Jump to content
Hundesonen.no

NINAs tips til rettskrivning.

ida

Recommended Posts

Her jobber og sliter man, og vipsen tar all æra. :glare:

Tja, nå må det jo sies at hun selv ikke "tok" noenting som helst.. Det var vel helst Silje som "ga" æren til henne. Spark skinnleggen til Silje du :P Hvetebrødsdagene er over nå uansett, hihi...

Tja, nå må det jo sies at hun selv ikke "tok" noenting som helst.. Det var vel helst Silje som "ga" æren til henne. Spark skinnleggen til Silje du :P Hvetebrødsdagene er over nå uansett, hihi...

Får og tar, er ikke det akkurat det samme da?

Jeg har bare et lite tilskudd her - dere må rette opp disse:

"Hunden min, som var født i 2000, heter Fido." (Velg en tid, fortid eller nåtid?)

"- Hun spurte om jeg ville være med å trene senere i dag." (Her må dere velge enten å skrive "være med for å trene", eller "være med og trene".

Jeg har bare et lite tilskudd her - dere må rette opp disse:

"Hunden min, som var født i 2000, heter Fido." (Velg en tid, fortid eller nåtid?)

"- Hun spurte om jeg ville være med å trene senere i dag." (Her må dere velge enten å skrive "være med for å trene", eller "være med og trene".

Hunden min som ble født i 2000, heter Fido. (Ikke komma etter som) Den ble jo født for noen år siden, men lever enda. Greit det.

Den siste er jeg enig med deg i.

Hunden min som ble født i 2000, heter Fido. (Ikke komma etter som) Den ble jo født for noen år siden, men lever enda. Greit det.

Den siste er jeg enig med deg i.

Her trenger jeg litt hjelp Ida.... Jeg SUGER i kommareglene!

Men jeg har hørt om noe som heter innskutt setning, vil ikke denne komme under det?

La meg forklare hva jeg i min enkle hjerne tenker om saken :icon_redface:

Hunden min heter Fido.

Men om man har to hunder så kan man skrive: Hunden min, som ble født i 2000, heter Fido.

Da spesifiserer man hvilken hund man mener..

Er dette helt galt da? *kjenner jeg trenger en privatlærer nå og da*

Her trenger jeg litt hjelp Ida.... Jeg SUGER i kommareglene!

Men jeg har hørt om noe som heter innskutt setning, vil ikke denne komme under det?

La meg forklare hva jeg i min enkle hjerne tenker om saken :P

Hunden min heter Fido.

Men om man har to hunder så kan man skrive: Hunden min, som ble født i 2000, heter Fido.

Da spesifiserer man hvilken hund man mener..

Er dette helt galt da? *kjenner jeg trenger en privatlærer nå og da*

Det er riktig. :P

Ehm. xD

Dette skjønte jeg ikke helt.

Er det hjelp til rettskriving?

Hvis du klikker på linken i det aller første innlegget, kommer du til en ny side der det er hjelp til rettskriving. :P

Hvis du klikker på linken i det aller første innlegget, kommer du til en ny side der det er hjelp til rettskriving. :P

(Skulle egentlig sitere, så tok jeg bort litt ved et uhell, så det ble sånn.)

Åja, da så.

Hvorfor egentlig? xD

Er de lei av at noen her har skrivefeil? o.O

Åja, da så.

Hvorfor egentlig? xD

Er de lei av at noen her har skrivefeil? o.O

Det er vel ikke så fryktelig mye skrivefeil, tror det er mer snakk om en dårlig vane folk blir tillært. Og det kommer nok mest fra sms "språket", der alt blir forkortet og det er liksom ikke så "nøye" hvordan ting blir skrevet. En uting faktisk, når jeg tenker meg om!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Create New...