Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisper, alder første løpetid


Tyson

Recommended Posts

Hei igjen!

Når er det normalt at en tispe får sin første løpetid?

Er det de mentalt sterke individene som får det tidligst? Eller hva påvirker når løpetiden kommer?

Tar her utgangspunkt i såkalte brukshundraser..

Det kommer ann på så mye. Størrelse teller nokså mye. Ellers ligger det i genene slik som det ofte gjør hos mennesker. Påvirkning fra andre tisper spiller også inn.

Små raser får gjerne første løpetid et sted mellom 5 mnd og 10 mnd, mens større raser kan varierer alt fra 6-7mnd til over ett år.

Mental styrke har ingenting med løpetid å gjøre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på så mye. Størrelse teller nokså mye. Ellers ligger det i genene slik som det ofte gjør hos mennesker. Påvirkning fra andre tisper spiller også inn.

Små raser får gjerne første løpetid et sted mellom 5 mnd og 10 mnd, mens større raser kan varierer alt fra 6-7mnd til over ett år.

Mental styrke har ingenting med løpetid å gjøre. :P

Er det virkelig så enkelt? Det er mange som påstår at mental styrke spiller inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Løpetiden styres i utgangspunktet av fysisk kjønnsmodning, men vi må huske på at det er forskjell på tisper som lever alene og tisper i flokk. I flokk er det helt naturtlig at tispene løper tilnærmet samtidig. Jeg har hatt tisper som gikk i løp 4.5 mnd, 6 mnd, 8 mnd og 14 mnd. Alle bruksraser. En løp 1 gang i året, de fleste 2 ganger, ei som løp 3 ganger og gråtassen her nå som ble sterilisert etter hormonforstyrrelser og 4 løpetider i året. Så mitt poeng er at det er meget individuelt, både med tanke på hormonnivået (andel testosteron, sies at de som har høyere andel løper seinere enn de andre tispene. Dette stemmer med mine erfaringer ihvertfall) og flokklivet til hunden. Det jeg vet skjer i mange flokker der det gjerne bare er to hunder og den ene tispa er meget dominant vil den "underdanige" tispa både utsette og hoppe over løp, for ikke å komme i konflikt med "lederhundens" evt parringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med mental styrke har jeg aldri hørt eller lest om før! Kan noen fortelle litt mer? Det må vel uansett være forskjell på størrelsen på hundene? Og det kan jo ikke være sånn at det bare gjelder bruksraser..? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetiden styres av hormoner. Min tispe fikk første løpetid når hun var 13-14 mnd. Ganske seint. Mens andre med samme rase har fått løpetid mange måneder før. Så det er veldig individuelle forksjeller.

På hvilken måte skulle mental styrke spille inn? Seinere løpetid, jo dårligere mentalitet? :blink:

Så, hvorfor har noen tisper mer hormoner enn andre? Jeg spør ikke for å provosere, jeg er oppriktig nysgjerrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte noen som er ekspert på min rase om når jeg kunne vente løpetid, de svarte "når hun er et sted mellom seks og atten måneder" :blink:

Helt normalt anslag det. Rase spiller ikke SÅ stor rolle som alt det andre...

Tyson: Det ligger i arv og miljø. På samme måte som at menstruerende kvinner varierer veldig iht. mengde, varighet, smerter, PMS og lignende. Som regel kan morens intervaller/syklus/hormonnivå anslå avkommets, men ofte er det slik i genetikken at arv hopper over ett ledd. Derav kan man få en sterkere pekepinn ved å se på bestemor. Allikevel er det til syvende og sist en blanding av det som ligger i arv og ting som utvikler seg individuelt i individet.

Østrogennivået påvirkes ikke gjennom mat eller miljø, men er fra naturens side en egenskap ved individet som kan kontrolleres og økes gjennom tilskudd av østrogen, eller minskes ved å tilsette det motsatte: testosteron. Det er forresten sjeldent vi gjør slike inngripen hos hunder med medikamenter fordi det er en ekstra fare for kreft. Kastrering, derimot, vil selvsagt påvirke østrogenproduksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvorfor har noen tisper mer hormoner enn andre? Jeg spør ikke for å provosere, jeg er oppriktig nysgjerrig!

Hvorfor vet jeg ikke. Er jo sånn med oss mennesker også. Vi har alle ulik mengde hormoner. Noen mer østrogen enn andre osv. Men hva selve mentaliteten har med det å gjøre, lurer jeg på. . kanskje på den måten at noen blir voksne før andre, altså noen hunder er barnsligere mye lengere enn andre.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vet jeg ikke. Er jo sånn med oss mennesker også. Vi har alle ulik mengde hormoner. Noen mer østrogen enn andre osv. Men hva selve mentaliteten har med det å gjøre, lurer jeg på. . kanskje på den måten at noen blir voksne før andre, altså noen hunder er barnsligere mye lengere enn andre.?

