Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor hund for aktivt par?


mortifer

Recommended Posts

Hei alle sammen på Dyresonen :P ...min første post..

Jeg og min kjære ( begge i 20-årene) planlegger å få oss hund et stykke frem i tid (Vinter 08- Vår 09), men vil allerede nå starte innhentingen av informasjon slik at vi kan gjøre det rette valget når den tid kommer.

- Siden ingen av oss har hatt hund før, håper vi på litt råd og vink angående hvilken hund som er å anbefale.

Hun er aktiv fjellklatrer og kajakkpadler og vi har både fjell og skog utenfor stuedøren.

Det er andre (litt lenger ute) i familien som har hund og jeg har flere ungdoms

____

Vi er på jakt etter en hund som er/har :

* Middels-Stor til Stor

* Tur/kløv kapasitet

* Kort eller strihåret

* Forholdsvis lite pelsstell

* Mulighet for å trene eller ha et lite vaktinstinkt

* Lettlært og Godlynnet

____

Vi har lest om mange hunderaser, men "skremmes" bort av hunder som stemples som vanskelige,farlige,krevende og lignende.

Jeg ha full forståelse for at slike advarsler finnes og det er nok en grunn til det. Det skal sies at vi er ikke typen som skal få oss en Schäferhund,Rottweiler,Dobermann og lignende da vi er oppegående nok til å kjenne våre begrensninger og er heller ikke typen som skaffer seg hund for å vise oss.

De hundene vi har kommet fram til foreløpig er blant annet Labrador Retriver ,

Buhund, Hollansk Gjeterhund, Grosser schweizer sennenhund.

Hjelp og råd mottas med takk.

Hilsen Bergenser og Sogne-Jente :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Hej Bergenser og velkommen hertil

Håber i finder frem til det helt rigtige for jer :P

Labrador retriever lyder som en rigtig god førstegangshund, der går ind under de kriterier du har skrevet her, ud over labrador, er der også flatcoated og golden der måske er noget for jer.

Jeg ville nok holde mig lidt væk fra gjeterhunde som førstegangs ejer, medmindre man er parat til at have en hund der har behov for en del aktivisering og stimulering.

Men det kommer jo også an på hvor stor vægt i lægger på det med træning, om det bare skal være lidt kurser og dagligdags lydighedstræning, eller om i aktivt vil bruge hunden til lydighed evt. konkurrencer.

En god ide er at få læst, gode bøger om træning af hund fra valp til voksen inden anskaffelsen.

Held og lykke med valg af hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Bergenser og velkommen hertil

Håber i finder frem til det helt rigtige for jer :P

Labrador retriever lyder som en rigtig god førstegangshund, der går ind under de kriterier du har skrevet her, ud over labrador, er der også flatcoated og golden der måske er noget for jer.

Jeg ville nok holde mig lidt væk fra gjeterhunde som førstegangs ejer, medmindre man er parat til at have en hund der har behov for en del aktivisering og stimulering.

Men det kommer jo også an på hvor stor vægt i lægger på det med træning, om det bare skal være lidt kurser og dagligdags lydighedstræning, eller om i aktivt vil bruge hunden til lydighed evt. konkurrencer.

En god ide er at få læst, gode bøger om træning af hund fra valp til voksen inden anskaffelsen.

Held og lykke med valg af hund

Takk Takk :P

- Kommer sikkert til å bli kjekt

Labrador er en veldig kjekk hund den ja, Vanngal :P

Du foreslår at vi holder oss vekke fra Gjeterhundrasene pga Mosjon, og hva konkret er "stimuli"? Vi holder oss aktive, men har ikke tenkt å bruke hunden til utstilling/konkuranser. Ser ikke slik ut sånn no? Mer brukshund, men vi er innstilt på trening og det å lære nye ting.

