Gå til innhold
Hundesonen.no

Videregående


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Ææh, nesten bare 1 mnd til søknadsfristen nå!

Jeg har innsett at jeg er usikker når det gjelder skole. Fryktelig usikker!

Jeg er ikke sikker på hva jeg vil bli, annet enn at politi og fotograf er to ting som lokker meg litt.

Jeg tenkte jo på Skjetlein, fordi da kunne jeg ha kombinert hund/jakt med skole, men etter å ha vært der så er jeg overhodet ikke sikker på om jeg vil gå på skolen der.

forresten så er jeg enormt skolelei, så allmenn går overhodet ikke.

Så har jeg da tenkt på media og kommunikasjon, men med mine karakterer så blir det mer eller mindre umulig!?

Så har jeg da Service og samferdsel, men innrømmer at det er veldig mye realfag?

Åh, kan ikke noen være så snille å komme med forlslag, tips osv for å hjelpe meg litt?

Jeg sitter mildt sagt i det, og er frustrert fordi jeg har innsett at jeg aldri vil forlate skolen jeg går på nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Det er ikke mer realfag på service og samferdsel enn på allmenn (med de fagene jeg f.eks. har tatt)? Ja, du må gjennom litt matte (velg p-matte) og naturfag, men det må du uansett om du skal ha generell studiekompetanse (ergo må du ha matte og naturfag på Skjetlein også).

Du veit jo hva jeg syns... Jeg tror det hadde vært veldig godt for deg å gå på Skjetlein, rett og slett fordi du får holdt på med det du interesserer deg for. Det kommer til å bli litt teori, ja - men teori om ting du er interessert i og som du allerede kan en del om (og dermed har du forutsetninger for å få gode karakterer). Hva er det som gjør at du ikke vil gå på Skjetlein etter skolebesøket?

Jeg foreslår i grunnen at du setter opp en liste med pros and cons - du trenger ikke å følge den slavisk, men det kan være greit for å sortere tankene og finne ut hva du egentlig vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Det er ikke mer realfag på service og samferdsel enn på allmenn (med de fagene jeg f.eks. har tatt)? Ja, du må gjennom litt matte (velg p-matte) og naturfag, men det må du uansett om du skal ha generell studiekompetanse (ergo må du ha matte og naturfag på Skjetlein også).

Du veit jo hva jeg syns... Jeg tror det hadde vært veldig godt for deg å gå på Skjetlein, rett og slett fordi du får holdt på med det du interesserer deg for. Det kommer til å bli litt teori, ja - men teori om ting du er interessert i og som du allerede kan en del om (og dermed har du forutsetninger for å få gode karakterer). Hva er det som gjør at du ikke vil gå på Skjetlein etter skolebesøket?

Jeg foreslår i grunnen at du setter opp en liste med pros and cons - du trenger ikke å følge den slavisk, men det kan være greit for å sortere tankene og finne ut hva du egentlig vil.

Takk for svar.

Jeg følte meg ikke godt tatt i mot på Skjetlein i det hele tatt(snakker om ansatte), og mens jeg var ved kontorene så kom det tre jenter som hadde blitt utvist at timen, og som fortalte en annen lærer at læreren de hadde timen der stadig utviste folk, og jeg har fått høre fler sånne ting om skolen. Dessuten tror jeg det blir litt for mye miljø for meg. Masse bønder, hundefolk, hestefolk osv, i tilegg til at jeg holde på med hund på fritiden... Jeg vil nemmelig omgås og bli litt kjent med andre folk også.

Går jeg på Skjetlein så blir jeg avhengi av buss, noe som jeg ikke gidder. Bussen der går to ganger om dagen, og hvis jeg ikke rekker det så må jeg gå et langt stykke før jeg står i evigheter for å vente på en annen buss. forsover jeg meg en dag, så rekker jeg ikke bussen, og dermed ikke skolen i det heletatt.

