Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvm. i leilighet med hund?

C.J

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal flytte i leilighet med hunden min til høsten. Jeg har jo ikke råd til de største leilighetene og lurer på hva dere synes er minimumgrensen (i kvm.) på leiligheten med tanke på at hunden skal bo og trives der? Hunden vil få nok av både mental og fysisk stimuli, men vil jo bli alene hjemme de timene jeg er på jobb. Her hjemme er hun jo vant med hele nedre etasje av et treetasjes hus når hun er alene hjemme, og hele huset til disposisjon ellers. Vil hunden fort venne seg til overgangen til leilighet?

Skrevet

Klarer DU å leve i leiligheten, tviler jeg sterkt på at hunden ikke klarer det, for å si det sånn. Så lenge hunden får adgang til (bortimot) hele leiligheten, vil det jo nødvendigvis bli nok plass å strekke beina på, finne nye liggestillinger osv.

Skrevet

Tror ikke størrelsen på leilighet har så mye så si, så lenge hunden faktisk har plass til å bevege seg og ligge behagelig. Jeg flytta fra et svært hus til 20kvm hybel. Tok med meg en hund og fikk en hund til med en gang. Det gikk strålende. Mine hunder henger i beina på meg uansett, så tror ikke de brydde seg noe om størrelsen på boplassen.

Skrevet

Nå vet jeg ikke noe om det blir vanskelig å venne seg til - men hunden trenger jo ikke mange kvadratmetrene for å trives.

Så lenge den har såpass plass at den kan strekke litt ut og tusle noen steg mellom soveøktene, går det nok bra. Det er jo mange som har hundene på "hunderom" som er ganske små, og det er vel sjelden noe problem...

...og det er vel uansett ikke INNE den skal være i aktivitet som krever masse plass?

Skrevet

Jeg, 2 voksne og 2 hunder bor på 50 kvm. Men det er over 2 etg (25 kmv per etg) Det er i trangeste lage ,men alt går så lenge man er innstilt på det. Men vile ha sagt 30 kmv som minste, men det er ikke stort og sansynligvis uten eget soverom

Skrevet

Takker for svar. Jeg tenker selv at det burde gå bra i en leilighet/hybel som ikke er mindre enn 20 kvm, men jeg ser på finn.no at de fleste leil./hyblene jeg har råd til er på rundt 15 kvm... Og det kan jo bli litt lite! Min søster bor for tiden på rundt 15 kvm, og jeg synes det er riktig koselig - men det er ikke akkurat mye gulvplass der for hunden.. :blink:

Nei, jeg skal nok få tak i et sted på min. 20 kvm i passende prisklasse, må være optimistisk!

Skrevet

Hun som passer knøttis for meg bor i en knøttliten hybel, tippe 15kvm inkludert badet. Hun har en bc-tispe, riktignok et rolig eksemplar, men hun har ingenproblemer med at det er for liten plass. En kompis av meg passa Rikke mye da jeg hadde henne, han hadde 14 kvm stor hybel og syns heller ikke at plass var noe problem. så lenge hunden har et par liggeplasser å velge mellom så tror jeg det skal endel til før størrelsen blir et problem for hunden, verre for eiern.

Skrevet
Hun som passer knøttis for meg bor i en knøttliten hybel, tippe 15kvm inkludert badet. Hun har en bc-tispe, riktignok et rolig eksemplar, men hun har ingenproblemer med at det er for liten plass. En kompis av meg passa Rikke mye da jeg hadde henne, han hadde 14 kvm stor hybel og syns heller ikke at plass var noe problem. så lenge hunden har et par liggeplasser å velge mellom så tror jeg det skal endel til før størrelsen blir et problem for hunden, verre for eiern.
Ikke når man er som meg: rett fra jobb til lang, koselig tur med hunden, til matlaging, til hundesonen! Ha-ha for et sosialt liv jeg skal få meg! Får håpe jeg blir kjent med noen hundefolk :blink:
Skrevet
Takker for svar. Jeg tenker selv at det burde gå bra i en leilighet/hybel som ikke er mindre enn 20 kvm, men jeg ser på finn.no at de fleste leil./hyblene jeg har råd til er på rundt 15 kvm... Og det kan jo bli litt lite! Min søster bor for tiden på rundt 15 kvm, og jeg synes det er riktig koselig - men det er ikke akkurat mye gulvplass der for hunden.. :blink:

Nei, jeg skal nok få tak i et sted på min. 20 kvm i passende prisklasse, må være optimistisk!

Når du skal kigge efter hybel, så skal det være forår eller høst, da priserne er lavere, og ikke studenter priser

Skrevet
Når du skal kigge efter hybel, så skal det være forår eller høst, da priserne er lavere, og ikke studenter priser
Skaffer studentene seg leilighet om sommeren kanskje? For skolene starter jo om høsten..
Skrevet

Studenterne de skaffer sig lejlighed i juli, august og september, december og januar, i slutningen af september, oktober og november er der rimeligere priser på det der er til udlejning, men kommer også helt an på hvilken standard du vil have og hvor tæt på centrum.

Edit: Faktisk sidder typen her nu og siger at studenterne begynder allerede i maj, med at se på hybler.

Skrevet
Studenterne de skaffer sig lejlighed i juli, august og september, december og januar, i slutningen af september, oktober og november er der rimeligere priser på det der er til udlejning, men kommer også helt an på hvilken standard du vil have og hvor tæt på centrum.

