Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten robust rase som hund nr 2

Mud

Recommended Posts

Har nok truffet den samme sheltien som du, og den var skikkelig daffen, gikk på tur med min Papillon, og han var i skyene når han traff sheltien, men det var helt motsatt for den :D Den eneste kvikke sheltien jeg har sett, var på agility banen!

Papillon er veldig mye kvikkere enn sheltie utifra det jeg har sett. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte min papillon. Han er alltid kvikk og glad når vi skal prøve nye ting :D

Regner med vi har truffet samme da ja ;) Og - jeg har samme inntrykk som deg, vertfall etter de jeg har møtt å dømme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 213
  • Created
  • Siste svar
Hva med en pumi eller puli??? De tror jeg hadde passet deg helt fantastisk. Ellers har vi jo min rase da york :D Men terrier ville du jo ikke ha..

Sheltie er max størrelse :D

Skal jeg ha en av de ungarske så blir det Mudi. Klarer ikke for mitt bare liv å se for meg en yorkie rundere i skogen desverre og så er det for mye pelsstell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie er max størrelse :D

Skal jeg ha en av de ungarske så blir det Mudi. Klarer ikke for mitt bare liv å se for meg en yorkie rundere i skogen desverre og så er det for mye pelsstell :D

Pumi er jo nesten like stor som sheltie og puli er jo en liten hund. Yorken er den rasen som kan ha fryktelig lite pelsstell jeg klipper min ene tispe en gang i 4 måneder og da helt kort. Tar ca ti minutter og det var det ikke mere pelsstell en det. Ellers vet jeg om en york som går rundering og den er i elite i lp. bare så det er sagt! Det er mange fler som endelig har begynnt å se yorken som en hund man faktisk kan gå konkuranser med. Og mange har begynnt med agility feks med god suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet jeg ingenting om?

Hentet fra en venn av meg

Hur är Corgi att leva med ?

*En Corgi kan man använda till mycket.

Först och främst är den en väldigt trevlig familje hund.

Den är intelligent och har lätt att lära.

*Corgin lämpar sig mycket bra för både lydnad, agility och bruks.

Eller varför inte eftersökshund.

* Rasen är sund och frisk. Lever ofta länge, vissa upp till 15 år.

* Pälsen är lättskött och vädertålig. Och kräver ingen dyrbar pälsvård.

Fäller gör den. Men det gör ju de flesta hundar.

Ofta är det ju 2 ggr om året den fäller ordentligt.

* Den vaktar lagom mycket, men det är ju lite utav en uppfostrans sak, liksom skällandet.

Eftersom den har ett lite bevakande anlag kan det lätt bli att

den "boffsar och voffsar" för minsta ljud.

Därför kan det vara bra att sätta gränser från början.

*Alla hundar fungerar med barn.

Så länge barnen fungerar med hundar.

*Så söker Du/Ni efter en liten och behändig hund, som man ändå kan göra mycket saker med?

Så kan vi varmt rekommendera en Corgi.

*Liten och behändig lättlärd , frisk och sund, glad och vänlig.

Men ändå larmar om det kommer objudna gäster.

*Trots sin storlek så är det ingen "liten" hund, den här robust och tålig.

Uttrycket "Stor hund i liten kropp" tycker jag är lite slitet och används ofta.

Men när det gäller Corgin stämmer det verkligen.

Welsh Corgi är kort och gott en

rolig hund att leva med !

För mig är den en perfekt hang-around eller mindre krävande brukshund.

Den klarar mycket i arbetsväg och är rolig att arbeta

med både i skogen och på appellplan

och självklart även en sportig familjehund.

Den kräver dock inte riktigt lika mycket arbete som tex en kelpie el schäfer.

Er veldig forelsket i denne rasen som nr.2 rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* da ble det enda en rase å velge i (aner meg at dette kan ta tid)

Får komme med en rase til jeg da - siden du er svak for bartedyr: dvergschnauzer :D Passer perfekt til alt du nevner under her. Og dersom man driver rullerende napping tar det bare en liten time hver fjerde uke med nappingen - så børster man kjapt igjennom en gang i uka, raker litt ull når det er nødvendig.

LP, rundering, spor og kanskje agility :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra en venn av meg *klippe masse*

Er veldig forelsket i denne rasen som nr.2 rase.

De er liksom litt for store allikevel..korte bein liksom, men STORE hunder...

Får komme med en rase til jeg da - siden du er svak for bartedyr: dvergschnauzer :D Passer perfekt til alt du nevner under her. Og dersom man driver rullerende napping tar det bare en liten time hver fjerde uke med nappingen - så børster man kjapt igjennom en gang i uka, raker litt ull når det er nødvendig.

Eh..i min bok er det der MYE pelsstell!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er liksom litt for store allikevel..korte bein liksom, men STORE hunder...

Mankehøyde på 30? Stor? :D Sheltien og whippeten er da ikke så mye mindre/større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker gjeterhunder så er det jo en del mindre hunder i gruppe 1:

Eks:

- sheltie

- pyrre

- pumi

- puli

- schapendoes

- lancashire heeler

Tenker alle disse rasene vil gjøre seg godt i både spor, lp og agility! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.T: Rullerende napping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.T: Rullerende napping?

Du tar det lengste en gang i måneden (evt kan man også ta de lengste en gang i uken, det tar bare noen minutter og reduserer også tiden man bruker en gang i måneden). Dette medfører at pelsen til enhver tid er kort og fin - i utstillinggskondisjon. Men det beste er at man slipper å stå i timesvis to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enkelt det der med rasevalg nei, går endel runder med meg selv om dagen :D

Når det gjelder shelti så henger jeg meg på Vala vedr anbefalinger om Kennel Krohnegården, flotte friske og typeriktige individer med masse av arbeidskapasitet!

