Gå til innhold
Hundesonen.no

Videregående


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Hvis jeg kommer inn så blir det fra høsten av ja, søkt allmennfaglig påbygging (eller hva det nå enn kalles nå fortiden)

De aller, aller fleste som søker Skjetlein kommer inn+ de som ikke kommer inn noen andre plasser :P

men okei, tøft :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Idrett virker veldig gøy egentlig, men jeg kan tro at det blir litt for mye. Vet liksom ikke nok om linja i seg selv.

Sjekk det litt ut! Hun jeg bor med sa bare at det var herlig, hun ble i sinnsykt god form, og du kan velge en hovedidrett som du liker.. F.eks basket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Jeg hadde også ønske om media, og hadde det på førstevalg foran salg og service. Den gangen var snittet også veldig høyt, jeg hadde vel 4.7/8 i snitt, men var nr. 13 på venteliste eller noe. Var ei i klassen min som kom inn, og når jeg i ettertid så hvor mye de hadde å gjøre så var jeg egentlig glad til at jeg ikke kom inn. Innså at det ikke hadde passet for meg likevel. Men nå aner jo ikke jeg hvordan dette er i dag :P

Men det har kommet en del media-plasser de siste par årene, da - på Ringve, Katta og Byåsen - så det er mulig det ikke er fullt så vanskelig å komme inn på media et eller annet sted. Men jo, det er ei veldig populær linje.

Da søstra mi gikk på media (to år på Brundalen og ett på Ringve), var det ikke så utrolig mye å gjøre, har jeg inntrykk av. Jeg jobber mye mer enn hva hun gjorde, ikke bare i programfag men også i fellesfagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øya da? :P

Evt, bli med til molde og gjermundnes? :P

Hørtes ikke ut som det var skjetlein du har vært på i det hele tatt, men greit nok. Jeg har aldri hatt greiere lærere (Ok, det er to-tre jeg hater intenst), bedre lærere eller en skole der jeg føler jeg passer såpass godt inn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Sjekk det litt ut! Hun jeg bor med sa bare at det var herlig, hun ble i sinnsykt god form, og du kan velge en hovedidrett som du liker.. F.eks basket.

Oj, så spennende! Må nesten undersøke det litt nærmere :P

Men det har kommet en del media-plasser de siste par årene, da - på Ringve, Katta og Byåsen - så det er mulig det ikke er fullt så vanskelig å komme inn på media et eller annet sted. Men jo, det er ei veldig populær linje.

Da søstra mi gikk på media (to år på Brundalen og ett på Ringve), var det ikke så utrolig mye å gjøre, har jeg inntrykk av. Jeg jobber mye mer enn hva hun gjorde, ikke bare i programfag men også i fellesfagene...

Snittet for å komme inn på Media er iallefall over 4, så vidt jeg vet.

Øya da? :P

Evt, bli med til molde og gjermundnes? :P

Hørtes ikke ut som det var skjetlein du har vært på i det hele tatt, men greit nok. Jeg har aldri hatt greiere lærere (Ok, det er to-tre jeg hater intenst), bedre lærere eller en skole der jeg føler jeg passer såpass godt inn. :P

Øya kommer iallefall ikke på tale. Samme med Molde :P

Men pointet mitt er at jeg vil ha et liv utenom hund også (ikke missforstå da!), og jeg vil bli kjent med andre folk enn bare folk som driver med kyr, hest, hund osv. Kan godt være at dere missforstår meg nå, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg hadde aldri orket å gå på Strinda pga "sosse-graden", men det kan jo hende at du vil trives der allikevel.

Vil nå synes at det er en rar grunn til å fraråde andre å velge den skolen?

Har gått på to forskjellige VGS(allmenn), og første året gikk jeg på en skole med godt rykte, men med ikke noe særlig godt miljø. Da folk hørte at jeg skulle søke meg over til en annen skole fikk jeg bare høre "Hello? Skal du bytte til FANA?! Er du sånn snobb? Siden du skal gå der med alle snobbene? ALLE på Fana er sossete og helt dust...." :rolleyes:

For å si det slik så trives jeg langt bedre på Fana(som er regnet som Bergens sosseskole) enn på Katten(hvor jeg gikk første året).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har kommet en del media-plasser de siste par årene, da - på Ringve, Katta og Byåsen - så det er mulig det ikke er fullt så vanskelig å komme inn på media et eller annet sted. Men jo, det er ei veldig populær linje.

