Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen her ute som kan komme med noen spennende raseforslag?


turbogutten

Recommended Posts

Ja nå skal jeg prøve meg her da og se om det er noen som har noen "perfekte" raser å anbefale? Da også gjerne bra oppdrettere på denne (de) hunderasen (e).

Jeg har sågodt som bestemt meg for at i år skal jeg ha en ny valp det er en perfekt tid da jeg har jobb hvor jeg kan ha med valpen, mamma kan ha valpen når jeg er på skolen, Turbo er roet seg mye og han elsker valper og sist men ikke minst jeg har pengene til det.

Kriterier:

- Under 40 cm

- Lett (sånn at jeg kan løfte den opp uten problem)

- Kunne brukes i lp og ag men behøver ikke være noe spesielt lett å trene

- Ikke være en rase som er kjent for å ha spesielle problemer med andre hunder

- Helst kh men lh kan vurderes litt ettersom størrelse på hunden o.l

- Må kunne stilles

- Må kunne tåle å være ute en stund fordi om det er kaldt ute, da eventuelt med klær/dekken av noe slag

Hvis jeg kommer på fler kriterier skriver jeg de på :ahappy:

Har sett endel på chihuahua da denne rasen går supert sammen med Turbo og både jeg og mamma liker den rasen kjempegodt så det er egentlig prisen og det å finne bra kull som stopper meg + selvfølgelig litt størrelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Hva med en pomeranian? De er utrolig søte, små, og energiske. Jeg har sett flere på agility banen, og noen få i lydighetsringen.

Kan egentlig ikke så mye om dem, men det var det første som slo meg :ahappy:

EDIT: Så nå at du ikke ville ha langhår. Da er vel den lille pelsballen utelukket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en pomeranian? De er utrolig søte, små, og energiske. Jeg har sett flere på agility banen, og noen få i lydighetsringen.

Kan egentlig ikke så mye om dem, men det var det første som slo meg :P

EDIT: Så nå at du ikke ville ha langhår. Da er vel den lille pelsballen utelukket?

Tror nok pomeranian er ganske utelukket ja ;) Er ikke så veldig fan av de fra før av og pelsen gjør det ikke noe bedre desverre :P

Dvergpincher

Dvergschnauzer

DSG

Jack Russel

Parson

mfl..

Mamma nekter dp da hun ble bitt av en for ikke så lenge siden, sett endel på dvergschnauzer men der har du endel pelsarbeid igjen da og det vil jeg helst slippe, dsg liker jeg bare ikke desverre så den blir det nok ikke, jack og parson er jo herlige og mamma liker de veldig godt men har kanskje lyst på litt mer show hund :wub:

Var det ikke du som ville ha yorkshire terrier?? kanskje det ikke var deg...hmm usikker... men det er jo en rase å anbefale da.

Nei det var nok ikke meg :P Skal jeg ha noe sånt skal jeg isåfall ha silky terrier ;)

Jeg er fortapt i "min" rase da, parson. Passer dine kriterier :P

Ja de er jo herlige, har du noen kennler jeg kan titte på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon eller sheltie? :wub:

Papillonen passer ypperlig til både AG og LP. Har ikke så mye erfaring med sheltie ang. LP da, så der kan jeg ikke si noe. Begge rasene passet verfall til kriteriene dine ;) Vet forresten ikke hvor høy sheltien er :P

Vet ikke hvor mye pelstell du vil ha, mulig sheltien blir litt for langhåret? Jeg greier gjennom min papillon en gang i uken ca. Tar fem min. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon eller sheltie? :wub:

Papillonen passer ypperlig til både AG og LP. Har ikke så mye erfaring med sheltie ang. LP da, så der kan jeg ikke si noe. Begge rasene passet verfall til kriteriene dine ;) Vet forresten ikke hvor høy sheltien er :P

Vet ikke hvor mye pelstell du vil ha, mulig sheltien blir litt for langhåret? Jeg greier gjennom min papillon en gang i uken ca. Tar fem min. :P

Sheltie skal jeg ikke ha ;) Har sett endel på papillon, har du noen sider jeg kan se på? Bra oppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare ett ord jeg Amanda! PINSCHER ! :wub:

Kriterier:

- Under 40 cm Ifølge rasestandar 45 - 50 cm (+/- 2 cm) Men både Whi og Teq er begge under 45cm.

- Lett (sånn at jeg kan løfte den opp uten problem)Veier 13-18kg

- Kunne brukes i lp og ag men behøver ikke være noe spesielt lett å trene. En "allround-hund" alt fra LP-rundering-AG-spor.

Veldig lettlært og lærevillig, elsker å jobbe og å få oppgaver, men må være flink med å ikke tærpe overdrevent lenge på samme tingen av gangen, variert og små treningsøkter.

