Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrepoliti


Trixi28

Recommended Posts

Har planer om drive norges svar på amrikanske ASPCA ,og vil høre folks meninger om dette om dere synes det er på tide norge får slik eller om vi ikke trenger det her til lands,( ALLE SOM IKKE HAR NOE SERIØST Å KOMME MED BES HOLDE SEG UNNA :yawn: )

post-3272-1199632103_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til dyrepoliti. Kort sagt syns jeg det er alt for mye kostnader etc for det i forhold til behovet - vi har mye mye mer viktige ting vi kan bruke pengene på før Norge går til anskaffelse av dyrepoliti.

Men det betyr ikke at dyrenes velferd kan få større prioritering enn det det har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i høyeste grad behov for noe her til lands, dog ikke etter amerikanske tilstander.

Vi har nok av triste skjebner i dyreverdenen her til lands også, men heldigvis ikke så illle som man finner i mange andre land.

Her har vi allerede flere organisasjoner som gjør MYE nytte for seg, og et samarbeid med dem vil jo da være nødvendig.

Hva vi trenger mest nå er et felles ansikt for de som allerede er her, men som stort sett arbeider i det skjulte.

Regner med at du har vært i komtakt med dyrevernsnemnda og hentet litt informasjon fra dem og hvordan de arbeider.

En ting jeg likevel lurer på er finansiering.

Dagens dyrevernorganisasjoner sliter allerede med penger og er avhengige av donasjoner og frivillig arbeid.

Hva er det som får deg til å tro at du vil få dette til bedre enn dem?

Er det plass til og "marked" for flere dyrevernsorganisasjoner, eller har du planer om å gjøre dette stort?

Aspca er så store at det nesten kan virke som et monopol på dyrevern, og noe sånt vil det ta veldig mange år å få til her i landet.

Det vil jo også kreve noe helt sinnsykt med arbeid.

Men lykke til, sier nå jeg om du virkelig er seriøs med denne ideen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har egentlig liten tro på at det vil fungere med dyrepoliti i Norge.

For det første har vi vel nok av uniformert lekepoliti her i landet, og Siden vi hundefolk fra før er selvutnevnte eksperter på egen og andres hunder, hvilke kompetanse skal et slikt dyrepoliti ha ? Og siden trådstarter hevder å besitte slik kunnskap lurer jeg på hvor han har tatt utdannelsen sin.

Og dyrepoliti har vi jo i form av Mattilsynet, husk at vi bor i et veldig lite land og det blir litt merkelig å samenligne oss med USA.

I amerika drives slike organisjoner basert på rike bidragsytere som har et varmt hjerte og en stappfull bankkonto, og de er det mange av i statene, så her på berget måtte vi vel satset på Rimihagen og Røkke m.fl for at en slik oganisasjon skulle overlevd, for jeg antar at trådstarter har ment dette som en jobb, og da er det vel kjekt med litt lønn en gang i blandt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man heller kan bruke ressurser på hjelpe de dyrevern organisjasjonene som allerede er her en å lage enda noe lignende som blir "til overs". Isteden for å jobbe for å få noe til å jobbe i tilegg til matilsynet så synes jeg man heller burde jobbe for at de får mer makt og ressurser slik at man ikke trenger noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for dyrepoliti i norge. Det er sikkert noen dyr her til lands som også trenger hjelp og få kommet seg vekk fra et fælt hjem. Jeg veit allerede om noen, og skulle så inderlig ønske at noen tok ansvar å fjerne dyra.

Har fulgt med en del på seriene som går på animal planet, og syns det er fantastisk at det er folk som bryr seg om dyra!