Da søstra mi gikk på media (to år på Brundalen og ett på Ringve), var det ikke så utrolig mye å gjøre, har jeg inntrykk av. Jeg jobber mye mer enn hva hun gjorde, ikke bare i programfag men også i fellesfagene...

Vil tro det har kommet flere medialinjer nå, enn da jeg søkte ja. Da var det jo bare Ringve og Brundalen. Mulig det har skjedd forandringer med hvor mye de har og gjøre også, husk på at jeg begynner å dra på åra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå synes at det er en rar grunn til å fraråde andre å velge den skolen?

Har gått på to forskjellige VGS(allmenn), og første året gikk jeg på en skole med godt rykte, men med ikke noe særlig godt miljø. Da folk hørte at jeg skulle søke meg over til en annen skole fikk jeg bare høre "Hello? Skal du bytte til FANA?! Er du sånn snobb? Siden du skal gå der med alle snobbene? ALLE på Fana er sossete og helt dust...." :rolleyes:

For å si det slik så trives jeg langt bedre på Fana(som er regnet som Bergens sosseskole) enn på Katten(hvor jeg gikk første året).

Vel, det kommer helt an på hva slags person man er, sant? For meg er det sosiale på en skole veldig viktig, og et godt sosialt miljø innebærer for meg færrest mulig "sosser" og "snobber". ;)

Veldig mange av de jeg gikk på ungdomsskole med begynte på Strinda, og jeg mistrivdes noe enormt på ungdomsskolen. Jeg er derfor veldig glad for at jeg nå går på en skole med helt andre mennesker, mennesker som generelt sett kanskje er litt mer jordnære og reflekterte og litt mindre overfladiske.

Jeg er selvsagt fullt klar over at ikke alle som går på en skole er sånn og sånn, og heller ikke at fordi JEG hadde mistrivdes på Strinda så kommer Christine nødvendigvis til å gjøre det også. Selv om jeg har mange felles interesser med Christine og ikke har noe problem med å ha det gøy med henne, er det vel kanskje heller ikke noe tvil om at vi er forskjellige og at hun for eksempel vil like miljøet på Strinda bedre enn jeg hadde gjort, på samme måte som hun kanskje ikke ville trivdes like godt på Katta som jeg gjør.

Og jeg sier ikke at alle som går på "sosseskoler" er misfornøyde, da hadde de neppe gått der i tre år heller? ;) Noen mennesker passer bedre inn på visse skoler enn på andre skoler, og man finner vel gjerne den skolen man selv føler man hører hjemme på? Det har i alle fall jeg gjort.

Christine: Idrett tror jeg definitivt er noe det er verdt å se på. Det eneste er at jeg veit av flere som har blitt utbrente av all treninga, men dette er gjerne de som trener hver dag på fritida i TILLEGG til treningene på skolen. Ved å gå idrett vil du få muligheten til allsidig trening, og du trenger kanskje ikke å trene så mye på fritida, så du får mer tid til venner, hund, skolearbeid og andre ting? På idrett kan du velge en hovedidrett og to underidretter tror jeg? Avhengig av hva skolen tilbyr, kan du f.eks. ha basket, noe friluftslivrettet og innebandy. Eller noe helt annet. ;)

Inne på vigo.no, der du søker, har du mulighet til å se hva de forskjellige skolene tilbyr. Velg studieretning og skole, så kommer det opp tror jeg (kunne ha sjekket åssen det fungerer, men gidder ikke hente innloggingspapirene nå, du finner det vel ut selv regner jeg med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kommer helt an på hva slags person man er, sant? For meg er det sosiale på en skole veldig viktig, og et godt sosialt miljø innebærer for meg færrest mulig "sosser" og "snobber". ;)

Veldig mange av de jeg gikk på ungdomsskole med begynte på Strinda, og jeg mistrivdes noe enormt på ungdomsskolen. Jeg er derfor veldig glad for at jeg nå går på en skole med helt andre mennesker, mennesker som generelt sett kanskje er litt mer jordnære og reflekterte og litt mindre overfladiske.

