Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil på ferie!

Aussieglis

Recommended Posts

Jeg og samboeren har brukt den siste timen på å sikle etter pakkereiser på finn.no til land som Tyrkia, Spania, Egypt o.l. OH MY LOORD sier jeg bare, for jeg har aldri vært lengre enn til sverige. :) Så nå er vi så å si fast bestemt på at vi må ta oss en 7-14dagers ferie til et varmere strøk om ikke så alt for mange måneder. Vi har ikke lyst til å bruke så aalt for mye på hotell og reise, men vi vil bo såppass at vi har det fint og greit rundt oss. Og hotellet burde ha resturant, basseng og sånne livsnødvendige ting som bar :) Det burde også ligge greit til i en slags by hvor det er muligheter for både shopping og turer på stranda og slike ting.

Noen som har erfaringer å dele? Kanskje noen av dere har vært en plass som dere vil anbefale?

En annen ting er at vi begge syns det kan være deilig å slippe unna de mest folksomme og største hotellene og slikt. Tips om når det er best å dra tas også imot! Når er det færrest turister i de sørlige strøk for eksempel?

Hilsen en reisesyk Anniken. :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til paris (langhelg) i begynnelsen av april Blææææh! ^^

Alenya i tyrkia er veldig fint sted visstnok,vennlige tyrkere som har lært seg noe norsk!

Prøv å titt på tilbud i Alenya

Begynnelsen av april(etter fellespåskeferien over hele landet) så kan det være en idè å dra :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Hellas når det gjelder strand/sightseeing-ferie. Sjekk de greske øyer, der er det noe for enhver smak. Ellers elsker jeg Amsterdam dersom du vil på en storbyhelg. Lei bil eller ta drosje ut til kysten, og lat deg på deilige strandklubber. Amsterdam er en fantastisk flott by! Neste år ønsker jeg meg en helgetur til Wien, der har jeg heller ikke vært, men har veeldig lyst til å oppleve Vienna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det sterkeste anbefale en liten by som heter Afytos, Hellas. Nå er det noen år siden jeg var der men det var utrolig deilig! Jeg tilbragte forøvrig 2 mnd. i denne byen og 2 mnd. i en annen en pefkohori (litt lenger nede på halvøyen) hvorav sistnevnte absolutt IKKE er å anbefale med mindre man har en forkjærlighet for overveldende turisme i form av engelskmenn og tyskere :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale hellas.. der har de turist steder, men også litt uberørte steder, altså noe for en hver smak.. Jeg for min del liker best turist steder :barfy: Anbefaler agios nicolaos, nydelig havneby.. Leier man taxi kan man kjappt komme til litt mer private strender uten så masse turister..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bedste er at holde ferie uden for skoleferier, da der altid er overturistet i de perioder.

Øen Lefkas i Hellas er et dejligt sted hvor der lidt turister, men bestemt ikke for mange, ellers kan jeg anbefale nogle af de små strandbyer i Tyrkiet, disse steder kan man komme til for nogle få tusinde. Egypten skulle også kunne gøres for rimelige penge.

Hvis i ikke har noget imod at betale lidt mere for flybiletten, så kan jeg anbefale Thailand, Mexico og indien.

i marts, starten af juni og slutningen af oktober starten af november kan man som regel få meget billige flybilletter da det er offseason men godt vejr, i marts kan der dog blive op til 40 graders varme i Thailand og slutningen af oktober sutter regntiden, så der er ca 25 grader. Hoteller der kan findes fra 30 kr og op til 1000kr, de til ca 100 kr har som regel pool og bar.

Edit: Nederland kan være dejligt om sommeren og har et par dejlige strande, var der selv for 1½ år siden, havde en dag med 30 grader på stranden, både os og hundene smeltede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
ÅÅ, jeg vil også til et varmt land. Vil til Dubai jeg da. Yndlingslandet mitt :barfy:

Nå er ikke Dubai ett land, men en by i De Forente Arabiske Emirater som er ett land :lærer: Det er fint der, men hvis du er en festløve som liker å gå lettkledd er ikke det stedet å reise til.

Jeg har feriert på den greske øya Lesvos(Lesbos) der er det nydelig, lite turisme og veldig flott natur. Ellers så anbefaler jeg Madeira på det varmeste, det er fantastisk flott ferie sted. Jeg var der i Januar, det var som en god norsk sommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thailand er et helt fantastisk nydelig sted, og jeg anbefaler det som reisemål for alle! Helt utrolig :barfy:

Av stedene jeg har vært (har reist en hel del faktisk) må jeg si at jeg synes Thailand er den store vinneren. Ellers digger jeg både Tyrkia og ikke minst USA (for dem som har råd til å dra dit..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Skottland, og spesielt Edinburgh. Beste byen og landet jeg har vært i! Med alle fasiliteter og mere til :barfy:

Ooh ja skottland er flott! Likte meg veldig godt i Edinburgh, masse fint og se og et ganske så bredt utvalg i utesteder :) Og haggis med whiskeysaus anbefales virkelig til de som drar dit, det var overraskende godt ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Australians all let us rejoice,

For we are young and free;

"

Australia:D Men det blir vel kanskje litt langt og litt for dyrt? Og om du først skal til asutralia burde du vere der i minst 3uker;) Men Australia er et land alle burde oppleve;)

Go tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan faktisk anbefale Lanzarote på det sterkeste der egentlig, det er ikke så dyrt der som mange andre steder i Spania. Har vært der 3 ganger og blir aldri mettet på det stedet. Strendene er helt utrolige... lange lange endeløse strender med ørkensand.. Nydelig mat, masse restauranter overalt. Har vært mye i spania, men er kun Lanzarote som jeg virkelig har likt. Har bodd på 2 hoteller der, og det som falt mest i smak var et hotel som het Zinco plaza, det ligger i puerto del carmen. Eller så er det et litt billigere hotell som heter Vista Mar som også er et veldig koselig hotell!

Turene er ikke så dyre der om vinteren, så er noe man kan ha råd til hvertfall :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har igrunnen bare et land å anbefale.

Italia, jeg har vært der 17 ganger, og blir ALDRI lei..

Det finnes mangen fiine plasser, og det er nokså billig med hotell osv..

Vi reiser til La spezia som ligger 40 min med bil fra Pisa, som er verdt å få med seg!

Om du er interesert i mer informasjon, er det bare å ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri vært på normal ferie da, men har besøkt en del land. For varme og ro har frankrike og italia vært de beste. Billige turer for du til øst-europa og der synes iallefall jeg det er mye fine byer, men man får jo også se en litt annen verden da.

Zanzibar på østkysten av tanzania er fantastisk, men blir litt vel dyrt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er litt sær.. Så jeg vil anbefale Russland (maaange flotte steder), Slovenia (Lublijana, innland), Kroatsia (Split + øyhopping!) og Polen, da spesielt Krakow. Nå er ikke jeg noe fan av bading og soling på stranden, jeg liker å oppleve ting, men i Russland finnes det mange flotte plasser i sør hvor en kan bade i havet, men det krever derimot en del forarbeid om en skal til Russland. I Split er det også fint å bade, men hvis en ikke er glad i varme vil jeg utelukke juli.. Jeg pådro meg 3grads forbrenning etter noen timer i sola der, og ja, jeg hadde faktisk smurt meg inn regelmessig med sunblock ;)

Sambo derimot anbefaler Italia (jeg anbefaler ikke Venezia, spesielt ikke i felleferien), så vår neste ferietur går til Roma, det har han bestemt. Han har reist en del der og trives godt. Jeg fikk viljen min sist så da var vi i Russland ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem fra Egypt i går etter en utrolig vellykket nyttårsferie. ANBEFALES! Jeg har ridd på kamel, vært på dagstur til Kairo og sett pyramidene, kjørt firehjuling i ørkenen... OG jeg har blitt brun! Jeg kommer definitivt til å reise tilbake neste vinter!

Huff, på lørdag snorkla jeg i det 23 grader varme rødehavet, og i dag sitter jeg og ser ut på snøen.. brrr!

Lenge leve Sharm El Sheikh! (prisen er også overkommelig!) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Split er det også fint å bade, men hvis en ikke er glad i varme vil jeg utelukke juli.. Jeg pådro meg 3grads forbrenning etter noen timer i sola der, og ja, jeg hadde faktisk smurt meg inn regelmessig med sunblock :P

Ikke skrem meg! :P Jeg skal til Promajna (like utenfor Split) i midten av Juli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri vært på normal ferie da, men har besøkt en del land. For varme og ro har frankrike og italia vært de beste. Billige turer for du til øst-europa og der synes iallefall jeg det er mye fine byer, men man får jo også se en litt annen verden da.

Zanzibar på østkysten av tanzania er fantastisk, men blir litt vel dyrt kanskje?

Vil ikke anbefale tanzania til noen som ikke har reist så mye før. Mye pes med vaksiner og malariatabletter og div andre sykdommer. Hadde jeg dratt så langt ville jeg også sørget for å få med meg noe safari ol.

Tror kanskje Hellas er et greit "nybegynner" sted. Koslige folk, trygt, lite kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere først skal være "så" lenge borte, så vil jeg anbefale to uker. En uke er for lite; man rekker knapt å komme i orden før man må dra. Etter to uker begynner man å bli litt lei av syden (hvis det er dit dere skal), uansett om dere har gjort typiske syden-ting (bade, sløve, drikke) eller ikke (turer, sight-seeing osv).

Selv skal vi faktisk til Taiwan (antageligvis i mars), og være der i overkant av to uker. Gleder meg som et lite fjols! :)

Kroatia og slike land virker også interessante, og det er også flotte badestrender å finne der hvis man liker sånt. Kunne godt tenkt meg en tur til Praha, syns det ser så pent ut der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...