Edit: Faktisk sidder typen her nu og siger at studenterne begynder allerede i maj, med at se på hybler.

Da får jeg vente til månedsskiftet september/oktober da :blink: Heller bo hjemme et par mnd til, og jobbe i min gamle jobb et par lønninger til!
Skrevet
Ja så har du også mulighed for at spare lidt til :blink:

Edit:Siden der du jobber er en kæde, er der så ikke mulighed for at de kan overføre dig til afdeling Bergen?

Jeg håper jo at jeg får jobb på THZ på Bergen Bystasjon - hadde jo vært utrolig greit! Siden det er noe jeg absolutt trives med, og i tillegg kan jeg systemet, rutinene og kjenner produktene.
Skrevet
Jeg håper jo at jeg får jobb på THZ på Bergen Bystasjon - hadde jo vært utrolig greit! Siden det er noe jeg absolutt trives med, og i tillegg kan jeg systemet, rutinene og kjenner produktene.

Men synes at de har større udvalg i Bergen end på Stord, indenfor de mærker i kører med.

Men ellers er der også dyrebutikken på galleriet og midttun Zoo, desværre jobber en af typens venners bror der ikke længere, så kan ikke spørge ham, men måske kender han chefen derude, kan prøve at høre hvem man skal kontakte der.

Skrevet
Men synes at de har større udvalg i Bergen end på Stord, indenfor de mærker i kører med.

Men ellers er der også dyrebutikken på galleriet og midttun Zoo, desværre jobber en af typens venners bror der ikke længere, så kan ikke spørge ham, men måske kender han chefen derude, kan prøve at høre hvem man skal kontakte der.

Ble en smule O.T her nå (:hug:), men tror Midttun er uaktuelt da det er et stykke utenfor byn, og dessuten er det ikke spesielt mye å skryte av når det kommer til service og kunnskapsnivå der. Men, ellers takk! :blink:
Skrevet
Ble en smule O.T her nå (:hug:), men tror Midttun er uaktuelt da det er et stykke utenfor byn, og dessuten er det ikke spesielt mye å skryte av når det kommer til service og kunnskapsnivå der. Men, ellers takk! :blink:

De prøver på at få folk med kundskab og service, prøvede på at få typens vens bror til at blive der, spurgte om han ville være leder hvis han blev, han havde ansvaret for fiskeafdelingen før.

Sorry OT

Skrevet
De prøver på at få folk med kundskab og service, prøvede på at få typens vens bror til at blive der, spurgte om han ville være leder hvis han blev, han havde ansvaret for fiskeafdelingen før.

Sorry OT

Aha - sånn å forstå :blink: Vel, om de ikke trenger folk på THZ, er det jo alltids bare til å slenge inn en søknad.

For min del gjør det ingenting med OT, er kanskje bare litt kjedelig for andre å lese :hug: He-he!

Skrevet
Takker for svar. Jeg tenker selv at det burde gå bra i en leilighet/hybel som ikke er mindre enn 20 kvm, men jeg ser på finn.no at de fleste leil./hyblene jeg har råd til er på rundt 15 kvm... Og det kan jo bli litt lite! Min søster bor for tiden på rundt 15 kvm, og jeg synes det er riktig koselig - men det er ikke akkurat mye gulvplass der for hunden.. :hug:

Så la den ligge i sofaen! Eller senga, stolen, bokhylla. Var det ikke en bc her inne som lå på TV-bordet? Så lite kreativitet folk har i hundeholdet...

:blink:

Skrevet
Så la den ligge i sofaen! Eller senga, stolen, bokhylla. Var det ikke en bc her inne som lå på TV-bordet? Så lite kreativitet folk har i hundeholdet...

Men en hund bør have gulvplads nok til at ligge ned, så den altid har valgmuligheden, er jo ikke sikkert den har lysten til altid at ligge i seng, sofa etc.

Skrevet

Øøh, vet ikke om dette var ironisk ment, men jeg har ingen problemer med å la hunden sove i sengen. Men hunden bør absolutt ha plass til å bevege seg/strekke seg på gulvet, og ha sjansen til å legge seg der, da det fort kan bli varmt i en seng.
Skrevet

:hug: Knøttisen min flytta inn i hylla på badet hun, så bortskjemte rotta har fått ene puta si der tilogmed. Mine rene håndklær måtte flytte opp en etasje.

Skrevet
Men en hund bør have gulvplads nok til at ligge ned, så den altid har valgmuligheden, er jo ikke sikkert den har lysten til altid at ligge i seng, sofa etc.

Øøh, vet ikke om dette var ironisk ment, men jeg har ingen problemer med å la hunden sove i sengen. Men hunden bør absolutt ha plass til å bevege seg/strekke seg på gulvet, og ha sjansen til å legge seg der, da det fort kan bli varmt i en seng.

Sorry, dette var ironi/sen kveldshumor. Skal finne meg et annet publikum...

Skrevet

Har prøvd 80kvm over en etasje, og 60kvm på to etasjer. 80kvm var selvsagt å foretrekke, hehe. Men det gikk fint med den mindre leiligheten også :blink: Bare du har plass til at du ikke føler det er TRANGT og dere virkelig går oppå hverandre, så går det fint. Som de andre har sagt, du føler nok mer på det enn hunden.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...