Jeg er selvsagt fullt klar over at ikke alle som går på en skole er sånn og sånn, og heller ikke at fordi JEG hadde mistrivdes på Strinda så kommer Christine nødvendigvis til å gjøre det også. Selv om jeg har mange felles interesser med Christine og ikke har noe problem med å ha det gøy med henne, er det vel kanskje heller ikke noe tvil om at vi er forskjellige og at hun for eksempel vil like miljøet på Strinda bedre enn jeg hadde gjort, på samme måte som hun kanskje ikke ville trivdes like godt på Katta som jeg gjør.

Og jeg sier ikke at alle som går på "sosseskoler" er misfornøyde, da hadde de neppe gått der i tre år heller? ;) Noen mennesker passer bedre inn på visse skoler enn på andre skoler, og man finner vel gjerne den skolen man selv føler man hører hjemme på? Det har i alle fall jeg gjort.

Helt enig med deg i at man er forskjellige og at ikke nødvendigvis alle passer inn på akkurat den samme skolen:)

Men hvorfor er det sånn at mange tror at "sosser" er overfladiske og mindre jordnære enn f.eks. en "emo"? Fordi sånn er det ikke (iallefall i følge meg hehe..) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Vil nå synes at det er en rar grunn til å fraråde andre å velge den skolen?

Har gått på to forskjellige VGS(allmenn), og første året gikk jeg på en skole med godt rykte, men med ikke noe særlig godt miljø. Da folk hørte at jeg skulle søke meg over til en annen skole fikk jeg bare høre "Hello? Skal du bytte til FANA?! Er du sånn snobb? Siden du skal gå der med alle snobbene? ALLE på Fana er sossete og helt dust...." :rolleyes:

For å si det slik så trives jeg langt bedre på Fana(som er regnet som Bergens sosseskole) enn på Katten(hvor jeg gikk første året).

Ja, selv om enkelte skoler har rykte på seg for å være skikkelig taperskole osv, så er det alltid folk som vil trives der.

Alle har vel før eller siden lært i barndommen at ikke alle rykter nødvendigvis er sanne? ;)

Vil tro det har kommet flere medialinjer nå, enn da jeg søkte ja. Da var det jo bare Ringve og Brundalen. Mulig det har skjedd forandringer med hvor mye de har og gjøre også, husk på at jeg begynner å dra på åra :P

Jeg vet om 4 medialinjer så langt, godt mulig at det fins flere.

Vet om en som kom inn med 3.9 i snitt på media på Brundalen i fjor.

Oj, ikke værst! Snittet mitt er godt under 3.etellerannet, men kan jo fortsatt søke..

Jeg bor i Oslo da, men vet godt hva Strinda er ;) Vet om flere som går der, og de er ihvertfall fornøyd;) Dessuten er det mange pene gutter der hehe!

Og dessuten hva er det som er galt med en "sosseskole"?

Ja, je ghar også hørt masse positivt om Strinda. Og ja, hva er galt med en "sosseskole"? Det er jo helt vanlige folk :P

Vel, det kommer helt an på hva slags person man er, sant? For meg er det sosiale på en skole veldig viktig, og et godt sosialt miljø innebærer for meg færrest mulig "sosser" og "snobber". ;)

Veldig mange av de jeg gikk på ungdomsskole med begynte på Strinda, og jeg mistrivdes noe enormt på ungdomsskolen. Jeg er derfor veldig glad for at jeg nå går på en skole med helt andre mennesker, mennesker som generelt sett kanskje er litt mer jordnære og reflekterte og litt mindre overfladiske.

Jeg er selvsagt fullt klar over at ikke alle som går på en skole er sånn og sånn, og heller ikke at fordi JEG hadde mistrivdes på Strinda så kommer Christine nødvendigvis til å gjøre det også. Selv om jeg har mange felles interesser med Christine og ikke har noe problem med å ha det gøy med henne, er det vel kanskje heller ikke noe tvil om at vi er forskjellige og at hun for eksempel vil like miljøet på Strinda bedre enn jeg hadde gjort, på samme måte som hun kanskje ikke ville trivdes like godt på Katta som jeg gjør.

