Gå til innhold
Hundesonen.no

Pengeinnsamling for å redde livet til «Apache»


maayjee

Recommended Posts

En rar historie, syns jeg..

For det første, om Mattilsynet vil ha schäferen i karantene, så hadde den vært flytta dit allerede, og sånn som jeg leser historien, så er den fortsatt på kennelen i Oppdal. Om de er usikre på om denne hunden er innført ulovlig, antar jeg at den enten har blitt flytta til en karantenestasjon allerede, eller står på grensekontrollstasjonen på Gardermoen?

For det andre, de blir satt i karantene når de er usikre på om de er vaksinert etter gjeldende regler, og har fått ormekur. Å teste om den har vært rabiesvaksinert tar ikke 4 mnd, og å gi en ormkur tar 10 dager.. Og om jeg ikke husker helt feil, så blir dette sjekket FØR det blir bestemt at hunden skal stå i karantene i 4 mnd..

For det tredje, det er vel ingenting som heter "Statens Karantenestasjon" lenger, det finnes 2 karantenestasjoner i Norge, og begge de er privateide så vidt jeg veit. Karantenestasjonene ligger på Eidsvoll og i Skiptvedt..

Og sånn til slutt, om det virkelig er fare for livet til denne schäferen, så ville det vel stått i både Dagbladet eller VG (jeg sjekket rett nok veldig fort, så kan jo være at det er en liten artikkel der allikevel?), sånne historier er for engasjerende at en sånn oppfølging ikke ville blitt trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende gjelder ved import fra ikke listeførte tredjeland. Det er nok dette som følges siden man ikke vet hvor hunden kommer i fra:

Fra ikke listeførte tredjeland: Veterinærsertifikat (kan lastes ned over) undertegnet av offentlig veterinær i avsenderlandet som inneholder navn på dyrets eier og en beskrivelse av dyret og som dokumenterer gyldig ID-merking1) samt at dyret er behandlet med et godkjent preparat mot echinococcose (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dager før innreise. Behandlingen mot echinococcose skal gjentas senest 7 dager etter innførsel og dokumenteres av veterinær i veterinærsertifikatet.

Etter ankomst må dyret stå i godkjent karantene i Norge i minimum 4 måneder. Eieren eller den som har ansvaret for dyret skal ved grensekontroll kunne legge fram en skriftlig bekreftelse fra den som har ansvaret for karantenen om at den er klar til å motta dyret. Dyr som skal i karantene må være eldre enn 6 måneder og de skal ikke være drektige. De skal heller ikke være vaksinert mot rabies med levende vaksine i løpet av de siste 24 måneder eller med inaktivert vaksine i løpet av de siste 30 dager. Etter frigivelse fra karantene skal dyret holdes isolert i 2 måneder.

Les også egen artikkel om grensekontroll, karantene og isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg synes vel kanskje ikke det var helt sammenlignbart. En ting er å ha flere hunder enn man klarer økonomisk. En ganske annen er hunder som med overlegg blir mishandlet!

Skjønte ikke helt hva du mente her?

Hvis det er linken til bardmand du tenker på handler det definitivt IKKE om å ha flere hunder enn man klarer økonomisk.

Men det var kanskje ikke det du siktet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Og jeg lurer på hvem i all verden som har kommet på ideen om at den kanskje er importert jeg da............, for den biten er det dummeste jeg noen gang har hørt - og da mener jeg det dummeste jeg noen gang har hørt.

For det første så blir valper i utlandet id-merket - og i Tyskland tror jeg de blir øretatovert når de er svært svært små. Fra andre land i Europa id-merkes de også før levering og det gjøres av kennelklubbene.

Og nei - det er helt urealistisk å tro at noen tar inn en uregga schæfer til Norge fra en useriøst oppdretter i ett annet land - så stas er det ikke med schæfer liksom. Skal man ha inn schæfer fordi man har piggtråd under armene så gjøres det ordentlig - og da er bikkja id-merket.............. Så her har en eller skikkelig gjennomtrekk......... og da mener jeg skikkelig gjennomtrekk.

