Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor holde gigantraser?


vipsen

Recommended Posts

Det er ganske stor forskjell, hehe..

Nå er jo ikke Siri så gammel enda, og jeg tenker at valper er jo stort sett valper, de venter på å gro en hjerne og gjør generelt mye rart.

Forskjellen er at Siri er..hmm.. hvordan forklare uten at det høres ut som jeg rakker ned på ulvehunden da :D

Aussien tror at alt kan være spennende, og sjekker det ut. Samt den har en praktisk størrelse, liten nok til å komme under bordet og stor nok til å stå med labbene på kjøkkenbenken og glane.

Ulvehunden må rundt, aussien går over/under.

Ingen av dem er dumme, men det er mer av det meste i aussien (ulvehunden ville være en PERFEKT familiehund for alle - om den var mindre i størrelse!).

De spiser selvfølgelig forskjellige mengder mat.

Like koselig å ha begge to i senga, de varmer godt og er myke og deilige.

Ingen er noe mindre glad enn den andre når vi kommer hjem fra jobb, og ingen av dem sikler.

Vi har ikke trent så mye enda, men jeg ser for meg det er der en av de største forskjellene ligger. Mona syns det er gøy å være med å trene litt, men det er ikke kult så lenge. Siri er 5 mnd nå (idag fredag, yey!) og har allerede bedre treningskondis. Hun tåler også å feile mer enn Mona, som ikke har den innebygde trangen til å være rundt og se om noe skjer - eller påvirke slik at noe skjer! ;)

Det er mer praktisk å trene Mona fordi man trenger ikke bøye seg, men hun tar mer plass over alt - bussen, bilen, senga, hjemme, på besøk hos andre. Godbitposen holder lenger til Siri og hun har en mer praktisk størrelse.

Sånn alt i alt er det ikke størrelsen som er egentlig en avgjørende faktor, men litt mer hva som er inni ;) Men nei, jeg hadde ikke orket å ha en aussie som var like stor som en ulvehund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Smaken er vel som baken,delt.. Jeg personlig liker litt større hunder og valgte Leonberger.

Herlig snill familiehund som kan brukes både i spor,kløv/trekk og vannredning osv.

Vi hadde planer om at vi skulle bruke han i kløv og søk/spor.Men pga han har HD E måtte vi glemme det

Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan påstå at de store lukter mer enn de små? I allle fall er hundene møkkete og det blir vel alle hunder nå og da? Min lukter i alle fall ikke *dritt*

Fordelene jeg ser med min hund er en herlig kosebamse som er snill og rolig.Elsker mennesker og kos.

En som legger seg inntil deg (eller oppå deg :D ) som du kan stikke hele ansiktet inn i pelsen og bare snuse inn hundelukt og varme. En du ikke behøver å være redd for at du skal klemme i døra eller tråkke på eller som du må bøye deg ned for å gi en kos.Så har du en flott beskytter ute om kvelden når det er mørkt (er mørkeredd jeg da ) Trenger ikke være redd når man går med en 60kg bamse.

Min spiser heller ikke særlig mye mat..ca 400 gram fôr om dagen.Sekken på 15 kg koster 370kr. Så han er ikke dyr i drift.(Kastrert så han legger lett på seg) Normal avføring,som faktisk passer i en normal hundepose.Ikkeno søpplesekk og spade her nei! Ellers en go turkamerat,ikke altfor rask men veldig utholdendes-kan gå i timer.Smart hund,lærer lett. Men som ikke har et aktivitetsnivå som en BC f.eks. Har aldri likt hypre raser personlig.

Når jeg blir gammel regner jeg med at jeg må ned i størrelse,men leonberger er min favoritt rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke bruke enhver hund man har vel?Jeg føler denne bruken går folk til hodet enkelte ganger..

Man har da hund av ulike grunner,og er vel ikke tvunget til å gå hverken agility,lydighet,spor eller noe annet av den grunn?

Det viktigste er at hunden får stell,mosjon,kos og at den får leke sammen med eieren og får små oppgaver i hverdagen...

Som å lete etter leken,løpe etter leken,eller ha gjemmeleken der mor eller far gjemmer seg.Og får oppdragelse på ok plan.

Ikke alle er interessert i lydighet,men vil ha en fungerende hund.

Å ha hund er noe de fleste gjør fordi de ønsker selskap.Flere raser egner seg bedre til bruk og krever mer,men kan fint leve et fullgodt liv dersom eieren tar seg tid til å leke med og stimulere hunden,og gi den en grei oppdragelse.

Ja det er vel en form for bruk det og.Selskapshund og lekekompisbruk.

Mine hunder er først og fremst selskaps og lekekompiser.I tillegg er enkelte utstillnghunder.

De brukes til å hente frisbee,finne pappa,finne mamma,hente ball,søke etter snop,trekke sacco,være vakthund,ligge i sofaen å slite den ut,være med på tur...og være hund.

Signerer den! Jeg vet jeg har to "enkle"hunder som ikke er gigant eller helt mini, men jeg trenger ikke å bruke dem til noe for å være en god hundeeier eller for at de skal ha det godt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv misliker jeg individer, ikke raser. Men det er enkelte raser jeg ikke kunne tenkt meg, i hovedsak huder som krever mer enn jeg er villig til å gi dem og har interesse av å gi dem, eller de tiltalr meg rett og slett ikke.

