Gå til innhold
Hundesonen.no

Har sterilisert tispa


MonicaT

Recommended Posts

Hei.

I går ble Toya sterilisert.

Fått tabletter, body og masse info, men jeg spør her likevel

Var dere hund slapp i flere dager ?

Toya bare ligger, ligger, snur seg og er helt "fjern". Aldri sett henne sånn før og synes egentlig det er litt skummelt.

Har ikke sett selve såret, men bandasjen er nesten helt tørr. ( bare litt verk, men ikke noe blod ).

Ikke vil hun spise heller ( hun som normalt er matvrak ). Hadde trodd at hun i dag ville spise, men ikke det. Måtte tvinge i henne tablettene i dag morges. Ikke engang pølsepiter, leverpostei eller skinke ville hun ha ( med tabletter eller uten ).

Er dette normalt ?

Og hvor lenge er de så slappe. Dyrlegen sa at hun ville være slapp de første dagene.

Synes bare hun virker så rar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fars tispe er sterilisert.

Det er helt normalt at tispen er lidt slap de første dage efter operationen, de skal jo komme sig efter narkosen, og de føler sig ikke så godt tilpas.

Kan godt hende at de ikke har lyst til at spise, ligesom os mennesker når vi har været i narkose, vi synes heller ikke altid at det er lige sjovt når man vågner, er groggy, smerter og kvalme, og en hund skal også ige finde ud af hvad der egentlig er sket med den.

En sterilisering er et større indgreb end for eksempel en kastration, så rekonvalesencen tager derfor også længere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte min tispe for 2,5 år siden. Hun var bare slapp den første dagen. Hun fikk desverre betennelse i det ene stinget. Eller, det var mer som en reaksjon fordi det ikke oppløste seg slik det skulle. Så kikk ofte på operasjonsområdet. Jeg merket det på at det begynte med en liten hevelse som ble stor på bare et lite døgn. Inn til veterinæren igjen og hun fjernet stinget uten bedøvelse. Tror det var fordi det ble oppdaget så tidlig.

Jeg måtte også tvinge i tablettene den første tiden. Mi hadde dårlig matlyst nesten ei uke etterpå, men det kan òg komme av betennelsen. Ikke fortvil, for ofte så blir hundene matvrak etter å ha blitt sterilisert. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er matvrak fra før, så det tror jeg ikke blir noe problem.

Jeg har ikke fjernet bandasjene, men har snakket med dyrlegen. Det er litt veske på bandasjene, men ikke så mye. Dyrlegen mente hun skulle bli mer pigg til i morgen, ellers skal jeg tilbake for en sjekk.

Kan ikke se noen kuler/hevelser rundt ved bandasjene.

Nå er det over1 døgn siden og hun er helt slapp. Ikke vært ute siden i dag morges ( kl 07 ) og ikke drukket noe vann heller. Bare sover og sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispen jeg kastrerte i november var slapp første kvelden, dagen etter var hun en litt roligere variant av seg selv. De får jo smertestillende og styr, men hun var i form når hun var våken, lekte og ville være med på tur osv. Særlig i starten er det viktig med mye væske, blandet ut vann med boksemat så hun fikk i seg rikelig. Blandet også boksemat og tørrfor første uken så hun fikk i seg godt med næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toya er slapp, vil så vidt være med ut og tisse.

Fikk i henne mat og litt veske i stand, men ellers ligger hun bare og sover.

Får håpe hun kvikner til i morgen, ellers er det en tur til dyrlegen igjen for kontroll.

Lar henne bare sove - det er vel kroppens måte å lege kroppen på. Men nå er det gått over et 1 døgn, så greit å høre litt hvordan andre har opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver, høres normalt ut. Jeg har fått operert flere tisper. Noen har vært helt utafor, slik som din, andre har vært klar for skautur etter et par dager. Det er et stort inngrep,kroppen trenger litt tid på å kvitte seg med narkosen. Vondt gjør detnok også. Pass på at hun får nok væske, om nødvendig må du bruke en sprøyte eller spruteflaske. Spørpå apoteket om de har noe næringspulver som kan løses opp i vann. Lykke til, det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridie sov de to-tre første døgnene hun også.. Jeg måtte gi henne vom og hundemat med masse vann i for å få i henne veske i det hele tatt, men den første dagen var det nesten ikke respons å få...