Hvordan er de andre hundene vi har nevnt iforhold til Labradoren? - Vanskelig å lese oss frem til konkrete forskjeller :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hollandsk gjeterhund krever vel en god del mental aktivisering, der tror jeg ikke tur vil være nok iallefall. Gjeterhunder har en tendens til å kreve både mye mosjon og mental aktivisering (spor, lydighet, agility, rundering osv.) hvor de får bruke hodet sitt og ikke bare kroppen. En gjeterhund som bare får mye mosjon vil kreve mer og mer mosjon for å bli tilfredsstilt, og vil ende opp som "overaktivisert" frysisk mens den blir underaktivisert psykisk. Ikke en heldig situasjon. :P

Det finnes så utrolig mange andre hunder å velge imellom som vil fungere utmerket som aktiv tur og kløv-hund, og kanskje trekkhund også, at jeg syns ikke man trenger å velge en gjeterhund hvis det bare er slikt man er innstilt på å drive med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hollandsk gjeterhund krever vel en god del mental aktivisering, der tror jeg ikke tur vil være nok iallefall. Gjeterhunder har en tendens til å kreve både mye mosjon og mental aktivisering (spor, lydighet, agility, rundering osv.) hvor de får bruke hodet sitt og ikke bare kroppen. En gjeterhund som bare får mye mosjon vil kreve mer og mer mosjon for å bli tilfredsstilt, og vil ende opp som "overaktivisert" frysisk mens den blir underaktivisert psykisk. Ikke en heldig situasjon. :P

Det finnes så utrolig mange andre hunder å velge imellom som vil fungere utmerket som aktiv tur og kløv-hund, og kanskje trekkhund også, at jeg syns ikke man trenger å velge en gjeterhund hvis det bare er slikt man er innstilt på å drive med.

Ah, tror du misforstod meg når jeg snakket om Tur/kløv. Det er ikke snakk om at vi ikke kommer til å oppmuntre den mentalen delen også, det vil vi jo selvsagt gjøre, ellers får du vel kanskje som du sier en uheldig situasjon ja.

Vi vil jo gjøre det vi kan for hunden når vi får hunden, er bare det at jeg ikke vet helt hva alt heter og hvordan det fungerer , men det skal det jo leses opp på før den "store dagen" :P

Men angående gjeterhunder -> Er det slik at de er NØDT å ha en Jobb, som i den forstand å jobbe på en gård (med f.eks sauer) slik som mange i sogn bruker BC sin til?

Er blitt vel sent nå, får spørre mer imorgen.

Tusen takk for alle svar sålangt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men angående gjeterhunder -> Er det slik at de er NØDT å ha en Jobb, som i den forstand å jobbe på en gård (med f.eks sauer) slik som mange i sogn bruker BC sin til?

Den behøves ikke at have et job, men den skal køres mentalt træt, det er derfor mange bruger dem aktivt i agility, lydighed etc. så de får brugt hovedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..hvorfor ikke alaska husky? Eller siberian? De er greie snille hunder med god avknapp og de som ikke går godt nok i spannet selges helst til par som dere.

Det eneste negative jeg kan komme på med de hundene er at det er en stor mulighet for at du ikke kan slippe den løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Velkommen til sonen!

Først vil jeg si at labrador er en flott førstegangshund, dog vil jeg tro at den kanskje er litt lite aktiv i forhold til ett ett friluftselskende par som skal ha en turkompis. Men perfekt om dere kan finne en oppdretter som driver med dualpurpose linjer - dvs. avler både jakt og utstilling.

Buhund - for liten om dere ønsker en kløvhund, dessuten har de en tendens til å ha svært mye lyd (bjeffing) på alt og ingenting.

Grosser Schweiser sennenhund vet jeg ingenting om, men det er jo en liten rase (i antall individer)

Når det gjelder pels og røyting på de forannevnte rasene så må du regne med BETYDELIG røyting på disse tre rasene, og ikke bare i avgrensede perioder, men mer eller mindre hele tiden. De trenger kanskje ikke børsting daglig, men de slipper pels hele tiden.

Hollandsk Gjeterhund - vel, jeg vet ikke så fryktelig mye om den rasen heller - men eksteriørt og mentalt så er den jo i grunnen relativt lik min egen rase (belgisk fårehund), og jeg synes slett ikke du skal la deg skremme av alt snakket om hvor mye de trenger av mental stimuli og bla bla bla - det er fullt mulig for vanlige dødlige uten ambisjoner om å bruke 10 timer på hunden hver dag å ha en slik rase. De trenger ikke bøttevis med mental trening, men som alle andre raser setter de pris på å få litt. Mosjon er like viktig, og kombinerer man en god tur om dagen med litt kløving og leking med triks osv. så er de mer enn fornøyd og lever greit ett godt liv.

Som belgeren så røyter hollenderen to ganger i året og slipper lite eller ingen pels utenom røyteperioden.

Jeg vil anbefale dere langhårsvarianten av rasen da denne nok er bedre for en førstegangseier enn den korthårede.