Neste gang vi hører om en hund funnet i skogen - (det skjer jo innimellom) så får vi kaste oss inn å si at den er sikkert tatt inn ulovlig..... selv om det er en umerka golden liksom.

Schæfer er en rase du får kasta etter deg på gata - uregga og ikke id-merka - det er liksom ingen grunn til å importere en ulovlig.......

Synd på hunden, men her har det vært en del mindre begava folk involvert........ dette er for dumt liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er pussig tenkt - men på den annen side: Det KAN jo ha vært noen som har hatt med seg hunden, altså utenlandske eiere også. Men at de skulle ha kommet seg såpass langt inn i Skandinavia... tja. Skal myndighetene være så føre var, så blir det jo ganske vilt.

Burde forresten ikke NKK og deres internasjonale samarbeidspartnere kjenne til ulike typer tatoveringer/merkinger?

Er forøvrig en smule enig med Teddy. Mens jeg kanskje godt kunne tenkt meg å sendt et par kroner til denne hunden, så føler jeg ikke helt det samme for en kar som ikke har husforsikring eller hva det måtte være, og som likevel har mange hunder; ikke når jeg ikke har samme rase selv iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forøvrig en smule enig med Teddy. Mens jeg kanskje godt kunne tenkt meg å sendt et par kroner til denne hunden, så føler jeg ikke helt det samme for en kar som ikke har husforsikring eller hva det måtte være, og som likevel har mange hunder; ikke når jeg ikke har samme rase selv iallfall.

Da har du nok misforstått, Akela. Dette dreier seg ikke om en kar som har mange hunder og ikke husforsikring, men en av rasen Azawakh's store forkjempere for å hindre at rasen dør ut. Hadde det ikke vært for enkeltes arbeid i mange raser hadde ikke vi pr idag hatt mulighet til å ha nettopp den rasen. Noen gjør et kjempearbeid for at vi skal ha muligheten til å ha en stor og variert gen-pool og også best mulig kunne bevare en rase sunn og frisk. Det er dette denne aksjonen går ut på, ikke støtte en enkeltperson.

Når det er sagt er det ingen kritikk til de som ikke ønsker støtte aksjonen, mer ment som en oppklaring hva det dreier seg om tilfelle det er blitt misforstått.

Jeg skjønner også at de som ikke har samme rase, eller type hund, ikke brenner like mye for dette som jeg gjør. Men jeg tror nok jeg hadde støttet en tilsvarende aksjon selv om det hadde vært en helt annen (bevaringsverdig) rase som var på randen av utryddelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare en del ting vil jeg bare føye til følgende. Dette er, som Tøfflus også skriver, ikke ment som en innsamling for å hjelpe en enkeltperson.

Det er arbeidet til David som står i fokus her, og vi ønsker å bidra til at dette kan fortsette. Vi ønsker at han fortsatt skal ha mulighet til å importere azawakh direkte fra opprinnelseslandene og med dette sørge for å stable på beina et forsvinnende lite gen-pool. Vi ønsker, ikke minst, at det humanitære aspektet ved arbeidet skal ivareats slik at Tamasheq-nomadene som i årtusen har levd sammen med og avlet denne svært sjeldne rasen fortsatt skal ha muligheten til dette. Det blir lagt ned mange ressurser via medisinske og økonomiske bidrag. Å avle på azawakh er svært dyrt for en folkegruppe som allerede lever i ekstrem fattigdom. Nomadene og azawakhen har vært tidvis avhengig av hverandre - hundene som jeger og beskytter, menneskene som oppdrettere og bevarere. Rasen er avlet fram utfra et overraskende strengt avlsprogram, men grunnet ukontrollerbare ytre økonomiske og sosiale påvirkninger står både Tamasheq-kulturen og azawakhen i stor fare for å bli utryddet.

Vår aksjon er ikke for å hjelpe en oppdretter, eller en god venn av oss som har hatt uflaks. Vi ønsker *ikke* å sette en presedens for pengeinnsamling for enkeltpersoner. Vi møter alle på større eller mindre utfordringer/tragedier som hundeeiere og oppdrettere, og vi kan bare håpe at skulle tragedien inntreffe at man har venner/familie som stiller opp.

