Gå til innhold
Hundesonen.no

Klør som vokser raskt


Bonitapia

Recommended Posts

Hunden min sine klør klikker på gulvet uansett.. Jeg vet jeg ikke kan klippe lengre, for jeg ser nerven. (har en veldig tålmodig hund når det gjelder kloklipping, så får styre på til alt er vekke).. Er jo ikke mye lyd da, men er likavell klikking..

Ja, men dette er vel også fordi hundenes klør er individuelt rundet? Min kjære mor mimrer ofte om sin gamle hund. Og lar det ofte falle at jeg nok neppe klipper klørne til Soffen ofte nok, fordi hun kan høre dem klikke mot gulvet.. Men atte, er jo ikke min feil at Soffens klør er mer buet eller hva de er enn hennes tidligere hund :S Men sånn er det, hunder er forskjellige. Noen vil ikke klikke etter en kloklipp, mens andre klikker uavhengig av alt du gjør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette er vel også fordi hundenes klør er individuelt rundet? Min kjære mor mimrer ofte om sin gamle hund. Og lar det ofte falle at jeg nok neppe klipper klørne til Soffen ofte nok, fordi hun kan høre dem klikke mot gulvet.. Men atte, er jo ikke min feil at Soffens klør er mer buet eller hva de er enn hennes tidligere hund :S Men sånn er det, hunder er forskjellige. Noen vil ikke klikke etter en kloklipp, mens andre klikker uavhengig av alt du gjør :lol:

ja, er vel noe sånt. Er bare klørene på frembeina som klikker også, de på bakbeina er veldig korte.. Så sånnt med klør er veldig individuelt sikkert.. Det viktigste er at de blir klippet meg jevne mellomrom, med mindre hunden sliper dem selv da ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte litt- For de jeg kjenner med hund har aldri hatt behov for å klippe sine hunder. Mens jeg måtte klippe en gang i uken. Fikk høre for noen år siden at dersom man begynte å klippe klørne så stimulerte man til at klørne til hunden vokste hyppigere. Noen som har hørt det?

Men jeg kan tenke meg at måten en hund går på, har mye å si for om klørne blir slipt ned naturlig.

Har et par venner med jakthunder, og disse hundene drar noe helt forferdelig på tur. Spesielt om dem værer hjortedyr. Da setter dem klørne ned i bakken og bruker alt av muskler for å komme fremover. Og på disse hundene har det aldri vært snakk om for lange klør.

Hørte også snakk om at hunden kunne har for mye av E vitamin i fôret slik at klørne vokste ekstra hyppig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte litt- For de jeg kjenner med hund har aldri hatt behov for å klippe sine hunder. Mens jeg måtte klippe en gang i uken. Fikk høre for noen år siden at dersom man begynte å klippe klørne så stimulerte man til at klørne til hunden vokste hyppigere. Noen som har hørt det?

Men jeg kan tenke meg at måten en hund går på, har mye å si for om klørne blir slipt ned naturlig.

Har et par venner med jakthunder, og disse hundene drar noe helt forferdelig på tur. Spesielt om dem værer hjortedyr. Da setter dem klørne ned i bakken og bruker alt av muskler for å komme fremover. Og på disse hundene har det aldri vært snakk om for lange klør.

Hørte også snakk om at hunden kunne har for mye av E vitamin i fôret slik at klørne vokste ekstra hyppig.

Klippet aldri klørene på den gamle IS´en og GS´en min. Nå klipper jeg vel noen få ganger i året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg har nå har jeg aldri klippet klørne på, hr hatt henne siden januar i år. Hun sliper dem ned naturlig, noe som jeg er evig glad for, for tanken på å klippe dem gjør meg skikkelig nervøs, hun har svarte klør så.

Men jeg føler dem er litt lengre nå, så kanskje jeg må klippe dem snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder har sterke klør, og sliper de minimalt selv. Andre har litt mer porøse klør, og kan fortelle at de slipes av å gå på asfalt. Ei venninne av meg klipper bare klørne på hunden i vinterhalvåret, siden det ofte er snø/slaps da, og de ikke blir så slipt ned. Selv har jeg måttet klippe jevnt hele året, og der tror jeg styrken på klørne kommer inn. Så har du veksthastigheten i tillegg.. Hunder er forskjellige, enkelt og greit.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder har sterke klør, og sliper de minimalt selv. Andre har litt mer porøse klør, og kan fortelle at de slipes av å gå på asfalt. Ei venninne av meg klipper bare klørne på hunden i vinterhalvåret, siden det ofte er snø/slaps da, og de ikke blir så slipt ned. Selv har jeg måttet klippe jevnt hele året, og der tror jeg styrken på klørne kommer inn. Så har du veksthastigheten i tillegg.. Hunder er forskjellige, enkelt og greit.. :rolleyes:

kommer an på hvordan hunden beveger seg også, min hund sliper bare klørene på bakbeina, fordi hun tar sats med dem.. ehm, dårlig forklart.. Men forbeina er nesten ikke ani bakken når hun løper, er bakbeina.. Dessuten på tur så trekker hun så mye at innimellom går hun kun på bakbeina, liksom hopper fremover.. Trekking er lov med sele vettu, faktisk tungt når en hund på 4,5 kilo trekker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på underlaget også. En tyngre hund som går mye på asfalt, betong og stein vil slipe klørne i større grad en en lettere hund som går på mykere underlag. Her justerer jeg klørne hvis hunden av andre grunner må bedøves, men ellers lar jeg de være siden de slipes ned av seg selv. Hunden hater kloklipp fordi det er så lett å klippe feil. Hunden gnager de ned selv hvis han syns de blir for lange. Klikker mot gulvet gjør de uansett hvor korte de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder har sterke klør, og sliper de minimalt selv. Andre har litt mer porøse klør, og kan fortelle at de slipes av å gå på asfalt.

Det kommer vel heller an på hvordan hunden trør på potene og hvilken form de har, enn det kommer an på underlaget og styrken på klørne. Noen hunder legger mer vekt på tærne, mens andre trør mer på flaten. Hunder som f.eks. går på tærne sliper klørne mye lettere ned. Jeg klipper nesten aldri klørne til borderen, mens på schäferplattfoten klipper jeg klørne annen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på underlaget også. En tyngre hund som går mye på asfalt, betong og stein vil slipe klørne i større grad en en lettere hund som går på mykere underlag. Her justerer jeg klørne hvis hunden av andre grunner må bedøves, men ellers lar jeg de være siden de slipes ned av seg selv. Hunden hater kloklipp fordi det er så lett å klippe feil. Hunden gnager de ned selv hvis han syns de blir for lange. Klikker mot gulvet gjør de uansett hvor korte de er.

Det kommer vel heller an på hvordan hunden trør på potene og hvilken form de har, enn det kommer an på underlaget og styrken på klørne. Noen hunder legger mer vekt på tærne, mens andre trør mer på flaten. Hunder som f.eks. går på tærne sliper klørne mye lettere ned. Jeg klipper nesten aldri klørne til borderen, mens på schäferplattfoten klipper jeg klørne annen hver dag.

Tja.. si det? Jeg er ingen ekspert, men for meg er begge deler logisk, og det har sikkert en sammenheng, eller de påvirker hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt en gang av en vet. at hvite klør er mykere enn svarte. Om de det er noe vitenskapelig hold i det, skal jeg ikke uttale meg om, men min erfaring er at de to jeg hadde med helt eller delvis hvite klør, trengte mindre kloklipp enn de to med sorte. Knøttis gror klør som hobby. Asfaltfotbudet hun hadde i to mnd hjalp heller ikke særlig på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...