- Ikke være en rase som er kjent for å ha spesielle problemer med andre hunder. Ikke kjent for å være det, men vær flink m sosialisering. De kan være overlegene mot folk. Det ser jeg på som posetivt når du skal trene LP ;)

- Må kunne stilles Yes, de kan ;)

- Må kunne tåle å være ute en stund fordi om det er kaldt ute, da eventuelt med klær/dekken av noe slag. De må ha på seg dekken dersom de ikke er i aktivitet og det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortapt i "min" rase da, parson. Passer dine kriterier :wub:

Tenkte også på denne rasen når jeg leste det første innlegget. Har de samme kriteriene som deg(utenom at jeg kan gå opp til ca 50cm, helst mindre da) , og jeg vurderte parson som hund nr2 ;) Men har litt dårlig erfaring med terriere generelt så er litt skremt av hele gjengen *flir*

Har vel egentlig lagt på et kriterie til, bruks, rundering, spor og slikt ;) Tror det blir Sheltie(synes den passer veldig bra til kriteriene dine!), hvis jeg finner den perfekte kompinasjon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også på denne rasen når jeg leste det første innlegget. Har de samme kriteriene som deg(utenom at jeg kan gå opp til ca 50cm, helst mindre da) , og jeg vurderte parson som hund nr2 :wub: Men har litt dårlig erfaring med terriere generelt så er litt skremt av hele gjengen *flir*

Ja, mange som har dårlig erfaring med terriere.

Selv var jeg utrolig heldig med min parson som førstegangs hund. Jeg fant et kull med godt gemytt, og i ettertid har jeg blitt mer kjent med parson miljøet og vet litt mer (enn det jeg egentlig burde vite) om forskjellige oppdretter o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke parson også en napperase?

Tre forskjellige pelsvarianter.

Broken, stri og glatthåret. Glåtthåret/broken trenger ikke å bli nappet, men hvis pelsen er broken kan det av og til bli nødvendig (avhengig av hvor mye blanding det er). Stri skal nappes (har selv strihåret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Eva har jo sett endel på pincheren også, hmm må sette meg ned å titte litt på diverse hjemmesider og sånn tror jeg, tenker endel på at den skal være under 40 cm både pga det er greit å "drasse" rundt med og ikke minst toget, der er jo under 40cm gratis :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå skal jeg prøve meg her da og se om det er noen som har noen "perfekte" raser å anbefale? Da også gjerne bra oppdrettere på denne (de) hunderasen (e).

Jeg har sågodt som bestemt meg for at i år skal jeg ha en ny valp det er en perfekt tid da jeg har jobb hvor jeg kan ha med valpen, mamma kan ha valpen når jeg er på skolen, Turbo er roet seg mye og han elsker valper og sist men ikke minst jeg har pengene til det.

Kriterier:

- Under 40 cm

- Lett (sånn at jeg kan løfte den opp uten problem)

- Kunne brukes i lp og ag men behøver ikke være noe spesielt lett å trene

- Ikke være en rase som er kjent for å ha spesielle problemer med andre hunder

- Helst kh men lh kan vurderes litt ettersom størrelse på hunden o.l

- Må kunne stilles

- Må kunne tåle å være ute en stund fordi om det er kaldt ute, da eventuelt med klær/dekken av noe slag

Hvis jeg kommer på fler kriterier skriver jeg de på :wub:

Har sett endel på chihuahua da denne rasen går supert sammen med Turbo og både jeg og mamma liker den rasen kjempegodt så det er egentlig prisen og det å finne bra kull som stopper meg + selvfølgelig litt størrelsen ;)

For å være helt ærlig så beskriver du en japaner.

Lettlært, robust, lett å holde i god pels kondisjon, tåler godt lange turer på fjellet, kan fint stilles ut, går godt overens med andre hunder og mennesker, har nok pels til å kunne være ute lenge uten å fryse(uten dekken/klær), fin størrelse til ag og kan gå bra i lp også da de er lettlærte. nevnte jeg at de har selvrensende pels?. Størrelsen 30-38cm for hannhunder, tisper noe mindre, normal vekt er 6-10kg alt etter som hvor stor hunden er.

Har selv tispe på 38cm og hun ligger på 9kg(stor tispe) hannhunder på den størrelsen er gjerne 10-11kg da de gjerne er litt grovere i benbygningen en tisper.

Kan vel få med at mine hunder har ikke blitt børstet siden vi var på stord i begynnelsen av november og stilte og det finnes ikke floker i pelsen dems enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Eva har jo sett endel på pincheren også, hmm må sette meg ned å titte litt på diverse hjemmesider og sånn tror jeg, tenker endel på at den skal være under 40 cm både pga det er greit å "drasse" rundt med og ikke minst toget, der er jo under 40cm gratis :wub:

Veldig off topic, men gjelder det alle tog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm litt usikker på cavalieren, har fått for meg at det er mye dårlig gemytt på de jeg? De jeg har kjent når jeg var mindre ble gale når de ble eldre, fikk sånn sort prikk på hjernen eller noe?

Det har ikke jeg opplevd med Cavalieren, og jeg kjenner mange Cavalierer. Jevnt over er vel de kjent for et veldig godt gemytt :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...