Gå til innhold
Hundesonen.no

Bullterrier


¤renate¤

Recommended Posts

Jeg fikk beskjed om å holde han i bur 23 timer i døgnet frem til han var 4 mnd, for så og ha han der rundt 20 timer frem til han var et halvt år. Synes det var litt mye, så har han i buret etter behov. Jeg putta han inn når han begynte å herje og løpe rundt som en villmann, og da endte det med at han sov rundt 20 timer i døgnet de første to mnd. Han er mye ute nå, men han blir veldig fort mettet i hodet sitt. Går jeg en tur med han i skogen eller trener litt sover han i tre-fire timer etterpå. Hvis jeg ikke putter han i buret kan han vandre rundt så og si evig og bare herje. Er han ute i stua korte perioder (10-15 min) går det kjempefint. Blir somregel 15 minutter ute og halvtime i buret gjennom hele dagen. Var veldig fint at han var vant med bur når han knakk beinet sitt og måtte ha gips i en måned.

Og ja han eter på alt. Må tasse etter han, kan ikke sette meg ned.

Den oppdretteren din kan ikke være riktig navla faktisk.. Dette er noe av det verste jeg har hørt på lenge! Men at du FORTSETTER å stenge hunden inne hvert kvarter,ja det er for meg helt ubegripelig. Hva SKAL du med hund egentlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å holde han i bur 23 timer i døgnet frem til han var 4 mnd, for så og ha han der rundt 20 timer frem til han var et halvt år. Synes det var litt mye, så har han i buret etter behov. Jeg putta han inn når han begynte å herje og løpe rundt som en villmann, og da endte det med at han sov rundt 20 timer i døgnet de første to mnd. Han er mye ute nå, men han blir veldig fort mettet i hodet sitt. Går jeg en tur med han i skogen eller trener litt sover han i tre-fire timer etterpå. Hvis jeg ikke putter han i buret kan han vandre rundt så og si evig og bare herje. Er han ute i stua korte perioder (10-15 min) går det kjempefint. Blir somregel 15 minutter ute og halvtime i buret gjennom hele dagen. Var veldig fint at han var vant med bur når han knakk beinet sitt og måtte ha gips i en måned.

Og ja han eter på alt. Må tasse etter han, kan ikke sette meg ned.

I mitt hode er dette en rase det er svært viktig å sosialisere og jeg kan ikke se hvordan det kan gjøres hvis hunden er i bur 20-23 timer i døgnet. Hadde glatt styret unna en oppdretter som kommer med slike råd, vet jo aldri helt hvordan foreldredyrene er hvis de har levd som "burhøns".

Stemoren min har hatt bullterrier og den så aldri innsiden av et bur annet en hos dyrlegen, det er faktisk mulig å få den til uten. Bullterrieren er skikkelig krevende det første året, men det bør jo strengt tatt folk være forberedt på når de skaffer seg denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er dette en rase det er svært viktig å sosialisere og jeg kan ikke se hvordan det kan gjøres hvis hunden er i bur 20-23 timer i døgnet. Hadde glatt styret unna en oppdretter som kommer med slike råd, vet jo aldri helt hvordan foreldredyrene er hvis de har levd som "burhøns".

Stemoren min har hatt bullterrier og den så aldri innsiden av et bur annet en hos dyrlegen, det er faktisk mulig å få den til uten. Bullterrieren er skikkelig krevende det første året, men det bør jo strengt tatt folk være forberedt på når de skaffer seg denne rasen.

Godt å høre at det går an. Håper flere med erfaring med bull terrier kan "stå fram" med alternativer til "aktiv passivisering" som oppdragelsesmetode.

Pussig ellers at den svenske bullterrierklubben ikke nevner temperament og oppdragelse med et ord på sin hjemmeside. Dette ER ikke en rase for hvem som helst, og det burde være raseklubbens ansvar å si fra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å holde han i bur 23 timer i døgnet frem til han var 4 mnd, for så og ha han der rundt 20 timer frem til han var et halvt år. Synes det var litt mye, så har han i buret etter behov. Jeg putta han inn når han begynte å herje og løpe rundt som en villmann, og da endte det med at han sov rundt 20 timer i døgnet de første to mnd. Han er mye ute nå, men han blir veldig fort mettet i hodet sitt. Går jeg en tur med han i skogen eller trener litt sover han i tre-fire timer etterpå. Hvis jeg ikke putter han i buret kan han vandre rundt så og si evig og bare herje. Er han ute i stua korte perioder (10-15 min) går det kjempefint. Blir somregel 15 minutter ute og halvtime i buret gjennom hele dagen. Var veldig fint at han var vant med bur når han knakk beinet sitt og måtte ha gips i en måned.

Og ja han eter på alt. Må tasse etter han, kan ikke sette meg ned.