Jeg ville forøvrig heller ikke nøle med å anbefale belger til dere, de er noe større enn hollenderen, men mentalt relativt like. Som hollenderen er det en aktiv rase som setter pris på å få utfolde seg fysisk og psykisk. Velegnet til noen som ønsker en aktiv turkamerat som kan gå i dagesvis i fjellet uten å miste motivasjonen osv.

Lykke til i jakten på drømmehunden. Husk - det er uansett mye jobbing før dere kommer så langt at den blir en flott kløvhund og det gjelder uansett hvilken rase dere måtte velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk bulldog, Riesenschnauser?

Begge kan være krevende og noe sta hunder, men jeg tror at voksne mennesker som setter seg litt inn i rasene kan håndtere de helt fint.

Grosser schweizeren liker jeg veldig godt selv, men har ikke noe førstehåndskjennskap til de, dessverre. Men den er jo veldig fin til kløv, da.

Akita, ridgeback og dalmatiner er andre jeg ville sett på.

Har dere tatt rasevelgeren på Canis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men angående gjeterhunder -> Er det slik at de er NØDT å ha en Jobb, som i den forstand å jobbe på en gård (med f.eks sauer) slik som mange i sogn bruker BC sin til?

Velkommen hit :D

Tenkte Aussie (australsk gjeterhund), det er jo en kjempefin rase for kløv, gode turer til fjells, den er lærervillig, Den har faktisk alle egenskapene du er ute etter. Den er jo en litt "tøff" rase og har litt egne meninger om ting, men med litt kurs og trening, har du en super hund! Jeg tør påstå at det er en bc light, og den er litt større. Den krever jo en børst i ny og ne.. åh nei, den har jo litt pels, altså ikke stri eller korthåret.

Labrador er også en kjempefin rase og som passer til "kriteriene" dine.

Lykke til!

Edit: tatt bort ett avsnitt, da jeg ser jeg har misforstått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad i labradoren, jeg. Eller hva med en såkalt "jaktgolden"? De er spretne, aktive og lette i kroppen også - lettere enn labrador. Hannhund eller tispe kan jo også ha endel å si; synes endel labradorhanner kan virke litt "fremfusende", men det er kanskje eier som lar det gå for langt? Ellers er det jo mange friluftsfolk som liker vorstehere, en strihår tispe kunne kanskje være noe å vurdere også?

Det som er med endel av gjeterhundene, er at de vel lett kan få endel "greier" dersom man gjør ting litt feil - og at ting kan variere en god del mellom ulike linjer. Har truffet noen "parkbelgere", tervuerener, som har vært hos hvermanseneiere som ikke gjør noe med dem annet enn "greie" turer i parken - og de har vært praktfulle hunder. Aussier er jo kjempetrendy, men der har jeg sett hvor ulikt det kan lande - alt etter eier og linjer; når det går galt der går det minst like galt for ikke å si verre enn med en border collie, fordi det er mer "tak" i dem. Det er ikke den førstegangshunden som mange later til å tro, sa en dreven aussieeier til meg.

For ofte synes jeg at dersom man trår feil - hvilket kan skje med førstegangshunden - så kan ting bli litt verre med endel gjeterhunder; de begynner tidvis med mindre festlig atferd som kan få litt større konsekvenser enn en stødig labrador iallfall. Som vokting, mistenksomhet mot folk, gjeting "gone amok", reale "tulleperioder" og annet småtull som er greit for den som vet hva man har i vente, men som kan bli litt "bombe" dersom man er uforberedt.

Velger dere en gjeterhund, så sørg for at dere får hjelp til å finne en oppdretter med stabile, trygge hunder - "på vippen"-gjeterhunder eller usikre hunder er kjipt, enten det er terver eller schäfere eller annet. Hollendere er en liten rase, og de få jeg har møtt på tur har hatt sine greier - med vokting, med atferder som kanskje ikke har vært så lette å håndtere for ferske kjøpere - men der blir den største innvendingen at det blir lite å velge mellom av oppdrettere, og få som "kan" rasen. Da heller en belger, der det er litt mer å velge i.

Røyting er det uansett på de fleste hunder, så med pelsstell så tenker jeg da heller på mye børsting og styr for å unngå floker - og da er vel semilanghår også ganske greit, og de fleste korthårsrasene, bare det er såpass korthår at den vil tåle turer om vinteren også uten masse dekkenstyr og greier. Se på schäfer (normal hårlengde), de tåler både sommer og vinter helt greit - ikke er for lang pels som snøen kladder i, ikke fryser de fordi pelsen er for kort og for tynn - i motsetning til en boxer eller dobermann.

