Gå til innhold
Hundesonen.no

Neste hund, hvilken rase?


siljestokka

Recommended Posts

Hei. :icon_fun: ... Tenker dag inn og dag ut på hvilken rase jeg skal velge som neste hund. Tror jeg har funnet rasen min. Men vil høre deres mening :P:rolleyes: . Hmm.. Jeg vil uansett ha gjeterhund. De rasene som tankene flyr rundt er Aussie, Border collie, sheltie, pyrre (face rase) osv :rolleyes: . Digger også schæfer, dobermann, pinscher osv :P .

jeg har lyst til å trene med hunden. enten lydighet og/eller agility. Og så kunne jeg tenkt meg å prøvd ut utstilling. Har aldri drevet med noen av disse tingene før da... Hunden må tåle å stå ute.. (Men det tåler jo de fleste gjeterhunder). Hmm, må kunne gå i lag med barn ;) .

Som sakt så tror jeg at jeg har funnet den perfekte andrehundsrase.. Men vil høre hva dere synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for sheltie, for da har du en altmulig hund, vakker, lett-trent, lett å ha med seg rundt, fin til både ag og lp. Husk at du etterhvert skal finne din egen leilighet, noe som er vanskelig nok med en halvstor hund, om man ikke har to. Det blir straks enklere dersom den ene er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er sheltier ute? Fryser dem mye eller? Ser jo at dem har mye hår, men man vet jo aldri :P .

Dessverre så går min hund bedre i lag med hunder på hans størrelse og temprament .... For min del, så synest jeg nesten sheltien blir for liten ;S..

Jeg er svak for pyrren ;) Spesielt facerase.. En liten minibelger som er så vakker at det skulle nesten ikke vært lov ;)

Pyrren er bare nydelig.. Har aldri sett noen i virkeligheten da.. Det er litt synn.. Jeg synes dem ser ut som miniblandings bc-er :P . Skal ha en sånn i fremtiden.. Men ikke som andrehund ;) . Men man vet jo aldri ;) .

Er så vanskelig å velge.

Men nå skal jo jeg ikke ha hund enda.. Så vet ikke ;P . Får se hva fremtiden bringer ..

Edit: Kan jo ta alle rasene på engang da :P .. *Bare Tuller altså* . Viss jeg ikke skal ha kennel, så skal jeg ha max tre hunder om gangen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyreneisk gjeterhund er flott. Jeg vet ikke hvordan temperemanget til border collie er så jeg kan ikke sammenligne.

Størrelsen er ikke langt fra shetland sheepdog. De liker å jobbe de også, det er egentlig en gjeterhund og mange blir fremdeles brukt til det. Jeg tror nesten jeg vil si at den er som en mini border collie, uten at jeg er helt sikker. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er sheltier ute? Fryser dem mye eller? Ser jo at dem har mye hår, men man vet jo aldri :P .

Nei, de fryser ikke mye. Jeg har aldri sett mine hunder fryse. Minsten var jo ung valp på vinteren i fjor, og frøs aldri ute, vi var ute i snøstorm, og han brydde seg ikke engang. Og det var med tynn valpepels, så det sier seg selv at med den tjukke voksenpelsen de har skal det litt til for at de fryser.

Mine to elsker vinteren, det er deres favorittårstid, pga temperaturen.

Jeg ville absolutt gått for sheltien utifra det du skriver i hovedinnlegget, men det kommer vel ikke som noe sjokk. De er jo bare fantastiske^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var nesten som jeg skulle skrevet det første innlegget selv :P Men her har da valget falt på Sheltien, som jeg skal trene agility og lydighet med :P Har border collie nå, og vet at jeg ikke hadde orket og hatt 2hunder med så høyt aktivitets nivå :P Så hvis jeg ikke blir super inntressert i bruk, så blir det Sheltie på meg :P Pyrren er også inntressang, men har ikke erfaring med rasen, så der vil jeg ikke utale meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far min hadde schæfer som barn :P . De er superflotte :P . Tror både faren min, og bror min vil at jeg skal schæfer (bror min liker veldig godt dobermanner da :P) som neste hund. Mor min liker sånne malinois, bulldoger og terver og greier.

Jeg rekner ikke med å bli verdensmester i agility og/eller lydighet. Og trenger ikke hund som champion og sånn.. Mine dyr er de beste uansett :P.

