Gå til innhold
Hundesonen.no

Bullterrier


¤renate¤

Recommended Posts

Jeg har hørt(eller lest da) at bullterrieren må oppdras på en, for meg, veldig spesiell måte, og siden jeg har null kunnskap om rasen lurer jeg på om det er noen her som kan fortelle meg om dette stemmer.(Selvom jeg tviler sterkt på at det gjør det)

Det jeg har hørt er at denne rasen som valp må bures i større deler av døgnet(over 20timer tror jeg det var) for at den skal bli en rolig og grei voksen hund, og ikke bli spinnvill.

Er dette virkelig riktig?

Og isåfall, hva gjør at denne rasen er så spesiell akkurat her?

Jeg kan ikke fatte og begripe at dette skal stemme, og isåfall må det jo være noe svært, svært galt med avlen og psyken på denne rasen?

Er det noen her inne med bullterrier? Eller noen med erfaring med rasen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Of jeg blander di derre pit bull terriene, bull terriene, pit bull osv.. Ikke med utseende med med navn :unsure: ... Kan noen gi meg en skikkelig oppklaring i det der? Tror bull terrien er den med det store hodet.

Stakkars hund visst den må stå i bur 20 timer til dagen.. Tror ikke det er sant. Er jo en spessiell rase ja. Men den trenger sikkert en "fast hånd" .. Altså at eierene vet hva de driver med kanskje ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Of jeg blander di derre pit bull terriene, bull terriene, pit bull osv.. Ikke med utseende med med navn :unsure: ... Kan noen gi meg en skikkelig oppklaring i det der? Tror bull terrien er den med det store hodet.

Stakkars hund visst den må stå i bur 20 timer til dagen.. Tror ikke det er sant. Er jo en spessiell rase ja. Men den trenger sikkert en "fast hånd" .. Altså at eierene vet hva de driver med kanskje ...

Bullterrieren er den med det store hodet ja.

Pitbull(pitbull terrier) er ulovlig i Norge, og har vært det lenge, det er den som ligner på amstaff.

At den trenger en fast hånd er vel ganske åpenlyst, det er jo en terrier :D men nå var det ikke riktig det jeg tenkte på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys og pølsevev. Ingen hunder hverken må eller har godt av å stå i bur så og si hele døgnet. Sjelden jeg er bastant, men tydelig at noen farer med ren bullshit her, no pun intended.

Bullterrieren er fryktelig aktiv til tider som unghund, og som terrieren den er så har den egne meninger om ting og tang. De som kjenner rasen godt sier ofte at det er en rase for spesielt intresserte. Ikke fordi den er farlig eller noe sånt, men fordi de kan være noen skikkelige rakkere som unghunder og valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur i 20 timer i døgnet stemmer ikke, og du ender vel kun opp med en hyperaktiv liten valp pga den ikke får ut energien?

En Bullevalp har masse energi, og den må få det ut, og vil tro for mye burbruk vil gjøre ting værre.

Men den trenger derimot hjelp til å sove litt av og til, da den som valp ikke helt klarer å gjøre dette selv.

Og da er bur veldig greit, men fortsatt, ikke bur i 20 timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også borti en bullterriereier som praktiserte dette med "bur rund baut" - valpen var i bur om dagen når eieren var på jobb, om natten når eieren skulle sove i fred, og i bur når den ellers ble "for mye", slik en bullterriervalp lett kan bli med sin voldsomme energi og "rett på"-holdning. I dette tilfellet gikk det veldig, veldig dårlig - den var jo så understimulert og hyper når den endelig var ute, at den endte opp som problemhund som luftes i bånd og bet sin første hund da den var under året. Men dette var en velmenende eier, stakkars, som "kjøpte" mytene og var blitt helt frelst på bur - så NOEN, kanskje oppdretter?, må ha kommet med samme lekse som du har hørt.

Jeg vet ikke om de kanskje kan være litt intense, at de er vanskelige å roe ned? Da vil neppe mer "mosjon" hjelpe, men derimot det å bevisst lære/jobbe med hunden fra den er valp til at den må ta det med ro iblant, og dessuten være forberedt på at noen hunderaser ER et styr i valpetiden - det hører med til pakken.