Dette med hund løs er jo noe annet også da. Det er greit å iallfall kunne slippe båndet hvis man trenger begge hender til noe, uten å frykte at hunden skal stikke av på jakt eller så - uten at man nødvendigvis har den løs hele tiden. Det er verdt å tenke på i forhold til endel raser.

Til så aktiv bruk som dere skal ha, så hadde jeg sett bort fra de noe tyngre hundene - som sennenhundene. Det ER mer kladdete, og jeg ville heller gått ned på antall kilo dyret kan ha i kløven, og heller ha en som kan smette rundt i terrenget, opp i en kano, opp skrenter, uten å bli for stor og uhåndterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..hvorfor ikke alaska husky? Eller siberian? De er greie snille hunder med god avknapp og de som ikke går godt nok i spannet selges helst til par som dere.

Det eneste negative jeg kan komme på med de hundene er at det er en stor mulighet for at du ikke kan slippe den løs.

Enig med Loke her.

Hva passer vel bedre til et aktivt par enn en husky? Så lenge man vet hva rasen står for er dette en genial rase for aktive folk. Bare pass på å få en med trekkvilje om dere ønsker å bruke den som trekkhund foran ski eller pulk.

sjekk www.siberian-husky.net for info om siberian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit :D

Tenkte Aussie (australsk gjeterhund), det er jo en kjempefin rase for kløv, gode turer til fjells, den er lærervillig, Den har faktisk alle egenskapene du er ute etter. Den er jo en litt "tøff" rase og har litt egne meninger om ting, men med litt kurs og trening, har du en super hund! Jeg tør påstå at det er en bc light, og den er litt større. Den krever jo en børst i ny og ne.. åh nei, den har jo litt pels, altså ikke stri eller korthåret.

Labrador er også en kjempefin rase og som passer til "kriteriene" dine.

Lykke til!

Edit: tatt bort ett avsnitt, da jeg ser jeg har misforstått noe.

Jeg må si meg enig i det Akela sier, aussie er ikke noe bc light eller større bc. Ikke minst har rasen (og den skal ha det i følge rasestandarden) vaktinnstinkt. Så om trådstarter ikke vil ha vakthund, så synes jeg at en burde styre unna aussien og andre raser med vakt i seg. Er en uheldig får du en hund med lite mot og mye vokt.. og trår en feil der kan det bli ganske fatalt. Bare det med egne meninger, litt tøffhet og vokt er heller ikke noe alle trives med, de gjør fort det de selv mener er kjekt om en ikke passer på. Til at aussien er så liten rase i Norge, og forholdsvis ny (første aussiekullet født i Norge er 10år i dag), så er det mange linjer å sette seg inn i og en del å tenke på. Det er forskjell på linjer og vokting, men flere førstegangskjøpere som har kjøpt fra "ikkevoktendelinjer" (hva nå enn det er) har fått seg et lite sjokk når hunden kommer i puberteten.

Ellers er jo aussien en flott rase (synes nå jeg :D ). Min elsker å trekke meg på ski/sykkel og nå i vinter skal han få prøve seg på å trekke pulk, noe jeg regner med han kommer til å like. Ikke har vi noe problem med snøklumper i pelsen heller (men det er fryktelig variabelt innen rasen). Han elsker også å bære kløv og ble fort "kløvklok". Langturer på fjellet digger han, og 10timers gange per dag på langtur er ikke noe problem. Han lurer bare på hvorfor vi ikke skal trene noe artig etterpå, eller gå lengere. For en langtur med fysisk trening er ikke nok for ham, han trenger mye psykisk trening også. Det aller beste er en kombinasjon med mye av begge deler;) Han liker kjempegodt å trene lydighet, agility og bruks også og er med på det aller meste. Min gutt har også en del vokt i seg, noe jeg ikke har gjort noe forsøk på å dempe, heller fått under kontroll slik at vi kan leve med det, men så bor vi sånn til at det er greit.

Sånn btw.. en aussie røyter myye;) En skulle nesten ikke tro det, noen sier de røyter mer enn de fleste raser.. *ler*

Er forresten enig i Akela om at dere burde styre unna de største og/eller tyngste rasene. En litt mindre hund er rett og slett lettere å ha med seg på turer! Ikke minst kommer de seg oftere/lettere fram i terrenget.

