Gå til innhold
Hundesonen.no

Ylva ble aldri helt husren...

Rosin

Recommended Posts

Er det for sent å gjøre en "tungtrent" (lundehund), 1,5 år gammel hund husren?

Tenkte jeg skulle prøve klikkertrening, men vet ikke helt hvordan jeg skal lære henne å si ifra når hun må ut. :icon_redface: Det virker ikke som hun forstår greia med å bjeffe/skrape på døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder viser det, men utydelig. Ene dalmisen min sier ingen ting, bare sitter og sitter og sitter og sitter. Hver gang jeg var ute med henne som valp og satte seg å tisset sa jeg "tiss" og hun fik masse ros når hun var ferdig. Det samme gjorde jeg når hun bæsja. Nå gjør hun det faktisk på kommando:P

Du kan jo prøve dette. HVer gan dere er ute og hun gjør ett eller annet kan du bruke et ord som er relatert til dette og rose masse når hunder er ferdig. Etterhvert vil også hunden gjøre sitt på kommando. Rart men sant:P Nei det er ikke for sent å lære en hund renslighet i alder av 1,5 år;) Har klart å lære en hund på 5 år:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen av hundene jeg har hatt i hus har skrapa på døra for å varsle at de må ut jeg, og det er jeg egentlig glad for. Den eneste som har mast om at han måtte ut, er Gubbelille, og han nøyde seg med å pipe og bjeffe om jeg ikke skjønte hintet hans. Jentene jeg har nå sier ingenting om de må ut, frk. Dinersen går til døra og står der og logrer, vesla er bare innom gangen når hun tusler rundt når hun må på do. Men ingen av de maser eller skraper på døra..

Hvorvidt det er forseint å lære en halvannet år gammel hund å være husrein..? Vel, hun kommer neppe til å begynne å skrape på døra, det tror jeg du må lære deg med en gang. Hun har lært at det er "greit" å gjøre fra seg inne, og kommer neppe til å se noe poeng med å mase om å få gå ut og gjøre sånt. Men om du går ut med henne med jevne mellomrom enten hun ser ut til å måtte på do eller ikke, så bør du i det minste klare å begrense dogåinga inne, de får jo mer og mer kontroll på blære og tarm, liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset var det små biter med tørket lever som gjorde susen! Symra oppdaget etter hvert at tisse ute = godbit, tisse inne = mor og far streng i ansiktet <_< Jeg tror ikke det noen gang er for sent å lære hunder noe som helst, levende skapninger lærer hele livet. Inngrodde vaner kan kreve litt innsats å forandre på, men er du konsekvent så går det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine hunder sier aldri i fra ved å bjeffe eller skrape på dørene, tror du må se etter mindre tegn som rastløshet, de går mot døra eller holder seg ved døra osv. Og siden hun ikke er renslig bør du holde deg til valpereglene som at hun skal ut etter lek, foring, drikking, soving osv. Jeg har en hund jeg passer nå, den er ikke renslig, og jeg holder meg til de reglene, og roser når den tisser ute, ikke ett uhell inne(enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for sent å gjøre en "tungtrent" (lundehund), 1,5 år gammel hund husren?

Tenkte jeg skulle prøve klikkertrening, men vet ikke helt hvordan jeg skal lære henne å si ifra når hun må ut. :lol: Det virker ikke som hun forstår greia med å bjeffe/skrape på døren.

Kan jeg bare spørre om hvordan du har klart å ikke få henne husren enda? Og hva er egentlig problemet - tisser hun inne hele tiden, bare av og til, i hvilke situasjoner osv?

Jeg ville fulgt valpereglene, ja. Og lært meg å lese hunden når den må ut. (Personlig ville jeg ikke lært en hund å skrape på døra, men det er ditt valg.) Du må se etter bittesmå tegn; blir hun urolig? Senker hun hodet og snuser langs kanter og mot gulvet sånn helt vilkårlig? Går hun mot et fast sted? Avslutter hun uten videre noe hun holder på meg og begynner å vimse?

Når det gjelder klikkertrening, så ville jeg rett og slett ha funnet en skikkelig god godis, klikket og belønnet med denne hver gang hun gjør noe ute. Da vi hadde krisehund her som ikke var husren, tok det ikke mange dagene før han skjønte poenget med det! Og da tisset han med en gang han kom ut, bare for å få godbiten sin! Om du vil velge å overse det når hun gjør fra seg inne, så tror jeg det også vil fungere, eller om du vil avbryte henne idet hun tisser/bajser.

For å lære hunden å skrape på døren, må hunden først ha forstått at det er ute det skal skje. Når hunden begynner med de faste tegnene sine som forteller deg at den må gjøre fra seg, så gå mot døren og gjør klart båndet osv, og vent til hunden maser litt ekstra, dytter i døra eller piper/bjeffer. Når den gjør det, åpner du og lar hunden få ut og gjøre fra seg. Etterhvert vil den gjøre det du har lært den når den må ut. Du kan jo rose også når den skraper på døra, men jeg ville heller ha foretrukket piping. Oppskrapte dører er ikke kult i lengden, og faren for at hun vil begynne å skrape på dører av andre grunner er overhengende. Som når hun vil at døren skal åpne seg; fordi hun vil inn på soverommet, eller ut og leke, inn til deg som er i et annet rom osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra bæsjer inne av og til fremdeles. Jeg tror det er fordi det bare er et bestemt sted hun gjør det, og der er det bare tregulv, altså ingen skade skjedd. Vi har bare blitt så vant til å plukke opp at vi legger nesten ikke merke til at vi gjør det. Energien man legger i å fjerne et problem står i forhold til problemets størrelse, for å si det sånn. Men dette er selvsagt en sløvhet som er nesten utilgivelig, nå er det slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei som som kommer og logrer og klatrer på meg når hun vil noe. Men da vil hun alt fra å sitte på fanget til ut, så den er ikke skuddsikker. De andre hundene mine har bare gitt beskjed når det virkelig har vært krise og de virkelig har måttet ut NÅ, helst for to timersiden.

Men, alle hundene mine har "kunnet" "skal du ut å tisse" og responderer på det om de vil ut. Knøttis bare glaner olmt på meg om hun ikke skal ut å tisse og jeg maser om det. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok jo en 7 år gammel lundehund for et par måneder siden, og tegnene hun gir på at hun vil ut, er veeeeeldig minimale. Hun har heller ikke all verdens utholdenhet.

Egen erfaring så langt, og ut fra det jeg har hørt fra andre, er det nok sånn med lundehunder at man må påregne å være ganske påpasselig med lufting livet ut, være i forkant. Hun kan godt holde seg hele dagen hjemme, men etter foring og "vanning" om ettermiddagen må jeg passe på, ellers kan det skje uhell. Etter ei stund har vi funnet ut av det, og det skjer stort sett ikke uhell lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...