Unskyld meg, men det er jo helt sykt! Hvordan i alle dager kan man tro at det er bra for en valp(en hund i det heletatt) å være i et på 23timer i døgnet!? Det er vel bedre å slite ham ut litt så han blir roligere. Er klar over det ikke bare er å gå tur i noen timer så sover hunden resten av dagen, men det må jo finnes andre måter å oppdra en valp på! Selv en bullterrier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg! Jeg kjenner litt til bullterriers, og de er ikke SÅ spesielle. Uansett rase, en frisk valp er aktiv og rampete! Å sperre dem i bur 23 timer i døgnet er reinspikka dyremishandling. Denne oppdretteren har vel sine egne hunder på samme måte, da? Jeg kjenner en BToppdretter, som har sine hunder i bur om natten - aldri ellers. På dagtid er de sammen med familien, de er med på turer og freser rundt i hagen. Han tar dem med på korte byturer når de er små, går med dem i skogen, sosialiserer mye med folk og andre hunder. Akkurat som de fleste andre gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen hunder blir kanskje rolige...når man tar fra dem viljen og gleden til å leve ved å sperre dem inne 23 timer i døgnet!!

Blir litt sånn Pavlovs hunder detta. sukk..

Helt villt! Sinnsykt. Dyreplageri.

Og nei, ingen hund skal oppdras slik. Samma hvilken rase.

Kontakt raseklubb hvis det finnes, eller les masse om rasen fra kvalifiserte forfattere, aldri bare godta hva en oppdretter sier. Det er ingen beskyttet tittel.

Ofte skryter de av mange års erfaring, noe som egentlig ikke sier mye, man kan jo ha holdt på "feil" i 100 år.

Jeg har 15 års erfaring som røyker, betyr det at jeg er ekspert og vet hva som er best innen lunger og helse?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å holde han i bur 23 timer i døgnet frem til han var 4 mnd, for så og ha han der rundt 20 timer frem til han var et halvt år. Synes det var litt mye, så har han i buret etter behov. Jeg putta han inn når han begynte å herje og løpe rundt som en villmann, og da endte det med at han sov rundt 20 timer i døgnet de første to mnd. Han er mye ute nå, men han blir veldig fort mettet i hodet sitt. Går jeg en tur med han i skogen eller trener litt sover han i tre-fire timer etterpå. Hvis jeg ikke putter han i buret kan han vandre rundt så og si evig og bare herje. Er han ute i stua korte perioder (10-15 min) går det kjempefint. Blir somregel 15 minutter ute og halvtime i buret gjennom hele dagen. Var veldig fint at han var vant med bur når han knakk beinet sitt og måtte ha gips i en måned.

Og ja han eter på alt. Må tasse etter han, kan ikke sette meg ned.

Skal du kvitte deg med han?ser det står en helt lik en som din på finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser slik ut ja. Da hjalp det kanskje ikke med all innesperring i bur da??

Syns rett og slett det er hårreisende hvis det er normalen blant bullterrier-oppdrettere. Så hårreisende at det burde vært tatt opp i NKK og SKK. Kan ikke kalles annet enn dyreplageri uansett hvordan man snur og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo tydligvis ike egnet som hundeeier så. Alt jeg gjør blir galt.

Huff da...jeg har ikke sagt du gjør noe galt,du er helt sikkert egna som hunde eier du som alle oss andre,men det er litt med det å ta å lære i fra andre som har vesentlig mer kunskap...en valp er en valp uansett rase,men bullterrierene er nok mer en en hånfull...Vist du virkelig vil så får du det nok til skal du se:)

Å det er vel ikke akurat det du gjør som folk reagerer så mye på,men hvilken informasjon du har fått av din oppdretter på hvordan du skal gjøre ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett Boerboel-lover. Jeg sier ikke så mye på at en nybegynner lytter til oppdretteren sin og tror at det som blir sagt er rett. Jeg reagerer på at det faktisk fins oppdrettere som kommer med disse anbefalingene. Og tydeligvis så er det ikke bare èn oppdretter av bull-terrier som sier slikt. Lurer på hvor de har det fra? Kanskje kan man få en rolig hund ut av å ligge i bur nesten hele døgnet, men da vil jeg tro at hunden har gitt opp å være hund og gått over til å være et føyelig burdyr. Men like sansynslig tror jeg det er at man ender opp med en uregjerlig hund man ikke klarer av når den kommer i puberteten.

Jeg har skjønt at bullterrieren er destruktiv som valp. De spiser og svelger alt de kommer over og ødelegger. Men det fins andre måter å takle slikt på enn å frata de muligheten til å bevege seg.

Jeg håper ikke du Mushi skal omplassere hunden din fordi du har hatt den mye i bur og nå føler deg som en elendig hundeeier fordi du har skjønt at det er galt det du har gjort. Var jeg deg ville jeg lyttet til erfarne hundeeiere, sagt et hjertens sanningsord til oppdretteren din og kost deg med den flotte hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor folk må stappe Bullevalpene sine i bur, jeg har da hatt Bullevalp jeg også, uten å måtte stenge den i bur.. (Kun når den var alene, men for dens egen sikkerhet, sikkert noen som sier imot på det)

Men å ha den i bur når du er tilstede syns jeg er helt unødvendig..