Det er nok helt normalt med Toya nå også. Ogbare vent, om 4-5 dager, når hu raserer huset med skjermen så savner du dagene der hu bare lå rett ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er normalt.

I dag er hun litt mer kvikk, men sover masse fortsatt. I dag morges var hun kosete og jeg kjente plutselig igjen hunden min :)

Vi har body og ikke lampeskjerm. Andre som har brukt body ?

To ganger har hun prøvd å slikke seg der, men hvordan er dette med body. I morgen skal hun være hjemme alene og hun vil nok ikke rive i bodyen, men hun kan jo slikke den ganske våt i verstefall. Hvordan er det isåfall ?

Såret er jo bandasjer og teipet med bodyen over.

Så det burde jo greit om hun skulle finne på å slikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er normalt.

I dag er hun litt mer kvikk, men sover masse fortsatt. I dag morges var hun kosete og jeg kjente plutselig igjen hunden min :)

Vi har body og ikke lampeskjerm. Andre som har brukt body ?

To ganger har hun prøvd å slikke seg der, men hvordan er dette med body. I morgen skal hun være hjemme alene og hun vil nok ikke rive i bodyen, men hun kan jo slikke den ganske våt i verstefall. Hvordan er det isåfall ?

Såret er jo bandasjer og teipet med bodyen over.

Så det burde jo greit om hun skulle finne på å slikke ?

Da Molly ble sterilisert brukte jeg bare body. Men hun viste ingen interesse for å slikke (prøvde kun ett par ganger med en gang). Hun gikk uten noenting når jeg var tilstede, men hadde body om natten og når hun var alene. Men Molly er med meg på jobb, så det var jo veldig begrenset hvor mye hun var alene. Jeg hadde ikke turt å la hunden være alene over lengre perioder (ihvertfall ikke en arbeidsdag) med bare body. Om hunden skulle bestemme seg for å herpe stingene... grøss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle tispen vår ble sterilisert i frobindelse med en livmorbetennelseoperasjon (langt ord). Hun ble merkbart roligere i etterkant, og de første ukene var hun også ganske så mye slappere. Hun var alltid matvrak, både før og etter, men måtte over på lightfôr til vanlig da hun ble litt vel rund i kantene:P Brukte body og det var ikke noe problem for oss iallefall. Hun slikket litt, men det gikk jo ikke utover såret.

Lykke til, Toya er nok snart kalr for full fres på rypefjellet igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Toya får slikket bodyen våt rundt såret, vil det etterhvert kunne bli betennelse i det... Da blir det jo en voldsom bakterieflora og såret får ikke fred. såslikker hun, ville jeg brukt skjerm i tilegg.

Det måtte vi gjøre her. Bridie var helt panisk, sku slikke slikke slikke, så¨vi brukte både body og skjerm i 10 dager til stingene ble tatt, og så skjerm i 2-3 dager til. Men bridie slikker fortsatt litt på såret sitt, så det er fortsatt litt rødt i pelsen. (Ikke huden, men pelsen).

Så som sagt, Toya skal ikke slikke body'n våt, da kan det bli bakterier i såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vært hjemme 1,5 time alene nå og body'n er tørr. ( lar henne ikke få slikke når jeg ser hun prøver, har vel prøvd 3-4 ganger så langt ).

Tar henne med på jobben og så får vi se hva vi gjør etterhvert. Skal hun være alene må vi kjøpe skjerm, men mulig hun får lov til å være med på jobben neste uke også.

Stingene skal gå bort av seg selv sa dyrlegen, men vi skal til kontroll neste torsdag. Når det er gått 14 dager og stingene er ute, da er det vel ingen fare ?? Hun skal vel bare bruke bodyen mens stingene er der ?

