Gå til innhold
Hundesonen.no

Videregående


Guest Christine

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar
3 fag? skjønte jeg ikke? :-P

Men en del av faga mine (kultur og kommunikasjon f.eks) virker simple. Bruke 2 mnd på å bli kjent å spå i hendene? :P

Du må ha til sammen 90 uketimer fordelt på tre år. I første er det 30 timer. Jeg regner med du skal ha p-matte neste år også? Da må du ha tre fag (på fem timer hver) for å få 30 ukestimer i andre, og det samme gjelder i tredje. Eventuelt kan du for eksempel velge å ha fire fag i andre og slappe av med to i tredje, men det er neppe særlig lurt, da det kan bli mer en nok å gjøre i andre om du gjør det på den måten.

Dessuten må du fortsette med to av fagene du har i andre i tredje, og disse to fagene må være innenfor programområdet ditt. Jeg har for eksempel historie&filosofi, sosiologi&sosialantropologi og internasjonal engelsk. Siden språk og samfunnsfag er slått sammen som programområde (noe det ikke var inntil nå nylig), har jeg altså alle fagene mine innenfor samme område, noe som gjør at jeg fritt kan velge hvilke to fag jeg skal gå videre med neste år. Jeg bommet helt da jeg valgte historie og filosofi (det var ikke helt sånn som jeg så for meg at det skulle være), så jeg skal ha engelsk og to "politikk, individ og samfunn"-fag neste år (politikk&menneskerettigheter og sosialkunnskap). For å få tretti ukestimer i tredje også må jeg altså ha tre fem-timers-fag i tredje også.

Har ikke lærerne dere forklart dere dette? Hvor mange fag og sånt dere må ha? Det er i så fall merkelig... Jeg mener, alt var forvirrende og høl i hue da de prøvde å forklare oss fagsystemene i fjor, men de klarte i alle fall å få fram hvor mange fag vi trengte...

Og jo, kultur og kommunikasjon virker ganske avslappa i grunn... Ene kompisen min har det, og han sier det er en blanding av sosiologi og svada :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg ikke godt tatt i mot på Skjetlein i det hele tatt(snakker om ansatte), og mens jeg var ved kontorene så kom det tre jenter som hadde blitt utvist at timen, og som fortalte en annen lærer at læreren de hadde timen der stadig utviste folk, og jeg har fått høre fler sånne ting om skolen.

Hva er egentlig så negativt med at elever som ikke kan oppføre seg som folk blir utvist fra timen, slik at de elevene som er der for å lære noe får arbeidsro? Høres ut som et kvalitetstrekk, spør du meg.

Går jeg på Skjetlein så blir jeg avhengi av buss, noe som jeg ikke gidder. Bussen der går to ganger om dagen, og hvis jeg ikke rekker det så må jeg gå et langt stykke før jeg står i evigheter for å vente på en annen buss. forsover jeg meg en dag, så rekker jeg ikke bussen, og dermed ikke skolen i det heletatt.

Hvis det viktigste ved skolevalget ditt er å slippe å ta buss, kan det kanskje være en idé å ta et tenkeår?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Du kommer nok inn på media (kjenner folk som kom inn med 3,1 i snitt.

Men få lærlingeplasser (altså du må være blandt de beste) og etter hva jeg har hørt er 2 året helt forjævlig. Et evnt 3 påbyggnings år med f.eks 8(!) timer norsk i uka høres jo "koselig" ut.

Med mindre yrkesfag lokker, velg almenn. Kons på avsluttende fag det første året og gi litt mer blanke i de andre (gjør det siden jeg er så lei selv) Naturfag, Samfunnsfag, Geografi og Engelsk er avsluttende for min del. Utenom at jeg følger med i matta gir jeg litt blanke i de andre akkurat nå. I 2 klasse kan du jo velge bare 2 programfag, så lenge du tar 2 helt til topps går jo det :P

Ta p-matte MYYYE repetisjon fra ungdomsskolen. Hallo, vi sitter å regner "Hun hadde 150 000 kr og skulle betale 5% skatt, hvor mye måtte hun betale?"

