Gå til innhold
Hundesonen.no

Allmennkunnskapstråden


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg synes til tider det skorter litt på allmennkunnskapen til folkene på sonen, og tenkte at dette må vi ta tak i. Dermed prøver vi en ny lek. Jeg stiller et spørsmål som går under ting alle burde vite, neste mann svarer og stiller et nytt spørsmål. Svaret må være riktig. Så ser vi hvor mye nytt man kan lære av andre hundefolk (også kan vi prøve å holde spørsmålene vekk fra allmennkunnskap om hund, for den tror jeg er ganske god her på sonen fra før av.)

Jeg starter ballet -

Et trafikklys lyser gult. Hvordan vet man at det skal bli rødt lys, og ikke grønt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Når det blir grønt lyser det rødt og gult samtidig (?).

Hva er det viktigste å gjøre dersom man ankommer et ulykkessted som involverer f.eks en bil med sjåfør og en passasjer?

Hvis svaret mitt er feil, så correct me! Jeg er ikke heelt sikker, nemlig:p

EDIT: gøy dette! bra initiativ tuppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. Fordi hvis det hadde skulle bli grønt, så vill det røde og gule lyst samtidig, og dessuten lyser det gult mye lengre når det skal bli rødt enn hvis det skal bli grønt.

:lol:

Edit: Aya var visst rett før meg.

Nytt forsøk:

Aya: Sikre skadested(ikke noe poeng i at du skal bli meid ned av traileren som kommer rundt svingen hvert øyeblikk, så finn frem varseltrekanten og få på deg refleksvesten :P ), få oversikt over situasjonen(noen skadet?), ringe etter hjelp(113,112,110,911, man trenger ikke å ha dekning på det vanlige nettet, det er mulig å ringe nødnummer på et annet nett, å ta opp tastelås på mobil er heller ikke nødvendig, men du trenger batteri på mobilen selvsagt), sette i gang evt. førstehjelp. Er personene ved bevissthet? ABC-prinsippet. Puster de? Sørge for frie luftveier, evt. sette i gang hjerte-lunge redning(2-30). Skru av tenningen på bilen som har kollidert(hvis det ikke er noen i passasjersetet foran, så ikke sett deg på det, i tilfelle airbagen slår ut).

Har sikkert glemt en hel masse, og det ble rotete, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir grønt lyser det rødt og gult samtidig (?).

Hva er det viktigste å gjøre dersom man ankommer et ulykkessted som involverer f.eks en bil med sjåfør og en passasjer?

Hvis svaret mitt er feil, så correct me! Jeg er ikke heelt sikker, nemlig:p

Først skal man ta ledelsen og få overblikk. Deretter sikrer man skadestedet så ikke flere blir skadet. Så må man se på skadene som er, og om noen trenger øyeblikkelig hjelp, f.eks. i form av førstehjelp (hjerte-massasje), og selvsagt skal man ringe 113!

Hva heter verdens dypeste grop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Very good people! Helt enig! Plan BLÅ er grei å huske; Bevissthet, Luftveier og Åndedrett.

Verdens dypeste grop heter Marianergropen.

Hvor tykk bør isen på islagte vann være før man går på de?

EDIT: litt rare greier histen og pisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(svarer på LivB sin også siden den ble hoppet over)

Er det lov å binde hunden utenfor butikken?

Forsåvidt, så lenge den ikke er bindt rett ved inngangen.

Når stod slaget på Stiklestad?

29. juli år 1030 om jeg ikke husker feil.

Nytt spørsmål: Hvor ligger verdens nordligste permanente senter for oppskyting av forskningsraketter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å binde hunden utenfor butikken?

Det er ikke lov til å binde en hund utenfor butikken !

Man kan få bot, og om du møter rette folk, kan de be politiet komme å hente hunden !

Ny regel som kom for en 3års tid tilbake, eller noe sånt ! Treneren fortalte om det på

kurset igår :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 - nynorsk og bokmål. (evt. 3 hvis vi teller med samisk)

Hvem var Norges første kvinnelige statsminister?

Jeg trodde jeg skulle lure alle til å si to, men nå finner jeg ikke lenger belegg noe sted for å kalle samisk et offisielt skriftspråk i Norge ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 - nynorsk og bokmål. (evt. 3 hvis vi teller med samisk)

Hvem var Norges første kvinnelige statsminister?

Gro Harlem Brundtland (Første og eneste vel?)

Hva er de latinske navnene på ulv, gaupe, og mår? (Prøv å la være å google da :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Harlem Brundtland (Første og eneste vel?)

Hva er de latinske navnene på ulv, gaupe, og mår? (Prøv å la være å google da :lol: )

Canis lupus, Lynx lynx og martes martes(?).

Hva er det latinske navnet for nordlys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. mars 1939 når Tyskland invaderte Tsjekkoslovakia (som det het den gangen)? Må si at selv om jeg har nyere historie har jeg ingen idè om klokkeslett - så jeg vil ikke kalle det allmenkunnskap :lol:

Hvis Oscar ll godtar det svaret lurer jeg på følgende:

Når har man rett til å ferdes på privat veg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. mars 1939 når Tyskland invaderte Tsjekkoslovakia (som det het den gangen)? Må si at selv om jeg har nyere historie har jeg ingen idè om klokkeslett - så jeg vil ikke kalle det allmenkunnskap :P

Hvis Oscar ll godtar det svaret lurer jeg på følgende:

Når har man rett til å ferdes på privat veg?

Oscar ll godtar svaret ! Klokkeslettet var 19.40 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...