Hva med å finne frem til noen bullterriereiere som ser ut som de vet hva de driver med når det gjelder trening og hundehold, og høre med dem om hva de har gjort? Ikke alltid at enhver oppdretter behøver å ha "riktige" svaret, jfr. det ovenstående eksemplet. Mange kan være veldig konservative, eller veldig lite "hund og atferd"-oppdatert, der de kan alt om eksteriør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at uerfarende kjøpere,har blitt bedt av oppdretter å holde hunden sin i bur i min 20-23t i døgnet for at den ikke skal bli en problem hund når den blir stor

å det er jo klart at er du ny valpekjøper så stoler en jo på at en oppdretter som har 20års erfaring forteller sannheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å finne frem til noen bullterriereiere som ser ut som de vet hva de driver med når det gjelder trening og hundehold, og høre med dem om hva de har gjort? Ikke alltid at enhver oppdretter behøver å ha "riktige" svaret, jfr. det ovenstående eksemplet. Mange kan være veldig konservative, eller veldig lite "hund og atferd"-oppdatert, der de kan alt om eksteriør...

Finne bullterrier eiere ja, jo, det kunne jeg kanskje ha gjort, men så er ikke jeg noe kjent i bullterrier miljøet da, og aner ikke hvor jeg isåfall skulle finne en slik person.

Jeg vet at uerfarende kjøpere,har blitt bedt av oppdretter å holde hunden sin i bur i min 20-23t i døgnet for at den ikke skal bli en problem hund når den blir stor

å det er jo klart at er du ny valpekjøper så stoler en jo på at en oppdretter som har 20års erfaring forteller sannheten

Jepp, er det samme jeg har vært borti.

Så det er ikke tull at dette tipset blir gitt ut til valpekjøpere, av oppdrettere. Og tydeligvis er ment helt seriøst fra oppdretters side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stadig man hører om hundeeiere som har fått denne oppfordringen jeg, enten de har en sånn eller slik hund... Bur må til for at valpen skal bli en rolig og trygg voksen hund...

Nå har jeg vel ikke hørt det voldsomme tidsperspektivet, men det gjenspeiler seg jo og i hundemiljøet. Stadig flere som helt uten skrupler stuer bort hunden både natt og dag, når den er våt, når det er gjester, når det skal vaskes eller lage middag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stadig man hører om hundeeiere som har fått denne oppfordringen jeg, enten de har en sånn eller slik hund... Bur må til for at valpen skal bli en rolig og trygg voksen hund...

Nå har jeg vel ikke hørt det voldsomme tidsperspektivet, men det gjenspeiler seg jo og i hundemiljøet. Stadig flere som helt uten skrupler stuer bort hunden både natt og dag, når den er våt, når det er gjester, når det skal vaskes eller lage middag...

Joda, men det er mye verre når man sier det om bullterrier enn når man sier det om BC, belger eller schæfer, for det er brukshunder det, og alle veit at de må lære seg å slappe av, og det gjør de best når de er innesperret. Dessutener disse rasene ofte usikre og dårlig mentalt, så de trenger bur som sin trygge hule. Og hva om de skader seg? Da er det kjekt at de er vant til å ligge i bur allerede, så blir det ikke noe stress når de er rekonvalente.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er mye verre når man sier det om bullterrier enn når man sier det om BC, belger eller schæfer, for det er brukshunder det, og alle veit at de må lære seg å slappe av, og det gjør de best når de er innesperret. Dessutener disse rasene ofte usikre og dårlig mentalt, så de trenger bur som sin trygge hule. Og hva om de skader seg? Da er det kjekt at de er vant til å ligge i bur allerede, så blir det ikke noe stress når de er rekonvalente.. :closedeyes:

:) Får du ofte velmenende råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er mye verre når man sier det om bullterrier enn når man sier det om BC, belger eller schæfer, for det er brukshunder det, og alle veit at de må lære seg å slappe av, og det gjør de best når de er innesperret. Dessutener disse rasene ofte usikre og dårlig mentalt, så de trenger bur som sin trygge hule. Og hva om de skader seg? Da er det kjekt at de er vant til å ligge i bur allerede, så blir det ikke noe stress når de er rekonvalente.. :closedeyes:

Forsiiiiiktig, 2ne - jeg er blant dem som ikke orker å lese flere burdiskusjoner, så jeg har ikke helt oversikt over hvem som mener hva. Jeg tror og håper du er ironisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiiiiiktig, 2ne - jeg er blant dem som ikke orker å lese flere burdiskusjoner, så jeg har ikke helt oversikt over hvem som mener hva. Jeg tror og håper du er ironisk?