Lykke til :-)

Skal se på to skoler med studie spes. i løpet av de tre neste dagene nå, så da får jeg gjort meg opp en mening om den saken. :P

Velger man to programfag i andre (og har p- eller t-matte i andre også), må man ha fire i tredje, og det er i alle fall noe jeg ikke hadde giddi. Ja, det er litt pes nå, defintivt, men jeg er glad jeg har tre fag så jeg kan ha tre neste år også og slippe å stresse med fire. De fleste som tar R- eller S-matte (og dermed må ha fire fag) er helt utkjørte. Det har kanskje litt med hvilken skole man velger også. Det kan f.eks. hende at om man går på en skole hvor man har alle fagene på den ene skolen, så er store prøver og sånt bedre koordinert ift hverandre. Jeg er så heldig at det klaffet sånn at jeg har alle fagene mine på bare en skole, men flere i klassen min har fag på tre forskjellige skoler, og til tross for at skolene samarbeider så er det ikke alltid så godt koordinert, akkurat. Greit nok at det er lærerikt med mange forskjellige elever i f.eks. sosiologien, men det er litt arbeid å avtale en prøve når "alle" kommer fra forskjellige klasser/skoler og klager på hvor mye de har å gjøre den og den dagen.

For all del, er man interessert i fagene som blir tilbudt på studiespesialisering, then go for it, men hvis ikke er det egentlig like greit å ta en annen linje. Det blir mindre teori, og mer mulighet til å få "pustehull" i skolehverdagen. Og studiekompetansen til en som har gått naturbruk med påbygging eller byggmekk med påbygging er like god som min...

Herregud, jeg blir forvirra av alle de ordene/tallene/bokstavene i forbindelse med vgs som jeg aldri har hørt om :P

Hva er egentlig så negativt med at elever som ikke kan oppføre seg som folk blir utvist fra timen, slik at de elevene som er der for å lære noe får arbeidsro? Høres ut som et kvalitetstrekk, spør du meg.

Hvis det viktigste ved skolevalget ditt er å slippe å ta buss, kan det kanskje være en idé å ta et tenkeår?

Lykke til!

Etter som jeg hørte så var læreren flink til å utvise hvis man bare snakka litt i timen, kom litt forsent eller noe... Og hvis et klasserom må være stille 24/7, så går det ikke spesielt bra med meg akuratt :rolleyes:

Det er ikke det viktigste, men er ikke helt sikker på skolen, og dermed trakk det med bussforbindelsene det hele ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg går på en skole som heter Natur videregående, den ligger i Oslo. I år fikk vi hundelinje. jeg går der nå, første kullet i 2 kl på videregående. Vi har vært med på utrolig mye spennende og trener hundene minst en gang i uka på skolen. Dette er en utrolig fin skole som gir deg innblikk i alt som har med hund å gjøre. Nå skal vi snart dra til Røros og se femundløpet, det blir utrolig spennende. Jeg anbefaler denne skolen til alle som har lyst til å drive med hund videre i livet! Besøk www.natur.vgs.no for mer informasjon, eller kontakt meg med en PM =)

Vennligst hilsen Sarah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Hei! Jeg går på en skole som heter Natur videregående, den ligger i Oslo. I år fikk vi hundelinje. jeg går der nå, første kullet i 2 kl på videregående. Vi har vært med på utrolig mye spennende og trener hundene minst en gang i uka på skolen. Dette er en utrolig fin skole som gir deg innblikk i alt som har med hund å gjøre. Nå skal vi snart dra til Røros og se femundløpet, det blir utrolig spennende. Jeg anbefaler denne skolen til alle som har lyst til å drive med hund videre i livet! Besøk www.natur.vgs.no for mer informasjon, eller kontakt meg med en PM =)

Vennligst hilsen Sarah

Har hørt om skolen før, men det blir alt for langt unna. Jeg vil helst bo hjemme/i byen min for å holde kontakten med venner og bekjente :|

