Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvm. i leilighet med hund?


C.J

Recommended Posts

En god stund bodde jeg på en 20kvm hybelleilighet (20kvm inkl bod, gang, bad og "kjøkken"), med to mellomstore/store hunder. Det gikk helt fint og var aldri noe problem. Hundene fikk rase fra seg ute og slappet fint av inne. Til tider passet jeg en-to andre hunder, og det var heller ikke noe problem.

Nå har vi kjøpt leilighet og bor to personer og to hunder i en 70kvm leilighet, og det er enormt stor plass! Aussien ligger for det meste og sover, og RR'n sover eller herjer rundt med aussien (3,5mnd gammel). Nå er det bare bilen som er liten.. hihi;)

forresten, da jeg bodde på internat hadde jeg titt og ofte hunder på overnatting over lengre tider.. Og da var det heller ikke trangt med en-tre hunder på 13kvm. Det meste er hva en gjør det til, og ikke minst, hvor mye en trener hundene daglig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 2 voksne og en hund, hehe Gizmo er ikke så stor men han trenger plass for det. Vi har ca 55-60 kvm leilighet men bad er i gangen. Kommer vel litt an på hvor hunden får gå også,ikke alle som vil ha hunden sin på soverommet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Høh.. Jeg ser ikke problemet jeg altså.. Jeg bodde på 15 m2 hybel med min irske ulvehund (87cm mankehøyde, 80 kg) det fungerte aldeles utmerket. Inne slapper man av og ute får man ut "steamen"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, leser innleggene her og ser at folk har bodd på 15kvm osv... Jeg får helt panikk jeg! Beøskte jo Raksha i hennes to små leiligheter på 20 og 30 (??) kvm og jeg vet med meg selv at jeg hadde fått helt noia av å bo så trangt!

Tror absolutt ikke hverken gamle hunden eller nåværende hund hadde hatt problemer med å bo på så liten plass, men det er værre med eiern. Trives du, så trives hundene tror jeg.

Minste jeg har bodd på er vel 45kvm tror jeg. Da hadde vi kun "bur"dyr som hadde tilgang på stue/kjøkken og gang.

Ellers trives jeg dårlig på under 70 kvm selv jeg :rolleyes: Og trenger egentlig hus, hage og null "vegg i vegg" naboer for å ha det bra. :rolleyes: hehe.

men som sagt, trives du så trives hunden tror jeg. Uansett hvor stort/lite det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, leser innleggene her og ser at folk har bodd på 15kvm osv... Jeg får helt panikk jeg! Beøskte jo Raksha i hennes to små leiligheter på 20 og 30 (??) kvm og jeg vet med meg selv at jeg hadde fått helt noia av å bo så trangt!

Tror absolutt ikke hverken gamle hunden eller nåværende hund hadde hatt problemer med å bo på så liten plass, men det er værre med eiern. Trives du, så trives hundene tror jeg.

Minste jeg har bodd på er vel 45kvm tror jeg. Da hadde vi kun "bur"dyr som hadde tilgang på stue/kjøkken og gang.

Ellers trives jeg dårlig på under 70 kvm selv jeg :rolleyes: Og trenger egentlig hus, hage og null "vegg i vegg" naboer for å ha det bra. :rolleyes: hehe.

men som sagt, trives du så trives hunden tror jeg. Uansett hvor stort/lite det er.

Hey! Den siste var 35. <_< :P Bare tuller. Jeg har aldri hatt problemer med plassen nei, men de to leilighetene ble det trangt med en gang det kom folk inn. Alene med to - fem hunder gikk det helt ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - sånn å forstå :lol: Vel, om de ikke trenger folk på THZ, er det jo alltids bare til å slenge inn en søknad.

For min del gjør det ingenting med OT, er kanskje bare litt kjedelig for andre å lese ;) He-he!

OT: Dyrebutikken på Midttun er rene godtebutikken, der kan jeg gå i over en time, og bare se..:P Svæært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal gå helt fint med en 15 kvm leilighet også jeg. Hunden din får jo nok tur og aktivitet ellers, så gjør ikke noe at den har litt mindre plass å bevege seg på i leiligheten ;)

Håper du finner en fin og billig leilighet da! Lykke til med jakten når den tid kommer ! :icon_fun:

Skjønner ikke at det er mulig jeg? *Klaustrofobi*

Soverommet på stedet jeg bor nå er jo på ca. 16 kvm?!

tenkte litt på det nå :lol: soverommet mitt er 23 kvm.. Men det er stort da. Har hatt 3 hunder her over tid før, og det var mer en stor nok plass.