Så vidt jeg kan se av mine belgere her de ligger strødd på gulvet mitt, så trenger de ikke noe bur eller en trygg hule for å kunne slappe av, så ja, jeg var nok en smule ironisk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet bør ihvertdall disse oppdretterene ha ett oppdateringskurs i hundehold,og ikke minst opplyse valpekjøpere med riktig informasjon...

Ingen hunder bør tilbringe 20-23t i buret valp eller ikke,orker en ikke å ha en "støvesuger"valp i hus så bør en ikke skaffe seg bullterrier,for utifra det jeg leser på di fleste hjemmesidene så står det tydelig at bullterrierene spiser ALT i valpetiden

Og at di er en klovn,med mye klovnefakter(hva nå det innebærer)

Overdrevent burbruk er i mine øyne ikke bra og vil i det langeløp kanskje lage flere problemer en det gjør godt uten at jeg skal si det sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder/raser er noe herk som unge/ungdommer og de lærer i hvert fall ingenting av å ligge i bur! Får hunden gå løs så lærer den mye om hvordan det er å fungere sosialt i en flokk og jeg regner med at det gjelder bullterriere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder/raser er noe herk som unge/ungdommer og de lærer i hvert fall ingenting av å ligge i bur! Får hunden gå løs så lærer den mye om hvordan det er å fungere sosialt i en flokk og jeg regner med at det gjelder bullterriere også.

helt ening :rolleyes:

ikke bra og stenge en valp inne i ett bur så mange timer, stakkar. lærer lite da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å holde han i bur 23 timer i døgnet frem til han var 4 mnd, for så og ha han der rundt 20 timer frem til han var et halvt år. Synes det var litt mye, så har han i buret etter behov. Jeg putta han inn når han begynte å herje og løpe rundt som en villmann, og da endte det med at han sov rundt 20 timer i døgnet de første to mnd. Han er mye ute nå, men han blir veldig fort mettet i hodet sitt. Går jeg en tur med han i skogen eller trener litt sover han i tre-fire timer etterpå. Hvis jeg ikke putter han i buret kan han vandre rundt så og si evig og bare herje. Er han ute i stua korte perioder (10-15 min) går det kjempefint. Blir somregel 15 minutter ute og halvtime i buret gjennom hele dagen. Var veldig fint at han var vant med bur når han knakk beinet sitt og måtte ha gips i en måned.

Og ja han eter på alt. Må tasse etter han, kan ikke sette meg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har bullterrier og baby. ingen problem! Han er en sterk hund men verdens snilleste :) Men den trenger så absolutt en fast hånd.

Han ligger i bur. Tror han ødelegger om han er løs i huset alene. Det er vel derfor de fleste ligger i bur -av de jeg kjenner!

Vet også om et par uten peiling på hund som har kjøpt seg TO Bullterrier valper, på ca samme alder. De kunne ikke en gang sitt når de var seks mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å holde han i bur 23 timer i døgnet frem til han var 4 mnd, for så og ha han der rundt 20 timer frem til han var et halvt år.

Hadde en oppdretter sagt dette til meg hadde jeg spurt vedkommende om de drev oppdrett av undelater og ikke hunder ?!

Skal love deg at 2 Boxervalper også var hyper, herjete og LEKETE når de var små, men med oppdragelse og trening har jeg nå 2 rolige Boxere på 3.5 år som ikke gjør noe annet enn å ligge å sove eller bare være i ro når de er inne.

Å stenge en hund, for ikke å snakke om en VALP i et bur i så mange timer kan umulig være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å holde han i bur 23 timer i døgnet frem til han var 4 mnd, for så og ha han der rundt 20 timer frem til han var et halvt år.

Geez... Ser at hunden din er fra Sverige - lurer på om oppdretteren din er klar over at de oppfordrer valpekjøperne sine til å bryte svensk lov?

Edit: Link til Jordbruksverket i Sverige:

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterin...1a80007000.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...