Gud, så vanskelig dette er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Nå er ikke jeg den som foreslår folkehøgskole vanligvis, men kanskje det kunne være noe for deg siden du ikke helt vet hva du vil gjøre senere i livet?

Har tenkt folkehøgskole ja, men først er det jo videregående.

Hmm, I see... Hva slags retning innenfor service og samferdsel er det du tenker på da? (i andre altså)

Vil du være lærling, ta påbygging eller kanskje begge deler? Og hvor skal du i så fall ta det? Strinda?

Det er jeg ikke sikker på egentlig... Strinda høres greit ut, og vil tro at det ikke er en så stor sosseskole som det påstås.

Bare så det er sagt, så er jeg åpen for andre linjer også, så bare å kom med forslag og innspill.

Skulle ønske jeg kunne gått i tiende for resten av livet mitt jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også søke, men jeg har sånn nogen lunde funnet ut hvor jeg har tenkt meg da. Men det er neimen ikke lett :lol:

EDIT: Hva med design og håndtverk? En venninne av meg skal begynne på det, og det er visst veldig gøy. Men det kommer ann på interessende dine da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Jeg skal også søke, men jeg har sånn nogen lunde funnet ut hvor jeg har tenkt meg da. Men det er neimen ikke lett :lol:

EDIT: Hva med design og håndtverk?

Ja, og det vanskeligste er å forlate det gode, gamle og trygge miljøet på skolen jeg har gått på i snart 10 år!

Design og håndtverk tror jeg 99.9% sikkert at ikke er noe for meg, men takk for forslag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke sikker på egentlig... Strinda høres greit ut, og vil tro at det ikke er en så stor sosseskole som det påstås.

Bare så det er sagt, så er jeg åpen for andre linjer også, så bare å kom med forslag og innspill.

Skulle ønske jeg kunne gått i tiende for resten av livet mitt jeg...

Tja... Jeg hadde aldri orket å gå på Strinda pga "sosse-graden", men det kan jo hende at du vil trives der allikevel.

Og når du har gått et år på vgs kommer du til å være veldig glad for at du ikke går på u-skolen lenger. :lol:

Hva med helse og sosial på Schøning? Schøning er en relativt avslappa skole hvor man definitivt ikke trenger å være stjerneelev, og personlig elsker jeg å gå på byskole. Bussturen til/fra skolen er ypperlig for å ta igjen litt søvn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Tja... Jeg hadde aldri orket å gå på Strinda pga "sosse-graden", men det kan jo hende at du vil trives der allikevel.

Og når du har gått et år på vgs kommer du til å være veldig glad for at du ikke går på u-skolen lenger. :lol:

Hva med helse og sosial på Schøning? Schøning er en relativt avslappa skole hvor man definitivt ikke trenger å være stjerneelev, og personlig elsker jeg å gå på byskole. Bussturen til/fra skolen er ypperlig for å ta igjen litt søvn. :P

Sossegraden er vel mer eller mindre rykter? Hører nå at det kommer mange forskjellige til Strinda, og da mener jeg folk som overhodet ikke er sosser. (gothere, emoer etc.)

Skulle jeg tatt helse og sosial så hadde det blitt på Brundalen i såfall, men tror ikke at Helse og Sosial er noe for meg.

edit:

Ikke alle folkehøgskoler har 18årsgrense så det kan jo være en ide å ta det først?

Alternativt så kan du jo også tenke yrkesrettet utdanning. Med påbygningsår får man jo likevel generell studiekompetanse, pluss at man da har et yrke i tillegg.

Vil helst ta vgs først, slik at jeg slipper å ta det igjen med mindreårige.

Det spørs litt på hvordan yrkesrettet utdanning. Hvilke alternativer finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle folkehøgskoler har 18årsgrense så det kan jo være en ide å ta det først?

Det skal gå greit å komme inn på de fleste fhs om man er under 18, så lenge man snakker med skolen og oppgir en god grunn til hvorfor man tar det før fullført vgs.