Og jeg sier ikke at alle som går på "sosseskoler" er misfornøyde, da hadde de neppe gått der i tre år heller? :P Noen mennesker passer bedre inn på visse skoler enn på andre skoler, og man finner vel gjerne den skolen man selv føler man hører hjemme på? Det har i alle fall jeg gjort.

Christine: Idrett tror jeg definitivt er noe det er verdt å se på. Det eneste er at jeg veit av flere som har blitt utbrente av all treninga, men dette er gjerne de som trener hver dag på fritida i TILLEGG til treningene på skolen. Ved å gå idrett vil du få muligheten til allsidig trening, og du trenger kanskje ikke å trene så mye på fritida, så du får mer tid til venner, hund, skolearbeid og andre ting? På idrett kan du velge en hovedidrett og to underidretter tror jeg? Avhengig av hva skolen tilbyr, kan du f.eks. ha basket, noe friluftslivrettet og innebandy. Eller noe helt annet. :P

Inne på vigo.no, der du søker, har du mulighet til å se hva de forskjellige skolene tilbyr. Velg studieretning og skole, så kommer det opp tror jeg (kunne ha sjekket åssen det fungerer, men gidder ikke hente innloggingspapirene nå, du finner det vel ut selv regner jeg med).

Ja, skal undersøke idrett litt nærmere. Tror egentlig det kunne vært noe, uten å si det helt sikkert :P

Kan man gå inn på Vigo osv, selv om man ikke har fått innloggingspapirene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i at man er forskjellige og at ikke nødvendigvis alle passer inn på akkurat den samme skolen:)

Men hvorfor er det sånn at mange tror at "sosser" er overfladiske og mindre jordnære enn f.eks. en "emo"? Fordi sånn er det ikke (iallefall i følge meg hehe..) ;)

Men så består heller ikke vennegjengen min av "emoer".

Ja, selv om enkelte skoler har rykte på seg for å være skikkelig taperskole osv, så er det alltid folk som vil trives der.

Alle har vel før eller siden lært i barndommen at ikke alle rykter nødvendigvis er sanne? ;)

Selvsagt er ikke alle rykter sanne, og jeg veit at det fins overdrevne forestillinger om min skole også, på samme måte som mye av det som blir sagt om Strinda ganske sikkert er overdrevet. Allikevel bunner det jo ofte ut i noe reelt. Sånn all over er det ikke så mange som setter Strinda på førstevalg og Katta på andre, om du skjønner hva jeg mener?

Ja, skal undersøke idrett litt nærmere. Tror egentlig det kunne vært noe, uten å si det helt sikkert ;)

Kan man gå inn på Vigo osv, selv om man ikke har fått innloggingspapirene?

Nei, du kommer ikke inn på Vigo uten innloggingspapirene, men nå gadd jeg å hente mine, men siden jeg søker på bakgrunn av to år på vgs får jeg ikke opp idrettsfag, så jeg får ikke funnet ut helt hvor du kan gå idrett og hva de tilbyr der.

Forresten: Strinda har åpen dag 6. februar (tror jeg), det kan jo være verdt det å dra dit for å sjekke ut idrettslinja? Og dessuten finne ut om det evt. er noen andre skoler du kan tenke deg å ta idrett på (blir vel kanskje helst Strinda - alternativene blir vel Heimdal og Malvik?). Da kan det være verdt å se hva de forskjellige tilbyr, Strinda tilbyr friidrett, fotball og hockey tror jeg, mens Malvik veit jeg ikke helt hva har. Heimdal er vel de som har best tilbud, men da blir det desto lengre reisevei (men samtidig kan du jo ta buss nr 4 helt fram, så du kan sove hele veien og slippe å stresse med å bytte buss).

Her er litt mer info om idrettsfag:

http://udir.no/templates/udir/tm_Programom...amp;poid=245909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Men så består heller ikke vennegjengen min av "emoer".