Men synes i grunnen sheltie blir for liten i størrelsen.. Jeg liker mellomstore hunder best :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også sheltie er i minste laget. Hva med en collie? Jeg liker de korthårete best.

Ellers trives jeg godt med schäfergutten min. Han blir med på absolutt alt. Denne helgen er han på utlån og jeg får daglige rapporter om hva hunden driver med. Dette er på landet og hunden stortrives med å gå løs på en større eiendom. Hvis noen henter ved, så bærer hunden sin kubbe inn, han følger menneskene til utedoen og sitter pent utenfor og passer på. Han hjelper også til med diverse hage- og byggearbeid. Er det ikke noe spesielt å gjøre så ligger han i bilen og passer på den (se profilbilde). Selvsagt får han komme inn, men det er ute han vil være. Inn kommer han hvis det er mat på gang eller kvelden nærmer seg. Jeg syns dette er det ideelle for en hund av denne typen - å få delta, få være med og også 'bidra' på sin egen måte.

Vi driver også med lydighet på hobbybasis og har vært innom noen agilitybaner og testet ut de. En schäfer blir hva du gjør den til. Det er en førermyk rase og må derfor ha en flokk den stoler på og som den føler seg trygg sammaen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de fryser ikke mye. Jeg har aldri sett mine hunder fryse. Minsten var jo ung valp på vinteren i fjor, og frøs aldri ute, vi var ute i snøstorm, og han brydde seg ikke engang. Og det var med tynn valpepels, så det sier seg selv at med den tjukke voksenpelsen de har skal det litt til for at de fryser.

Mine to elsker vinteren, det er deres favorittårstid, pga temperaturen.

Jeg ville absolutt gått for sheltien utifra det du skriver i hovedinnlegget, men det kommer vel ikke som noe sjokk. De er jo bare fantastiske^_^

Helt enig! Verdens beste hunderase som i tillegg er verdens vakreste! Objektiv jeg? Jadaaa :P

Min har aldri vist tegn til å fryse, hele høsten her har bestått av storm, regn og snø, men hun synes det er kjempegreit å være ute. Sommeren er derimot alt for varm synes hun..

Eneste "problemet" med Sheltie i forhold til hva du nevner kan være å stå ute.. De fleste Sheltier jeg kjenner er ikke såå glade i å stå alene uten flokken sin :P Men det vil jo fint kunne trenes på, i tillegg til at du har en hund til da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg tenkte egentlig på aussie jeg da :unsure: . Men det er visst ingen som vil foreslå den til meg :unsure: . Jeg synes dem er perfekte i størrelsen. Tror dem har det samme genyttet som ¨min blanding... Hmm... Men.

Min hund er ikke så glad i små hunder heller.. Han liker de som er litt store..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du kanskje burde vurdere en mindre hund enn aussie siden du allerede har en mellomstor. Du er jo ikke så gammel heller, og skal vel sikkert flytte ut for deg selv om ikke så alt for lenge og da kan det fort bli vanskelig med to store hunder. En aussie er også ganske så krevende, og det er vel hunden du har fra førav også?

Hvorfor "trenger" du en stor hund? Hva har aussien som ikke BCblandingen har? En sheltie kan brukes til alt en aussie kan brukes til, og den har en størrelse som ikke-hundefolk ser på som litt greiere å ha med å gjøre - som igjen er positivt når man skal flytte for seg selv.

En aussie kommer også ofte med en god porsjon vokting og de kan kreve MYE oppmerksomhet det første-2 leveåret. Man kan risikere å få en unghund som syns stuebord og sofaer smaker godt, og det er ikke særlig greit å ha hvis man bor på hybel og går skole mye av dagen. Ikke er det spesielt greit å ha et bjeffedyr når man bor på hybel og kanskje har tynne vegger og strenge huseiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. For det første har jeg sakt at jeg ikke skal ha hund enda.. Men liker å planlegge :( . Og du spør Hvorfor jeg "trenger " en stor hund. Jeg selv liker bedre mellomstore hunder. Føler meg komfortabel med dem...

Jeg synes rett og slett sheltie er for litt gamle folk (Vet at det er mange "barn" her på sonen som har sheltie)..

dessuten så liker jo hunder å leke med hverandre.. Vet ikke om jeg har Labbetuss til neste hund. Men håper det ;/ . Blir så trist om jeg plutselig ikke skulle ha hund lengre :unsure: . ..