Selv vil jeg gjerne jobbe som dette, gjøre en god gjerning for alle hjelpesløse dyr som trenger oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om drive norges svar på amrikanske ASPCA ,og vil høre folks meninger om dette om dere synes det er på tide norge får slik eller om vi ikke trenger det her til lands,( ALLE SOM IKKE HAR NOE SERIØST Å KOMME MED BES HOLDE SEG UNNA ;) )

For det første vil det aldri bli noe stort behov for dette i Norge.. så derfor ... _Nei... dette behøver vi overhodet ikke..å om du har seriøse planer ang å drive noe ala dette foreslår jeg at du starter med å ta et kurs i rettskriving ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede et offentlig organ som kalles Dyrevernsnemnda. De finnes overalt i hele landet og sorterer under Mattilsynet. De har lovverk og myndighet til å gripe inn dersom nødvendig og får statlig støtte til virksomheten sin.

Så NEI til eget dyrepoliti - det finnes allerede.

Jeg veit allerede om noen, og skulle så inderlig ønske at noen tok ansvar å fjerne dyra.

Siden du vet om dyr som lider så må du jo gi den meldinga videre til dyrevernsnemnda. Telefon 06040.

Skal lidende dyr kunne få hjelp er de avhengig av at publikum melder det inn. Så ring i dag.

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede et offentlig organ som kalles Dyrevernsnemnda. De finnes overalt i hele landet og sorterer under Mattilsynet. De har lovverk og myndighet til å gripe inn dersom nødvendig og får statlig støtte til virksomheten sin.

Så NEI til eget dyrepoliti - det finnes allerede.

Gjør det egentlig det?..

"Mattilsynet reagerer for sent og følger ikke opp saker der dyr blir vanskjøttet, mener flere dyrevernorganisasjoner. Også fagfolk frykter for dyrevernet."

http://www.aftenposten.no/dyr/article1000077.ece

"Dyrevern nedprioriteres under Mattilsynet, det viser det økende antall dyretragedier, som også skjer på gårder som er under oppsyn av Mattilsynet, mener dyrevernorganisasjonen NOAH."

http://www.nationen.no/landbruk/article2743559.ece

"Mattilsynet hadde avlagt gårdeierens 21 okser åtte tilsyn etterfulgt av skriftlige tilsynsrapporter om manglende forhold i fjøset. Først på den siste inspeksjonen ble gårdeieren politianmeldt og fratatt ansvaret for dyrene. Da var hele besetningen avmagret og én okse død."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1914444.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Du må gjerne mene at jeg ikke har noe vettugt å komme med - men dette blir litt for dumt etter min mening. Hvordan i all verden mener du at en person skal kunne starte ett dyrepoliti i Norge?

Missforstå meg rett, jeg mener i aller høyeste grad at noe bør gjøres med Norges måte å handtere dyrevernssaker på - men for at dette skal gjøres ordentlig så kreves ressurser - langt mer ressurser enn du aner, og ikke bare det - men du er avhengig av samarbeid med både mattilsyn lokalt og sentralt samt politiet.

Jeg er i aller høyeste grad for å ha ett dyrepolit, men det må ikke bestå av lokale helter - men være en nasjonal organisasjon som er bygd opp over en lest, med ett mål - nemlig tale dyrens sak.

Målet med å ha "dyrepoliti" er å hjelpe dyrene, dvs. å få dyr som lider ut av settingen de er i dersom det blir vurdert at de lider. Alternativet i dag er avlivning/slakting. Saksgangen før man kommer dit er imidlertid superlang - for først må man anmelde - så skal det kjøres gjennom rettsinstans og først da kan man kanskje fjerne dyrene fra settingen.

For å få til ett effektivt dyrevern så må man ha ett nært samarbeid med rettsinstanser som kan fatte hastevedtak slik at dyrene umiddelbart kan fjernes fra situasjonen de er i. Så må man ha fasiliteter til å ta imot dyrene som blir "beslaglagt" - og da gjelder det både hunder, katter, hester, kuer og griser (dyrevern er mer enn katter og hunder) - og slike fasiliteter må man i Norge ha mange slike steder - (grunnet geografien) - og dette er ikke gratis. Skal man bygge opp flere steder som kan ta imot en 50-60 hunder, 100-200 katter, 20-30 talls ku/hest osv. - så trenger man ikke særlig mye fantasi for å forestille seg at dette kommer til å kreve aburde mengder millioner. Da holder det ikke med en idealist som opererer på egenhånd for å si det sånn.