Min kunne herje i timer, men tilslutt så fikk den nok å sov på sofaen/senga i mangen timer etterpå, syns det er greit at de skal lære seg å være rolige inne uten å måtte bruke bur.

Kanskje jeg var heldig, men har ikke hatt en Bulle som er veldig destruktiv, noen ting kunne den jo finne på, men ikke mer enn valper av andre raser.. Og som regel syns jeg det bare var morsomt det hun fant på..

(med mindre det er ting som ikke er bra for valper)

Man trenger humor og tålmodighet for å ha en Bullevalp.. :)

Men ja, bur i 20 + timer er ikke nødvendig eller bra for valpen... Du får bare en understimulert og stressa bulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har bull terrier, og jeg har sjelden behov for å sette han i bur annet enn når jeg ikke er hjemme og om natten. Det hender han må sitte i bur når vi har besøk eller mens vi spiser, men ellers får han løpe rundt i stua. Men jeg må alltid holde et øye med han, for han er fæl til å finne på piks.

Han er utrolig destruktiv og kan ødelegge det meste ganske raskt, og dette er vanlig for denne rasen, men å holde de i bur 20+ timer i døgnet er jo helt vanvittig! Det er mishandling... Om jeg føler for å sitte og se en film i ro og fred med samboeren min, så kjører jeg han skikkelig hardt på tur et par timer, og da sover han som en stein på sofaen hele kvelden:)

Rasen er spesiell, men den trenger ikke så veldig spesiell oppdragelse. Jeg er førstegangs hundeeier, og startet med denne rasen:) Så lenge man er bestemt og snill, så får man en bra hund ut av bullen. De er sta, fryktelig sta, og vil helst gå sine egne veier. Og dette må man være forberedt på når man kjøper en slik hund. Så lenge man er staere enn bullen, går det oftest bra:) Er en kjempeflott rase:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generellt over hele fjøla og raser så er burbruk i norge blitt litt for populært spør du meg og en lett løsning på ting. For det første vil en hund som blir satt i bur i tid og utide aldri lære å roe seg ned og slappe av på eget intiativ. Man får en hund man må til en hver tid "hjelpe" til med å slappe av med å stenge i et bur.

Bare en hund som tilbringer natt i bur og en vanlig arbeidsdag i bur (noe veldig mange normale hunder gjør desverre) vil når den har blitt 10år tilbrakt over halve livet sitt i buret! Eller rettere sagt, den har fått vært noen år tilsammen utenfor buret. Etter min kunnskap er hvertfall ikke noen hunder avlet til å tilbringe så mye tid i bur.

Så skal jeg bli hund i mitt neste liv vil jeg bli svensk:) Der har de en hvertfall en streng lov om burbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal jeg bli hund i mitt neste liv vil jeg bli svensk:) Der har de en hvertfall en streng lov om burbruk.

Tja, nå har jo råd om ekstrem burbruk kommet fra svenske oppdrettere også, som tydeligvis driter i hele loven, så da er den vel ikke til særlig hjelp, ergo er det nok ikke bedre å være hund i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en bullterrier, og den er verdens snilleste. Den er glad i å tygge på ting når den er valp men det gjelder de fleste.

jeg har hatt to og ingen av dem trengte jeg bur til, trenger forsatt ikke. bullterrier er en hund med mye personlighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å påstå at hunder generelt skal tilbringe store deler av sin hverdag isolert eller i bur, viser klart og tydelig at en ikke har forstått grunnleggende psykologi :wallbash: Hvis tanken er at en skal sosialisere hunden, så må den vell faktisk delta på den sosiale arena??? :D

Mine Boerboeler går fritt rundt i hele huset og er FULLVERDIGE familiemedlemer. Jeg har også hatt en del av BC, som ble nevnt oppi her et sted, og ingen av de hadde noen gang behov for å ligge i bur - de hadde behov for å bli psykisk og mentalt slitne for å klare å roe seg ned selv... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar det steget at man går til anskaffelse av en hund skulle man tro en viste bedre enn å tro på et råd som ber en om å stenge bikkja inne i et bur 23 timer i døgnet.

Hvordan noen kan tro på noe slikt er for meg helt ufattelig. Leser ikke folk noenting om hunder før de kjøper seg en??

Å stenge en hund inne i så mange timer er intet annet enn dyreplageri. Den oppdretteren burde vært tatt i fra retten til å eie dyr! *Sjokkert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Synes forebygging er et fint ord, jeg. Hvorfor tar man ikke heller tak i problemene og løser dem på best mulig måte sammen, i stedet for å gå for de enkle løsningene som å kaste dem i bur så fort man møter litt motstand? Ganske kjipt for bikkja, må jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...