Gå til innhold
Hundesonen.no

HD


helle

Recommended Posts

Svært få hunder er født med HD (da er det veldig uheldig iallefall), men det kommer etterhvert som den vokser. Mye går på arv, men nettopp det at HD kan utvikle seg ytterligere mens hunden vokser er grunnen til at man skal være forsiktig med større belastninger på hunden i ung alder. Hadde selv en 8 mnd gammel hund på prøve som ble røntget (ikke offisel HDrøntgen, men mest for å se hvordan det lå ann). denne hunden hadde hoftekulen langt på vei ut av hofteskålen og vil mest sannsynlig få grad D på denne hoften om utvikklingen fortsetter slik. Men med rett oppfølging kan han kanskje bli bra? (Vet ikke hvordan det endte med han da jeg leverte han tilbake pga dette)

Har du en hund som får c- hofter ved ett års alder kan den både bli bedre og dårligere ved senere røntgentakninger. Dette på grunn videre utvikling, fysiskbelastning og ytre miljøfaktorer. Men det er vel i stor grad slik at om hunder røntges etter at de er ferdig utvokst vil de fleste hunder holde seg på sin "grad", med mindre graden tippen veldig i en eller annen retning.

Eks: en svak B-hofte kan bli til C-hofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, følte jeg ble veldig mye klokere nå ^_^

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en BC på 8 år, som halter på ene bakfoten.. Går i bølgedaler, men kan vel hovedsaklig si at dagen etter større turer, eller på kvelden etter større turer, så halter hun på bakfoten. Trekker den opp under seg.

Egentlig så tror jeg ikke at det er HD, for hun har drevet å gnagd seg på hasen.. Så tror det er der hun har vondt.. Frykter egentlig leddgikt.. Skal til veterinær nå om en uke og få dommen.. Men ja, det ble litt off topic..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel tro at det er forkalkninger fremfor leddgikt eller forverring av HD, det er mer sannsynlig det. Jeg tror forøvrig ikke hunder får leddgikt - som i sykdommen revmatoid artritt - jeg vil vel heller tro at det er slitasjegikt/artrose/forkalkninger. Leddgikt er en (arvelig) autoimmun sykdom hvor immunforsvaret går til angrep på ledd, som gir betennelser og noen ganger deformering av ledd. Så vidt jeg veit er ikke leddgikt vanlig hos hund.

Men som sagt, jeg tror det er forkalkninger fremfor leddgikt eller forværring av HD. Om forkalkningen sitter sånn at det blir trykk på nerver, så kan man få symptomer som hasegnaging, eller gnaging over andre ledd. Det trenger ikke å ha noe med akkurat det leddet å gjøre, akkurat som at når man får prolapser, så stråler det ut i bein og armer - det kommer an på hvilke nerver det trykker på.

Dette kan en veterinær finne ut av ved hjelp av røntgen. I tillegg så foreslår jeg å lese artiklene her, her og her. Man behandler som oftest slikt med rhimadyl, som er både betennelsesdempende og smertestillende. Kortison kan og hjelpe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel tro at det er forkalkninger fremfor leddgikt eller forverring av HD, det er mer sannsynlig det. Jeg tror forøvrig ikke hunder får leddgikt - som i sykdommen revmatoid artritt - jeg vil vel heller tro at det er slitasjegikt/artrose/forkalkninger. Leddgikt er en (arvelig) autoimmun sykdom hvor immunforsvaret går til angrep på ledd, som gir betennelser og noen ganger deformering av ledd. Så vidt jeg veit er ikke leddgikt vanlig hos hund.

Men som sagt, jeg tror det er forkalkninger fremfor leddgikt eller forværring av HD. Om forkalkningen sitter sånn at det blir trykk på nerver, så kan man få symptomer som hasegnaging, eller gnaging over andre ledd. Det trenger ikke å ha noe med akkurat det leddet å gjøre, akkurat som at når man får prolapser, så stråler det ut i bein og armer - det kommer an på hvilke nerver det trykker på.

Dette kan en veterinær finne ut av ved hjelp av røntgen. I tillegg så foreslår jeg å lese artiklene her, her og her. Man behandler som oftest slikt med rhimadyl, som er både betennelsesdempende og smertestillende. Kortison kan og hjelpe :D

tusen takk for svar og linker.. Veterinæren trodde det kanskje var gikt utifar symptomene vi gav, men det var jo gikt ikke leddgikt, jeg tenkte leddgikt med en gang jeg.. Har egentlig ikke tengt over at det finnes flere typer gikt..

Hun ble sjekket for HD på ene foten sist (andre bein), og var fri. Ble ikke sendt inn til NKK, men kun sjekket av vet pga at hun hadde vondt i andre fot en stund.. Hun mangler en tå på den foten, så det var derfor. Slitasje på den siden tåen var uferdig. Men ikke noe galt med den hofta, kan jo være noe galt med andre forde om da.