Om dere ikke nødvendigvis vil ha dere en rasehund er det jo mulig å få en omplasseringshund? Da kan dere hilse på hunden først og se litt på pels, størrelse og gemytt. Er mange de som trenger et nytt og aktivt hjem.

Edit: Alaska husky er fantastiske turhunder, så fremt en er obs på at det kan forbli båndhunder resten av livet... særlig når en er på tur i områder hvor det er mye husdyr/vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at Mailin kom med den! Jeg blir litt trist når folk anbefaler aussien til folk som ikke har planer om å la den bruke hodet sitt. En oppdretter sa til meg at hun aldri i verden kunne tenkt seg til å tatt ifra aussien muligheten til å jobbe og bruke HODET sitt, og derfor selger hun ikke til folk som ikke vil drive med noe. Konkurranser er ikke et must, men man skal (burde??) planlegge å trene hunden innenfor et eller annet eller bruke den i praktisk jobb på gård o.l.

En psykisk understimulert aussie blir raskt et voktende "monster" har jeg og hørt, og rasen er ikke voksen i hodet før den er omtrent 4 år.. En aussie som bare får masse turer i skog og fjell vil nok antagelig bli værre å ha inne i huset pga den kjeder seg og finner på sine egne hodebry-oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidespor her: Jeg tror ALLE hunder "liker å bruke hodet sitt", og at det er nokså mange hunder - også av gjeterhundrasene - som godt kan trives med et aktivt liv der turer i skog og mark og ikke noe mer enn litt vanlig "stuedressur" står på programmet. Kjenner svært veltilpassede settere som er joggekompiser i timesvis og får fly litt rundt i skauen i tillegg, men som aldri jaktes med, som også virker veldig tilfreds. Noen setterfolk mener da dette nærmest er dyreplageri... fordi jakt er så viktig for rasen.

Men hva er "bruke hodet" - enten det er til sport eller bruks - og hvor mye skal til? Noen aktive konkurransehunder jeg har trent med er bare på trening 1-2 ganger i uken og litt trening i egen hage, ellers er det ikke "all out" hele tiden, men et normalt "familieliv" som står på programmet - og de er prakteksemplarer som virker riktig tilfredse og avslappede til hverdags.

Endel oppdrettere av disse "nye" såkalte popisrasene som aussie, er veeeeeldig opptatt av at dette er "brukshunder" - og er gjerne like hissige mot dem som avler "show-aussier"... Men med bruk tenker man da tydeligvis agility og bruks, noe disse hundene slettes ikke har som opprinnelse. Og hvor mange BCer brukes til sin opprinnelige bruk, nemlig gjeting? Ikke mange, tatt i betraktning registreringstallene årlig. Hvor OFTE får gjeterhunder bruke seg til gjeting hos en normal sauebonde? Ikke akkurat daglig, vel?

Det er prisverdig at man prøver å "advare" dem som vil ha aussie bare fordi de er så pene - det er en rase som er for vakker for sitt eget beste, dessverre. Men det er dumt om man "går glipp av" aktive friluftsmennesker, fordi rasen trenger å bruke hodet sitt 24/7 liksom. Det finnes solide bruksschäfere som ble "sykepensjonert" vekk fra tjenestebruk og istedet plassert hos dyktige, "normale" mennesker der de hadde det utmerket med aktive liv i denne betydning - og der de som plasserte dem dit, selv er profesjonelle hundemennesker...

Det store poenget er vel at man vel ofte tenker at en ikke-konkurranseinteressert eier er ensbetydende med en slapp sofapotet som ikke gjør noe som helst hverken mentalt eller fysisk med hunden sin.... og det stemmer ikke nødvendigvis :rolleyes:

Hehe, enkelte bruksfolk jeg har vært borti har vært MYE mindre aktive enn vanlige familiefolk - der de sitter på stolsekken og går et spor og trener en runderingsøkt. Faktisk mente en bruksdommer at det var endel deltagere på konkurranser som rett og slett hadde hunder med dårlig kondis....

