Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen her ute som kan komme med noen spennende raseforslag?

turbogutten

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Selv har jeg nettopp annskaffet meg en liten mopsevalp.

De er ikke større en 28cm og skal helst veie mellom 6-8 kg.

Vet ikke hva lp er men vet at de godt kan brukes til agility.

Det er nok ikk den hunden som har størst tarlent innen ag,

men de gjør stort sett hva som helst for mat :whistle:

De er meget omgjengelige både med barn, voksne og andre hunder.

De kan selvfølgelig stilles :P hihi.

De kan være ute i kulde, jeg slenger på min en avklipt ullsokk når det er kaldt å vi skal være ute lenge,

men det er jo inviduelt da.

En utrolig søt og hengiven rase :P

Men alle syns jo sin rase er bets osv.. så dett var batre et lite forslag.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at hvis du hadde droppet frysinga om vinteren så hadde Whippet vært en bra rase for deg. Vet de har litt "dårlig" rykte på seg for å være vanskelige å trene, men med en god posjon lek, og litt oppfinnsomhet er de helt supre=)=) Og de kan brukes til absolutt alt! Jeg har en tispe på bare 10 mnd, men vi trener lydighet, kanske starte klasse 1 til sommeren.. hihi.. og når hun blir gammel nok skal vi begynne med ag! Har hoppet noen små hindre med henne for morro skyld, og hun elsker det;)

Og så har man jo også Lure Cursing for mynder;)

Pelsen steller seg selv stort sett, en dusj før utstilling så er alt i orden(trenger egentlig ikke det heller)

og de er veldig "takknemlige" å stille:D

Vet kennel oscarberg venter valper snart, og kennel Replica skal snart parre årets lure cursing Whippet!

Du kan jo sjekke det ut, men som sagt.. de fryser om vinteren..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg sikkert blir litt inhabil, så synes jeg faktisk at Lancashire Heeler passer til dine kriterier. En "cowboy i lommeformat" er en robust rase, og vet at en del heelereiere gjør det bra innenfor AG. Har ikke noe tvil om at de vil kunne gjøre det bra innenfor lp heller, siden de er relativt lettlærte. Det er en hengiven rase, som jeg tror kunne gjort hva som helst for å glede sin eier :lol: Det er en utrolig artig rase, definitivt verdt å ta en nærmere kikk på:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jo selvfølgelig dachs!

Liten og lett, lite pelsstell med korthårsvarianten, og den liker godt å være ute og jobbe.

Dachsen er vel ikke den letteste hunden å trene til agility, men det er absolutt mulig!

Dachs blir det nok ikke desverre.

Boxer! Hvis ikke den blir for stor? Tispe kanskje?

Kjempemorsomme, passer de fleste av dine kriterier og hadde sikkert gått veldig bra overens med din boxerblanding!

Boxeren blir desverre for stor og har for store behov i forhold til hva jeg ønsker med hund nr 2

Selv har jeg nettopp annskaffet meg en liten mopsevalp.

De er ikke større en 28cm og skal helst veie mellom 6-8 kg.

Vet ikke hva lp er men vet at de godt kan brukes til agility.

Det er nok ikk den hunden som har størst tarlent innen ag,

men de gjør stort sett hva som helst for mat

De er meget omgjengelige både med barn, voksne og andre hunder.

De kan selvfølgelig stilles hihi.

De kan være ute i kulde, jeg slenger på min en avklipt ullsokk når det er kaldt å vi skal være ute lenge,

men det er jo inviduelt da.

En utrolig søt og hengiven rase

Men alle syns jo sin rase er bets osv.. så dett var batre et lite forslag.

Lykke til

Kommer nok ikke til å anskaffe mops pga pusteproblemene

Næmmen du, frøken dings, kan jo ikke hoppe over chi da!

Ag og lp er jo ikkeno problem! hadde det ikke vært for epilepsien til eldstemann her så hadde vi begynt i ag ja..

Istedet for blir det spor til sommeren :P

Neida chi er fortsatt høyt oppe på lista ingen fare

Har du sett noe på lancashire heeler?

