Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppkjøring


Maria

Recommended Posts

Jeg får ikke sove! :D

Grunnen: oppkjøring på mandag.

Jeg har et intenst ønske om å få til dette, men er veldig usikker på om jeg er god nok til å klare å ta førerkortet allerede på mandag. jeg har mageknip og skjelver av tanken på å sitte i bilen med sensoren. Kjenner jeg meg selv rett finner jeg på noe tull og driter med loddrett ut og stryker. Alle vennene mine vet at jeg har oppkjøring på mandag, og skuffelsen vil værs stor, ikke minst for min egen del, om jeg stryker. Det er to måneder venteliste for å kjøre opp på nytt..

Noen som har tips til hva jeg burde tenke på? For å roe ned nervene litt :D Og ikke minst tips til selve oppkjøringa.

Jeg setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust rolig, og med magen, kjenn at du får pusten ordentlig ned, liksom.

Også kan du lage en spilleliste på mp3/iPod, whatever, med rolige sanger, og høre på de før du skal kjøre opp. Bare ikke glem å puste ordentlig!

Masse lykke til, jeg var nok like nervøs som deg, men det gikk veldig fint, og jeg hadde en grei sensor. :D Kjørte feil og greier, men det gjorde ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går nok bra!

Om du er usikker på en strekning på oppkjøringen, kjør heller for sakte enn for fort :D Ingen som stryker deg om du kjører 10 km under fartsgrensen.. Jeg kjørte faktisk i 30 km/t en kort strekning som var 60km/t :D det var veldig smalt der syns jeg :rolleyes:

Vær rolig, ikke tenk på at sensoren sitter der, og trøst deg med at kjørelæreren din nok ikke ville sendt deg opp til oppkjøring om du ikke var god nok :P

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prat med sensoren om det gjør deg mindre nervøs. Om alt og ingenting og været. Sensoren min (som kalles "Strykejernet" faktisk) hadde visst hund, så vi skravla om hunder hele turen og hu glemte å fortelle meg hvor jeg skulle kjøre av et par ganger.

Ta det med ro. Ikke la deg stresse av andre som klistrer seg opp i baken på deg eks. Husk å bruke speil og tenk på farta inn mot kryss og rundkjøringer. Særlig nå som det er glatt. Ellers er det å følge trafikkreglene.

Og IKKE bry deg om at sensor skribler på blokka si underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket om det jeg gjorde, f. eks så enkle ting som hvorfor jeg ikke valgte å gire, eller hvorfor jeg kanskje kjørte litt sakte akkurat den strekningen. Prøvde å ha en god tone med sensor, det gikk bra. Husk at de er ikke ute etter å "ta" deg! Kjør som du gjør når du har kjøretime, det holder faktisk.

Og husk at du KAN gjøre feil, du stryker ikke av en liten feil som å glemme å blinke, eller bryte fartsgrensa litt en gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, viktig å gjøre som IW sier: forklar hva du gjør og hvorfor. F.eks: Jeg vet at det er 60 her, men jeg føler at sikten er dårlig, derfor velger jeg å ligge i 50. Husk å vis at du flytter blikket og bruker speil godt, jeg vet om flere som har hatt mange store feil, men som har stått fordi sensor så at feilene var pga av nervøsitet, og at de allikevel kjørte trygt og forutsigbart. Spesielt viktig ved feltskifter og nedbremsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på alle skrekkhistorier om feil man kan stryke på og strenge sensorer :lol:

Helt enig ! Som regel blir historiene verre og verre for hver gang de blir fortalt :D. Og det er neppe sikkert at det er EN ting som gjør at noen stryker, det er gjerne helheten på alt som avgjør om sensor synes du er trygg nok til å slippes ut i trafikken.

Tenk på det du har lært av kjøretimene, gjør slik du har lært - så skal jo saken være biff :lol:. Kvelden før oppkjøringa kan du jo tenke over hvilke ting du synes kan være vanskelige, "visualiser" situasjoner du tror du kan komme opp i slik at du kanskje er forberedt på hvordan du skal takle dem - da står du sterkere om ting skjer :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hør for all det ikke på skrekkhistoriene. Folk gjenforteller ofte til sin egen favør. I virkeligheten har de antakeligvis gjort noe de selv vet var feil. Sensorene er seriøse, og husk at de har en plan de MÅ følge. Alle sammen. Og de er overraskende koselig :lol:

Mitt råd til deg er:

Legg deg i god tid (gjør ikke noe om du ikke får sove)

Spis frokost

Ikke tenkt på alt som kan gå galt. Det har du ikke tid til! Å kjøre bil er en oppgave som krever konsentrasjonen din. Så prøv å snu vinklingen. Det er fort gjort å sitte i bilen - på vei mot et kryss - og tenke: "Nå må jeg for all del ikke kvele bilen". Prøv heller å tenke på hva som er oppgaven din. Sensorene er ikke maskiner. Du består førerprøven hvis sensor føler seg trygg sammen med deg.

Du bestemmer selv om du vil prate med sensor under førerprøven eller ikke. Hva som passer deg vet du best selv. Gjør det som gjør deg mest komfortabel uten å forstyrre konsentrasjonen din.

Læreren din har ikke sendt deg til førerprøven uten grunn, prøv å huske det. Vi vil jo at dere skal klare det!

Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og bare for å være litt sleivete her, så skal det vel ikke mye til for å bestå kjøreprøven når man ser på hvor mange idioter som befinner seg bak rattet på en bil :lol:.

hoho, alt sklir ut når de står der med beviset i handa og ingen som passer på... "når katten er borte danser musene på bordet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker følelsen. Var SÅ spent foran min oppkjøring, som var på 18-årsdagen min. Kjipt å stryke da gitt... Heldigvis gikk det veldig bra, og jeg stod :lol: Husker at jeg spurte sensor "Oi, er vi ferdig allerede?!" Jeg var dødsens spent FØR oppkjøring, men under oppkjøringen roet nervene seg og det hele gikk helt naturlig.

Husk å roe ned farten før uoversiktlige utkjørsler (spesielt ved vikeplikt fra høyre), og i blant er det ikke så dumt å ha foten klar på bremsen på slike steder, eller hvis du passerer barn langs veien. Vet aldri hva de kan finne på :P

Lykke til! Det går sikker kjempefint! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var like nervøs før min oppkjøring, særlig fordi kjørelæreren min ikke trodde på meg når jeg kom og fortalte han at jeg besto etterpå (notis til alle kjørelærere - ikke et godt tidspunkt for å dra en spøk..) :lol: Det er en del som stryker på oppkjøring, men de som gjør det gjør store feil. Ikke bekymre deg for personen som sitter i setet ved siden av, bare fokuser på hva du skal gjøre. Vær særlig obs på innkjøring forbudt skilt (sensor sier som regel "ta første vei til venstre", de peker ikke i retningen du skal kjøre for deg), stoppskilt (husk at der er det full stopp, sjekk til begge veier og så kjøre) og i rundkjøringer (overraskende mange som hadde kjørt opp på samme kjøreskole som meg fikk litt trekk for at de kjørte for tidlig ut i rundkjøringen - det er bedre å vente for lenge enn for kort.)

Selv kvalte jeg bilen i første rundkjøring, fordi jeg glemte å gire ned fra 3. til 1.gir. Sensor brydde seg ikke om at jeg kvelte den, men lurte på om jeg så hvorfor. Jeg rødmet, og han sa at det spilte ingen rolle - alle er så nervøse at de holder på å tisse på seg de første ti minuttene likevel. Sensorer møter masse nervøse nye trafikanter hver dag, de ønsker ikke å stryke noen - med mindre de ser at de kan være farlige i trafikken.

Siste tingen som er litt viktig er fotgjengere. Nå som det er så vått og sørpete på østlandet er det et stort og viktig punkt at du viser hensyn til fotgjengere. Kjører du i 40 gjennom en stor vanndam med fotgjengere ved siden av spruter det ganske heftig. Hvis du begrunner litt lav fart med sånt får du et pluss i margen.

Lykke til - dette går sikkert fint :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange oppmuntrende ord.. :lol: Jeg klarer nok å snu vinklingen min litt mer nå tror jeg. Dette må jeg gå for å klare, hvis ikke... kjipt, men overkommelig..

Skal la dere få vite hvordan det går, jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du har jo allerede fått masse gode råd her. Prøv å roe deg selv ned og pust med magen. Kjørelærern din har jo allerede vurdert deg til at du er klar for oppkjøring! Og da vil jeg også tro at du er dyktig nok til å skulle klare det. Og jeg har ikke helt troa på at alle sensorer er så ille som ryktene sier. Min var ihvertfall kjempehyggelig. Litt sjenert og tok forsiktig initiativ til samtale om helt andre ting enn kjøringa under veis. Han var selvfølgelg nøye, men det er jo jobben deres. De er nok stort sett trivelige folk som de fleste andre. Du er jo allerede vandt til at kjørelærern din sitter ved siden av å maser og pirker på deg :lol: . Husk å roe ned både deg selv og kjøringa. Lykke til! Dette klarer du! Og skulle du ikke klare det er det jo ikke verdens undergang, bare litt kjedelig å måtte vene enda to mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare rette deg litt, skulle hun være uheldig er det 4 uker karenstid, ikke 2 mnd :ahappy:

Det var 2 mnd. ventetid der hun kjørte ;)

Men ett spørsmål, dere som har tatt lappen: hadde dere "oppvarmings" time før oppkjøringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 2 mnd. ventetid der hun kjørte :ahappy:

Men ett spørsmål, dere som har tatt lappen: hadde dere "oppvarmings" time før oppkjøringen?

Det hadde jeg før oppkjøring for snart 10 år siden (nei jeg NEKTER å liksom være så gammel!!) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare rette deg litt, skulle hun være uheldig er det 4 uker karenstid, ikke 2 mnd :ahappy:

Det er riktig som Line sier, det er opptil 9 ukers ventetid her jeg bor. Utrolig dårlig og veldig skuffende at systemet ikke har bedre kapasitet enn som så. Det er stor forskjell på 1 mnd. og 2 måneder liksom.

Forøvrig skal jeg ja oppvarmingstime først, ja. Men det er ikke lange stunden. 35 minutter ca.

Men dere soniser... Jeg husker aldri forskjellen på de to testene her;

1: Test av bremsekraftforsterker

2: Test av bremsetrykk(?)

Noen som husker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...