Det springende punktet i rasevalg er vel at man klarer å beherske det man får? Det er litt vanskelig å formulere, men jeg har nå altså sett opptil flere aktive konkurransefolk med riktig ufordragelige hunder i hverdagen, med utagering og andre festligheter.... og andre "vanlige" eiere som har utmerkede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med en korthåret Vorstehhund?

sterke,hardføre hunder :rolleyes:

er fire forskjelige typer av de. langhåret,korthåret,strihåret,stikkelhåret!

vorsteh er en fin hund å ha i hus tålmodig med barn som den er, og den er intelligent og derfor enkel å jobbe med. En vorsteh er også en sterk og arbeidsom hund, og derfor velegnet som trekkhund og til å bære kløv. Vorstehhunder gjør det blant annet svært bra i trekkhundkonkurranser i nordisk stil. Det finnes også vorstehere som er godkjente redningshunder i NRH (Norske Redningshunder), men å gjøre en vorsteh til redningshund må anses som et prosjekt for spesielt interesserte.

utrolig fin rase :rolleyes:

En veloppdragen hund er en lykkelig hund! For å gi valpen din en god start i livet er det viktig at du lærer deg så mye som mulig om hundetrening og hundeadferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hehe, enkelte bruksfolk jeg har vært borti har vært MYE mindre aktive enn vanlige familiefolk - der de sitter på stolsekken og går et spor og trener en runderingsøkt. Faktisk mente en bruksdommer at det var endel deltagere på konkurranser som rett og slett hadde hunder med dårlig kondis...

Ja men Akela - de får jo bruke hodet så mye og da trenger de jo ikke mosjon vet du..........

(og jeg kjenner til flere med den holdningen - fellesnevneren er at det går svært fint på trening - som gjerne varer i mange mange timer - men økta til hunden varer kanskje i 10 minutter - i konkurranser går det skikkelig dårlig og eier skjønner bare ikke hvorfor, det går jo så fint på trening... *ler*)

Edit: Sånn forøvrig - så selger jeg mye heller en valp til en førstegangseier som sier/og ser ut som - de er glad i friluftsliv og ønsker seg en kompis på turene, enn en førstegangseier som legger ut om bruksambisjoner. *ler* - Førstnevnte tror jeg gjerne litt mer på enn sistnevnte liksom - der skal jeg gjerne vite at de faktisk HAR gjort noe før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har utelukket schäfer, men drister meg allikevel til å foreslå egen rase :-) Man får ingen bedre og mer allsidig turkompis enn en schäfer, men sosialisering og miljøtrening er viktig med denne rasen. Den er lettlært både på godt og vondt. Vokting ligger naturlig for den, men jeg har en hund som vokter minimalt og aldri med bjeffing så dette styrer man til en viss grad selv.

Jeg vil også driste meg til å foreslå hovawart. den ligner kanskje mest på en golden, men har mange av schäferens egenskaper. Andre raser jeg tror kan passe er malamute, grønlandshund og vorsteher. Disse er mer egenrådige i gemytt men sier aldri nei takk til en god tur. Du har også fått tilbud om en samojed og jeg hadde forhørt meg litt mer om den hunden.

Mental stimuli skremmer mange kommende hundeeiere, men det er ikke vanskligere enn at hunden må få lov til å bruke hodet også - ikke bare kroppen. Man går ikke en schäfer, terv eller border collie (++) sliten. De må selvsagt bevege seg, men det som virkelig sliter dem ut er mentale utfordringer. Disse behøver ikke å være så kompliserte. Man kan gjemme en plastflaske, spre godbiter rundt i gresset, kaste en ball ut i dyp snø eller ta en dressurøkt. Det som reddet meg i hundens yngre dager var at han var med meg fra morgen til kveld, på jobb og nær sagt overalt ellers. Sånt gjør en hund sliten og lykkelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat Coated Retriver er verdens herligste. Veldi matglad hund så liker og jobber, elsker og bade, ikke korthåret men er ikke mye pelsstell med dem. En hund som er veldig glad i barn og mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også driste meg til å foreslå hovawart. den ligner kanskje mest på en golden, men har mange av schäferens egenskaper. Andre raser jeg tror kan passe er malamute, grønlandshund og vorsteher. Disse er mer egenrådige i gemytt men sier aldri nei takk til en god tur.

Hovawart er ikke en førstegang hund, med mindre du har et godt nettverk med hundekyndige og vet hvor man skal spøre.

Den har sikkert mye til felles, men jeg drister meg til å si hovawart er litt mer "skarpere" og litt mer sær. Og har inntrykk av at den har tøffere vaktinstinkt.

Idet minste de hovawarter vi hadde, men jeg vet ikke hvordan de er i norge.