Sossegraden er vel mer eller mindre rykter? Hører nå at det kommer mange forskjellige til Strinda, og da mener jeg folk som overhodet ikke er sosser. (gothere, emoer etc.)

Skulle jeg tatt helse og sosial så hadde det blitt på Brundalen i såfall, men tror ikke at Helse og Sosial er noe for meg.

Kompisen min gikk på Strinda i fjor og 1) det var ikke tilfeldig at han gikk over på Katta i andre, han passet overhodet ikke inn der og 2) han kunne bekrefte alle mine fordommer. :lol:

Hva er det du har LYST til? Helt ærlig? Hva har du lyst til å lære om?

edit: på vilbli.no ligger det info om de forskjellige linjene, og her kan du ta diverse interessetester osv for å finne ut hvilken retning du bør se i: http://www.nav.no/VeiledningWeb/interessetest.do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Det skal gå greit å komme inn på de fleste fhs om man er under 18, så lenge man snakker med skolen og oppgir en god grunn til hvorfor man tar det før fullført vgs.

Kompisen min gikk på Strinda i fjor og 1) det var ikke tilfeldig at han gikk over på Katta i andre, han passet overhodet ikke inn der og 2) han kunne bekrefte alle mine fordommer. :lol:

Hva er det du har LYST til? Helt ærlig? Hva har du lyst til å lære om?

Jamen, det spørs jo på hvordan kompisen din er da. Jeg kjenner folk som går/har gått/skal gå på strinda, og folk virker fornøyd.

Hva jeg har lyst til? Hadde jeg visst det så hadde jo ting vært enkelt, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen, det spørs jo på hvordan kompisen din er da. Jeg kjenner folk som går/har gått/skal gå på strinda, og folk virker fornøyd.

Hva jeg har lyst til? Hadde jeg visst det så hadde jo ting vært enkelt, men.

Nettopp. Jeg tror derfor at du helt fint kan gli bedre inn på Strinda enn det jeg hadde kommet til å gjøre. Det er klart at ikke alle som går der tenker likt, kler seg likt, mener det samme osv, men jeg veit hvem fra ungdomsskolen min som begynte der liksom, og dette var mennesker jeg aldri kan tenke meg å tilbringe særlig mye tid med for å være ærlig. Vi har til og med hatt prosjekt om kleskulturen på de ulike vgs-ene i Trheim i sosiologien, og JA, det er forskjell på de ulike miljøene på skolene.

Ta en titt på testene på nav.no - det kan faktisk hende at de hjelper deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Nettopp. Jeg tror derfor at du helt fint kan gli bedre inn på Strinda enn det jeg hadde kommet til å gjøre. Det er klart at ikke alle som går der tenker likt, kler seg likt, mener det samme osv, men jeg veit hvem fra ungdomsskolen min som begynte der liksom, og dette var mennesker jeg aldri kan tenke meg å tilbringe særlig mye tid med for å være ærlig. Vi har til og med hatt prosjekt om kleskulturen på de ulike vgs-ene i Trheim i sosiologien, og JA, det er forskjell på de ulike miljøene på skolene.

Ta en titt på testene på nav.no - det kan faktisk hende at de hjelper deg litt.

Akuratt.

Har tatt iallefall en av testene, og fikk mest på media osv..

Les mer om det HER

Takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg visste ikke. Gikk ett år på formgivning (trivdes ikke med fagene), ett år med IKT (trivdes med noen av fagene, men ikke heeelt min greie), og allmenn påbygning, som var den desidert greieste linjen for meg..:lol: Hva med idrett da? Du er jo en sporty jente du, og de jeg kjenner som har gått der har vært strååålende fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service og samferdsel, er det det samme som het salg & service da jeg gikk på vgs? *føler meg plutselig gammel* Om det er det samme så vil jeg anbefale det på det sterkeste! Jeg hadde to supre år med ungdomsbedrift og det hele!