Men, og jeg kan ikke få understreket dette nok, det vi ønsker å være med å bidra til er at en enkeltsperson enorme innsats skal kunne fortsette. Både for en av våre raser, men i like stor grad pga det humanitære aspektet ved saken. Det er vel også dette som er så spesielt for denne saken. Den angår noe så sjeldent som å kunne bevare forholdet mellom hund og menneske i sin opprinnelige form. Disse hundene er et resultat av et over tusen år gammelt avlsprogram som har vært svært isolert. Dette er mao hunder som har vært mer eller mindre uforandret i over tusen år! Det er dette vi står i fare for å miste, og det er dette vi vil være med på å bevare.

Hjelp oss og hjelpe!

http://www.azawakh-abis.de/index2.php.

Davids hjemmeside: www.azawakh.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
For å oppklare en del ting vil jeg bare føye til følgende. Dette er, som Tøfflus også skriver, ikke ment som en innsamling for å hjelpe en enkeltperson.

Det er arbeidet til David som står i fokus her, og vi ønsker å bidra til at dette kan fortsette. Vi ønsker at han fortsatt skal ha mulighet til å importere azawakh direkte fra opprinnelseslandene og med dette sørge for å stable på beina et forsvinnende lite gen-pool. Vi ønsker, ikke minst, at det humanitære aspektet ved arbeidet skal ivareats slik at Tamasheq-nomadene som i årtusen har levd sammen med og avlet denne svært sjeldne rasen fortsatt skal ha muligheten til dette. Det blir lagt ned mange ressurser via medisinske og økonomiske bidrag. Å avle på azawakh er svært dyrt for en folkegruppe som allerede lever i ekstrem fattigdom. Nomadene og azawakhen har vært tidvis avhengig av hverandre - hundene som jeger og beskytter, menneskene som oppdrettere og bevarere. Rasen er avlet fram utfra et overraskende strengt avlsprogram, men grunnet ukontrollerbare ytre økonomiske og sosiale påvirkninger står både Tamasheq-kulturen og azawakhen i stor fare for å bli utryddet.

Vår aksjon er ikke for å hjelpe en oppdretter, eller en god venn av oss som har hatt uflaks. Vi ønsker *ikke* å sette en presedens for pengeinnsamling for enkeltpersoner. Vi møter alle på større eller mindre utfordringer/tragedier som hundeeiere og oppdrettere, og vi kan bare håpe at skulle tragedien inntreffe at man har venner/familie som stiller opp.

Men, og jeg kan ikke få understreket dette nok, det vi ønsker å være med å bidra til er at en enkeltsperson enorme innsats skal kunne fortsette. Både for en av våre raser, men i like stor grad pga det humanitære aspektet ved saken. Det er vel også dette som er så spesielt for denne saken. Den angår noe så sjeldent som å kunne bevare forholdet mellom hund og menneske i sin opprinnelige form. Disse hundene er et resultat av et over tusen år gammelt avlsprogram som har vært svært isolert. Dette er mao hunder som har vært mer eller mindre uforandret i over tusen år! Det er dette vi står i fare for å miste, og det er dette vi vil være med på å bevare.

Hjelp oss og hjelpe!

http://www.azawakh-abis.de/index2.php.

Davids hjemmeside: www.azawakh.com

men kan dere ikke bare holde det i rette tråden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan dere ikke bare holde det i rette tråden da?

Jo, det kan vi og det har vi også gjort.

Men det var for å rette opp i evt misforståelser som vi oppfattet kom frem i tidligere innlegg i denne tråden.

Burde seff ha lagt en link til rette tråden istedenfor å utdype videre.

Beklager, min feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gir jeg heller penger til barn som ikke har mat...

Det var nettopp mitt poeng. Å gi penger til ren dyrevelferd, dyr som lider og er i direkte nød er noe helt annet enn å gi penger til hunder som har det godt, men som det bare er få av. Å redde en rase er beundringsverdig nok, men å kaste seg inn i en tråd om dyrevelferd og utnytte sympatien, og dermed gi et feil bilde av hvordan disse hundene egentlig har det, det synes jeg faktisk er litt på kanten. Derfor min kommentar om at det ikke er sammenlignbart.