Jeg fikk beskjed om å ikke bytte bandasje så sant den ikke er blodig ( noe den ikke er ) så jeg gjør ingen ting ( aner jo ikke hvordan såret ser ut, men så lenge det ikke vesker så er vel alt fint ).

Badasjen er teipet godt sammen i huden, dette må være vondt når det skal av ?

Hvordan reagerte deres hunden på det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde ingenting som dekket til, la et kompress mellom såret og bodyen de første timene når det blødde litt, ellers var det bare bodyen som beskyttet. Måtte tilbake etter titolv dager for kontroll og å ta stingene.

Er det veldig forskjellig praksis på kastrering rundtom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vært hjemme 1,5 time alene nå og body'n er tørr. ( lar henne ikke få slikke når jeg ser hun prøver, har vel prøvd 3-4 ganger så langt ).

Tar henne med på jobben og så får vi se hva vi gjør etterhvert. Skal hun være alene må vi kjøpe skjerm, men mulig hun får lov til å være med på jobben neste uke også.

Stingene skal gå bort av seg selv sa dyrlegen, men vi skal til kontroll neste torsdag. Når det er gått 14 dager og stingene er ute, da er det vel ingen fare ?? Hun skal vel bare bruke bodyen mens stingene er der ?

Jeg fikk beskjed om å ikke bytte bandasje så sant den ikke er blodig ( noe den ikke er ) så jeg gjør ingen ting ( aner jo ikke hvordan såret ser ut, men så lenge det ikke vesker så er vel alt fint ).

Badasjen er teipet godt sammen i huden, dette må være vondt når det skal av ?

Hvordan reagerte deres hunden på det ?

Molly hadde også bandasje som var teipet på huden, og den fikk jeg beskjed om å fjerne etter 2 dager så sant det ikke var noe blod gjennom den. Den satt godt fast, men jeg fuktet den godt med pyrisept der den var limt og da slapp den.

Jeg fikk litt sjokk da jeg tok av "plasteret" for hun var helt blå og rød på magen, så ut som hun hadde fått juling. Men det var visst ikke veldig unormalt og ikke farlig så lenge det ikke blødde eller væsket...

Jeg fjernet stingene selv etter 14dager og når stingene er tatt så er faren over ja, trenger bare bodyen for å beskytte stingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tispa mi ble sterilisert for halvannet år siden fikk hun body på. I tillegg skulle venflonen sitte i forbeinet til dagen etter. Da vi sto opp morgenen etter lå bodyen i en krøll i yttergangen mens venflonen lå sundtygget i buret på stua...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Blondie ble sterilisert for halvannet år siden fikk hun bare skjerm, ikke body eller bandasje. Hun var på beina igjen dagen etter operasjonen og spiste som før. 10 dager etter operasjonen var hun på agilitytrening.... :)

På mandag skal yngstemann under kniven*grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasteret falt av på Bridie andre dagen, så hu hadde kun body'n på for å beskytte stingene. Tror hu slikket veldig mye på det (eller prøvde da) fordi plasteret var satt på så det lugget i huden hennes. Iallefall ble hu litt mindre opptatt av det da vi tok vekk plasteret. Men da satt det kun fast i et par cm totalt.

litt OT, men hvorfor skal du sterilisere Kokos, Martine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm

Er tydligvis litt forskjell rundt omkring.

Jeg har fått beskjed om å ikke fjerne bandasjen eller teipen så sant den ikke er full av blod. Og så skal jeg på kontroll etter 10 dager.

Men jeg trodde at sår trengte litt luft for å gro, det vil jo ikke gjøre dette når det er teipet så godt sammen ?? Og 10 dager er jo ganske lenge sånn sett.

Jeg får sjekke litt med dyrlegen i morgen på det punktet.

Takk for tispet om hvordan man humant kan fjerne teipen.

( husker selv fra aktive trenings dager hvor godt sport teip sitter på huden når det skal fjernes *grøss )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
    • Synes frem til 6 mnd mtp de sylskarpe valpetennene. Valper blir også mye morsommere synes jeg når de er litt mer «brukbare» etter min mening. Men krevende er de lenge til. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...