Jeg vil ha en hund og ikke en "katt". Visst dere forstår. En hund for meg er en hund som er mellomstor. Den skal ha hale, ellers så er den ikke en hund.

Dere har jo sakt her på sonen at sheltier liker seg best med sine "artsfrender" (andre sheltier).. Dermed så tenkte jeg at hunden min er ganske lik aussier (?). jeg elsker å gå tur på stranda. Og har en morfar som er villig til å kjøre meg av og til. Kan ta tog til stavanger for å trene (har jeg funnet ut netopp).

Må bare si en gang til. Jeg planlegger ikke hund til nå. Men senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. For det første har jeg sakt at jeg ikke skal ha hund enda.. Men liker å planlegge ;) . Og du spør Hvorfor jeg "trenger " en stor hund. Jeg selv liker bedre mellomstore hunder. Føler meg komfortabel med dem...

Jeg synes rett og slett sheltie er for litt gamle folk (Vet at det er mange "barn" her på sonen som har sheltie)..

dessuten så liker jo hunder å leke med hverandre.. Vet ikke om jeg har Labbetuss til neste hund. Men håper det ;/ . Blir så trist om jeg plutselig ikke skulle ha hund lengre :unsure: . ..

Jeg vil ha en hund og ikke en "katt". Visst dere forstår. En hund for meg er en hund som er mellomstor. Den skal ha hale, ellers så er den ikke en hund.

Dere har jo sakt her på sonen at sheltier liker seg best med sine "artsfrender" (andre sheltier).. Dermed så tenkte jeg at hunden min er ganske lik aussier (?). jeg elsker å gå tur på stranda. Og har en morfar som er villig til å kjøre meg av og til. Kan ta tog til stavanger for å trene (har jeg funnet ut netopp).

Må bare si en gang til. Jeg planlegger ikke hund til nå. Men senere.

Sheltien er da alldeles ikke for gamle folk ;)

Jeg er 19, og har hatt sheltie siden jeg var 15. Og jeg må bare si at jeg syns sheltien passer bedre til unge folk enn gamlinger.

De liker aktivitet, min yngste er en hopp og sprett, full fart hund han, helt turbo. Og de eeelsker å ha det gøy, en eier med humor og "lekenheten" som unge folk ofte har passer utrolig godt til en sheltie, fremfor en gammel stokk som bare står der og vifter med en pølsebit ;) De har humor, fart, spenst, og er virkelig stå-på-hunder.

Jeg er egentlig et storhundmenneske, jeg liker store hunder best, men mine sheltier er store hunder de, de er store hunder i alt annet enn den fysiske størrelsen :( Jeg var i starten usikker på å ha liten hund, men mine foreldre satte stopper for noen stor hund så da ble det bare slik, og det er jeg virkelig glad for, for sheltien har vist meg at de er like mye hund som de store.

Det er forsåvidt sant at sheltien er smårasistisk(liker seg best sammen med andre sheltier), men om den vokser opp sammen med hunder av annen rase så er ikke det noe problem.

Jeg har jo to sheltier, og den eldste vokste opp og hadde mest kontakt med andre raser og svært lite kontakt med sheltier, og han liker alle raser han, såfremt de er hyggelige. Andremann derimot, som har vokst opp med mest kontakt med min andre sheltie er ultrarasistisk, han liker ikke bare andre sheltier best, han liker best de sheltiene som er av samme fargevariant. Hehe.

Ja, det var min sheltie"propaganda" da. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. For det første har jeg sakt at jeg ikke skal ha hund enda.. Men liker å planlegge ;) . Og du spør Hvorfor jeg "trenger " en stor hund. Jeg selv liker bedre mellomstore hunder. Føler meg komfortabel med dem...

Jeg synes rett og slett sheltie er for litt gamle folk (Vet at det er mange "barn" her på sonen som har sheltie)..

dessuten så liker jo hunder å leke med hverandre.. Vet ikke om jeg har Labbetuss til neste hund. Men håper det ;/ . Blir så trist om jeg plutselig ikke skulle ha hund lengre :unsure: . ..

Jeg vil ha en hund og ikke en "katt". Visst dere forstår. En hund for meg er en hund som er mellomstor. Den skal ha hale, ellers så er den ikke en hund.

Dere har jo sakt her på sonen at sheltier liker seg best med sine "artsfrender" (andre sheltier).. Dermed så tenkte jeg at hunden min er ganske lik aussier (?). jeg elsker å gå tur på stranda. Og har en morfar som er villig til å kjøre meg av og til. Kan ta tog til stavanger for å trene (har jeg funnet ut netopp).