Ellers tror jeg kanskje skjetlein kan være bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Hvorfor ikke prøve å komme inn på media? Hvis det var det du scorte mest på?

Personlig stoler ikke jeg veldig på de testene. Jeg fikk restaurant og matfag :P

Kan jo alltids prøve, er jo veldig interessert i foto osv. Snittet for å komme inn på media er jo veldig høyt, og i slutten av 9.hadde jeg 3.6 og jeg vet at jeg har synkt noe innmari..

Vel, jeg visste ikke. Gikk ett år på formgivning (trivdes ikke med fagene), ett år med IKT (trivdes med noen av fagene, men ikke heeelt min greie), og allmenn påbygning, som var den desidert greieste linjen for meg..:P Hva med idrett da? Du er jo en sporty jente du, og de jeg kjenner som har gått der har vært strååålende fornøyde.

Idrett virker veldig gøy egentlig, men jeg kan tro at det blir litt for mye. Vet liksom ikke nok om linja i seg selv.

Service og samferdsel, er det det samme som het salg & service da jeg gikk på vgs? *føler meg plutselig gammel* Om det er det samme så vil jeg anbefale det på det sterkeste! Jeg hadde to supre år med ungdomsbedrift og det hele!

Ellers tror jeg kanskje skjetlein kan være bra?

Tror det er det samme som salg & service ja :P

Du vil annbefale det? Hitill har jeg hørt mye positivt om det så :P

Fortsatt usikker på Skjetlein..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er det samme som salg & service ja :P

Du vil annbefale det? Hitill har jeg hørt mye positivt om det så :P

Fortsatt usikker på Skjetlein..

Ja, jeg anbefaler det på det sterkeste faktisk! Da jeg gikk det fantes der bare på Melhus og Adolf Øien. Øien hadde bare simubedrift, derfor søkte jeg på Melhus. Var superbra! Reiste rundt på messer, NM osv. Lærte utrolig mye, og ikke minst; vi hadde bærbar pc og tilgang til nettet hele dagen *ler* Det var ganske stort den gangen :P Var også veldig interessante fag, og vi jobbet stort sett med bedriften i alle timer :P

Edit: Jeg hadde også ønske om media, og hadde det på førstevalg foran salg og service. Den gangen var snittet også veldig høyt, jeg hadde vel 4.7/8 i snitt, men var nr. 13 på venteliste eller noe. Var ei i klassen min som kom inn, og når jeg i ettertid så hvor mye de hadde å gjøre så var jeg egentlig glad til at jeg ikke kom inn. Innså at det ikke hadde passet for meg likevel. Men nå aner jo ikke jeg hvordan dette er i dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Ja, jeg anbefaler det på det sterkeste faktisk! Da jeg gikk det fantes der bare på Melhus og Adolf Øien. Øien hadde bare simubedrift, derfor søkte jeg på Melhus. Var superbra! Reiste rundt på messer, NM osv. Lærte utrolig mye, og ikke minst; vi hadde bærbar pc og tilgang til nettet hele dagen *ler* Det var ganske stort den gangen :P Var også veldig interessante fag, og vi jobbet stort sett med bedriften i alle timer :P

Edit: Jeg hadde også ønske om media, og hadde det på førstevalg foran salg og service. Den gangen var snittet også veldig høyt, jeg hadde vel 4.7/8 i snitt, men var nr. 13 på venteliste eller noe. Var ei i klassen min som kom inn, og når jeg i ettertid så hvor mye de hadde å gjøre så var jeg egentlig glad til at jeg ikke kom inn. Innså at det ikke hadde passet for meg likevel. Men nå aner jo ikke jeg hvordan dette er i dag :P

Oj, det hørtes jo egentlig veldig bra ut! Jeg må liksom ha noe annet på skolen enn fag hver eneste time, så ja :P

Tror de fortsatt har mye å gjøre når det gjelder deadlines osv, men har et intrykk av at det er ganske så chill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...