Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvm. i leilighet med hund?


C.J

Recommended Posts

Jeg skal flytte i leilighet med hunden min til høsten. Jeg har jo ikke råd til de største leilighetene og lurer på hva dere synes er minimumgrensen (i kvm.) på leiligheten med tanke på at hunden skal bo og trives der? Hunden vil få nok av både mental og fysisk stimuli, men vil jo bli alene hjemme de timene jeg er på jobb. Her hjemme er hun jo vant med hele nedre etasje av et treetasjes hus når hun er alene hjemme, og hele huset til disposisjon ellers. Vil hunden fort venne seg til overgangen til leilighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke størrelsen på leilighet har så mye så si, så lenge hunden faktisk har plass til å bevege seg og ligge behagelig. Jeg flytta fra et svært hus til 20kvm hybel. Tok med meg en hund og fikk en hund til med en gang. Det gikk strålende. Mine hunder henger i beina på meg uansett, så tror ikke de brydde seg noe om størrelsen på boplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke noe om det blir vanskelig å venne seg til - men hunden trenger jo ikke mange kvadratmetrene for å trives.

Så lenge den har såpass plass at den kan strekke litt ut og tusle noen steg mellom soveøktene, går det nok bra. Det er jo mange som har hundene på "hunderom" som er ganske små, og det er vel sjelden noe problem...

...og det er vel uansett ikke INNE den skal være i aktivitet som krever masse plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg tenker selv at det burde gå bra i en leilighet/hybel som ikke er mindre enn 20 kvm, men jeg ser på finn.no at de fleste leil./hyblene jeg har råd til er på rundt 15 kvm... Og det kan jo bli litt lite! Min søster bor for tiden på rundt 15 kvm, og jeg synes det er riktig koselig - men det er ikke akkurat mye gulvplass der for hunden.. :blink:

Nei, jeg skal nok få tak i et sted på min. 20 kvm i passende prisklasse, må være optimistisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som passer knøttis for meg bor i en knøttliten hybel, tippe 15kvm inkludert badet. Hun har en bc-tispe, riktignok et rolig eksemplar, men hun har ingenproblemer med at det er for liten plass. En kompis av meg passa Rikke mye da jeg hadde henne, han hadde 14 kvm stor hybel og syns heller ikke at plass var noe problem. så lenge hunden har et par liggeplasser å velge mellom så tror jeg det skal endel til før størrelsen blir et problem for hunden, verre for eiern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som passer knøttis for meg bor i en knøttliten hybel, tippe 15kvm inkludert badet. Hun har en bc-tispe, riktignok et rolig eksemplar, men hun har ingenproblemer med at det er for liten plass. En kompis av meg passa Rikke mye da jeg hadde henne, han hadde 14 kvm stor hybel og syns heller ikke at plass var noe problem. så lenge hunden har et par liggeplasser å velge mellom så tror jeg det skal endel til før størrelsen blir et problem for hunden, verre for eiern.
Ikke når man er som meg: rett fra jobb til lang, koselig tur med hunden, til matlaging, til hundesonen! Ha-ha for et sosialt liv jeg skal få meg! Får håpe jeg blir kjent med noen hundefolk :blink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg tenker selv at det burde gå bra i en leilighet/hybel som ikke er mindre enn 20 kvm, men jeg ser på finn.no at de fleste leil./hyblene jeg har råd til er på rundt 15 kvm... Og det kan jo bli litt lite! Min søster bor for tiden på rundt 15 kvm, og jeg synes det er riktig koselig - men det er ikke akkurat mye gulvplass der for hunden.. :blink:

Nei, jeg skal nok få tak i et sted på min. 20 kvm i passende prisklasse, må være optimistisk!

Når du skal kigge efter hybel, så skal det være forår eller høst, da priserne er lavere, og ikke studenter priser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal kigge efter hybel, så skal det være forår eller høst, da priserne er lavere, og ikke studenter priser
Skaffer studentene seg leilighet om sommeren kanskje? For skolene starter jo om høsten..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenterne de skaffer sig lejlighed i juli, august og september, december og januar, i slutningen af september, oktober og november er der rimeligere priser på det der er til udlejning, men kommer også helt an på hvilken standard du vil have og hvor tæt på centrum.

Edit: Faktisk sidder typen her nu og siger at studenterne begynder allerede i maj, med at se på hybler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenterne de skaffer sig lejlighed i juli, august og september, december og januar, i slutningen af september, oktober og november er der rimeligere priser på det der er til udlejning, men kommer også helt an på hvilken standard du vil have og hvor tæt på centrum.

Edit: Faktisk sidder typen her nu og siger at studenterne begynder allerede i maj, med at se på hybler.

Da får jeg vente til månedsskiftet september/oktober da :blink: Heller bo hjemme et par mnd til, og jobbe i min gamle jobb et par lønninger til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så har du også mulighed for at spare lidt til :blink:

Edit:Siden der du jobber er en kæde, er der så ikke mulighed for at de kan overføre dig til afdeling Bergen?