Enkelte raser har jeg en viss aversjon mot rent generelt. Det finnes sikkert haugevis med gode eksemplarer av rasene men mine erfaringer med dem har ikke vært spesielt positive. Men jeg ser ingen grunn til å kommentere og spørre eieren hvorfor de har anskaffet en slik rase fordi de biter jo mye, de utagerer hele tiden på andre hunder ol. Jeg spør - om jeg lurer, på hvrfor de valgte denne rasen. Hva har den som ikke en annen rase har. Veldig ofte går det på det eksteriøre og at det har vært det avgjørende i valget av rasen remfor en annen, og det er helt greit det.

Om folk ikke liker den rase jeg har, nei da får de la være å like den. Om de ikke liker rasen min eller er skeptisk til den pga. rykter f.eks, så forteller jeg dem generell fakta om rasen, sier de er velkommen til å hilse på min, så år de avgjøre hva de vil tenke etter dette. Men folk som kommer med slik som ts gjør, det gidder jeg ikke en gang kommentere, for det blir for fjernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere. Hver sin smak er det noe som heter :lol: og takk for det.Jeg har en medium,schafer og en litt større Berner sennen.Begger er perfekte og ingen av dem er dårligere enn den andre. Være måten er ulik men sånn skal det jo være. Har hatt mye kontakt med ulvehund,en herlig opplevelse.Ja, han tok stor plass selvfølgelig men rolig inne og leken ute.Har også kjent mange av de minste,griffon,pomerian osv. Når alderen øker og kreftene minker kan det godt bli en liten hund.Alle har sin sjarm. Så ikke rakk ned på rasevalget til andre,pass deres egen hund og la andre passe sin. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,jeg har en stb selv, og har vokst opp med den rasen rundt meg :D

Elsker størrelsen,adferden og alt ved denne rasen og andre STORE hunder. Jeg har derimot et problem med "micro"hunder,ikke for å støte noen,bare min personlige mening :D

For meg må en hund være mellomstor og opp,men har ingen problemer med å skjønne at enkelte velger smårasene.

eneste jeg bruker min til er å la den være hund, leker, gå tur og lignende. Kunne aldri dratt på utstillinger da jeg misliker utstillinger sterkt(på lik linje som jeg misliker miss world og lignende) Han er vakker og det holder for meg.

Og ja,han slevjer. Mye. Vi snakker Glomma til tider. For å ha en så kosete, tillitsfull og tvert igjennom hund, tørker jeg gjerne opp litt :)

Og alle hunder trenger trim, stb like mye som andre. dette er opprinnelig en brukshund. når man sier at man ikke kan forlange at en stb skal skal gå i fjelllet...eh,les om bakgrunnen til rasen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si noe:-)

Idag traff vi en diger Napolitansk mastiff hanne som gikk helt løs midt i byen,og var helt avslappet med alt rundt den.

Den var med sine eiere på en pub,der de satt rolig å pent å drakk et par cola utenfor.Hunden lå helt uberørt av alt rundt den av folk,barn,sykler,horder med folk som glodde å snakka til den.Helt utrolig trygg på seg selv,og helt slowmotion.

Han lå for det meste på fortauet og lot folk passere den med 5 cm,ingen problem.Såvidt ha gadd å løfte hodet.

Det kom flere hunder,men hunden holdt seg til den som var på samme sted.En villt fremmede Shi tzu hanne på over 5 år tipper jeg.Jukket å styrte gjorde den også,mens den glefsa etter ørene på nappen.Nappen bare rulta seg på magen å veifta med labbene.Det ble liv i han når eier sa "Gå å si hei!" eller "hilse"....Da hilset han høflig på alt og alle.

Dæmn for en vakker,trygg og deilig stor hund!Jeg ble helt fortapt.Vi satt selfølgelig med dem lenge,da det var dem vi kom for å møte.Kjenner eieren så vet at hunden er slik fordi eieren har gjort et godt arbeide.

Er broren til mine elsklinger,RIP.

Store hunder har noe eget ved seg om de har rette oppdragelsen og hjemmet,og jeg kommer alltid til å ha liten stor og ekstra stor,fordi jeg har funnet noe jeg liker i begge størrelser.De er begge hunder,men så vidt forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er vel som baken, delt..

Hadde tenkt til å si det samme!

Selv vet jeg ikke hva jeg liker best.

Chinese Crested og Whippet er noe av det peneste på denne jord!

Kunne veldig godt tenkt meg en CC, men tror ikke Whippet hadde passet meg så godt.

Jeg liker store hunder også.

Onkelen min har hatt leonberger så lenge jeg har levd.

Første leonbergeren hans var en vennlig kjempe. Vi lå oppå han, lekte og tulla og han var alltid like tålmodig.

Hunden han har nå er helt lik, men en del mindre. Hun er alltid rolig. Unger kan henge rundt halsen på henne uten at hun bryr seg.

Men det finnes jo positive og negative sider med alle størrelser og raser.

Smaken er som baken, den er delt. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er denne herligheten, da? :whistle:
Han har en blanding av rottweiler og grand danois :ermm: Xena er utrolig flott, veldig bedagelig vesen. Tar meg den frihet å slenge inn et bilde av henne, ved siden av boxeren Jeppe og min egen hund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...