Kjenner ikke til papillon eller phalene så der kan jeg ikke uttale meg.

Mudi og pumi er jo mye hund da i mindre forpakning, litt sånn belgerstyle :D

Shipperke (skrives det sånn?) klubben hadde rasetreff når jeg var på kurs i Hemsedal for noen år siden, makan til små hissigpropper!!

Var helt sjokkert jeg, vurderte sterkt å ta labradoren på armen når jeg skulle passere 8 stk på en tursti, helt alvorlig! har du noen sinne sett noen med en labrador på armen...? ;)

Vel var gjerne ikke så oppklarende men... Jeg stemme på shelti :)

Lykke til Anette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir vel litt sånn mellomstore igjen? Ikke vet jeg om de leker veldig godt med gjeterhunder heller, Loke leker dårlig med feks springere...

Kooikeren er på størrelse med sheltien. Den er mye mindre enn springeren. Det er en fantastisk arbeidsom hund. Jeg trente både lydighet, agility og bruks med gutten min. Den har nok mye av de samme egenskapene som belgeren, men er ikke like lett-stresset. Jeg har heller aldri møtt en kooiker som er vanskelig å belønne. Den er meget lettlært og trenger en aktiv tilværelse. Dessverre er det mange hunder som har havnet hos familier som bare vil ha en vakker kosehund. Og noen av disse hundene har funnet opp sine egne arbeidsoppgaver, som f.eks vokting eller utagering mot andre hunder. Kooikere som lever aktive liv, trenger ikke aktivisere seg selv. Engelskmennene sier at den har "the will to please".

Vil du vite mer, bare spør. Ta også en titt på denne linken fra en svensk hjemmeside.

http://www.kooiker.se/

Edit: Der finner du bl.a. mentalbeskrivelse av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kommer til å anskaffe meg en papillon igjen... Jeg digger utholdenheten, årvåkenheten, farten og "poffen", men så er det helsen da. Jeg har fått stjerne i datasystemet til vetten fordi vi er en hyppig kunde... Kneleddstull, øyestyr, allergi og annet morsomt er vel det mest vanlige. Nå har vel jeg hatt spesielt uflaks kanskje... Jeg syntes min er for pinglete, har hatt masse problemer med leking (drakamp) som blir skummelt av ingenting feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kommer til å anskaffe meg en papillon igjen... Jeg digger utholdenheten, årvåkenheten, farten og "poffen", men så er det helsen da. Jeg har fått stjerne i datasystemet til vetten fordi vi er en hyppig kunde... Kneleddstull, øyestyr, allergi og annet morsomt er vel det mest vanlige. Nå har vel jeg hatt spesielt uflaks kanskje... Jeg syntes min er for pinglete, har hatt masse problemer med leking (drakamp) som blir skummelt av ingenting feks.

*sukk* dette er vanskelig...

Lurer på om jeg skal vurdere face rase igjen <_< De er jo ikke store greiene de heller egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jeg hører "liten, robust hund", så tenker jeg umiddelbart på Corgie jeg :rolleyes: Har du vurdert den? den hører jo til gjeterhundgruppen, og burde kunne gå godt sammen med en belger skulle jeg tro..

Kjenner et par stykker, fra ulike oppdrett. Robuste og fine begge to. Den ene er riktignok lydberørt, men ellers veldig fin. Aldeles sjarmerende vesener med stooor personlighet *sukk*! De krever nok en dreven eier, men du skulle jo klare den biffen du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en face race er iallefall ikke mindre krevende enn enn belger! Om de ikke er mer krevende, så er de iallefall minst like krevende...?

Joda, men er de som belgeren klarer de fint å få lite trening i perioder så lenge de får turer :)

Problemet med rasen er at det er så himla få av de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er iallefall sikkert. Du får ta deg en tur til frankrike eller no sånt!

Huff, jeg satt her og leste om heeleren og surfet rundt på noen private hjemmesider. Fikk plutselig lyst på en sånn en. 6-8kg, RASKE, livlige og gjeterhunder. Dog er de ikke like tøffe i maska som en del andre raser, men i Sverige brukes jo de fleste heelerne til noe iallefall. Det er en pitteliten brukshund i mine øyne :) Også klarer de seg utmerket uten maaaassevis av trening, men krever noe! (- har jeg inntrykk av.)

Men hvordan var det, likte du ikke heelern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er iallefall sikkert. Du får ta deg en tur til frankrike eller no sånt!

Huff, jeg satt her og leste om heeleren og surfet rundt på noen private hjemmesider. Fikk plutselig lyst på en sånn en. 6-8kg, RASKE, livlige og gjeterhunder. Dog er de ikke like tøffe i maska som en del andre raser, men i Sverige brukes jo de fleste heelerne til noe iallefall. Det er en pitteliten brukshund i mine øyne :) Også klarer de seg utmerket uten maaaassevis av trening, men krever noe! (- har jeg inntrykk av.)

Men hvordan var det, likte du ikke heelern?

Jo jeg liker heeleren, men har inntrkk av at de er endel hardere i hodet enn mange andre gjeterhundraser :P

Men Anette, hvorfor face race? Hvorfor ikke poil long?

Rett og slett fordi jeg synes face rase er smellvakker. Vakreste rasen jeg vet om tror jeg..og skal jeg først ha pyrre så kan jeg like gjerne gå for den liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...