke så enkelt som å "fôre mer" eller "gi mer næring", så man kan kanskje spare seg for sånne kommentarer så sant man ikke VET at det ikke blir gitt nok fôr eller næring? Det er omtrent like surt som at folk går ut i fra at du har anorexia om du er tynnere enn gjennomsnittet, faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka SER mye kraftigere ut enn hun er, hun... Med tønneforma labradorribbein, hengende buk og et overflod av halsskinn... :lol:

IMGP1966.jpg

Men hun er ca 50-52 cm (lenge siden jeg har målt henne) og 26 kg. Hun kan godt bli en anelse tynnere over ribbeina, men ellers er hun i veldig god kondisjon, godt muskulert og sånt. Til å være hund er hun nok kraftig i forhold til vekta (jeg ser jo det bare av å lese hva like høye hunder veier/hvor høye like tunge hunder er), men til å være labrador er hun ikke så aller verst. Det finnes de tispene som er like høye, veier fem kilo mer og har mindre muskler.

Forresten er det jo stor forskjell på å ha kraftig beinbygning og å være tjukk? Tinka er kompakt og har massiv beinbygning ift f.eks. en whippet, men hun trenger ikke nødvendigvis ha så veldig mye høyere fettprosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, Huldra? Det var ikke det jeg skreiv heller, det jeg sa var at det er ikke alltid så enkelt som å "fôre" mer, og det var ikke bare du som kom med det forslaget, så nei - det var ikke BARE din kommentar som "satte meg igang".

Det jeg PRØVDE å si, var at sånne kommentarer kan faktisk svi veldig, om man har en hund som er undervektig, når du har prøvd trehundreogsnørrogførti forskjellige måter å få den opp i vekt på - selv om det kommer fra folk som har NULL peiling på hva slags fôr denne hunden går på, eller har prøvd før. For visste DU hva vicoria_e hadde prøvd fra før?

Det var ingen "unnskyldning" at jeg ikke hadde fryser og at ikke NP og V&H fantes den gangen - unnskyldninga er FORTSATT at bikkja spiste når han gadd, og han gadd som regel ikke, og hvis du leser den andre edit'en min, så står det der og at han ble lei selv "kjøttmat" etter en viss periode.. Nei, han hadde ikke sulta seg ihjel, men så spiste han ikke veldig mye mer enn akkurat hva han "trengte" heller - han brydde seg jo fint lite om at JEG syns han var for tynn, liksom.

Det var heller ikke meningen å diskutere hva min nå døde hund spiste og ikke spiste, poenget var - fortsatt - at det er ikke så enkelt som å "fôre mer" eller "gi mer næring", så man kan kanskje spare seg for sånne kommentarer så sant man ikke VET at det ikke blir gitt nok fôr eller næring? Det er omtrent like surt som at folk går ut i fra at du har anorexia om du er tynnere enn gjennomsnittet, faktisk..

syns du har et godt poeng.. Har slitt lenge med å få kjøtt på Milli, gav hun omtrent så mye mat hun ville ha, men hun ville ikke ha noe.. Hva skal man gi en hund som takker nei til V&H, kjøttboller, indrefilet, og andre typer kjøtt?? Ikke særlig gøy når folk på gaten kommenterer at man må fore bikkja da <_< Så om en hund er tynn, så er det ikke alltid så enkelt som at det bare er å gi mer mat, hjelper ikke gi mer mat (eller næring) om hunden takker nei :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har en berner tispe på 65 cm og 39-40 kg. I forhold til rasen er hun nok ganske lett i benbygningen, selv om det høres litt rart ut når hun veier rundt 40 kg.

Store forskjeller på benbygning og kroppsform på de forskjellige rasene ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok mye mer påpasselig med både hva som kommer inn i munnen til hunden, og ikke minst hva som kommer ut igjen i andre enden. Hvem snur seg etter et dobesøk og konkluderer med at nå må man skifte "fôr", for det er så dårlig opptak av dette. :P

Hundene mine er forøvrig hverken tykke eller radmagre. De veier rundt 28 kg begge to, og Vida er 57-58 cm og Nirm ca 60. Og de ser blanke og fine ut.

*Flir*.... Jeg skulle likt å se oss trave avgårde til legen hver gang "etterlatenskapene" ikke hadde ønsket konsistens... :P.

Babs er ei lita (58 cm - egentlig akkurat passe høy etter min smak, men i nedre del av størrelsesskalaen for rasen) og meget feminin tispe som jeg kunne ønske hadde noe kraftigere beinstamme. Hun veier for tida drøyt 30 kg, men skulle vel hatt henne ned en kilo eller to for å være i topp kondisjon. Vi jobber iherdig med det nå da, så jeg satser på at hun har match-vekt i Bø :P. Det er lett at kiloene kommer snikende når man i perioder trener mye LP/bruks (det går jo med noen Frolicer i løpet av en kveld liksom), så man skal være flink til å trimme hunden innimellom slagene. DET ble det litt lite av i høst, og med mye glatt hålkeføre er det ikke lett å få trimmet verken hund eller eier :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar er kraftig, alt er stort på han. Var litt tynn i en periode, men begynner å bli i passe hold nå. Han er 38,5 cm og ca 11 kg. Tequila er kanskje bittelitt kraftig, ca 6,5 kg og kanskje 30-32 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...