Men hvis dere mener dere kan håndtere dette, passer den bra til ønskene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang..Husky...

Jo mer jeg tenker på det, jo mer virker rasen perfekt for dere. Den vokter ikke, krever lite pelsstell, snill som dagen er lang, er barsk hund ute og sofagris inne, i det hele tatt er rasen nærmest perfekt med untagen at det er en mulighet til at dere aldri kan ha den løs på tur men på den annen side er det faktisk båndtvang for alle andre raser i sommermånedene også. Du må bare være mer påpasselig med en husky, men det lærer man kjapt. Det er heller ingenting i veien for å trene husky i Lp etc så lenge man ikke har ambisjoner om vm :D

Jeg er vokst opp med et utall alaska huskys i nær familie (linjene var pointer/vorsther og husky blandinger) og selv om noen av de kunne gå løse, andre ikke etc etc..hadde alle hundene det til felles at de var ufattelig snille, enkle å håndtere selv for meg som var barn, rolige i hundegård (her er det vel noe trening som ligger bak) men noen råskinn på tur.

Siberian kjenner jeg ikke sååå godt til, annet enn Hilde (LBL) sin(e) og de minner meg veldig om mine gode barndomsvenner.

Herlige flotte hunder som også egner seg som førstegangshunder.

Ikke minst er de friske, det er liksom ikke så stor risiko for at en husky får HD som en labrador...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang..Husky...

Jo mer jeg tenker på det, jo mer virker rasen perfekt for dere. Den vokter ikke, krever lite pelsstell, snill som dagen er lang, er barsk hund ute og sofagris inne, i det hele tatt er rasen nærmest perfekt med untagen at det er en mulighet til at dere aldri kan ha den løs på tur men på den annen side er det faktisk båndtvang for alle andre raser i sommermånedene også. Du må bare være mer påpasselig med en husky, men det lærer man kjapt. Det er heller ingenting i veien for å trene husky i Lp etc så lenge man ikke har ambisjoner om vm :D

Jeg er vokst opp med et utall alaska huskys i nær familie (linjene var pointer/vorsther og husky blandinger) og selv om noen av de kunne gå løse, andre ikke etc etc..hadde alle hundene det til felles at de var ufattelig snille, enkle å håndtere selv for meg som var barn, rolige i hundegård (her er det vel noe trening som ligger bak) men noen råskinn på tur.

Siberian kjenner jeg ikke sååå godt til, annet enn Hilde (LBL) sin(e) og de minner meg veldig om mine gode barndomsvenner.

Herlige flotte hunder som også egner seg som førstegangshunder.

Ikke minst er de friske, det er liksom ikke så stor risiko for at en husky får HD som en labrador...

Vi har også sett på Husky og det virker som en kjempefin hund, men det står at AH blir stresset og potensielt destruktive dersom de ikke får utløp for "Flokk-følelsen" sin? Vi har ikke planlagt å drive med hundekjøring, noe som jeg oppfatter som det Huskyen er avlet for (iaf til en viss grad).

Synes også det er litt synd at Husky er en 100% i bånd hund,noe som ble påpekt tidligere i denne posten, da jeg synes det er kjekt å se en hund som får løpe litt omkring for seg selv :D

Masse gode råd her

Takker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også sett på Husky og det virker som en kjempefin hund, men det står at AH blir stresset og potensielt destruktive dersom de ikke får utløp for "Flokk-følelsen" sin? Vi har ikke planlagt å drive med hundekjøring, noe som jeg oppfatter som det Huskyen er avlet for (iaf til en viss grad).

Synes også det er litt synd at Husky er en 100% i bånd hund,noe som ble påpekt tidligere i denne posten, da jeg synes det er kjekt å se en hund som får løpe litt omkring for seg selv :D

Masse gode råd her

Takker :D

Det er sant at huskyen kan slite mer med seperasjonsangst enn andre raser ja. Så skal den være mye hjemme helt alene så kan det rette individet by på bråk. Den flokktilhørigheten som gjør den til en så fantastisk trivelig og sosial hund har som alle andre egenskaper en bakside. Mange alskas (og enkelte siberians) kan gå løse, men hvis det å ha hunden løs er viktig for dere så hadde jeg styrt unna eventuellt gått for et voksent indvid som jeg allerede visste kunne gå løs. (husk at ALLE raser skal gå i bånd i beiteområder og under båndtvangstiden ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...