Man må jo - ikke minst - ha folk som kan ta seg av dyrene som blir beslaglagt.

I Norge går ting ofte så langt at dyrene slaktes/avlives - og en av årsakene er at man ikke har steder som kan ta imot dyre som lider.

Så for å konkludere - for å bygge opp ett effektivt "dyrepoliti" som gir en viss mening så trenger man

1. Full tillit og samarbeid med mattilsyn/dyrevernsnemd, politi og rettsevesen

2. Ressurser nok til å bygge opp dyrevernsmottak flere steder i landet - samt ansette personer til å ta seg av dyrene

3. Fullstendig omlegging av dyrevernslovene

Så beklager - men jeg synes planen din virker svært lite gjennomtenkt - det holder ikke at en mann ønsker å starte dyrepoliti - selv om du skal ha honnør for tanken.

Ett tips er imidlertid å forsøke å starte en veldedig organisasjon hvor målet er å finansiere dyrevern. Og da mener jeg ikke ekstremorganisasjon ala NOAH og disse (for de er bare skrekkelig superteite), men en organisasjon hvis mål på sikt er å opprette ett bedre rettsvern for dyr som lider - ved f.eks. ett dyrepoliti som er lokalisert i alle fylker - med dertilhørende sentra og ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns absolutt Norge har et behov for en instans som ivaretar dyrs rettigheter.. Ja til dyrepoliti.

Signerer denne! Hjelp dyrene som har det vondt.. og hvis vi har noe så konkret som dyrepoliti, vil det bli enklere å kontakte noen om man har mistanke om dyremishandling, for da er dyrepolitiets oppgave å sjekke ut saken uansett.. Har inntrykk av at Mattilsynet ikke er så flinke som de bør være på det området..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er for dyrepoliti i Norge! Jeg ser hverdag på programmet på Animal planet, syns de gjør utrolig mye bra for de dyrene. Det er nok ikke så mange tilfeller i Norge som der men vi burde absolutt hjelpe de i Norge som ikke har det godt.

Men et sprm, hvordan skal du få til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sånn som på Animal Planet". Er det noen som har tall på hvor mange dyr de redder, kontra hvor mange dyr det finnes i USA? Neppe særlig stor andel, og disse tallene skal man da alltids kunne finne.

Ja til masse mer penger og en del mer myndighet til dyrevernet! Nei, til å bruke altfor masse penger og ressurser på å starte opp en ny instans.

Ja, dyrevernet har grenser for hva de har lov til å gå inn på. Hva gjør DU dersom din gretne nabo anmelder deg for dårlig dyrehold, og dyrevernet stikker innom akkurat den dagen minsteungen har diarè, eldste har en av sine tenåringskrangler, du har hatt influensa i fire dager og ser ikke ut, og hunden er den som har lidd under manglende oppmerksomhet disse dagene... Folk har blitt fratatt hund for mindre. Og i tillegg har ikke dyrevernet ressurser til å dekke alle anmeldelsene og forholdene de kommer borti, selv om de i prinsippet SKAL sjekke alle.

Nei, bruk pengene på noe nyttig. En fin og lang diskusjon finnes på canis, om noen kan komme med noe nytt og revolusjonerende argument som ikke er diskutert der, så hversågod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
"

Nei, bruk pengene på noe nyttig. En fin og lang diskusjon finnes på canis, om noen kan komme med noe nytt og revolusjonerende argument som ikke er diskutert der, så hversågod!

Så vi som mener at Canis er ett møkkaforum for drittunger vi skal ikke få lov til å diskutere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...