Psykisk modning har ingenting med hverken hormoner eller løpetid/menstruasjon. Så kort og enkelt har ikke mentaliteten noe å si for løpetid - som er en grunnleggende nedarvet komponent i hele dyreverdens eksistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med den første løpetiden varierer veldig fra rase til rase, fra størrelse til størrelse og invdivid til individ.

Ene dalmisen min fikk løpetid veldig tidlig. 6 mnd gammel. Den andre var tidligere ute. Whippeten min fikk løpetid når hun var 14 mnd. Den eldste hunden husker jeg ikke ettersom hun er 10 år nå og sterrilisert (livmorbetennelse). Grey'en venter de ikke løpetid før det er mellom 17 mnd og 2 år. Selvfølgelig unntak finnes hos denne rasen også som de andre rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge de voksne hundene her fikk løpetid når de var 6mndr, men Freia valpen på timnd nå har nå snart kommet halveis i andre løpetid. når moren fikk løpetid i mai så begynnte hun også.

Nå når Eldste tispen fikk løpetid som forventet så regnet jeg med at datteren ville vente til november før hun begynnte men det gjorde hun ikke så her har alle tre hundene løpetid, som startet med noen dagers mellomrom.

Akkurat nå er jeg glad det ikke er hannhunder i hus ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk modning har ingenting med hverken hormoner eller løpetid/menstruasjon. Så kort og enkelt har ikke mentaliteten noe å si for løpetid - som er en grunnleggende nedarvet komponent i hele dyreverdens eksistens.

Hvordan kan du være så sikker på dette? Og hvor har du evt funnet dokumentasjon på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen dokumentasjon på at psykisk helse og alder for første løpetid kan sees i sammenheng?

Fibi var et stressa vrak da hun kom til oss syv og en halv måned gammel. Hun fikk ikke løpetid før hun var 17 mndr. Da fikk hun samtidig med mora som på den tiden bodde sammen med henne. Vi hadde en idè om at hun var i ubalanse på alle måter også hormonelt, og at kroppen ikke var klar før moras løpetid trigget henne til også å få sin. Dette var jo bare gjetninger, men det kunne vært interessant å se om det virkelig kunne være slik.

Jeg spør igjen, fins det noen dokumentasjon på løpetid og mental helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du være så sikker på dette? Og hvor har du evt funnet dokumentasjon på det?

Jeg ser jeg har formulert meg litt krøkete. Det spørs jo litt hva vi diskuterer her. Du skriver mental styrke. HVA er mental styrke for deg? Stress kan påvirke menstruasjonen videre i syklusen, men jeg har aldri lest eller hørt om noen som får forsinket sin første løpetid på grunn av sitt gemytt. At en tispe er en trygg, og mentalt sterk hund slik jeg leser ditt første innlegg, klarer jeg bare ikke å se skal ha noen sammenheng med når hun får løpetid første gang, for da er det ingen ubalanse som kan spille inn. Hadde det derimot vært en mentalt sterk tispe med hormonforstyrrelser akkurat der og da som gjør tispen nervøs og usikker, kan det være mulig å utsette/forsinke en løpetid. Men da skyldes det fortsatt at østrogenbalansen er i ubalanse.

Jeg tror ikke jeg helt forstår startinnlegget ditt, kan du konkretisere hva du mener? I mitt hode spør du om mentale sterke hunder får løpetid på andre tidspunkt enn andre? Eller tar jeg feil nå?

Sikker kan man aldri være, men gjennom arbeid med tenåringsjenter og i helsevesenet, har jeg aldri hørt at noen kan "plukke" ut jentene fra de er barn og si når de vil få løpetid basert på personligheten deres. Det samme med valpekull: den puslete tispa i kullet er ingen indikator på at det er den som vil få løpetid sist, mens den tryggeste vil få først?

Jeg har kun hatt tisper (7stykker) og helt uavhengig av mentalitet har de fått løpetid omtrent slik som sine foreldre/besteforeldre. Jeg har ihvertfall ikke sett noen sammenheng mellom tispenenes mentale styrke og løpetid. DOG har jeg sett at i perioder med stress for tispene, så har løpetiden blitt forsinket, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psyken har jo mye å si for vår syklus også. Jeg hørte en forklaring en gang som gikk ut på at hvis du var veldig nervøs og engstelig så tolket kroppen det som at du er i fare, dermed ble du ufruktbar og mistet mensen. En annen ting som har å gjøre med linken mellom psyke og biologi er at jenter som er redde for at de er gravide ofte venter LENGE på mensen, bare på grunn av engstelsen.

Jeg synes det er logisk at kroppen venter med å bli fruktbar til alt ligger tilrette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...