Upassende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er atskillig mer upassende å trekke andres motiver i tvil på den måten du gjør nå, Teddy. Samtidig fornærmer du intelligensen til samtlige sonenmedlemmer gjennom å antyde at de ikke er i stand til selv å gjøre seg opp en mening om hvilke saker som er verdig deres støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er atskillig mer upassende å trekke andres motiver i tvil på den måten du gjør nå, Teddy. Samtidig fornærmer du intelligensen til samtlige sonenmedlemmer gjennom å antyde at de ikke er i stand til selv å gjøre seg opp en mening om hvilke saker som er verdig deres støtte.

Lider disse hundene du vil vi skal støtte økonomisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tråder blandes her...

Azawakh'tråden - verneverdig rase, tragedie for en enkelt oppdretter i USA, osv..

Også schäferhunden "Apache" som ble funnet ute i skogen, og bare fordi han har en merkelig tatovering i øret tror man automatisk at den er ulovlig importert og derfor må settes i karantene..

Ang. azawakh'ene så skjønner jeg godt at myndeentusiaster ønsker å fremme dette som et godt prosjekt.

Personlig ser jeg det som et større problem at 60.000 greyhounds blir avlivet årlig i USA som et resultat av pengejaget ved veddeløp.. Og alle disse "shelters"ene i Storbrittannia som jobber som helter for å redde så mange som mulige DER - hvorfor får ikke DE internasjonal støtte, og egne innsamlingsaksjoner?

MEN - for å holde seg til topic i DENNE tråden. Schäfer funnet - schäfer på kennel - schäfer tatovert.

Hadde JEG vært PR-ansvarlig for denne hunden hadde jeg da selvsagt brukt alle krefter jeg hadde for å fortelle myndighetene at: Javel - hvis DENNE mistenkes som ulovlig importert - da MÅ samme regel gjelde for alle umerkede hunder og katter man finner også.. (Dagspressen kan brukes til myyye!)

Jeg har selv sittet og punchet ID-merking på NKK (tatoveringer - for endel år siden), og det er mange rare veterinærer der ute i landet som greier å tatovere mye rart..

Men igjen - de dyr som blir funnet (som IKKE er ID-merket) skal da selvsagt behandles på samme måte.

Hvis noen her vet - er det i det hele tatt foretatt en blodprøve på denne hunden for å sjekke om den har godtatte titer-verdier for rabies?

Hele denne saken høres meget, meget merkelig ut for min del..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
MEN - for å holde seg til topic i DENNE tråden. Schäfer funnet - schäfer på kennel - schäfer tatovert.

Hadde JEG vært PR-ansvarlig for denne hunden hadde jeg da selvsagt brukt alle krefter jeg hadde for å fortelle myndighetene at: Javel - hvis DENNE mistenkes som ulovlig importert - da MÅ samme regel gjelde for alle umerkede hunder og katter man finner også.. (Dagspressen kan brukes til myyye!)

Jeg har selv sittet og punchet ID-merking på NKK (tatoveringer - for endel år siden), og det er mange rare veterinærer der ute i landet som greier å tatovere mye rart..

Men igjen - de dyr som blir funnet (som IKKE er ID-merket) skal da selvsagt behandles på samme måte.

Hvis noen her vet - er det i det hele tatt foretatt en blodprøve på denne hunden for å sjekke om den har godtatte titer-verdier for rabies?

Hele denne saken høres meget, meget merkelig ut for min del..

Susanne

Jeg vet ikke noe mer enn andre om denne saken, men som Susanne så syns jeg hele saken er meget forunderlig. En hund med rar tatovering, må ikke være import og absolutt ikke ulovlig. BAre det at kostnadene skulle bli i den størrelsesskalaen som det antydes er forunderlig syns nå jeg. Første bud er jo å prøve å finne en evt eier/oppdretter. Det naturlige ville kanskle være å diskutere saken i raseklubben, men det har etter min kjennskap ikke skjedd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...