Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppkjøring

Maria

Recommended Posts

Skrevet
Det var 2 mnd. ventetid der hun kjørte :ahappy:

Men ett spørsmål, dere som har tatt lappen: hadde dere "oppvarmings" time før oppkjøringen?

Jeg fikk to oppvarmingstimer, til og med. For jeg sa ifra til kjørelæreren på forhånd at jeg var veldig nervøs og hadde konsentrasjonsproblemer.

Skrevet
Det er riktig som Line sier, det er opptil 9 ukers ventetid her jeg bor. Utrolig dårlig og veldig skuffende at systemet ikke har bedre kapasitet enn som så. Det er stor forskjell på 1 mnd. og 2 måneder liksom.

Forøvrig skal jeg ja oppvarmingstime først, ja. Men det er ikke lange stunden. 35 minutter ca.

Men dere soniser... Jeg husker aldri forskjellen på de to testene her;

1: Test av bremsekraftforsterker

2: Test av bremsetrykk(?)

Noen som husker?

Bremsekraftforsterkeren sjekker man ved å pumpe på bremsen til pedalen blir hard å trykke ned. Så starter man motoren, og pedalen skal gli inn. Bremsekraftforsterkeren fungerer på bremsen omtrent slik servoen fungerer på styring.

Å sjekke bremsetrykk betyr at man skal sjekke at bremsene fungerer. Det finnes en forskrift som sier at fullt bremsetrykk skal oppnås ved 2/3 av pedalvandring. Bremsene skal også tåle 100 kg trykk.

Godt mulig det er lang ventetid på oppkjøring rundt omkring, og det er jo en pine også for oss trafikklærere. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal legge ned alle stasjoner. Men ifølge loven må man bare vente 4 uker på å få ny.

Jeg fikk to oppvarmingstimer, til og med. For jeg sa ifra til kjørelæreren på forhånd at jeg var veldig nervøs og hadde konsentrasjonsproblemer.

Jeg har alltid oppvarmingstime med mine elever. 45 minutter før er standard, men det finnes de som vil ha en dobbelttime før. Vi rekker ikke å kjøre veldig mye på denne tiden, men det blir tid til litt oppvarming og eventuelle spørsmål i siste liten :ahappy: De fleste skolene opererer med oppvarmingstime.

Skrevet

Jeg tror nok jeg vil ha oppvarminstime først i hvertfall. Er under 1/2 år til jeg skal prøve å kjøre opp (planen er å ta den på dagen), så jeg håper jeg er godt nok forbdredt til da :ahappy:

Skrevet

Takk takk :ahappy: Det er en særdeles befriende følelse må jeg si. Og det gikk jo så mye greiere enn forventet!

Skrevet

Ja, det var det med bil da. ;) Jeg får nok låne bil en del, foreldrene mine er glade bare de slipper å kjøre meg over alt (spesielt på utstillinger).

Karine: Nå kan jeg trene ag. i Asker etter hvert, da :ahappy:

Takk for gratulasjoner!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...