Må bare si en gang til. Jeg planlegger ikke hund til nå. Men senere.

Har du tatt en kikk på det norske agilitylandslaget str. mellom egentlig? Der er det ihvertfall stor overvekt av shelties, og ikke så mange gamlinger akkurat (definér gammel forresten). Ikke føler jeg meg så gammel selv heller, og jeg er slettes ikke barn, da jeg har mine egne :( Sheltie er mye hund i liten forpakning, dét er ihvertfall sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det Caroline sier her, en Sheltie er absolute ikke en hund for gammle folk(spør vel egentlig hva gamle folk er da), selv hadde jeg den følelsen før. Da jeg ofte så "gamle" folk med Sheltier som gikk der å labba :P Men nå, når jeg har blitt mer "kjent" med rasen har jeg det helt motsatte bildet :) De er kjempe tilpassningdyktige, flotte, snille, lærevillige, søte, vakre, pene, søte, livlige, glade, pene hunder, eh ja :P

Og som andre sier er det fryktelig mye lettere å være ung med 2 hunder når man har en liten :P Det er mye av grunnen jeg ser bort fra mellomstore hunder når det gjelder hund nr.2.

Men selvsagt, du har lyst på middelstor hund, og det er ikke noe i veien for det :P

Ang. Aussie, tror de er ganske krevende på lik linje som Border Collie og belger og andre slike raser.

Du vet det sikkert, men Aussie er slettes ikke en "doven" variant av Bcen, etter min erfaring. Pluss de har som Anikken sier en del vokting og slikt som kan by på "problemer". *sier jeg som ikke harnesten ikke noe erfaring med rasen...*

Etter det jeg har forstått så er Labbetuss egentlig en veldig rolig og behagelig hund? En som ikke krever så veldig mye...eller? *

For de fleste bruks raser er krevende, og trenger mye mer enn mange tror. Men du vet det sikkert da :P

Nei, nå skal jeg slutte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svak for pyrren :icon_redface: Spesielt facerase.. En liten minibelger som er så vakker at det skulle nesten ikke vært lov :lol:

Litt ot if tråden gjerne (skyt meg den som vil) men hva mener du egentlig med det?

Minibelger som i temperament eller hva...?

Til trådstarter:

Dersom valget faller på pyrre er det lurt å bruke gooood tid på å finne riktige linjer, oppdretter osv.

Det er mye dårlig gemytt ute å går, og også mangel på arbeidslyst.

Finnes dessverre endel pyrrer som knapt er dugelig til noe mer enn familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha aussie og vil ha en hund å jobbe skikkelig med, så hvorfor ikke en aussie? Så lenge du er foreberedt på at aussien krever veldig mye aktivisering, både mentalt og fysisk, og at de har en god del porsjon vokt i seg, så går du for det :icon_redface: Aussien er en ypperlig allroundhund, men de krever sin eier.

Når det gjelder å få seg plass å bo, så er min erfaring at utleiere ikke bryr seg noe om størrelse på hunden. Hører de husdyr eller hund, sier de fleste nei med en gang. Og hører de to hunder..., ja, da legger de nesten på. Men vi har til nå i 7 år med hund ikke vært husløse. Det har bare tatt mer tid å finne noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha aussie og vil ha en hund å jobbe skikkelig med, så hvorfor ikke en aussie? Så lenge du er foreberedt på at aussien krever veldig mye aktivisering, både mentalt og fysisk, og at de har en god del porsjon vokt i seg, så går du for det ;) Aussien er en ypperlig allroundhund, men de krever sin eier.

Når det gjelder å få seg plass å bo, så er min erfaring at utleiere ikke bryr seg noe om størrelse på hunden. Hører de husdyr eller hund, sier de fleste nei med en gang. Og hører de to hunder..., ja, da legger de nesten på. Men vi har til nå i 7 år med hund ikke vært husløse. Det har bare tatt mer tid å finne noe...

Takk :icon_fun: ... Det er netopp det jeg vil. ha en som jeg kan jobbe med :D .. Har ikke valgt rase enda, men det blir sannsynnligvis pyrre, bordis eller aussie.. Men jeg tror jeg venter til jeg har funnet et sted og bo. tja.. Til ting begjunner å falle litt på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...