Selvsagt er ikke alle rykter sanne, og jeg veit at det fins overdrevne forestillinger om min skole også, på samme måte som mye av det som blir sagt om Strinda ganske sikkert er overdrevet. Allikevel bunner det jo ofte ut i noe reelt. Sånn all over er det ikke så mange som setter Strinda på førstevalg og Katta på andre, om du skjønner hva jeg mener?

Nei, du kommer ikke inn på Vigo uten innloggingspapirene, men nå gadd jeg å hente mine, men siden jeg søker på bakgrunn av to år på vgs får jeg ikke opp idrettsfag, så jeg får ikke funnet ut helt hvor du kan gå idrett og hva de tilbyr der.

Forresten: Strinda har åpen dag 6. februar (tror jeg), det kan jo være verdt det å dra dit for å sjekke ut idrettslinja? Og dessuten finne ut om det evt. er noen andre skoler du kan tenke deg å ta idrett på (blir vel kanskje helst Strinda - alternativene blir vel Heimdal og Malvik?). Da kan det være verdt å se hva de forskjellige tilbyr, Strinda tilbyr friidrett, fotball og hockey tror jeg, mens Malvik veit jeg ikke helt hva har. Heimdal er vel de som har best tilbud, men da blir det desto lengre reisevei (men samtidig kan du jo ta buss nr 4 helt fram, så du kan sove hele veien og slippe å stresse med å bytte buss).

Her er litt mer info om idrettsfag:

http://udir.no/templates/udir/tm_Programom...amp;poid=245909

Takk, skal sjekke ut linken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, dette kom opp da jeg hadde valgt ut skolene jeg vil ha på første- og andrevalg:

"HAR SØKT VG1 IDRETT OG ØNSKER FØLGENDE FORDYPNINGSIDRETT:: Alpint, boksing, carving, fotball, freestyle, friidrett, friluftsliv, hopp, håndball, ishockey, kombinert, kunstløp, langrenn, rifleskyting (hehe), ryttersport, skiskyting, skøyter, snowboard, svømming, telemark, twin tip, volleyball og annet (oppgi i eget felt)."

Litt å velge i med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det ikke høres ut som Skjetlein du har vært på... Jeg syns de fleste lærerene er helt supre, noen er veldig dyktige og noen er bare så morsomme at timene er verdt å få med seg. Jeg kjente to-tre personer på skolen når jeg flyttet dit, og nå kjenner jeg kjempemange. Jeg skjønner ikke hva du mener med at du vil treffe mennesker som ikke bare driver med hund, kyr o.l. På skolen er det allslags mennesker fra ulike steder med ulike interesser, og de fleste har et liv utenom dyrene også. Bussene er jo et lite problem, men ikke særlig stort dersom man klarer å stå opp til korrekt tid. Også går det jo busser hjem igjen like etter skolen.

Må innrømme at jeg er drittlei skole, men ville ikke ha gått noe annet enn Skjetlein. Vurderer friår, men dersom jeg skal tilbake på vgs kommer jeg nok til å søke på Skjetlein igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Forresten, dette kom opp da jeg hadde valgt ut skolene jeg vil ha på første- og andrevalg:

"HAR SØKT VG1 IDRETT OG ØNSKER FØLGENDE FORDYPNINGSIDRETT:: Alpint, boksing, carving, fotball, freestyle, friidrett, friluftsliv, hopp, håndball, ishockey, kombinert, kunstløp, langrenn, rifleskyting (hehe), ryttersport, skiskyting, skøyter, snowboard, svømming, telemark, twin tip, volleyball og annet (oppgi i eget felt)."

Litt å velge i med andre ord.

Oj, herlig. Men så er det jo sånn at de ikke tilbyr det samme over alt da,,

Jeg er enig i at det ikke høres ut som Skjetlein du har vært på... Jeg syns de fleste lærerene er helt supre, noen er veldig dyktige og noen er bare så morsomme at timene er verdt å få med seg. Jeg kjente to-tre personer på skolen når jeg flyttet dit, og nå kjenner jeg kjempemange. Jeg skjønner ikke hva du mener med at du vil treffe mennesker som ikke bare driver med hund, kyr o.l. På skolen er det allslags mennesker fra ulike steder med ulike interesser, og de fleste har et liv utenom dyrene også. Bussene er jo et lite problem, men ikke særlig stort dersom man klarer å stå opp til korrekt tid. Også går det jo busser hjem igjen like etter skolen.