Etter å ha vært på skolebesøk på studiespes i dag, så tror jeg faktisk at jeg skal gi Skjetlein en sjanse... Drar en tur på åpen dag(om den ikke har vært, og om den ikke kræsjer med noe annet), så jeg får dannet meg et nytt intrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om skolen før, men det blir alt for langt unna. Jeg vil helst bo hjemme/i byen min for å holde kontakten med venner og bekjente :|

Etter å ha vært på skolebesøk på studiespes i dag, så tror jeg faktisk at jeg skal gi Skjetlein en sjanse... Drar en tur på åpen dag(om den ikke har vært, og om den ikke kræsjer med noe annet), så jeg får dannet meg et nytt intrykk.

Skjetlein hadde åpen dag i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Fant ut det i sta.. Hmm, ja får se hva det blir til :|

Skal på Strinda i morgen og i overimorgen, også etter det så har jeg ikke peiling. Der stopper det sikkert. Igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om skolen før, men det blir alt for langt unna. Jeg vil helst bo hjemme/i byen min for å holde kontakten med venner og bekjente :|

Etter å ha vært på skolebesøk på studiespes i dag, så tror jeg faktisk at jeg skal gi Skjetlein en sjanse... Drar en tur på åpen dag(om den ikke har vært, og om den ikke kræsjer med noe annet), så jeg får dannet meg et nytt intrykk.

Jeg trodde ikke Oslo fikkhundelinje, så jeg søkte meg inn på Skjetlein først. Kom inn, men fant ut at det var liten vits å dra helt til trondheim når jeg kan gå her i Oslo. Håper du finner en skole som passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde det var 10 timer norsk i uka på påbygg jeg? eller er det jeg som har detti helt av stolen siden jeg gikk skole? hihi

Det er 10 timer i uka på allmennfaglig påygning ja - jeg går påbygg nå..

Men når det gjelder idrett; er ikke det idrettsfag og idrett i tillegg til allmennfagene? De har flere timer i uka enn de som går vanlig allmenn..?

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å velge hva man skal gjøre videre etter ungdomsskolen, selv sliter jeg med å finne ut hva jeg skal etter videregående. Men jeg selv som har vært igjennom valg av videregående, kan jo gi deg noen råd som i hvert fall hjalp meg på vei:

- Finn ut hva du vil satse på å drive med etter endt utdanning. Er det mennesker, fysisk og pyskisk helse, barn osv, så velg helse - og sosial. Er det data, bilderedigering og slikt, gå media & kommunikasjon. Er det reiseliv, hotell og restuarantbrasnjen, velg salg og service. Er det dyr, velg en naturlinje. Er du altfor usikker, velg allmenn, da har du i hvert fall studiekompetanse etter videregående og kan studere hva du vil etter å ha tenkt noen år til. Prøv å finne ut hvilket område du tror du vil trives med å jobbe i senere i livet, og velg deretter. Husk at valgene du tar nå styrer deg ut i riktig retning for hva du skal drive med resten av livet ditt. Ikke meningen å skremme deg nå, du kan altså starte på noe annet om du har valgt feil, men det er viktig å velge linje etter de riktige tingene. Ikke velg etter hva vennene dine gjør, hvor lang vei det er til skolen, om det er mange sosser på skolen, om det har gått noen rykter derfra osv.. Velg etter hjertet, velg hva du vil drive med! Om du begynner på en linje du interesserer deg for, vil fagene og skoledagene automatisk gå lettere. Og uansett hvilken skole du velger, vil du nok finne deg til rette og få nye venner. På videregående finner du en mye større gruppe av forskjellige mennesker enn på ungdomsskolen, og folk er mer modne nå.

Velg først linje, og tenk deretter på skole..