Hun sleiket seg i en periode også på framlabbene, men det var kun en liten stund.. Vi skal til veterinær nå og da får hun "seniorpakke" samt at vi skal finne ut av hva det er med bakbeinet hennes.. Kjipt å ha hund som har det vondt.. Håper det er noe vi kan gjøre for å hjelpe henne. Jeg har prøvd å kjenne litt på foten hennes, og det virker egentlig som om det er i hoften hun har vondt, utifra reagsjonene hennes når jeg klemmer oppetter foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar og linker.. Veterinæren trodde det kanskje var gikt utifar symptomene vi gav, men det var jo gikt ikke leddgikt, jeg tenkte leddgikt med en gang jeg.. Har egentlig ikke tengt over at det finnes flere typer gikt..

Med gikt menes det som oftes slitasjegikt, eller artrose. Det er ikke uvanlig å blande disse to, hverken når man snakker om hund eller menneske. Eneste grunnen til at jeg henger meg opp i det, er at jeg har leddgikt selv :D

Hun ble sjekket for HD på ene foten sist (andre bein), og var fri. Ble ikke sendt inn til NKK, men kun sjekket av vet pga at hun hadde vondt i andre fot en stund.. Hun mangler en tå på den foten, så det var derfor. Slitasje på den siden tåen var uferdig. Men ikke noe galt med den hofta, kan jo være noe galt med andre forde om da.

Hun sleiket seg i en periode også på framlabbene, men det var kun en liten stund.. Vi skal til veterinær nå og da får hun "seniorpakke" samt at vi skal finne ut av hva det er med bakbeinet hennes.. Kjipt å ha hund som har det vondt.. Håper det er noe vi kan gjøre for å hjelpe henne. Jeg har prøvd å kjenne litt på foten hennes, og det virker egentlig som om det er i hoften hun har vondt, utifra reagsjonene hennes når jeg klemmer oppetter foten.

Nå blir det litt ukvalifisert gjetting her, siden vi ikke har sett hunden din, men om hun har hatt problemer med en fot lenge, så kan hun ha belastet den andre feil, slik at det nå er problemer med den. Det MÅ ikke være forkalkninger av den grunn, det kan sitte i musklene. Jeg har f.eks problemer med albuene, de er stort sett alltid betente i en viss grad, så de kan jeg ikke rette ut lenger. Selv når leddet er mindre betent, så "husker" musklene at det å rette ut armen er vondt, så da låser det seg. I de samme periodene får jeg ofte vondt i skuldre og nakke, da hele bevegelsesmønsteret blir anderledes for armene. Dette er noe jeg trener mer smidig over tid ved å tøye ut. Jeg vil vel ikke anbefale å gjøre det på hund så sant du ikke får noen til å vise deg hvordan og hvorfor først, det er veldig ubehagelig når det rettes ut mer enn det "kan" (eller musklene "vil"). I tillegg blir det altså å ta betennelsesdempende og smertestillende som rhimadyl og kortison. Forskjellige tilskudd vil og hjelpe, uten at jeg helt husker hva det heter, det man bruker til hund (det finner du nok ut om du søker her på sonen). På min Gubbelille (som hadde forkalkninger i hoftene) hjalp det og med akupunktur.

Første skritt bør være å finne ut hva som egentlig er problemet, om hun har forkalkninger eller om det er noe annet. En veterinær kan se dette på røntgenbilder. Ikke heng deg opp i hva du tror det er, fortell veterinæren symptomene, få vedkommende til å se hunden under bevegelse, ta røntgen og kjenne på henne. Be om at det settes av tid NOK til dere når du bestiller time, sånn at du kan få svar på alt du lurer på, det vil antageligvis ikke holde med det obligatoriske kvarteret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjipt med skikkelig leddgikt da, hadde en tante som sleit med det også så vet det er veldig smertefullt til tider :D

Hørtes ikke dumt ut i det hele tatt det med at hun har belastet andre foten pga smerte i den ene.. For var i vår/sommer hun sleit med den foten, gikk på betennelsesdempende og sånt i sånn 2 uker, og virket fin etter det.. Det som er greia er at lilletåen ikke er utviklet, skjelettet rett og slett smalner til en liten spiss og hun har ingen lilletå.. Så at hun da har feilbelastet foten hørtes egentlig ganske logisk ut! Eneste er at jeg syns hun virker stiv i ryggen også, merket etter sist løpetid (var nå nettopp) at hun vasket seg mye dårligere enn før..

Vi har bestillt time, men kan kanskje ringe å bestille litt mer tid, selv om veterinæren pleier å ta seg god tid heldigvis.. Jeg skal huske å ikke henge meg opp i hva jeg tror det er, men heller fortelle symptomene hennes. Jeg merker jeg har litt lett for å diagnostisere selv her ja :D

Håper han finner ut av hva det er med henne, for er så dumt at hun skal ha vondt.. Spesielt når hun er frisk og rask ellers, og koser seg på tur og alt sånnt..

Jeg har hørt at Glukosamin er bra for leddene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...