Må innrømme at jeg er drittlei skole, men ville ikke ha gått noe annet enn Skjetlein. Vurderer friår, men dersom jeg skal tilbake på vgs kommer jeg nok til å søke på Skjetlein igjen

Hmm, godt mulig jeg var der på feil dag da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten tror jeg det blir litt for mye miljø for meg. Masse bønder, hundefolk, hestefolk osv, i tilegg til at jeg holde på med hund på fritiden... Jeg vil nemmelig omgås og bli litt kjent med andre folk også.

Jeg synes du har et poeng der. Hvis det hadde vært meg iallefall, tror jeg at det hadde blitt litt mye. Hvis du skjønner hva jeg mener:P? Vet om noen som har valgt slike linjer, og det ble veldig lei etterhvert, ALT treide seg om dyr, hunder ect. skolen, fritiden osv. Det trenger ikke å skje med deg, og jeg kjenner ikke til de linjene da, men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Jeg synes du har et poeng der. Hvis det hadde vært meg iallefall, tror jeg at det hadde blitt litt mye. Hvis du skjønner hva jeg mener:P? Vet om noen som har valgt slike linjer, og det ble veldig lei etterhvert, ALT treide seg om dyr, hunder ect. skolen, fritiden osv. Det trenger ikke å skje med deg, og jeg kjenner ikke til de linjene da, men ;)

Takk:)

Tror vi forstår hverandre nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok inn på media (kjenner folk som kom inn med 3,1 i snitt.

Men få lærlingeplasser (altså du må være blandt de beste) og etter hva jeg har hørt er 2 året helt forjævlig. Et evnt 3 påbyggnings år med f.eks 8(!) timer norsk i uka høres jo "koselig" ut.

Med mindre yrkesfag lokker, velg almenn. Kons på avsluttende fag det første året og gi litt mer blanke i de andre (gjør det siden jeg er så lei selv) Naturfag, Samfunnsfag, Geografi og Engelsk er avsluttende for min del. Utenom at jeg følger med i matta gir jeg litt blanke i de andre akkurat nå. I 2 klasse kan du jo velge bare 2 programfag, så lenge du tar 2 helt til topps går jo det :P

Ta p-matte MYYYE repetisjon fra ungdomsskolen. Hallo, vi sitter å regner "Hun hadde 150 000 kr og skulle betale 5% skatt, hvor mye måtte hun betale?"

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2 klasse kan du jo velge bare 2 programfag, så lenge du tar 2 helt til topps går jo det :P

Velger man to programfag i andre (og har p- eller t-matte i andre også), må man ha fire i tredje, og det er i alle fall noe jeg ikke hadde giddi. Ja, det er litt pes nå, defintivt, men jeg er glad jeg har tre fag så jeg kan ha tre neste år også og slippe å stresse med fire. De fleste som tar R- eller S-matte (og dermed må ha fire fag) er helt utkjørte. Det har kanskje litt med hvilken skole man velger også. Det kan f.eks. hende at om man går på en skole hvor man har alle fagene på den ene skolen, så er store prøver og sånt bedre koordinert ift hverandre. Jeg er så heldig at det klaffet sånn at jeg har alle fagene mine på bare en skole, men flere i klassen min har fag på tre forskjellige skoler, og til tross for at skolene samarbeider så er det ikke alltid så godt koordinert, akkurat. Greit nok at det er lærerikt med mange forskjellige elever i f.eks. sosiologien, men det er litt arbeid å avtale en prøve når "alle" kommer fra forskjellige klasser/skoler og klager på hvor mye de har å gjøre den og den dagen.

For all del, er man interessert i fagene som blir tilbudt på studiespesialisering, then go for it, men hvis ikke er det egentlig like greit å ta en annen linje. Det blir mindre teori, og mer mulighet til å få "pustehull" i skolehverdagen. Og studiekompetansen til en som har gått naturbruk med påbygging eller byggmekk med påbygging er like god som min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...