Er du usikker på om du vil komme inn pågrunn av karakterene dine, søk uansett. Det er alltid en sjanse for at du kan komme inn selv om snittet i fjor tilsier noe annet. Ingen vet hva snittet blir det året du søker, og ingen vet hvor mange som kommer til å takke ja til plassene. Søker du ikke, kommer du i hvert fall ikke inn! Du har dessuten et helt semester til på ungdomsskolen. Du har fortsatt en god sjanse til å forbedre karakterene dine. Gi alt du har nå, vis lærerne at du kan bedre - de vil bli imponert over innsatsen din og gi deg bedre karakter. Vips, så har du godt nok snitt til å komme inn på det du vil.. Du må jobbe deg fram hvis det er noe du virkelig vil!

Du finner nok ut av det. Med dagens muligheter, vil du alltids ende opp med en utdanning uansett. Men om man er skolelei, er det kanskje veldig kjipt å måtte ta for mange år om man velger feil.. Uansett, lykke til med valget! Jeg tror nok det skal gå fint :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Det er 10 timer i uka på allmennfaglig påygning ja - jeg går påbygg nå..

Men når det gjelder idrett; er ikke det idrettsfag og idrett i tillegg til allmennfagene? De har flere timer i uka enn de som går vanlig allmenn..?

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å velge hva man skal gjøre videre etter ungdomsskolen, selv sliter jeg med å finne ut hva jeg skal etter videregående. Men jeg selv som har vært igjennom valg av videregående, kan jo gi deg noen råd som i hvert fall hjalp meg på vei:

- Finn ut hva du vil satse på å drive med etter endt utdanning. Er det mennesker, fysisk og pyskisk helse, barn osv, så velg helse - og sosial. Er det data, bilderedigering og slikt, gå media & kommunikasjon. Er det reiseliv, hotell og restuarantbrasnjen, velg salg og service. Er det dyr, velg en naturlinje. Er du altfor usikker, velg allmenn, da har du i hvert fall studiekompetanse etter videregående og kan studere hva du vil etter å ha tenkt noen år til. Prøv å finne ut hvilket område du tror du vil trives med å jobbe i senere i livet, og velg deretter. Husk at valgene du tar nå styrer deg ut i riktig retning for hva du skal drive med resten av livet ditt. Ikke meningen å skremme deg nå, du kan altså starte på noe annet om du har valgt feil, men det er viktig å velge linje etter de riktige tingene. Ikke velg etter hva vennene dine gjør, hvor lang vei det er til skolen, om det er mange sosser på skolen, om det har gått noen rykter derfra osv.. Velg etter hjertet, velg hva du vil drive med! Om du begynner på en linje du interesserer deg for, vil fagene og skoledagene automatisk gå lettere. Og uansett hvilken skole du velger, vil du nok finne deg til rette og få nye venner. På videregående finner du en mye større gruppe av forskjellige mennesker enn på ungdomsskolen, og folk er mer modne nå.

Velg først linje, og tenk deretter på skole..

Er du usikker på om du vil komme inn pågrunn av karakterene dine, søk uansett. Det er alltid en sjanse for at du kan komme inn selv om snittet i fjor tilsier noe annet. Ingen vet hva snittet blir det året du søker, og ingen vet hvor mange som kommer til å takke ja til plassene. Søker du ikke, kommer du i hvert fall ikke inn! Du har dessuten et helt semester til på ungdomsskolen. Du har fortsatt en god sjanse til å forbedre karakterene dine. Gi alt du har nå, vis lærerne at du kan bedre - de vil bli imponert over innsatsen din og gi deg bedre karakter. Vips, så har du godt nok snitt til å komme inn på det du vil.. Du må jobbe deg fram hvis det er noe du virkelig vil!

Du finner nok ut av det. Med dagens muligheter, vil du alltids ende opp med en utdanning uansett. Men om man er skolelei, er det kanskje veldig kjipt å måtte ta for mange år om man velger feil.. Uansett, lykke til med valget! Jeg tror nok det skal gå fint :icon_redface:

Vanskelig for meg å finne ut hva jeg vil bli nå, det kan ta sin tid egentlig...

Jeg tror jeg har bestemt meg nå, men er ikke heelt sikker.

Blir nok enten Skjetlein eller Adolf Øien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...