Jeg håper jo at jeg får jobb på THZ på Bergen Bystasjon - hadde jo vært utrolig greit! Siden det er noe jeg absolutt trives med, og i tillegg kan jeg systemet, rutinene og kjenner produktene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jo at jeg får jobb på THZ på Bergen Bystasjon - hadde jo vært utrolig greit! Siden det er noe jeg absolutt trives med, og i tillegg kan jeg systemet, rutinene og kjenner produktene.

Men synes at de har større udvalg i Bergen end på Stord, indenfor de mærker i kører med.

Men ellers er der også dyrebutikken på galleriet og midttun Zoo, desværre jobber en af typens venners bror der ikke længere, så kan ikke spørge ham, men måske kender han chefen derude, kan prøve at høre hvem man skal kontakte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes at de har større udvalg i Bergen end på Stord, indenfor de mærker i kører med.

Men ellers er der også dyrebutikken på galleriet og midttun Zoo, desværre jobber en af typens venners bror der ikke længere, så kan ikke spørge ham, men måske kender han chefen derude, kan prøve at høre hvem man skal kontakte der.

Ble en smule O.T her nå (:hug:), men tror Midttun er uaktuelt da det er et stykke utenfor byn, og dessuten er det ikke spesielt mye å skryte av når det kommer til service og kunnskapsnivå der. Men, ellers takk! :blink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en smule O.T her nå (:hug:), men tror Midttun er uaktuelt da det er et stykke utenfor byn, og dessuten er det ikke spesielt mye å skryte av når det kommer til service og kunnskapsnivå der. Men, ellers takk! :blink:

De prøver på at få folk med kundskab og service, prøvede på at få typens vens bror til at blive der, spurgte om han ville være leder hvis han blev, han havde ansvaret for fiskeafdelingen før.

Sorry OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøver på at få folk med kundskab og service, prøvede på at få typens vens bror til at blive der, spurgte om han ville være leder hvis han blev, han havde ansvaret for fiskeafdelingen før.

Sorry OT

Aha - sånn å forstå :blink: Vel, om de ikke trenger folk på THZ, er det jo alltids bare til å slenge inn en søknad.

For min del gjør det ingenting med OT, er kanskje bare litt kjedelig for andre å lese :hug: He-he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg tenker selv at det burde gå bra i en leilighet/hybel som ikke er mindre enn 20 kvm, men jeg ser på finn.no at de fleste leil./hyblene jeg har råd til er på rundt 15 kvm... Og det kan jo bli litt lite! Min søster bor for tiden på rundt 15 kvm, og jeg synes det er riktig koselig - men det er ikke akkurat mye gulvplass der for hunden.. :hug:

Nei, jeg skal nok få tak i et sted på min. 20 kvm i passende prisklasse, må være optimistisk!

Så la den ligge i sofaen! Eller senga, stolen, bokhylla. Var det ikke en bc her inne som lå på TV-bordet? Så lite kreativitet folk har i hundeholdet...

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la den ligge i sofaen! Eller senga, stolen, bokhylla. Var det ikke en bc her inne som lå på TV-bordet? Så lite kreativitet folk har i hundeholdet...

:blink:

Men en hund bør have gulvplads nok til at ligge ned, så den altid har valgmuligheden, er jo ikke sikkert den har lysten til altid at ligge i seng, sofa etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la den ligge i sofaen! Eller senga, stolen, bokhylla. Var det ikke en bc her inne som lå på TV-bordet? Så lite kreativitet folk har i hundeholdet...

:blink:

Øøh, vet ikke om dette var ironisk ment, men jeg har ingen problemer med å la hunden sove i sengen. Men hunden bør absolutt ha plass til å bevege seg/strekke seg på gulvet, og ha sjansen til å legge seg der, da det fort kan bli varmt i en seng.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la den ligge i sofaen! Eller senga, stolen, bokhylla. Var det ikke en bc her inne som lå på TV-bordet? Så lite kreativitet folk har i hundeholdet...

:blink:

:hug: Knøttisen min flytta inn i hylla på badet hun, så bortskjemte rotta har fått ene puta si der tilogmed. Mine rene håndklær måtte flytte opp en etasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en hund bør have gulvplads nok til at ligge ned, så den altid har valgmuligheden, er jo ikke sikkert den har lysten til altid at ligge i seng, sofa etc.

Øøh, vet ikke om dette var ironisk ment, men jeg har ingen problemer med å la hunden sove i sengen. Men hunden bør absolutt ha plass til å bevege seg/strekke seg på gulvet, og ha sjansen til å legge seg der, da det fort kan bli varmt i en seng.

Sorry, dette var ironi/sen kveldshumor. Skal finne meg et annet publikum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd 80kvm over en etasje, og 60kvm på to etasjer. 80kvm var selvsagt å foretrekke, hehe. Men det gikk fint med den mindre leiligheten også :blink: Bare du har plass til at du ikke føler det er TRANGT og dere virkelig går oppå hverandre, så går det fint. Som de andre har sagt, du føler nok mer på det enn hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...