OT: Dyrebutikken på Midttun er rene godtebutikken, der kan jeg gå i over en time, og bare se..:P Svæært

Enda mer OT: jeg og digger den dyrebutikken.. Skal kjøpe meg akvarie snart, må bare finne noe som ikke er alt for dyrt.. Da skal jeg opp der å kjøpe fisker :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Knøttisen min flytta inn i hylla på badet hun, så bortskjemte rotta har fått ene puta si der tilogmed. Mine rene håndklær måtte flytte opp en etasje.

Jeg vil også ha hyllehund! (Lurer på om femidotten får plass i matskapet.......)

Her et annet tips: Isteden for hyllehund kan man ha tørkehund.Ta ut kontakten og dytt hunden inn og la den kose seg og tørke tøyet. Da har man både tørkeplass for tøyet og soveplass for hunden, og man slipper å henge våte hunder og klær i hele leiligheten. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes at en leilighet bør være på minst 50kvm jeg, om man skal bo der med hund - ellers så blir det jo så lite at det nesten er som å putte hunden i bur......... :rolleyes: (ironi om noen ikke forstod det)

Man må ikke bo i sentrum, og siden dere snakker om Bergen så er jo busstilbudet relativt bra, da går det an å få seg noe litt utenfor som ikke koster så mye - hva skal man med hund midt i sentrum liksom?

Har forøvrig selv bodd på 34kvm med to hunder - og det var trangt men greit, bikkjene var med på jobb hver dag så det var liksom aldri noe tema at det var for liten plass til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på ca 80-90 kvadrat nå, men jeg kunne helt fint bodd på en tredjedel av plassen- selv med hund. Inne sover hun jo bare, eller kanskje hun leker litt med en leke, men hun bruker jo aldri resten av huset -bare stuen- så det er ikke noe problem. Men det er jo klart, bor man trangt og kanskje med flere hunder er det jo viktig at de får brukt seg skikkelig ute, sånn at man KAN kreve at de skal være rolige inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du finner en fin og billig leilighet da! Lykke til med jakten når den tid kommer ! :icon_fun:

Takker :lol:

Enda mer OT: jeg og digger den dyrebutikken.. Skal kjøpe meg akvarie snart, må bare finne noe som ikke er alt for dyrt.. Da skal jeg opp der å kjøpe fisker :dribble:
Og jeg fortsetter OT: Min (og andre akvaristers) erfaring er at de er generelt dårlig på fisk på Midtun. Sørg for å få den kunnskapen du trenger om fisken du tenker å kjøpe, før du kjøper den. Det gjelder jo uansett hvilken dyrebutikk du kjøper i da betjeningen ofte bare er ute etter å selge <_< . Men finn i allefall ut hvilke vannverdier fiskene krever før du kjøper dem :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg fortsetter OT: Min (og andre akvaristers) erfaring er at de er generelt dårlig på fisk på Midtun. Sørg for å få den kunnskapen du trenger om fisken du tenker å kjøpe, før du kjøper den. Det gjelder jo uansett hvilken dyrebutikk du kjøper i da betjeningen ofte bare er ute etter å selge <_< . Men finn i allefall ut hvilke vannverdier fiskene krever før du kjøper dem ;)

Takk for tipset! :lol: Jeg kan alt for lite om fisk foreløpig, men har en venninne som kan litt heldigvis, så tenker jeg må få hun til å hjelpe meg litt når jeg kjøper akvarie og fisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :lol:

Og jeg fortsetter OT: Min (og andre akvaristers) erfaring er at de er generelt dårlig på fisk på Midtun. Sørg for å få den kunnskapen du trenger om fisken du tenker å kjøpe, før du kjøper den. Det gjelder jo uansett hvilken dyrebutikk du kjøper i da betjeningen ofte bare er ute etter å selge <_< . Men finn i allefall ut hvilke vannverdier fiskene krever før du kjøper dem :P

Ja det er ærgeligt at typens vens bror stoppede der, ser ud til at standarden gik voldsomt ned efter at han stoppede der og takkede nej til jobbet som daglig leder.

Men ellers har de et godt udvalg.

Edit; Og godt udvalg på hundemad og en god rabat på det(har selv lige købt 72 kg derfra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget begrenset hvor mye plass man trenger.

Selv har jeg vel stue, kjøkken, toalett, klesskap, og alt utenom soverom samlet på ca 10kvm. Det funker faktisk veldig fint!

Vi er mye ute da, med unntak av dager med drittvær.

Og jeg har en aktiv liten valp på 5 mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...