"Liten men tøff"

Har ikke sett noe spesielt på den nei *søke på google*

Må bare si at hvis du hadde droppet frysinga om vinteren så hadde Whippet vært en bra rase for deg. Vet de har litt "dårlig" rykte på seg for å være vanskelige å trene, men med en god posjon lek, og litt oppfinnsomhet er de helt supre=)=) Og de kan brukes til absolutt alt! Jeg har en tispe på bare 10 mnd, men vi trener lydighet, kanske starte klasse 1 til sommeren.. hihi.. og når hun blir gammel nok skal vi begynne med ag! Har hoppet noen små hindre med henne for morro skyld, og hun elsker det

Og så har man jo også Lure Cursing for mynder

Pelsen steller seg selv stort sett, en dusj før utstilling så er alt i orden(trenger egentlig ikke det heller)

og de er veldig "takknemlige" å stille

Vet kennel oscarberg venter valper snart, og kennel Replica skal snart parre årets lure cursing Whippet!

Du kan jo sjekke det ut, men som sagt.. de fryser om vinteren..!

Whippet blir det nok ikke pga vinteren, Men ellers er det en helt herlig rase, er vokst opp med den

Jeg tenkte Landshire Heeler, som Ingvild.. Tenkte også på Shipperke! Sett på noen av dem?

Gått på kurs med shipperke, liker ikke de så godt :lol: Skal lese mer om heeleren

Boston Terrier!

Er ikke så fan av boston terrieren men den blir med i undesøkningen

Selv om jeg sikkert blir litt inhabil, så synes jeg faktisk at Lancashire Heeler passer til dine kriterier. En "cowboy i lommeformat" er en robust rase, og vet at en del heelereiere gjør det bra innenfor AG. Har ikke noe tvil om at de vil kunne gjøre det bra innenfor lp heller, siden de er relativt lettlærte. Det er en hengiven rase, som jeg tror kunne gjort hva som helst for å glede sin eier ;) Det er en utrolig artig rase, definitivt verdt å ta en nærmere kikk på:lol:

Skal titte mer på den ja :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Eva har jo sett endel på pincheren også, hmm må sette meg ned å titte litt på diverse hjemmesider og sånn tror jeg, tenker endel på at den skal være under 40 cm både pga det er greit å "drasse" rundt med og ikke minst toget, der er jo under 40cm gratis :lol:

Hihi.. Liten opplysning: I Oslo er det ikke gratis med hund på toget, selv om den er under 40 cm. Det står på NSB sine hjemmesider, men NSB går inn under SL sitt regelverk når de kjører innen deres område, så da må man betale. De fleste konduktører er OK og tar ikke betalt, men møter du noen av de sure regelrytterne må du betale. Jeg kontaktet NSB etter å ha måttet betale hos et par rimelig gretne konduktører, og det er visst slik det egentlig er. Jeg spurte spydig om hunden kunne få månedskort, og om han da måtte ha bilde osv, men fikk av en eller annen grunn ikke svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes kelpie blir for energisk, ville jeg styrt unna lancashire heeler og noen av terrier rasene. Dette er jo superenergiske hunder :lol:

Hva med västgøtaspets? Denne kjenner jeg overhode ikke til, så aner ikke om energinivået her er stort eller ikke.

Shiba?

Islandsk fårehund?

Norsk buhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke at de er for energiske som er "problemet" det er at de må brukes mye (virker det som), har nå en hund som jeg driver med både lp og ag og begynner også nå med spor og rundering og da vil jeg gjerne ha en hund nr 2 som ikke krever like mye :lol: Hadde jeg hatt tid til det i tilegg til Turbo hadde jeg nok hatt aussie :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får skille mellom "superenergiske" hunder fysisk - og hunder som "MÅ" trenes med tanke på det mentale...

Västgötaspets og corgi og heeler er jo en slags "fettere" og med samme opphav, forøvrig. Heeleren er vel lettere til beins og mindre. Men de er "gårdshunder", alle tre raser - de skulle gjete, men mer moderat enn en bordercollie, og skulle vel ellers gå til hånde i det daglige og "være der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe stb er staffordshire bull terrier ja :) Har en god del hundebøker men klarer fortsatt ikke bestemme meg :) Er søren meg ikke enkelt men heldigvis har jeg good tid på å finne "min" rase ;)

Hmmm.. nei det skjønner jeg.

Men du har jo en fin blanding allerede da.

Hva med en blanding til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...